Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
İNSAN İLİŞKİLERİ VE İLETİŞİM | PDR2175450 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Genel Kültür |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsanlar arası ilişkilerin tanımı ve sınıflandırılması yapılır. İnsanlar arası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımlar (psikanalitik, bağlanma, çağdaş teoriler); kişilerarası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımlar (sosyal, psikolojik, bilişsel kuramlar); gelişimsel süreç olarak kişilerarası ilişkiler (bebeklik ve çocukluk dönemleri, ergenlik ve yetişkinlik dönemleri); insanlar arası ilişkilerde etkili olan faktörler; cinsiyet, cinsiyet rolleri ve kişilerarası ilişkiler; kişilerarası ilişkilerde kendini uyarlama ve kendini açma; iletişim ve iletişim hataları; etkili iletişim becerileri; kişilerarası problemler, çatışma ve çatışma çözüm yaklaşımları; kültürler arası farklılaşma yönünden insan ilişkileri açıklanır, sınıflanır ve örneklendirilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İletişimin tanımlanması ve süreçleri,İletişimin işlevleri ve sınıflandırılması,Kişilerarası iletişimin başlangıcı ve gelişimi,Kişilerarası ilişkiler ile ilgili kuramsal yaklaşımlar,Etkili iletişim becerileri 1,Etkili iletişim becerileri 2,Çatışma ve çatışma çözme,Kişilerarası iletişim ve duygusal zeka,Aile içi ilişkiler ve iletişim,Okulda ilişkiler ve iletişim,Öğrenci Sunumları,Öğrenci sunumları,Öğrenci sunumları,Öğrenci sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.İnsanlar arası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımları (psikanalitik, bağlanma, çağdaş teoriler) tanımlar.
| 10, 16, 19, 5, 9 | A, C, H |
2.Kişilerarası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımları (sosyal, psikolojik, bilişsel kuramlar) tanımlar. | 10, 16, 5, 9 | A, C, H |
3.Gelişimsel süreç olarak kişilerarası ilişkileri (bebeklik ve çocukluk dönemleri, ergenlik ve yetişkinlik dönemleri) tanımlar. | 10, 16, 19, 5, 9 | A, C, H |
4.İnsanlar arası ilişkilerde etkili olan faktörleri belirler ve açıklar. | 10, 16, 19, 5, 9 | A, C, H |
6.Çatışma ve çatışma çözüm yaklaşımlarını özetleyebilecektir.
| 10, 14, 16, 19, 5, 9 | A, C, H |
7.Kültürler arası farklılaşma yönünden insan ilişkilerini değerlendirir. | 10, 12, 13, 16, 5, 9 | A, C, H |
5. Kişilerarası ilişkilerde kendini uyarlama ve kendini açma yöntemlerini tanımlar.
| 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, C, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | İletişimin tanımlanması ve süreçleri | Ders hakkında beklentilerin konuşulması |
2 | İletişimin işlevleri ve sınıflandırılması | İnsanlar arası ilişkiler ile ilgili kuramsal yaklaşımların incelenmesi |
3 | Kişilerarası iletişimin başlangıcı ve gelişimi | Kişilerarası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımların incelenmesi |
4 | Kişilerarası ilişkiler ile ilgili kuramsal yaklaşımlar | Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması |
5 | Etkili iletişim becerileri 1 | Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması |
6 | Etkili iletişim becerileri 2 | Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması |
7 | Çatışma ve çatışma çözme | Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması |
8 | Kişilerarası iletişim ve duygusal zeka | Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması |
9 | Aile içi ilişkiler ve iletişim | Konuyla ilgili kişisel deneyim yazısı yazılması |
10 | Okulda ilişkiler ve iletişim | Etkili iletişim becerilerinin incelenmesi |
11 | Öğrenci Sunumları | Etkili iletişim becerilerinin incelenmesi |
12 | Öğrenci sunumları | Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması |
13 | Öğrenci sunumları | Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması |
14 | Öğrenci sunumları | Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması |
Kaynak |
Ders notları
Cüceloğlu, D. (2023). İnsan insana, Kronik
Cüceloğlu, D. (2023). İletişim Donanımları, Remzi Kitabevi
Kaya, A. (2017). Kişilerarası ilişkiler ve etkili iletişim, Pegem Akademi
Voltan-Acar, N. (2023). İnsan ilişkileri: iletişim, Nobel
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | | | X | | |
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | | | | | |
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | | | | | |
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | | | | | |
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | | | | | |
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | | | | | |
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | | | | | |
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | | | X | | |
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | | | X | | |
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | | | | X | |
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | | | | X | |
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | | | | | |
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | | | | | |
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | | | | | |
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | | | | | |
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 4 | 2 | 8 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 7 | 1 | 7 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 3 | 6 |
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 3 | 6 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 7 | 2 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30) | 3 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
İNSAN İLİŞKİLERİ VE İLETİŞİM | PDR2175450 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Genel Kültür |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsanlar arası ilişkilerin tanımı ve sınıflandırılması yapılır. İnsanlar arası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımlar (psikanalitik, bağlanma, çağdaş teoriler); kişilerarası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımlar (sosyal, psikolojik, bilişsel kuramlar); gelişimsel süreç olarak kişilerarası ilişkiler (bebeklik ve çocukluk dönemleri, ergenlik ve yetişkinlik dönemleri); insanlar arası ilişkilerde etkili olan faktörler; cinsiyet, cinsiyet rolleri ve kişilerarası ilişkiler; kişilerarası ilişkilerde kendini uyarlama ve kendini açma; iletişim ve iletişim hataları; etkili iletişim becerileri; kişilerarası problemler, çatışma ve çatışma çözüm yaklaşımları; kültürler arası farklılaşma yönünden insan ilişkileri açıklanır, sınıflanır ve örneklendirilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İletişimin tanımlanması ve süreçleri,İletişimin işlevleri ve sınıflandırılması,Kişilerarası iletişimin başlangıcı ve gelişimi,Kişilerarası ilişkiler ile ilgili kuramsal yaklaşımlar,Etkili iletişim becerileri 1,Etkili iletişim becerileri 2,Çatışma ve çatışma çözme,Kişilerarası iletişim ve duygusal zeka,Aile içi ilişkiler ve iletişim,Okulda ilişkiler ve iletişim,Öğrenci Sunumları,Öğrenci sunumları,Öğrenci sunumları,Öğrenci sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.İnsanlar arası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımları (psikanalitik, bağlanma, çağdaş teoriler) tanımlar.
| 10, 16, 19, 5, 9 | A, C, H |
2.Kişilerarası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımları (sosyal, psikolojik, bilişsel kuramlar) tanımlar. | 10, 16, 5, 9 | A, C, H |
3.Gelişimsel süreç olarak kişilerarası ilişkileri (bebeklik ve çocukluk dönemleri, ergenlik ve yetişkinlik dönemleri) tanımlar. | 10, 16, 19, 5, 9 | A, C, H |
4.İnsanlar arası ilişkilerde etkili olan faktörleri belirler ve açıklar. | 10, 16, 19, 5, 9 | A, C, H |
6.Çatışma ve çatışma çözüm yaklaşımlarını özetleyebilecektir.
| 10, 14, 16, 19, 5, 9 | A, C, H |
7.Kültürler arası farklılaşma yönünden insan ilişkilerini değerlendirir. | 10, 12, 13, 16, 5, 9 | A, C, H |
5. Kişilerarası ilişkilerde kendini uyarlama ve kendini açma yöntemlerini tanımlar.
| 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, C, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | İletişimin tanımlanması ve süreçleri | Ders hakkında beklentilerin konuşulması |
2 | İletişimin işlevleri ve sınıflandırılması | İnsanlar arası ilişkiler ile ilgili kuramsal yaklaşımların incelenmesi |
3 | Kişilerarası iletişimin başlangıcı ve gelişimi | Kişilerarası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımların incelenmesi |
4 | Kişilerarası ilişkiler ile ilgili kuramsal yaklaşımlar | Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması |
5 | Etkili iletişim becerileri 1 | Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması |
6 | Etkili iletişim becerileri 2 | Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması |
7 | Çatışma ve çatışma çözme | Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması |
8 | Kişilerarası iletişim ve duygusal zeka | Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması |
9 | Aile içi ilişkiler ve iletişim | Konuyla ilgili kişisel deneyim yazısı yazılması |
10 | Okulda ilişkiler ve iletişim | Etkili iletişim becerilerinin incelenmesi |
11 | Öğrenci Sunumları | Etkili iletişim becerilerinin incelenmesi |
12 | Öğrenci sunumları | Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması |
13 | Öğrenci sunumları | Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması |
14 | Öğrenci sunumları | Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması |
Kaynak |
Ders notları
Cüceloğlu, D. (2023). İnsan insana, Kronik
Cüceloğlu, D. (2023). İletişim Donanımları, Remzi Kitabevi
Kaya, A. (2017). Kişilerarası ilişkiler ve etkili iletişim, Pegem Akademi
Voltan-Acar, N. (2023). İnsan ilişkileri: iletişim, Nobel
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | | | X | | |
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | | | | | |
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | | | | | |
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | | | | | |
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | | | | | |
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | | | | | |
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | | | | | |
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | | | X | | |
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | | | X | | |
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | | | | X | |
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | | | | X | |
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | | | | | |
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | | | | | |
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | | | | | |
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | | | | | |
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04