Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
MESLEKİ REHBERLİK | PDR3176690 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sena GÜME |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sena GÜME |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile, öğrencilerin mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı ile ilgili temel kavramları, kariyer gelişimi ve kariyer danışmanlığı kuramları ve modelleri ile teknikleri öğrenmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse giriş
,Kariyer gelişimi ile ilgili temel kavramlar ,Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörler,Özellik-Etmen Kuramı, İşe Uyum Kuramı,Holland’ın Tipoloji Kuramı,Psikodinamik Yaklaşımlar,Gelişimsel Yaklaşımlar,Gelişimsel Yaklaşımlar,Sosyal-Bilişsel Kuramlar,Sosyal-Bilişsel Kuramlar,Yeni Yaklaşım ve Modeller,Kariyer Danışmanlığı Süreci,Kariyer Danışmanlığında Değerlendirme,Dersin değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Meslek, iş ve kariyer kavramlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
2. Kariyer danışmanlığı kuramlarının temel varsayımları, yaklaşımları ve tekniklerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, C, E |
3. Kariyer gelişim sürecini etkileyen psikolojik, sosyolojik, ekonomik ve politik faktörleri açıklar. | 10, 16, 9 | A, C, E |
4. Kariyer kararı vermede bireysel özelliklerin etkisini yorumlar. | 10, 16, 9 | A, C, E |
5. Kariyer gelişim sürecini farklı kariyer kuramlarına göre analiz eder. | 10, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Derse giriş
| |
2 | Kariyer gelişimi ile ilgili temel kavramlar | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
3 | Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörler | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
4 | Özellik-Etmen Kuramı, İşe Uyum Kuramı | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
5 | Holland’ın Tipoloji Kuramı | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
6 | Psikodinamik Yaklaşımlar | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
7 | Gelişimsel Yaklaşımlar | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
8 | Gelişimsel Yaklaşımlar | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
9 | Sosyal-Bilişsel Kuramlar | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
10 | Sosyal-Bilişsel Kuramlar | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
11 | Yeni Yaklaşım ve Modeller | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
12 | Kariyer Danışmanlığı Süreci | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
13 | Kariyer Danışmanlığında Değerlendirme | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
14 | Dersin değerlendirilmesi | |
Kaynak |
Yeşilyaprak, B. (Ed.) (2021). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı: Kuramdan
Uygulamaya. Pegem.
|
Kuzgun, Y. (2014). Meslek Gelişimi ve Danışmanlığı. Nobel.
Sharf, R. (2017). Kariyer Gelişim Kuramlarının Kariyer Danışmasına Uygulanması. (Çev.
ed. F. Bacanlı ve K. Öztemel). Nobel.
Ünsal, P. (2014). Kariyer Gelişim Kuramları ve Kariyer Danışmanlığı. Nobel.
Öztemel, K. (2019). Kariyer Planlama ve Geliştirme. Pegem
Yeşilyaprak, P. D. B. (2019). Türkiye’de Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı Hizmetleri: Güncel Durum ve Öngörüler . Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 2 (2) , 73-102 . |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | | | X | | |
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | | | X | | |
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | | | X | | |
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | | X | | | |
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | | X | | | |
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | | X | | | |
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | | X | | | |
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | | | X | | |
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | | | X | | |
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | | X | | | |
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | | X | | | |
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | | | | |
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | | | | X | |
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | | | | |
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | | | | |
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 10 | 10 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30) | 2 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
MESLEKİ REHBERLİK | PDR3176690 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sena GÜME |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sena GÜME |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile, öğrencilerin mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı ile ilgili temel kavramları, kariyer gelişimi ve kariyer danışmanlığı kuramları ve modelleri ile teknikleri öğrenmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse giriş
,Kariyer gelişimi ile ilgili temel kavramlar ,Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörler,Özellik-Etmen Kuramı, İşe Uyum Kuramı,Holland’ın Tipoloji Kuramı,Psikodinamik Yaklaşımlar,Gelişimsel Yaklaşımlar,Gelişimsel Yaklaşımlar,Sosyal-Bilişsel Kuramlar,Sosyal-Bilişsel Kuramlar,Yeni Yaklaşım ve Modeller,Kariyer Danışmanlığı Süreci,Kariyer Danışmanlığında Değerlendirme,Dersin değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Meslek, iş ve kariyer kavramlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
2. Kariyer danışmanlığı kuramlarının temel varsayımları, yaklaşımları ve tekniklerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, C, E |
3. Kariyer gelişim sürecini etkileyen psikolojik, sosyolojik, ekonomik ve politik faktörleri açıklar. | 10, 16, 9 | A, C, E |
4. Kariyer kararı vermede bireysel özelliklerin etkisini yorumlar. | 10, 16, 9 | A, C, E |
5. Kariyer gelişim sürecini farklı kariyer kuramlarına göre analiz eder. | 10, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Derse giriş
| |
2 | Kariyer gelişimi ile ilgili temel kavramlar | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
3 | Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörler | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
4 | Özellik-Etmen Kuramı, İşe Uyum Kuramı | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
5 | Holland’ın Tipoloji Kuramı | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
6 | Psikodinamik Yaklaşımlar | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
7 | Gelişimsel Yaklaşımlar | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
8 | Gelişimsel Yaklaşımlar | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
9 | Sosyal-Bilişsel Kuramlar | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
10 | Sosyal-Bilişsel Kuramlar | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
11 | Yeni Yaklaşım ve Modeller | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
12 | Kariyer Danışmanlığı Süreci | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
13 | Kariyer Danışmanlığında Değerlendirme | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
14 | Dersin değerlendirilmesi | |
Kaynak |
Yeşilyaprak, B. (Ed.) (2021). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı: Kuramdan
Uygulamaya. Pegem.
|
Kuzgun, Y. (2014). Meslek Gelişimi ve Danışmanlığı. Nobel.
Sharf, R. (2017). Kariyer Gelişim Kuramlarının Kariyer Danışmasına Uygulanması. (Çev.
ed. F. Bacanlı ve K. Öztemel). Nobel.
Ünsal, P. (2014). Kariyer Gelişim Kuramları ve Kariyer Danışmanlığı. Nobel.
Öztemel, K. (2019). Kariyer Planlama ve Geliştirme. Pegem
Yeşilyaprak, P. D. B. (2019). Türkiye’de Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı Hizmetleri: Güncel Durum ve Öngörüler . Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 2 (2) , 73-102 . |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | | | X | | |
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | | | X | | |
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | | | X | | |
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | | X | | | |
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | | X | | | |
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | | X | | | |
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | | X | | | |
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | | | X | | |
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | | | X | | |
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | | X | | | |
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | | X | | | |
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | | | | |
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | | | | X | |
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | | | | |
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | | | | |
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04