Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEST DIŞI TEKNİKLER | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, öğrencilerin, röportaj, gözlem, psikodrama, sosyometri ve vaka çalışması gibi test dışı değerlendirme teknikleri hakkında bilgi sahibi olması, bireysel farklılıkları değerlendirmede en uygun teknikleri seçme becerisine sahip ol almaları, değerlendirme verilerini yorumlayabilmeleri amaçlanır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; ,Bireyleri ve Bireysel Farklılıkları Değerlendirmenin Önemi,Bireyleri ve Bireysel Farklılıkları Değerlendirmenin Önemi,Bireysel Değerlendirme Yöntemleri ve Test Sonuçlarının Danışmanlara, Ebeveynlere ve Profesyonellere İletilmesi,Bireysel Değerlemede Etik Konular,Anket,Gözlem,Görüşme,Psikodrama,Sosyodrama,Sosyometri,Sosyal Atom,Sosyogram,Vak'a Çalışması,Otobiyografi,Takım Oluşturma,Tarama Çalışması ve Envanterler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler görüşme, gözlem vb. psikolojik testler dışında kullanılan değerlendirme tekniklerini açıklar. | 13, 14, 15, 16, 4, 9 | E |
Gruplara uygulanan niteliksel değerlendirme tekniklerini kavrar ve uygularlar. Örn: psikodrama, sosyodrama, sosyometri, vak'a çalışması | 13, 15, 16, 4, 9 | E |
Bireysel farklılıkları değerlendirirken en uygun teknikleri seçerler. | 13, 16, 4, 9 | E |
Değerlendirme verilerini yorumlarlar. | 13, 16, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | ||
1 | Bireyleri ve Bireysel Farklılıkları Değerlendirmenin Önemi | Özgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; İlgili Bölümler |
1 | Bireyleri ve Bireysel Farklılıkları Değerlendirmenin Önemi | Özgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; İlgili Bölümler |
2 | Bireysel Değerlendirme Yöntemleri ve Test Sonuçlarının Danışmanlara, Ebeveynlere ve Profesyonellere İletilmesi | Özgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler |
3 | Bireysel Değerlemede Etik Konular | ACA (Uluslararası Psikolojik Danışmanlar Derneği) web sitesi |
4 | Anket | Cox,J. ve Cox,K.B.,2008, İlgili Bölümler |
5 | Gözlem | Özgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler |
6 | Görüşme | Özgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler |
7 | Psikodrama | Dayton,T.,2005; Dökmen,Ü.2008, İlgili Bölümler |
8 | Sosyodrama | Weiner,R.2009; İlgili Bölümler |
9 | Sosyometri | Dayton,T.,2005; Dökmen,Ü.2008, İlgili Bölümler |
10 | Sosyal Atom | Dayton,T.,2005; Dökmen,Ü.2008, İlgili Bölümler |
11 | Sosyogram | Dayton,T.,2005; Dökmen,Ü.2008, İlgili Bölümler |
12 | Vak'a Çalışması | Özgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler |
13 | Otobiyografi | Özgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler |
14 | Takım Oluşturma | Weiner,R.2009; İlgili Bölümler |
15 | Tarama Çalışması ve Envanterler | Cox,J. ve Cox,K.B.,2008, İlgili Bölümler |
Kaynak |
- Şahin, Cengiz (2015) Bireyi Tanıma Teknikleri, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık - Karataş, Zeynep ve Yavuzer, Yasemin (2015) Bireyi tanımada Test Dışı Teknikler, Ankara: Nobel Yayınları. - Özgüven, İbrahim Ethem. (2007) Bireyi Tanıma Teknikleri . Pegem Yayınları. Ankara. - Dayton, T. (2005). The Living Stage: A Step by Step Guide to Psychodrama, Sociometry & Experiental Group Therapy - Dökmen, Üstün. (2008) Sosyometri ve Psikodrama. Sistem Yayıncılık - Weiner,R. (2009) Creative Training Sociodrama and Team Building, Jessica Kingsley Publishers, London . - Cox,J.&Cox,K.B. /2008) Your Opinion Please, How to Build the Best Questionnaires in the Field of Education, Corwin Press, London. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 3 | 15 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 3 | 15 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 4 | 2 | 8 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 2 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 8 | 8 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(104/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEST DIŞI TEKNİKLER | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, öğrencilerin, röportaj, gözlem, psikodrama, sosyometri ve vaka çalışması gibi test dışı değerlendirme teknikleri hakkında bilgi sahibi olması, bireysel farklılıkları değerlendirmede en uygun teknikleri seçme becerisine sahip ol almaları, değerlendirme verilerini yorumlayabilmeleri amaçlanır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; ,Bireyleri ve Bireysel Farklılıkları Değerlendirmenin Önemi,Bireyleri ve Bireysel Farklılıkları Değerlendirmenin Önemi,Bireysel Değerlendirme Yöntemleri ve Test Sonuçlarının Danışmanlara, Ebeveynlere ve Profesyonellere İletilmesi,Bireysel Değerlemede Etik Konular,Anket,Gözlem,Görüşme,Psikodrama,Sosyodrama,Sosyometri,Sosyal Atom,Sosyogram,Vak'a Çalışması,Otobiyografi,Takım Oluşturma,Tarama Çalışması ve Envanterler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler görüşme, gözlem vb. psikolojik testler dışında kullanılan değerlendirme tekniklerini açıklar. | 13, 14, 15, 16, 4, 9 | E |
Gruplara uygulanan niteliksel değerlendirme tekniklerini kavrar ve uygularlar. Örn: psikodrama, sosyodrama, sosyometri, vak'a çalışması | 13, 15, 16, 4, 9 | E |
Bireysel farklılıkları değerlendirirken en uygun teknikleri seçerler. | 13, 16, 4, 9 | E |
Değerlendirme verilerini yorumlarlar. | 13, 16, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | ||
1 | Bireyleri ve Bireysel Farklılıkları Değerlendirmenin Önemi | Özgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; İlgili Bölümler |
1 | Bireyleri ve Bireysel Farklılıkları Değerlendirmenin Önemi | Özgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; İlgili Bölümler |
2 | Bireysel Değerlendirme Yöntemleri ve Test Sonuçlarının Danışmanlara, Ebeveynlere ve Profesyonellere İletilmesi | Özgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler |
3 | Bireysel Değerlemede Etik Konular | ACA (Uluslararası Psikolojik Danışmanlar Derneği) web sitesi |
4 | Anket | Cox,J. ve Cox,K.B.,2008, İlgili Bölümler |
5 | Gözlem | Özgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler |
6 | Görüşme | Özgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler |
7 | Psikodrama | Dayton,T.,2005; Dökmen,Ü.2008, İlgili Bölümler |
8 | Sosyodrama | Weiner,R.2009; İlgili Bölümler |
9 | Sosyometri | Dayton,T.,2005; Dökmen,Ü.2008, İlgili Bölümler |
10 | Sosyal Atom | Dayton,T.,2005; Dökmen,Ü.2008, İlgili Bölümler |
11 | Sosyogram | Dayton,T.,2005; Dökmen,Ü.2008, İlgili Bölümler |
12 | Vak'a Çalışması | Özgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler |
13 | Otobiyografi | Özgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler |
14 | Takım Oluşturma | Weiner,R.2009; İlgili Bölümler |
15 | Tarama Çalışması ve Envanterler | Cox,J. ve Cox,K.B.,2008, İlgili Bölümler |
Kaynak |
- Şahin, Cengiz (2015) Bireyi Tanıma Teknikleri, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık - Karataş, Zeynep ve Yavuzer, Yasemin (2015) Bireyi tanımada Test Dışı Teknikler, Ankara: Nobel Yayınları. - Özgüven, İbrahim Ethem. (2007) Bireyi Tanıma Teknikleri . Pegem Yayınları. Ankara. - Dayton, T. (2005). The Living Stage: A Step by Step Guide to Psychodrama, Sociometry & Experiental Group Therapy - Dökmen, Üstün. (2008) Sosyometri ve Psikodrama. Sistem Yayıncılık - Weiner,R. (2009) Creative Training Sociodrama and Team Building, Jessica Kingsley Publishers, London . - Cox,J.&Cox,K.B. /2008) Your Opinion Please, How to Build the Best Questionnaires in the Field of Education, Corwin Press, London. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |