Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OKULLARDA RPD UYGULAMALARI I | - | Güz Dönemi | 2+6 | 5 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ, Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL, Dr.Öğr.Üye. Sena GÜME, Doç.Dr. Metin KAYA, Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, öğrencilerin farklı eğitim kademelerindeki kurumlarda sosyal-duygusal, akademik ve kariyer gelişim alanlarında sunulan psikolojik danışma ve rehberlik (PDR) hizmetlerini gözlemlemeleri, uygulanan rehberlik etkinliklerini incelemeleri ve okul psikolojik danışmanı ile işbirliği içerisinde seçilen rehberlik etkinliklerini uygulamaları, okul psikolojik danışmanlarının görev ve sorumluluklarını öğrenmeleri, test ve test dışı teknikleri uygulayıp yorumlayarak okul PDR hizmetleriyle ilgili deneyim kazanmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Tanışma, Uygulama Sürecinin Açıklanması,-Okul Psikolojik Danışmanları ve Okul Personeliyle Tanışma -Uygulama Sürecinin Planlanması,Okul PDR Hizmetlerini Gözlemleme ve İnceleme -Okul PDR Servisine Destek,-Okul PDR Hizmetlerini Gözlemleme ve İnceleme -Okul PDR Servisine Destek,Okul PDR Hizmetlerini Gözlemleme ve İnceleme -PDR Panosu ve Broşürü Hazırlama -Okul PDR Servisine Destek,-Okul PDR Hizmetlerini Gözlemleme ve İnceleme -PDR Panosu ve Broşürü Hazırlama -Okul PDR Servisine Destek,-Bireyi Tanıma Tekniği Uygulaması, Değerlendirmesi, Raporlaştırması -PDR Panosu ve Broşürü Hazırlama -Okul PDR Servisine Destek,-Bireyi Tanıma Tekniği Uygulaması, Değerlendirmesi, Raporlaştırması -Okul PDR Servisine Destek,- Sınıf Rehberliği Uygulaması ve Değerlendirmesi -Okul PDR Servisine Destek,-Sınıf Rehberliği Uygulaması ve Değerlendirmesi - RAM ile İlişkiler ve Yapılan Çalışmalar - Okul PDR Servisine Destek,--Sınıf Rehberliği Uygulaması ve Değerlendirmesi -Okul PDR Servisine Destek,-Seçmeli Alternatif Çalışma Uygulaması ve Değerlendirmesi -Okul PDR Servisine Destek,-Seçmeli Alternatif Çalışma Uygulaması ve Değerlendirmesi -Okul PDR Servisine Destek,-Okul Psikolojik Danışmanı ile Değerlendirme -Okul Yönetimi ile Değerlendirme -Öğretim Elemanı ile Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Okul psikolojik danışmanının görev ve sorumluluklarını tanımlar. | 10, 16, 6, 9 | E |
Farklı eğitim kademelerindeki öğrencilerin ihtiyacı olan rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini açıklar. | 10, 16, 6, 9 | E |
Okulda yürütülen okul rehberlik ve psikolojik danışma programını inceler. | 10, 16, 6, 9 | E |
Öğrenciyi tanıma amacıyla bazı bireyi tanıma tekniklerini uygular. | 10, 16, 6, 9 | E |
Okul rehberlik ve psikolojik danışma programının uygulanması sürecinde mesleki etik ve kurallara sergiler. | 10, 16, 6, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Tanışma, Uygulama Sürecinin Açıklanması | |
2 | -Okul Psikolojik Danışmanları ve Okul Personeliyle Tanışma -Uygulama Sürecinin Planlanması | |
3 | Okul PDR Hizmetlerini Gözlemleme ve İnceleme -Okul PDR Servisine Destek | |
4 | -Okul PDR Hizmetlerini Gözlemleme ve İnceleme -Okul PDR Servisine Destek | |
5 | Okul PDR Hizmetlerini Gözlemleme ve İnceleme -PDR Panosu ve Broşürü Hazırlama -Okul PDR Servisine Destek | |
6 | -Okul PDR Hizmetlerini Gözlemleme ve İnceleme -PDR Panosu ve Broşürü Hazırlama -Okul PDR Servisine Destek | |
7 | -Bireyi Tanıma Tekniği Uygulaması, Değerlendirmesi, Raporlaştırması -PDR Panosu ve Broşürü Hazırlama -Okul PDR Servisine Destek | |
8 | -Bireyi Tanıma Tekniği Uygulaması, Değerlendirmesi, Raporlaştırması -Okul PDR Servisine Destek | |
9 | - Sınıf Rehberliği Uygulaması ve Değerlendirmesi -Okul PDR Servisine Destek | |
10 | -Sınıf Rehberliği Uygulaması ve Değerlendirmesi - RAM ile İlişkiler ve Yapılan Çalışmalar - Okul PDR Servisine Destek | |
11 | --Sınıf Rehberliği Uygulaması ve Değerlendirmesi -Okul PDR Servisine Destek | |
12 | -Seçmeli Alternatif Çalışma Uygulaması ve Değerlendirmesi -Okul PDR Servisine Destek | |
13 | -Seçmeli Alternatif Çalışma Uygulaması ve Değerlendirmesi -Okul PDR Servisine Destek | |
14 | -Okul Psikolojik Danışmanı ile Değerlendirme -Okul Yönetimi ile Değerlendirme -Öğretim Elemanı ile Genel Değerlendirme |
Kaynak |
Eğitim Ortak Hizmetler Dairesi Müdürlüğü 2022-2023 Eğitim Öğretim Yılı Okullarda Kullanılacak Rehberlik Çerçeve Programları. http://eohd.mebnet.net/?q=node/1700 MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Rehberlik ve Psikolojik Danışma Programı. 2020-2021. https://orgm.meb.gov.tr/www/2020-2021-rehberlik-ve-psikolojik-danisma-programi/icerik/1413 |
MEB Yayınları Okul Rehberlik Programları Hazırlama Kitapçığı. 2018 Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü Web Sayfası. https://orgm.meb.gov.tr/www/rehberlik-programi-hazirlama-kitapcigi/icerik/998 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 12 | 7 | 84 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 12 | 7 | 84 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 286 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(286/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OKULLARDA RPD UYGULAMALARI I | - | Güz Dönemi | 2+6 | 5 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ, Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL, Dr.Öğr.Üye. Sena GÜME, Doç.Dr. Metin KAYA, Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, öğrencilerin farklı eğitim kademelerindeki kurumlarda sosyal-duygusal, akademik ve kariyer gelişim alanlarında sunulan psikolojik danışma ve rehberlik (PDR) hizmetlerini gözlemlemeleri, uygulanan rehberlik etkinliklerini incelemeleri ve okul psikolojik danışmanı ile işbirliği içerisinde seçilen rehberlik etkinliklerini uygulamaları, okul psikolojik danışmanlarının görev ve sorumluluklarını öğrenmeleri, test ve test dışı teknikleri uygulayıp yorumlayarak okul PDR hizmetleriyle ilgili deneyim kazanmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Tanışma, Uygulama Sürecinin Açıklanması,-Okul Psikolojik Danışmanları ve Okul Personeliyle Tanışma -Uygulama Sürecinin Planlanması,Okul PDR Hizmetlerini Gözlemleme ve İnceleme -Okul PDR Servisine Destek,-Okul PDR Hizmetlerini Gözlemleme ve İnceleme -Okul PDR Servisine Destek,Okul PDR Hizmetlerini Gözlemleme ve İnceleme -PDR Panosu ve Broşürü Hazırlama -Okul PDR Servisine Destek,-Okul PDR Hizmetlerini Gözlemleme ve İnceleme -PDR Panosu ve Broşürü Hazırlama -Okul PDR Servisine Destek,-Bireyi Tanıma Tekniği Uygulaması, Değerlendirmesi, Raporlaştırması -PDR Panosu ve Broşürü Hazırlama -Okul PDR Servisine Destek,-Bireyi Tanıma Tekniği Uygulaması, Değerlendirmesi, Raporlaştırması -Okul PDR Servisine Destek,- Sınıf Rehberliği Uygulaması ve Değerlendirmesi -Okul PDR Servisine Destek,-Sınıf Rehberliği Uygulaması ve Değerlendirmesi - RAM ile İlişkiler ve Yapılan Çalışmalar - Okul PDR Servisine Destek,--Sınıf Rehberliği Uygulaması ve Değerlendirmesi -Okul PDR Servisine Destek,-Seçmeli Alternatif Çalışma Uygulaması ve Değerlendirmesi -Okul PDR Servisine Destek,-Seçmeli Alternatif Çalışma Uygulaması ve Değerlendirmesi -Okul PDR Servisine Destek,-Okul Psikolojik Danışmanı ile Değerlendirme -Okul Yönetimi ile Değerlendirme -Öğretim Elemanı ile Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Okul psikolojik danışmanının görev ve sorumluluklarını tanımlar. | 10, 16, 6, 9 | E |
Farklı eğitim kademelerindeki öğrencilerin ihtiyacı olan rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini açıklar. | 10, 16, 6, 9 | E |
Okulda yürütülen okul rehberlik ve psikolojik danışma programını inceler. | 10, 16, 6, 9 | E |
Öğrenciyi tanıma amacıyla bazı bireyi tanıma tekniklerini uygular. | 10, 16, 6, 9 | E |
Okul rehberlik ve psikolojik danışma programının uygulanması sürecinde mesleki etik ve kurallara sergiler. | 10, 16, 6, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Tanışma, Uygulama Sürecinin Açıklanması | |
2 | -Okul Psikolojik Danışmanları ve Okul Personeliyle Tanışma -Uygulama Sürecinin Planlanması | |
3 | Okul PDR Hizmetlerini Gözlemleme ve İnceleme -Okul PDR Servisine Destek | |
4 | -Okul PDR Hizmetlerini Gözlemleme ve İnceleme -Okul PDR Servisine Destek | |
5 | Okul PDR Hizmetlerini Gözlemleme ve İnceleme -PDR Panosu ve Broşürü Hazırlama -Okul PDR Servisine Destek | |
6 | -Okul PDR Hizmetlerini Gözlemleme ve İnceleme -PDR Panosu ve Broşürü Hazırlama -Okul PDR Servisine Destek | |
7 | -Bireyi Tanıma Tekniği Uygulaması, Değerlendirmesi, Raporlaştırması -PDR Panosu ve Broşürü Hazırlama -Okul PDR Servisine Destek | |
8 | -Bireyi Tanıma Tekniği Uygulaması, Değerlendirmesi, Raporlaştırması -Okul PDR Servisine Destek | |
9 | - Sınıf Rehberliği Uygulaması ve Değerlendirmesi -Okul PDR Servisine Destek | |
10 | -Sınıf Rehberliği Uygulaması ve Değerlendirmesi - RAM ile İlişkiler ve Yapılan Çalışmalar - Okul PDR Servisine Destek | |
11 | --Sınıf Rehberliği Uygulaması ve Değerlendirmesi -Okul PDR Servisine Destek | |
12 | -Seçmeli Alternatif Çalışma Uygulaması ve Değerlendirmesi -Okul PDR Servisine Destek | |
13 | -Seçmeli Alternatif Çalışma Uygulaması ve Değerlendirmesi -Okul PDR Servisine Destek | |
14 | -Okul Psikolojik Danışmanı ile Değerlendirme -Okul Yönetimi ile Değerlendirme -Öğretim Elemanı ile Genel Değerlendirme |
Kaynak |
Eğitim Ortak Hizmetler Dairesi Müdürlüğü 2022-2023 Eğitim Öğretim Yılı Okullarda Kullanılacak Rehberlik Çerçeve Programları. http://eohd.mebnet.net/?q=node/1700 MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Rehberlik ve Psikolojik Danışma Programı. 2020-2021. https://orgm.meb.gov.tr/www/2020-2021-rehberlik-ve-psikolojik-danisma-programi/icerik/1413 |
MEB Yayınları Okul Rehberlik Programları Hazırlama Kitapçığı. 2018 Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü Web Sayfası. https://orgm.meb.gov.tr/www/rehberlik-programi-hazirlama-kitapcigi/icerik/998 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |