Bu ders, eğitim alanındaki nicel yaklaşım ve yöntemler, nitel yaklaşım ve yöntemler ile karma yaklaşım ve yöntemlere ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Bilimsel araştırma kavramı, tanımlar,Eğitim araştırmalarında problem durumu,Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri,Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu,Veri toplama teknikleri (nicel),Veri toplama teknikleri (nitel),Veri analizi (nicel),Veri analizi (nitel),Kodlama çeşitleri,Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim,Geçerlik güvenirlik kavramları,Eylem araştırması,Araştırma raporu yazma,Araştırma önerisi hazırlama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeleri açıklar.
16
A, C, E
2.Nicel, nitel ve karma araştırma desenlerini tanımlar.
16
A, C, E
3.Bilimsel araştırmaları temel paradigmalara göre analiz eder.
16
A, C, E
4.Nicel araştırma yöntemlerini özelliklerine göre birbirleri ile karşılaştırır.
16
A, E
5.Nitel araştırma yöntemlerini özelliklerine birbirleri ile karşılaştırır.
16
A, C, E
6.Örnekleme yöntemlerini kavrar.
10, 13, 16, 9
A, C
7.Örnekleme yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını fark eder.
10, 12, 13, 9
A, C
8.Veri toplama araçlarının genel özelliklerini açıklar.
10, 12, 13, 9
A, C
9.Nicel araştırmalarda kullanılan temel istatistiksel analizleri tanır.
10, 12, 13, 9
A, C
10.Nitel araştırmalarda kullanılan temel veri analizi tekniklerini tanır.
10, 12, 13, 9
A, C
11.Bilimsel araştırma sonuçlarını genel kurallara göre raporlar.
10, 12, 13, 16, 9
A, C
12.Araştırma süreçlerini değerlendirir. (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama)
10, 12, 13, 9
A, C
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Bilimsel araştırma kavramı, tanımlar
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
2
Eğitim araştırmalarında problem durumu
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
3
Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
4
Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
5
Veri toplama teknikleri (nicel)
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
6
Veri toplama teknikleri (nitel)
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
7
Veri analizi (nicel)
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
8
Veri analizi (nitel)
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
9
Kodlama çeşitleri
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
10
Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
11
Geçerlik güvenirlik kavramları
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
12
Eylem araştırması
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
13
Araştırma raporu yazma
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
14
Araştırma önerisi hazırlama
Örnek araştırma önerisi inceleme
Kaynak
Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık.
Büyüköztürk vd. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi
Öğretim üyesi tarafından paylaşılacak ders notları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
5
5
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
2
2
Proje Sunumu / Seminer
1
15
15
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
1
10
10
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
15
15
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
95
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(95/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
-
Bahar Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Meslek Bilgisi
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Metin KAYA
Dersi Verenler
Doç.Dr. Metin KAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu ders, eğitim alanındaki nicel yaklaşım ve yöntemler, nitel yaklaşım ve yöntemler ile karma yaklaşım ve yöntemlere ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Bilimsel araştırma kavramı, tanımlar,Eğitim araştırmalarında problem durumu,Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri,Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu,Veri toplama teknikleri (nicel),Veri toplama teknikleri (nitel),Veri analizi (nicel),Veri analizi (nitel),Kodlama çeşitleri,Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim,Geçerlik güvenirlik kavramları,Eylem araştırması,Araştırma raporu yazma,Araştırma önerisi hazırlama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeleri açıklar.
16
A, C, E
2.Nicel, nitel ve karma araştırma desenlerini tanımlar.
16
A, C, E
3.Bilimsel araştırmaları temel paradigmalara göre analiz eder.
16
A, C, E
4.Nicel araştırma yöntemlerini özelliklerine göre birbirleri ile karşılaştırır.
16
A, E
5.Nitel araştırma yöntemlerini özelliklerine birbirleri ile karşılaştırır.
16
A, C, E
6.Örnekleme yöntemlerini kavrar.
10, 13, 16, 9
A, C
7.Örnekleme yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını fark eder.
10, 12, 13, 9
A, C
8.Veri toplama araçlarının genel özelliklerini açıklar.
10, 12, 13, 9
A, C
9.Nicel araştırmalarda kullanılan temel istatistiksel analizleri tanır.
10, 12, 13, 9
A, C
10.Nitel araştırmalarda kullanılan temel veri analizi tekniklerini tanır.
10, 12, 13, 9
A, C
11.Bilimsel araştırma sonuçlarını genel kurallara göre raporlar.
10, 12, 13, 16, 9
A, C
12.Araştırma süreçlerini değerlendirir. (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama)
10, 12, 13, 9
A, C
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Bilimsel araştırma kavramı, tanımlar
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
2
Eğitim araştırmalarında problem durumu
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
3
Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
4
Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
5
Veri toplama teknikleri (nicel)
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
6
Veri toplama teknikleri (nitel)
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
7
Veri analizi (nicel)
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
8
Veri analizi (nitel)
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
9
Kodlama çeşitleri
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
10
Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
11
Geçerlik güvenirlik kavramları
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
12
Eylem araştırması
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
13
Araştırma raporu yazma
İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
14
Araştırma önerisi hazırlama
Örnek araştırma önerisi inceleme
Kaynak
Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık.
Büyüköztürk vd. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi
Öğretim üyesi tarafından paylaşılacak ders notları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.