Cinsel Sağlık Eğitimi dersi, okullardaki çocuklara ve ergenlere cinsiyet kimlikleri, sosyal, duygusal ve fiziksel gelişimlerine yönelik bireysel danışma ve rehberlik faaliyetleri ile destek olmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Derse Giriş,Temel Kavramlar ve Çerçeve: Biyolojik Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet, Cinsel Kimlik,Ergenlik Dönemi ve Cinsellik,Psikoseksüel Model ve Odipal Kompleks,Feminist Teori ve Cinsel Kimlik,Cinsel Sağlık Eğitimi Çerçeve Müfredat,Psikososyal Gelişim Yaklaşımı ve Geç Ergenlik Teorisi
,Etik İlkeler ve Terapide Sınır Koyma,Cinsel Sağlık Eğitimi Müfredat Planı ve Örneği
,Cinsiyet rahatsızlığı nedir?,Parafili nedir? Neleri kapsar?,Cinsel Kimlik Bozuklukları,DSM V'te yapılan değişiklikler,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
a) Öğrenci Biyolojik Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet ve Cinsel Kimlik kavramları arasındaki farklılığı ayırt eder.
10, 16, 9
A, E, G
b) Öğrenci Ergenlik Dönemi ve Cinsellik arasında ilişkiyi analiz eder.
10, 16, 9
A, E, G
c) Öğrenci Psikoseksüel Model ve Odipal Kompleksin cinsel gelişime etkisini yorumlar.
10, 16, 9
A, E, G
d) Öğrenci Cinsel Sağlık Eğitimi Çerçeve Müfredat içeriğini tartışır.
10, 16, 9
A, E, G
e) Öğrenci Psikososyal Gelişim Yaklaşımı ve Geç Ergenlik Teorisini karşılaştırır.
10, 16, 9
A, E, G
f) Öğrenci cinsiyet rahatsızlığı kavramını tanımlar.
10, 16, 9
A, E, G
g) Öğrenci parafili kavramını ve kapsamını açıklar.
10, 16, 9
A, E, G
h) Öğrenci DSM V'te yapılan değişiklikleri fark eder.
10, 16, 9
A, E, G
i) Öğrenci feminist teoriye yönelik eleştirel bir bakış açısı kazanır.
10, 16, 9
A, E, G
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Derse Giriş
Ders Okumaları
2
Temel Kavramlar ve Çerçeve: Biyolojik Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet, Cinsel Kimlik
Ders Okumaları
3
Ergenlik Dönemi ve Cinsellik
Ders Okumaları
4
Psikoseksüel Model ve Odipal Kompleks
Ders Okumaları
5
Feminist Teori ve Cinsel Kimlik
Ders Okumaları
6
Cinsel Sağlık Eğitimi Çerçeve Müfredat
Ders Okumaları
7
Psikososyal Gelişim Yaklaşımı ve Geç Ergenlik Teorisi
Ders Okumaları
8
Etik İlkeler ve Terapide Sınır Koyma
Ders Okumaları
9
Cinsel Sağlık Eğitimi Müfredat Planı ve Örneği
Ders Okumaları
10
Cinsiyet rahatsızlığı nedir?
Ders Okumaları
11
Parafili nedir? Neleri kapsar?
Ders Okumaları
12
Cinsel Kimlik Bozuklukları
Ders Okumaları
13
DSM V'te yapılan değişiklikler
Ders Okumaları
14
Genel Değerlendirme
Ders Okumaları
Kaynak
Baskerville, S. (2018). The New Politics of Sex: The Sexual Revolution,
Civil Liberties, and the Growth of Governmental Power. Angelico Press.
Butler, Judith (2007). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. Routledge. p. v. ISBN 978-0-415-38955-6.
Butler, Judth (2007). Gender Trouble. Routledge. p. iv. ISBN 978-0-415-38955-6.
American Psychiatric Association: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (2013). (5th Ed.). Arlington, VA, American Psychiatric Association.
Daniel Siegel - The Teenage Brain
Michelle A. McManus Paul Hargreaves; Lee Rainbow and Laurence J. Alison (2013). Paraphilias: definition, diagnosis and treatment. F1000 Prime Report
https://www.psychiatry.org/patients-families/gender-dysphoria
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
2
28
56
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
32
32
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
32
32
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
CİNSEL SAĞLIK EĞİTİMİ
-
Güz Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Seç. Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Cinsel Sağlık Eğitimi dersi, okullardaki çocuklara ve ergenlere cinsiyet kimlikleri, sosyal, duygusal ve fiziksel gelişimlerine yönelik bireysel danışma ve rehberlik faaliyetleri ile destek olmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Derse Giriş,Temel Kavramlar ve Çerçeve: Biyolojik Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet, Cinsel Kimlik,Ergenlik Dönemi ve Cinsellik,Psikoseksüel Model ve Odipal Kompleks,Feminist Teori ve Cinsel Kimlik,Cinsel Sağlık Eğitimi Çerçeve Müfredat,Psikososyal Gelişim Yaklaşımı ve Geç Ergenlik Teorisi
,Etik İlkeler ve Terapide Sınır Koyma,Cinsel Sağlık Eğitimi Müfredat Planı ve Örneği
,Cinsiyet rahatsızlığı nedir?,Parafili nedir? Neleri kapsar?,Cinsel Kimlik Bozuklukları,DSM V'te yapılan değişiklikler,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
a) Öğrenci Biyolojik Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet ve Cinsel Kimlik kavramları arasındaki farklılığı ayırt eder.
10, 16, 9
A, E, G
b) Öğrenci Ergenlik Dönemi ve Cinsellik arasında ilişkiyi analiz eder.
10, 16, 9
A, E, G
c) Öğrenci Psikoseksüel Model ve Odipal Kompleksin cinsel gelişime etkisini yorumlar.
10, 16, 9
A, E, G
d) Öğrenci Cinsel Sağlık Eğitimi Çerçeve Müfredat içeriğini tartışır.
10, 16, 9
A, E, G
e) Öğrenci Psikososyal Gelişim Yaklaşımı ve Geç Ergenlik Teorisini karşılaştırır.
10, 16, 9
A, E, G
f) Öğrenci cinsiyet rahatsızlığı kavramını tanımlar.
10, 16, 9
A, E, G
g) Öğrenci parafili kavramını ve kapsamını açıklar.
10, 16, 9
A, E, G
h) Öğrenci DSM V'te yapılan değişiklikleri fark eder.
10, 16, 9
A, E, G
i) Öğrenci feminist teoriye yönelik eleştirel bir bakış açısı kazanır.
10, 16, 9
A, E, G
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Derse Giriş
Ders Okumaları
2
Temel Kavramlar ve Çerçeve: Biyolojik Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet, Cinsel Kimlik
Ders Okumaları
3
Ergenlik Dönemi ve Cinsellik
Ders Okumaları
4
Psikoseksüel Model ve Odipal Kompleks
Ders Okumaları
5
Feminist Teori ve Cinsel Kimlik
Ders Okumaları
6
Cinsel Sağlık Eğitimi Çerçeve Müfredat
Ders Okumaları
7
Psikososyal Gelişim Yaklaşımı ve Geç Ergenlik Teorisi
Ders Okumaları
8
Etik İlkeler ve Terapide Sınır Koyma
Ders Okumaları
9
Cinsel Sağlık Eğitimi Müfredat Planı ve Örneği
Ders Okumaları
10
Cinsiyet rahatsızlığı nedir?
Ders Okumaları
11
Parafili nedir? Neleri kapsar?
Ders Okumaları
12
Cinsel Kimlik Bozuklukları
Ders Okumaları
13
DSM V'te yapılan değişiklikler
Ders Okumaları
14
Genel Değerlendirme
Ders Okumaları
Kaynak
Baskerville, S. (2018). The New Politics of Sex: The Sexual Revolution,
Civil Liberties, and the Growth of Governmental Power. Angelico Press.
Butler, Judith (2007). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. Routledge. p. v. ISBN 978-0-415-38955-6.
Butler, Judth (2007). Gender Trouble. Routledge. p. iv. ISBN 978-0-415-38955-6.
American Psychiatric Association: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (2013). (5th Ed.). Arlington, VA, American Psychiatric Association.
Daniel Siegel - The Teenage Brain
Michelle A. McManus Paul Hargreaves; Lee Rainbow and Laurence J. Alison (2013). Paraphilias: definition, diagnosis and treatment. F1000 Prime Report
https://www.psychiatry.org/patients-families/gender-dysphoria
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.