Bu derste, kişilerarası travma, gelişimsel travma ve karmaşık travmanın bireyler ve toplumlar üzerindeki etkisini ve tedavisini ele alınması amaçlanmaktadır. Çeşitli travma popülasyonları, TSSB gelişimi ve sürdürülmesi mekanizması ve travma sonrası durumların değerlendirilmesi de ele alınacaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; An Introduction to Counseling Survivors of Trauma: Beginning to Understand the Context of Trauma,Historical Contexts of Trauma,Theoretical Contexts of Trauma Counseling,Cognitive-Behavioral Theory,Cognitive-Behavioral Theory in trauma counseling,Psychoanalytic Theory (Part I),Psychoanalytic Theory in trauma counseling,Ara sınav,Psychoanalytic Theory (Part II),Attachment Theory, Infant Research,
and Neurobiology,Attachment Theory, Infant Research,
and Neurobiology,The Trauma of Bullying Experiences,Art Therapy With Traumatically Bereaved Children,Developmental trauma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Travmatik olayları ve mağdur popülasyonlarını tanımlar.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 9
A, D, E
Travmaya neden olan diğer olayların insanlar üzerindeki etkisini tartışır.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 9
A, D, E
TSSB'nin risk faktörlerini, semptomatolojisini ve komorbiditelerini değerlendirir.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 5, 9
A, D, E
Travmaya müdahalede psikolojik danışmanların rol ve sorumluluklarını kavrar.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 5, 9
A, D, E
Travma ile çalışmada BDT tekniklerini gösterir.
10, 12, 13, 14, 19, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
An Introduction to Counseling Survivors of Trauma: Beginning to Understand the Context of Trauma
Trauma Counseling Theories and Interventions LISA LOPEZ LEVERS
2
Historical Contexts of Trauma
Trauma Counseling Theories and Interventions DEBRA HYATT-BURKHART AND LISA LOPEZ LEVERS
3
Theoretical Contexts of Trauma Counseling
Trauma Counseling Theories and Interventions MARTIN F. LYNCH
4
Cognitive-Behavioral Theory
Shoshana Ringel and Jerrold R. Brandell Ch. 1
5
Cognitive-Behavioral Theory in trauma counseling
Shoshana Ringel and Jerrold R. Brandell Ch 1
6
Psychoanalytic Theory (Part I)
Jerrold R. Brandell
7
Psychoanalytic Theory in trauma counseling
Shoshana Ringel and Jerrold R. Brandell Ch 2
8
Ara sınav
9
Psychoanalytic Theory (Part II)
Shoshana Ringel
10
Attachment Theory, Infant Research,
and Neurobiology
Shoshana Ringel
11
Attachment Theory, Infant Research,
and Neurobiology
Shoshana Ringel
12
The Trauma of Bullying Experiences
Faye Mishna and Jami-Leigh Sawyer
13
Art Therapy With Traumatically Bereaved Children
Laura V. Loumeau-May
14
Developmental trauma
Van Der Kolk
Kaynak
Lopez, L. L. (2012). Trauma counseling : theories and interventions. Springer Publishing Company, LLC
Ringel, S. & Brandell, J. R. (2012). Trauma : contemporary directions in theory, practice, and research. SAGE Publications, Inc.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
2
6
12
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
2
4
8
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
4
4
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
4
4
Performans Görevi, Bakım Planı
1
2
2
Toplam İş Yükü (Saat)
30
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(30/30)
1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
TRAVMA SONRASI PSİKOLOJİK DANIŞMA
PCG4213238
Bahar Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN
Dersi Verenler
Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu derste, kişilerarası travma, gelişimsel travma ve karmaşık travmanın bireyler ve toplumlar üzerindeki etkisini ve tedavisini ele alınması amaçlanmaktadır. Çeşitli travma popülasyonları, TSSB gelişimi ve sürdürülmesi mekanizması ve travma sonrası durumların değerlendirilmesi de ele alınacaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; An Introduction to Counseling Survivors of Trauma: Beginning to Understand the Context of Trauma,Historical Contexts of Trauma,Theoretical Contexts of Trauma Counseling,Cognitive-Behavioral Theory,Cognitive-Behavioral Theory in trauma counseling,Psychoanalytic Theory (Part I),Psychoanalytic Theory in trauma counseling,Ara sınav,Psychoanalytic Theory (Part II),Attachment Theory, Infant Research,
and Neurobiology,Attachment Theory, Infant Research,
and Neurobiology,The Trauma of Bullying Experiences,Art Therapy With Traumatically Bereaved Children,Developmental trauma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Travmatik olayları ve mağdur popülasyonlarını tanımlar.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 9
A, D, E
Travmaya neden olan diğer olayların insanlar üzerindeki etkisini tartışır.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 9
A, D, E
TSSB'nin risk faktörlerini, semptomatolojisini ve komorbiditelerini değerlendirir.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 5, 9
A, D, E
Travmaya müdahalede psikolojik danışmanların rol ve sorumluluklarını kavrar.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 5, 9
A, D, E
Travma ile çalışmada BDT tekniklerini gösterir.
10, 12, 13, 14, 19, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
An Introduction to Counseling Survivors of Trauma: Beginning to Understand the Context of Trauma
Trauma Counseling Theories and Interventions LISA LOPEZ LEVERS
2
Historical Contexts of Trauma
Trauma Counseling Theories and Interventions DEBRA HYATT-BURKHART AND LISA LOPEZ LEVERS
3
Theoretical Contexts of Trauma Counseling
Trauma Counseling Theories and Interventions MARTIN F. LYNCH
4
Cognitive-Behavioral Theory
Shoshana Ringel and Jerrold R. Brandell Ch. 1
5
Cognitive-Behavioral Theory in trauma counseling
Shoshana Ringel and Jerrold R. Brandell Ch 1
6
Psychoanalytic Theory (Part I)
Jerrold R. Brandell
7
Psychoanalytic Theory in trauma counseling
Shoshana Ringel and Jerrold R. Brandell Ch 2
8
Ara sınav
9
Psychoanalytic Theory (Part II)
Shoshana Ringel
10
Attachment Theory, Infant Research,
and Neurobiology
Shoshana Ringel
11
Attachment Theory, Infant Research,
and Neurobiology
Shoshana Ringel
12
The Trauma of Bullying Experiences
Faye Mishna and Jami-Leigh Sawyer
13
Art Therapy With Traumatically Bereaved Children
Laura V. Loumeau-May
14
Developmental trauma
Van Der Kolk
Kaynak
Lopez, L. L. (2012). Trauma counseling : theories and interventions. Springer Publishing Company, LLC
Ringel, S. & Brandell, J. R. (2012). Trauma : contemporary directions in theory, practice, and research. SAGE Publications, Inc.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.