Bu ders, yaşam boyu iyi oluş ve gelişim ile ilgili kişilik teorilerine bir giriş sunmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Introduction to the course,The definition and overview of personality theories,The Psychoanalytic Theories,The Psychoanalytic Theories (continued),The New Wave in the Psychoanalytic Tradition,The Trait Theories,Behaviorism and social learning,Behaviorism and social learning (continued),The Cognitive Tradition,Humanistic Approaches,Humanistic Approaches (continued),Personality Theories in the future / Conclusion; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğrenciler kişilik gelişimindeki çeşitli kuramsal perspektifleri kavrar.
10, 16, 9
A
Kişilik teorilerini ilişkilendirebilir.
10, 16, 9
A
Kişilik araştırmalarını ve teoriyi güçlü ve zayıf yönleri açısından tartışır.
10, 16, 9
A
Çeşitli yaklaşımlar tarafından sunulan kavramlar aracılığıyla kendi kişilik gelişimlerine ilişkin anlayışlarını yorumlar.
10, 16, 9
A
Kişilik teorilerinin okul ve toplum danışmanlığı ortamları için çıkarımlarını tartışır.
10, 16
A
Kişiliği sosyal bağlamla ilişkili olarak ifade eder.
10, 16
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Introduction to the course
Syllabus
2
The definition and overview of personality theories
No readings, class notes
3
The Psychoanalytic Theories
Shiraev, Ch.4
4
The Psychoanalytic Theories (continued)
Shiraev, Ch.4; Allen, Ch. 7
5
The New Wave in the Psychoanalytic Tradition
Shiraev, Ch. 5; Allen, Ch. 5
6
The Trait Theories
Shiraev, Ch. 7
7
Behaviorism and social learning
Shiraev, Ch. 6; Allen, Ch. 13
8
Behaviorism and social learning (continued)
Shiraev, Ch. 6; Allen, Ch. 13
9
The Cognitive Tradition
Shiraev, Ch. 8
10
Humanistic Approaches
Shiraev, Ch. 9; Allen, Ch. 9
11
Humanistic Approaches (continued)
Shiraev, Ch. 9; Allen, Ch. 9
12
Personality Theories in the future / Conclusion
Shiraev, Ch. 14; Allen, Ch.18
Kaynak
Allen, B. P. (2016). Personality theories: Development, growth, and diversity (5th ed.). Pearson.
Shiraev, E. (2017). Personality theories: A global view. Sage.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
5
2
10
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
1
5
5
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
5
5
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
8
8
Performans Görevi, Bakım Planı
1
6
6
Toplam İş Yükü (Saat)
62
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(62/30)
2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
KİŞİLİK KURAMLARI
-
Bahar Dönemi
2+0
2
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN
Dersi Verenler
Öğr.Gör.Dr. Sibel AKMEHMET ŞEKERLER
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu ders, yaşam boyu iyi oluş ve gelişim ile ilgili kişilik teorilerine bir giriş sunmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Introduction to the course,The definition and overview of personality theories,The Psychoanalytic Theories,The Psychoanalytic Theories (continued),The New Wave in the Psychoanalytic Tradition,The Trait Theories,Behaviorism and social learning,Behaviorism and social learning (continued),The Cognitive Tradition,Humanistic Approaches,Humanistic Approaches (continued),Personality Theories in the future / Conclusion; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğrenciler kişilik gelişimindeki çeşitli kuramsal perspektifleri kavrar.
10, 16, 9
A
Kişilik teorilerini ilişkilendirebilir.
10, 16, 9
A
Kişilik araştırmalarını ve teoriyi güçlü ve zayıf yönleri açısından tartışır.
10, 16, 9
A
Çeşitli yaklaşımlar tarafından sunulan kavramlar aracılığıyla kendi kişilik gelişimlerine ilişkin anlayışlarını yorumlar.
10, 16, 9
A
Kişilik teorilerinin okul ve toplum danışmanlığı ortamları için çıkarımlarını tartışır.
10, 16
A
Kişiliği sosyal bağlamla ilişkili olarak ifade eder.
10, 16
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Introduction to the course
Syllabus
2
The definition and overview of personality theories
No readings, class notes
3
The Psychoanalytic Theories
Shiraev, Ch.4
4
The Psychoanalytic Theories (continued)
Shiraev, Ch.4; Allen, Ch. 7
5
The New Wave in the Psychoanalytic Tradition
Shiraev, Ch. 5; Allen, Ch. 5
6
The Trait Theories
Shiraev, Ch. 7
7
Behaviorism and social learning
Shiraev, Ch. 6; Allen, Ch. 13
8
Behaviorism and social learning (continued)
Shiraev, Ch. 6; Allen, Ch. 13
9
The Cognitive Tradition
Shiraev, Ch. 8
10
Humanistic Approaches
Shiraev, Ch. 9; Allen, Ch. 9
11
Humanistic Approaches (continued)
Shiraev, Ch. 9; Allen, Ch. 9
12
Personality Theories in the future / Conclusion
Shiraev, Ch. 14; Allen, Ch.18
Kaynak
Allen, B. P. (2016). Personality theories: Development, growth, and diversity (5th ed.). Pearson.
Shiraev, E. (2017). Personality theories: A global view. Sage.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.