Bu dersin amacı toplumsal sorumluluk, topluma hizmet, hizmet ederek öğrenme, toplumla ortaklık konularında teorik ve uygulamalı eğitim vermeyi içerir. Örneğin, Üniversite Mentörlük Programı, üniversite lisans öğrencileri ile BSRM ve KBRM gibi dezavantajlı hedef kitlelerin toplumsal entegrasyonu sağlamayı amaçlar. Bu kapsamda, dezavantajlı kitlelere karşı farkındalığı arttırıcı, ihtiyaçları doğrultusunda sevgi, saygı ve güven ortamı yaratarak bu ergenlerin kişisel gelişimlerini destekleyici, bireysel potansiyellerini maksimize edici programların planlanması ve uygulanması hedeflenir. Uygulamalı çalışmalarla sınf öğrencilerinin psiko-sosyal yaşam becerileri kazandırma ve geliştirme yönünde bireysel ve sosyal gelişimi destekleyici etkinlikler yapmaları hedeflenir. Ek olarak, lisans öğrencilerinin topluma hizmet, hizmet ederek öğrenme faaliyetleri uygulamaları ile iş birliği, dayanışma, etkili iletişim ve öz değerlendirme becerilerini geliştirmeleri amaçlanır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Toplumsal Katılım ve İşbirliğine Giriş,Türkiye’de Ergen Profili,Büyük Abla Büyük Abi Programlarının Etkisini İnceleyen Araştırma,Çocuk Trendleri Araştırmaları,Tübitak Projeleri,Örnek Proje Sunumu,Proje Sunumu,Proje Sunumu,Proje Sunumu,Proje Sunumu,Gönüllü Toplumsal Hizmet,Gönüllü Toplumsal Hizmet,Gönüllü Toplumsal Hizmet,Gönüllü Toplumsal Hizmet; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Öğrenciler, dezavantajlı grupların psiko-sosyal sorunlarına karşı toplumsal duyarlılık içinde, çözüm merkezli düşünebilme kapasiteleri ile rehberlik becerisi gösterirler.
10, 5
E, F
2. Öğrenciler dezavantajlı gruplara yönelik psiko-sosyal sorunları ile ilgili projeler üretip, bunları gerçekleştirme becerisi gösterirler.
10, 5
E, F
3. Öğrenciler toplumsal sorumluluk ve topluma hizmet kapsamında ilgili Sivil Toplum Kuruluşu, Rehabilitasyon Merkezi, Sosyal Hizmet Kurumu gibi kurumları ile işbirliği içinde aktif olarak çalışır.
10, 5
E, F
4. Öğrenciler toplumsal sorumluluk, topluma hizmet, hizmet ederek öğrenme, toplumla ortaklık konularını kültürel bağlam içerisinde değerlendirip, sorun çözmede alternatif düşünme ve yaratıcı düşünme becerileri geliştirirler.
10, 5
E, F
5. Öğrenciler toplumsal sorumluluk projelerinde gönüllülük temelli toplumsal değerlerin koruyucu etkisini temel yaşam becerilerinin kullanımı ile entegre ederler (Değerler Eğitimi gibi).
10, 5
E, F
6. Öğrenciler toplumsal ve kültürel değerleri anlayarak, toplumsal sorunlara karşı duyarlılık/çözüm merkezli düşünme, çözüm üretebilme potansiyelini geliştirip, katılımcı bir yaklaşım kazanırlar.
10, 5
E, F
7. Öğrenciler aşağıdaki konularda gruplar halinde porjeler hazırlayıp, sunarlar. 1. Madde Bağımlılığını Önleme 2. Kadına Şiddeti Önleme 3. Ergenler Arasında Akran Zorbalığını Önleme 4. Zihinsel Engeli Olan Bireylerin Toplumsal Entegrasyonu 5. Fiziksel Engellilerin Toplumsal Entegrasyonu 6. Sokakta Yaşayan Çocukların Psikososyal Rehabilitasyonu 7. Çocuk Suçluluğunu Önleme Projesi 8. Suça Karışmış Çocukların Psikososyal Rehabilitasyonu 9. Aile-içi Cinsel İstismarı Önleme: Toplumsal Sorumluluk 10. Okul, Aile ve Toplum İşbirliği 11. Otistik Çocukların Rehabilitasyonu 12. İnternet Bağımlılığını Önleme 13. Okullarda Obeziteyi Önleme Eğitimi 14. Okur-yazarlığı Yaygınlaştırma 15. Yaşlıların Sosyal Entegrasyonu
10, 2, 5
E, F
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:
E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Toplumsal Katılım ve İşbirliğine Giriş
Derse Giriş-Tanıtım
2
Türkiye’de Ergen Profili
Ders Okuması
3
Büyük Abla Büyük Abi Programlarının Etkisini İnceleyen Araştırma
Ders Okuması
4
Çocuk Trendleri Araştırmaları
Ders Okuması
5
Tübitak Projeleri
Ders Okuması
6
Örnek Proje Sunumu
Ders Okuması
7
Proje Sunumu
Ders Okuması
8
Proje Sunumu
Ders Okuması
9
Proje Sunumu
Gönüllü Hizmet
10
Proje Sunumu
Gönüllü Hizmet
11
Gönüllü Toplumsal Hizmet
Gönüllü Hizmet
12
Gönüllü Toplumsal Hizmet
Gönüllü Hizmet
13
Gönüllü Toplumsal Hizmet
Gönüllü Hizmet
14
Gönüllü Toplumsal Hizmet
Gönüllü Hizmet
Kaynak
Mentörlük Kitabı
Community Engagement Chapter 1
Community Engagement Chapter 2
An Impact Study of BBBS
Research Facts and Findings
Çocuk Hakları Sözleşmesi
TUİK Raporu
Sokak Çocukları Raporu
Hünee 2009 sonuçları
Hacettepe TR’nin Şiddet Haritası
Şiddete Karşı Ulusal Eylem Planı
Ruh Sağlığı Eylem Planı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
2
28
56
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
96
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(96/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI
-
Bahar Dönemi
1+2
2
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Genel Kültür
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Doç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı toplumsal sorumluluk, topluma hizmet, hizmet ederek öğrenme, toplumla ortaklık konularında teorik ve uygulamalı eğitim vermeyi içerir. Örneğin, Üniversite Mentörlük Programı, üniversite lisans öğrencileri ile BSRM ve KBRM gibi dezavantajlı hedef kitlelerin toplumsal entegrasyonu sağlamayı amaçlar. Bu kapsamda, dezavantajlı kitlelere karşı farkındalığı arttırıcı, ihtiyaçları doğrultusunda sevgi, saygı ve güven ortamı yaratarak bu ergenlerin kişisel gelişimlerini destekleyici, bireysel potansiyellerini maksimize edici programların planlanması ve uygulanması hedeflenir. Uygulamalı çalışmalarla sınf öğrencilerinin psiko-sosyal yaşam becerileri kazandırma ve geliştirme yönünde bireysel ve sosyal gelişimi destekleyici etkinlikler yapmaları hedeflenir. Ek olarak, lisans öğrencilerinin topluma hizmet, hizmet ederek öğrenme faaliyetleri uygulamaları ile iş birliği, dayanışma, etkili iletişim ve öz değerlendirme becerilerini geliştirmeleri amaçlanır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Toplumsal Katılım ve İşbirliğine Giriş,Türkiye’de Ergen Profili,Büyük Abla Büyük Abi Programlarının Etkisini İnceleyen Araştırma,Çocuk Trendleri Araştırmaları,Tübitak Projeleri,Örnek Proje Sunumu,Proje Sunumu,Proje Sunumu,Proje Sunumu,Proje Sunumu,Gönüllü Toplumsal Hizmet,Gönüllü Toplumsal Hizmet,Gönüllü Toplumsal Hizmet,Gönüllü Toplumsal Hizmet; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Öğrenciler, dezavantajlı grupların psiko-sosyal sorunlarına karşı toplumsal duyarlılık içinde, çözüm merkezli düşünebilme kapasiteleri ile rehberlik becerisi gösterirler.
10, 5
E, F
2. Öğrenciler dezavantajlı gruplara yönelik psiko-sosyal sorunları ile ilgili projeler üretip, bunları gerçekleştirme becerisi gösterirler.
10, 5
E, F
3. Öğrenciler toplumsal sorumluluk ve topluma hizmet kapsamında ilgili Sivil Toplum Kuruluşu, Rehabilitasyon Merkezi, Sosyal Hizmet Kurumu gibi kurumları ile işbirliği içinde aktif olarak çalışır.
10, 5
E, F
4. Öğrenciler toplumsal sorumluluk, topluma hizmet, hizmet ederek öğrenme, toplumla ortaklık konularını kültürel bağlam içerisinde değerlendirip, sorun çözmede alternatif düşünme ve yaratıcı düşünme becerileri geliştirirler.
10, 5
E, F
5. Öğrenciler toplumsal sorumluluk projelerinde gönüllülük temelli toplumsal değerlerin koruyucu etkisini temel yaşam becerilerinin kullanımı ile entegre ederler (Değerler Eğitimi gibi).
10, 5
E, F
6. Öğrenciler toplumsal ve kültürel değerleri anlayarak, toplumsal sorunlara karşı duyarlılık/çözüm merkezli düşünme, çözüm üretebilme potansiyelini geliştirip, katılımcı bir yaklaşım kazanırlar.
10, 5
E, F
7. Öğrenciler aşağıdaki konularda gruplar halinde porjeler hazırlayıp, sunarlar. 1. Madde Bağımlılığını Önleme 2. Kadına Şiddeti Önleme 3. Ergenler Arasında Akran Zorbalığını Önleme 4. Zihinsel Engeli Olan Bireylerin Toplumsal Entegrasyonu 5. Fiziksel Engellilerin Toplumsal Entegrasyonu 6. Sokakta Yaşayan Çocukların Psikososyal Rehabilitasyonu 7. Çocuk Suçluluğunu Önleme Projesi 8. Suça Karışmış Çocukların Psikososyal Rehabilitasyonu 9. Aile-içi Cinsel İstismarı Önleme: Toplumsal Sorumluluk 10. Okul, Aile ve Toplum İşbirliği 11. Otistik Çocukların Rehabilitasyonu 12. İnternet Bağımlılığını Önleme 13. Okullarda Obeziteyi Önleme Eğitimi 14. Okur-yazarlığı Yaygınlaştırma 15. Yaşlıların Sosyal Entegrasyonu
10, 2, 5
E, F
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:
E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Toplumsal Katılım ve İşbirliğine Giriş
Derse Giriş-Tanıtım
2
Türkiye’de Ergen Profili
Ders Okuması
3
Büyük Abla Büyük Abi Programlarının Etkisini İnceleyen Araştırma
Ders Okuması
4
Çocuk Trendleri Araştırmaları
Ders Okuması
5
Tübitak Projeleri
Ders Okuması
6
Örnek Proje Sunumu
Ders Okuması
7
Proje Sunumu
Ders Okuması
8
Proje Sunumu
Ders Okuması
9
Proje Sunumu
Gönüllü Hizmet
10
Proje Sunumu
Gönüllü Hizmet
11
Gönüllü Toplumsal Hizmet
Gönüllü Hizmet
12
Gönüllü Toplumsal Hizmet
Gönüllü Hizmet
13
Gönüllü Toplumsal Hizmet
Gönüllü Hizmet
14
Gönüllü Toplumsal Hizmet
Gönüllü Hizmet
Kaynak
Mentörlük Kitabı
Community Engagement Chapter 1
Community Engagement Chapter 2
An Impact Study of BBBS
Research Facts and Findings
Çocuk Hakları Sözleşmesi
TUİK Raporu
Sokak Çocukları Raporu
Hünee 2009 sonuçları
Hacettepe TR’nin Şiddet Haritası
Şiddete Karşı Ulusal Eylem Planı
Ruh Sağlığı Eylem Planı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.