Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AFET VE ACİL DURUM ECZACILIĞI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülden Zehra OMURTAG |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Göknur YALIM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Eczacıların afet dönemlerinde ilaç ve eczacılık hizmetleri yönetimi konusunda bilgi edinmelerini sağlamak, Uluslararası Eczacılık Federasyonu tarafından hazırlanan "OlağanüstüKoşullarda Eczacılık Hizmetleri" kılavuzu hakkında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Afet terminolojisi ve afet çeşitleri,Temel afet bilinci,Afetlerde eczacılık uygulamaları,Türkiye'de ve dünyada afet eczacılığı, uluslararası eczacılık federasyonu kılavuzu,Afetlere hazırlıkta temel becerilerin kazanılması,Afet ve acil durumlarda temel ilaç listelerinin hazırlanması ,Afetlerde farmakovijilans uygulamaları,Afetlerde ilaç ve eczane yönetimi,Afetlerde hükümetler, yerel yönetimlerde eczacılık kuruluşları iş birliği,Afet ve acil durumlarda ilaç endüstrisi,İlk yardım,Triyaj,Afetlerde acil tıbbi müdahale bilgileri,Liderlik ve yönetim; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Afeti tanımlar ve afet çeşitlerini sınıflandırır. | 16, 9 | A |
1.1 Afet durumlarında ya da öncesinde gerekli tedbirleri almak adına yapılması gerekleri açıklar. | 16, 9 | A |
1.2. Afetlerde yönetimler arası uyumun önemini açıklar. Toplumsal iş birliğinin önemini örneklendirir. | 16, 9 | A |
1.3. Afetlerde acil müdahale edilmesi gereken alanları ve durumları açıklar. | 16, 9 | A |
2. Afetlerde yaşam kalitesinin arttırılması, sürdürülmesi ve tedavi sürecinde etkin olan faktörler ile işbirliğine dayalı, devamlılık niteliği de olan farmasötik bakımın uygulama biçimini tanımlar. | 16, 9 | A |
2.1. Eczacının afetlere haızırlık amacı ile ilk yardım ve majistral preperat hazırlanması gibi önemli görev alanları açıklar. | 16, 9 | A |
2.2. Afetler için stok planlaması yapar ve stoklanması gereken ilaçlar için örnek bir listeler oluşturur. | 16, 9 | A |
2.3. Afet durumunda ilaç endüstrisinin işleyişindeki değişiklikleri değerlendirir. Afet dönemi piyasa durumunun ilaç teminindeki etkisini açıklar. | 16, 9 | A |
3. Afet döneminde, tıbbi durum değerlendirmesinin ve sağlık personeli tarafından yapılan öncelik belirleme işleminin önemini açıklar. | 16, 9 | A |
3.1. İlk yardım tanıımlar. Temel ilk yardımın önemini açıklar. | 16, 9 | A |
4. Kriz yönetiminde eczacının rolüne ilişkin meslek standartlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
4.1. Eczacının afet dönemindeki liderliğinin ve yönetiminin önemini açıklar. Acil durumlarda çalışanların ve danışan hastaların yönlendirilmesinin önemini değerlendirir. | 16, 9 | A |
4.2. Afet durumunda eczacının sağlık kayıtlarının tutulması ve ilacın güvenli bir şekilde saklanması gibi görevlerini açıklar. İlaç ve tıbbi malzemelerin temininden hastaya ulaşma sürecini değerlendirir. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Afet terminolojisi ve afet çeşitleri | 1 |
2 | Temel afet bilinci | 1 |
3 | Afetlerde eczacılık uygulamaları | 1 |
4 | Türkiye'de ve dünyada afet eczacılığı, uluslararası eczacılık federasyonu kılavuzu | 1 |
5 | Afetlere hazırlıkta temel becerilerin kazanılması | 1 |
6 | Afet ve acil durumlarda temel ilaç listelerinin hazırlanması | 1 |
7 | Afetlerde farmakovijilans uygulamaları | 1 |
8 | Afetlerde ilaç ve eczane yönetimi | 1 |
9 | Afetlerde hükümetler, yerel yönetimlerde eczacılık kuruluşları iş birliği | 1 |
10 | Afet ve acil durumlarda ilaç endüstrisi | 1 |
11 | İlk yardım | 1 |
12 | Triyaj | 1 |
13 | Afetlerde acil tıbbi müdahale bilgileri | 1 |
14 | Liderlik ve yönetim | 1 |
Kaynak |
1. Ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | ||||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 98 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(98/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AFET VE ACİL DURUM ECZACILIĞI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülden Zehra OMURTAG |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Göknur YALIM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Eczacıların afet dönemlerinde ilaç ve eczacılık hizmetleri yönetimi konusunda bilgi edinmelerini sağlamak, Uluslararası Eczacılık Federasyonu tarafından hazırlanan "OlağanüstüKoşullarda Eczacılık Hizmetleri" kılavuzu hakkında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Afet terminolojisi ve afet çeşitleri,Temel afet bilinci,Afetlerde eczacılık uygulamaları,Türkiye'de ve dünyada afet eczacılığı, uluslararası eczacılık federasyonu kılavuzu,Afetlere hazırlıkta temel becerilerin kazanılması,Afet ve acil durumlarda temel ilaç listelerinin hazırlanması ,Afetlerde farmakovijilans uygulamaları,Afetlerde ilaç ve eczane yönetimi,Afetlerde hükümetler, yerel yönetimlerde eczacılık kuruluşları iş birliği,Afet ve acil durumlarda ilaç endüstrisi,İlk yardım,Triyaj,Afetlerde acil tıbbi müdahale bilgileri,Liderlik ve yönetim; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Afeti tanımlar ve afet çeşitlerini sınıflandırır. | 16, 9 | A |
1.1 Afet durumlarında ya da öncesinde gerekli tedbirleri almak adına yapılması gerekleri açıklar. | 16, 9 | A |
1.2. Afetlerde yönetimler arası uyumun önemini açıklar. Toplumsal iş birliğinin önemini örneklendirir. | 16, 9 | A |
1.3. Afetlerde acil müdahale edilmesi gereken alanları ve durumları açıklar. | 16, 9 | A |
2. Afetlerde yaşam kalitesinin arttırılması, sürdürülmesi ve tedavi sürecinde etkin olan faktörler ile işbirliğine dayalı, devamlılık niteliği de olan farmasötik bakımın uygulama biçimini tanımlar. | 16, 9 | A |
2.1. Eczacının afetlere haızırlık amacı ile ilk yardım ve majistral preperat hazırlanması gibi önemli görev alanları açıklar. | 16, 9 | A |
2.2. Afetler için stok planlaması yapar ve stoklanması gereken ilaçlar için örnek bir listeler oluşturur. | 16, 9 | A |
2.3. Afet durumunda ilaç endüstrisinin işleyişindeki değişiklikleri değerlendirir. Afet dönemi piyasa durumunun ilaç teminindeki etkisini açıklar. | 16, 9 | A |
3. Afet döneminde, tıbbi durum değerlendirmesinin ve sağlık personeli tarafından yapılan öncelik belirleme işleminin önemini açıklar. | 16, 9 | A |
3.1. İlk yardım tanıımlar. Temel ilk yardımın önemini açıklar. | 16, 9 | A |
4. Kriz yönetiminde eczacının rolüne ilişkin meslek standartlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
4.1. Eczacının afet dönemindeki liderliğinin ve yönetiminin önemini açıklar. Acil durumlarda çalışanların ve danışan hastaların yönlendirilmesinin önemini değerlendirir. | 16, 9 | A |
4.2. Afet durumunda eczacının sağlık kayıtlarının tutulması ve ilacın güvenli bir şekilde saklanması gibi görevlerini açıklar. İlaç ve tıbbi malzemelerin temininden hastaya ulaşma sürecini değerlendirir. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Afet terminolojisi ve afet çeşitleri | 1 |
2 | Temel afet bilinci | 1 |
3 | Afetlerde eczacılık uygulamaları | 1 |
4 | Türkiye'de ve dünyada afet eczacılığı, uluslararası eczacılık federasyonu kılavuzu | 1 |
5 | Afetlere hazırlıkta temel becerilerin kazanılması | 1 |
6 | Afet ve acil durumlarda temel ilaç listelerinin hazırlanması | 1 |
7 | Afetlerde farmakovijilans uygulamaları | 1 |
8 | Afetlerde ilaç ve eczane yönetimi | 1 |
9 | Afetlerde hükümetler, yerel yönetimlerde eczacılık kuruluşları iş birliği | 1 |
10 | Afet ve acil durumlarda ilaç endüstrisi | 1 |
11 | İlk yardım | 1 |
12 | Triyaj | 1 |
13 | Afetlerde acil tıbbi müdahale bilgileri | 1 |
14 | Liderlik ve yönetim | 1 |
Kaynak |
1. Ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | ||||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |