Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİREYLE PSİKOLOJİK DANIŞMA UYGULAMASI I | - | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ, Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL, Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Sena GÜME, Dr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER, Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Dersin Yardımcıları | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları, örnek vakalar, videolar |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin süpervizyon altında ve psikolojik danışma meslek etiği ilkeleri doğrultusunda terapötik koşulları sağlamaları, psikolojik danışma sürecini yapılandırmaları ve psikolojik danışma aşamalarına uygun biçimde süreci yürütmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders içeriğinin ve kapsamının aday psikolojik danışmanlar ile süpervizörler eşliğinde paylaşılması, danışma süreci aşamalarına giriş ve ön görüşme süreci hakkında bilgilendirme.,Danışmanın başlangıç, gelişme ve sonlandırma aşamaları hakkında bilgi verilmesi, temel ve ileri danışma teknikleri ve role play gruplarının oluşturulması. ,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme ,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme ,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarından sonlandırmaya ilişkin süpervizyon; psikolojik danışma oturumu yönetme ve psikolojik danışma zorluklarına ilişkin genel bir değerlendirme,Aday Psikolojik danışmanların akran değerlendirmesi ,Süpervizyon sürecinin genel değerlendirmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikolojik danışma sürecinin aşamalarını açıklar. | 16, 9 | E |
Psikolojik Danışmada kullanılan temel teknikleri uygular. | 15, 16, 37, 9 | E, H |
Psikolojik Danışmada kullanılan ileri teknikleri uygular. | 15, 16, 37, 9 | E, H |
Uygun danışma becerilerini uygular. | 15, 16, 37, 9 | E, H |
Süpervizyon ilişkisi kapsamında danışma becerilerinin yerinde kullanılıp kullanılmadığını tartışır. | 16, 37, 9 | E |
Vaka sonuçlarını raporlaştırır. | 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içeriğinin ve kapsamının aday psikolojik danışmanlar ile süpervizörler eşliğinde paylaşılması, danışma süreci aşamalarına giriş ve ön görüşme süreci hakkında bilgilendirme. | Psikolojik danışmada temel konular ve kavramların incelenmesi |
2 | Danışmanın başlangıç, gelişme ve sonlandırma aşamaları hakkında bilgi verilmesi, temel ve ileri danışma teknikleri ve role play gruplarının oluşturulması. | Psikolojik danışmada önemli temel teknikler hakkında bilgilenme |
3 | Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme | Psikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
4 | Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme | Psikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
5 | Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme | Psikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
6 | Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme | Psikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
7 | Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme | Psikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
8 | Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
9 | Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
10 | Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
11 | Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
12 | Psikolojik danışma oturumlarından sonlandırmaya ilişkin süpervizyon; psikolojik danışma oturumu yönetme ve psikolojik danışma zorluklarına ilişkin genel bir değerlendirme | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
13 | Aday Psikolojik danışmanların akran değerlendirmesi | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
14 | Süpervizyon sürecinin genel değerlendirmesi | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
Kaynak |
1. Cormier, S. ve Hackney, H.(2009). Psikolojik Danışma Stratejiler ve Müdahaleler. (Çev. Ed: Süleyman Doğan ve Barış Yaka). Ankara: Pegem 2. Danish, S. J., D’Augelli, A. R., & Hauer, A. L. (1994). Yardım becerileri: Temel eğitim programı (F. Akkoyun Çev.). Ankara: Form Ofset 3. Egan, G. (2004). Yardım becerileri alıştırmaları: Psikolojik danışmaya giriş (F. Akkoyun Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım 4. Egan, G. (2010). Psikolojik Danışma Becerileri (Ö.Yüksel Çev.). İstanbul: Kaknüs 5. Egan, G. (2014). Psikolojik Danışma Becerileri: Danışma Becerileri Üzerine Alıştırmalar (M. Baturay Çev.). İstanbul: Kaknüs 6. Flagan-Sommers, J. & Flagan-Sommers, R. (2014). Klinik Görüşme Psikolojik Değerlendirme Esaslar. İstanbul: İthaki 7. Meier, S. T., &Davis, S. R. (2006). Psikolojik danışma: Temel öğeler (S. Doğan, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, S. Denizli Çev.). Ankara: Pegem. 8. Voltan-Acar, N. (2009). Terapötik iletişim kişilerarası ilişkiler. Ankara: Nobel. 9. Yüksel-Şahin, F. (2018). Psikolojik Danışmanlar için El Kitabı. Ankara: Nobel |
ders notları ve videolar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | ||||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | ||||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | ||||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | ||||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | ||||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | ||||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 1 | 7 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 7 | 1 | 7 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 98 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(98/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİREYLE PSİKOLOJİK DANIŞMA UYGULAMASI I | - | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ, Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL, Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Sena GÜME, Dr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER, Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Dersin Yardımcıları | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları, örnek vakalar, videolar |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin süpervizyon altında ve psikolojik danışma meslek etiği ilkeleri doğrultusunda terapötik koşulları sağlamaları, psikolojik danışma sürecini yapılandırmaları ve psikolojik danışma aşamalarına uygun biçimde süreci yürütmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders içeriğinin ve kapsamının aday psikolojik danışmanlar ile süpervizörler eşliğinde paylaşılması, danışma süreci aşamalarına giriş ve ön görüşme süreci hakkında bilgilendirme.,Danışmanın başlangıç, gelişme ve sonlandırma aşamaları hakkında bilgi verilmesi, temel ve ileri danışma teknikleri ve role play gruplarının oluşturulması. ,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme ,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme ,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarından sonlandırmaya ilişkin süpervizyon; psikolojik danışma oturumu yönetme ve psikolojik danışma zorluklarına ilişkin genel bir değerlendirme,Aday Psikolojik danışmanların akran değerlendirmesi ,Süpervizyon sürecinin genel değerlendirmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikolojik danışma sürecinin aşamalarını açıklar. | 16, 9 | E |
Psikolojik Danışmada kullanılan temel teknikleri uygular. | 15, 16, 37, 9 | E, H |
Psikolojik Danışmada kullanılan ileri teknikleri uygular. | 15, 16, 37, 9 | E, H |
Uygun danışma becerilerini uygular. | 15, 16, 37, 9 | E, H |
Süpervizyon ilişkisi kapsamında danışma becerilerinin yerinde kullanılıp kullanılmadığını tartışır. | 16, 37, 9 | E |
Vaka sonuçlarını raporlaştırır. | 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içeriğinin ve kapsamının aday psikolojik danışmanlar ile süpervizörler eşliğinde paylaşılması, danışma süreci aşamalarına giriş ve ön görüşme süreci hakkında bilgilendirme. | Psikolojik danışmada temel konular ve kavramların incelenmesi |
2 | Danışmanın başlangıç, gelişme ve sonlandırma aşamaları hakkında bilgi verilmesi, temel ve ileri danışma teknikleri ve role play gruplarının oluşturulması. | Psikolojik danışmada önemli temel teknikler hakkında bilgilenme |
3 | Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme | Psikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
4 | Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme | Psikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
5 | Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme | Psikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
6 | Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme | Psikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
7 | Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme | Psikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
8 | Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
9 | Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
10 | Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
11 | Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
12 | Psikolojik danışma oturumlarından sonlandırmaya ilişkin süpervizyon; psikolojik danışma oturumu yönetme ve psikolojik danışma zorluklarına ilişkin genel bir değerlendirme | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
13 | Aday Psikolojik danışmanların akran değerlendirmesi | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
14 | Süpervizyon sürecinin genel değerlendirmesi | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
Kaynak |
1. Cormier, S. ve Hackney, H.(2009). Psikolojik Danışma Stratejiler ve Müdahaleler. (Çev. Ed: Süleyman Doğan ve Barış Yaka). Ankara: Pegem 2. Danish, S. J., D’Augelli, A. R., & Hauer, A. L. (1994). Yardım becerileri: Temel eğitim programı (F. Akkoyun Çev.). Ankara: Form Ofset 3. Egan, G. (2004). Yardım becerileri alıştırmaları: Psikolojik danışmaya giriş (F. Akkoyun Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım 4. Egan, G. (2010). Psikolojik Danışma Becerileri (Ö.Yüksel Çev.). İstanbul: Kaknüs 5. Egan, G. (2014). Psikolojik Danışma Becerileri: Danışma Becerileri Üzerine Alıştırmalar (M. Baturay Çev.). İstanbul: Kaknüs 6. Flagan-Sommers, J. & Flagan-Sommers, R. (2014). Klinik Görüşme Psikolojik Değerlendirme Esaslar. İstanbul: İthaki 7. Meier, S. T., &Davis, S. R. (2006). Psikolojik danışma: Temel öğeler (S. Doğan, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, S. Denizli Çev.). Ankara: Pegem. 8. Voltan-Acar, N. (2009). Terapötik iletişim kişilerarası ilişkiler. Ankara: Nobel. 9. Yüksel-Şahin, F. (2018). Psikolojik Danışmanlar için El Kitabı. Ankara: Nobel |
ders notları ve videolar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | ||||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | ||||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | ||||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | ||||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | ||||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | ||||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |