Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KÜLTÜRE DUYARLI PSİKOLOJİK DANIŞMA | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kültüre duyarlı psikoterapi becerilerini edinmek, psikolojide çok kültürlülük kuramlarına hakim olmak, kendi kültürel değerlerimiz ve dünya görüşümüzle ilgili farkındalığımızı arttırmak (psikoterapideki yansımalarının da farkına vararak) |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kültürlerarası Psikolojiye Giriş 1,Kültürlerarası Psikolojiye Giriş 2,Kültür ve İnsan 1: Biliş, Duygular, Güdülenme,Kültür ve İnsan 2: Sosyal Davranış, Kişilik, Ruh Sağlığı,Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışman 1: Yeterlikler, Alçak gönüllülük, Güvenlik,Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışman 2: Empati, Zeka, Duyarlılık,Psikolojik Danışma Sürecinde Kültüre Duyarlılık 1,Psikolojik Danışma Sürecinde Kültüre Duyarlılık 2,Kültüre Duyarlı Model/ Uygulama Örnekleri,Kültüre Duyarlı Sonlandırma,Öğrenci Sunumları,Öğrenci Sunumları,Öğrenci Sunumları,Öğrenci Sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikolojide çok kültürlülük kuramlarına hakim olur ve temel kavramları açıklar. | 10, 16, 9 | A, E, I |
Kültüre duyarlı psikoterapi becerilerini edinir ve uygular. | 10, 13, 16, 9 | E, H |
Farklı kültürel yapılara karşı hassasiyet kazanır ve açıklar. | 13, 19, 9 | A, E, I |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi, I: Portfolyo Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kültürlerarası Psikolojiye Giriş 1 | Ana kaynaklardan okuma yapma |
2 | Kültürlerarası Psikolojiye Giriş 2 | Ana kaynaklardan okuma yapma |
3 | Kültür ve İnsan 1: Biliş, Duygular, Güdülenme | Ana kaynaklardan okuma yapma |
4 | Kültür ve İnsan 2: Sosyal Davranış, Kişilik, Ruh Sağlığı | Ana kaynaklardan okuma yapma |
5 | Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışman 1: Yeterlikler, Alçak gönüllülük, Güvenlik | Ana kaynaklardan okuma yapma |
6 | Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışman 2: Empati, Zeka, Duyarlılık | Ana kaynaklardan okuma yapma |
7 | Psikolojik Danışma Sürecinde Kültüre Duyarlılık 1 | Ana kaynaklardan okuma yapma |
8 | Psikolojik Danışma Sürecinde Kültüre Duyarlılık 2 | Ana kaynaklardan okuma yapma |
9 | Kültüre Duyarlı Model/ Uygulama Örnekleri | Ana kaynaklardan okuma yapma |
10 | Kültüre Duyarlı Sonlandırma | Ana kaynaklardan okuma yapma |
11 | Öğrenci Sunumları | Sorumlu olunan konu kapsamında gerekli akademik araştırmaları gerçekleştirmek |
12 | Öğrenci Sunumları | Sorumlu olunan konu kapsamında gerekli akademik araştırmaları gerçekleştirmek |
13 | Öğrenci Sunumları | Sorumlu olunan konu kapsamında gerekli akademik araştırmaları gerçekleştirmek |
14 | Öğrenci Sunumları | Sorumlu olunan konu kapsamında gerekli akademik araştırmaları gerçekleştirmek |
Kaynak |
Benlik, Aile Ve İnsan Gelişimi- Kültürel Psikoloji/Çiğdem Kağıtçıbaşı Güler Okman Fişek- İlişki İçinde “Ben”: Kültür, Aile, Bireyselleşme ve Psikanalitik Arayışlar Kağnıcı, D. Y. (2019). Kültür ve Psikolojik Danışma. Nobel Berry, J. W., Poortinga, Y. H. P., & Sam, D. L. (2021). Kültürlerarası Psikoloji: Araştırma ve Uygulamalar. Nobel. Erkan, S. (2020). Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma, Pegem Akademi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | ||||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 25 | 25 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 113 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(113/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KÜLTÜRE DUYARLI PSİKOLOJİK DANIŞMA | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kültüre duyarlı psikoterapi becerilerini edinmek, psikolojide çok kültürlülük kuramlarına hakim olmak, kendi kültürel değerlerimiz ve dünya görüşümüzle ilgili farkındalığımızı arttırmak (psikoterapideki yansımalarının da farkına vararak) |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kültürlerarası Psikolojiye Giriş 1,Kültürlerarası Psikolojiye Giriş 2,Kültür ve İnsan 1: Biliş, Duygular, Güdülenme,Kültür ve İnsan 2: Sosyal Davranış, Kişilik, Ruh Sağlığı,Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışman 1: Yeterlikler, Alçak gönüllülük, Güvenlik,Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışman 2: Empati, Zeka, Duyarlılık,Psikolojik Danışma Sürecinde Kültüre Duyarlılık 1,Psikolojik Danışma Sürecinde Kültüre Duyarlılık 2,Kültüre Duyarlı Model/ Uygulama Örnekleri,Kültüre Duyarlı Sonlandırma,Öğrenci Sunumları,Öğrenci Sunumları,Öğrenci Sunumları,Öğrenci Sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikolojide çok kültürlülük kuramlarına hakim olur ve temel kavramları açıklar. | 10, 16, 9 | A, E, I |
Kültüre duyarlı psikoterapi becerilerini edinir ve uygular. | 10, 13, 16, 9 | E, H |
Farklı kültürel yapılara karşı hassasiyet kazanır ve açıklar. | 13, 19, 9 | A, E, I |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi, I: Portfolyo Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kültürlerarası Psikolojiye Giriş 1 | Ana kaynaklardan okuma yapma |
2 | Kültürlerarası Psikolojiye Giriş 2 | Ana kaynaklardan okuma yapma |
3 | Kültür ve İnsan 1: Biliş, Duygular, Güdülenme | Ana kaynaklardan okuma yapma |
4 | Kültür ve İnsan 2: Sosyal Davranış, Kişilik, Ruh Sağlığı | Ana kaynaklardan okuma yapma |
5 | Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışman 1: Yeterlikler, Alçak gönüllülük, Güvenlik | Ana kaynaklardan okuma yapma |
6 | Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışman 2: Empati, Zeka, Duyarlılık | Ana kaynaklardan okuma yapma |
7 | Psikolojik Danışma Sürecinde Kültüre Duyarlılık 1 | Ana kaynaklardan okuma yapma |
8 | Psikolojik Danışma Sürecinde Kültüre Duyarlılık 2 | Ana kaynaklardan okuma yapma |
9 | Kültüre Duyarlı Model/ Uygulama Örnekleri | Ana kaynaklardan okuma yapma |
10 | Kültüre Duyarlı Sonlandırma | Ana kaynaklardan okuma yapma |
11 | Öğrenci Sunumları | Sorumlu olunan konu kapsamında gerekli akademik araştırmaları gerçekleştirmek |
12 | Öğrenci Sunumları | Sorumlu olunan konu kapsamında gerekli akademik araştırmaları gerçekleştirmek |
13 | Öğrenci Sunumları | Sorumlu olunan konu kapsamında gerekli akademik araştırmaları gerçekleştirmek |
14 | Öğrenci Sunumları | Sorumlu olunan konu kapsamında gerekli akademik araştırmaları gerçekleştirmek |
Kaynak |
Benlik, Aile Ve İnsan Gelişimi- Kültürel Psikoloji/Çiğdem Kağıtçıbaşı Güler Okman Fişek- İlişki İçinde “Ben”: Kültür, Aile, Bireyselleşme ve Psikanalitik Arayışlar Kağnıcı, D. Y. (2019). Kültür ve Psikolojik Danışma. Nobel Berry, J. W., Poortinga, Y. H. P., & Sam, D. L. (2021). Kültürlerarası Psikoloji: Araştırma ve Uygulamalar. Nobel. Erkan, S. (2020). Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma, Pegem Akademi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | ||||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |