Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERKEN MÜDAHALE PROGRAMLARI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, gelişimin genel kavram ve ilkeleri ile gelişimi etkileyen faktörler temel alınarak; erken müdahale kavramının amaçlarının, ilkelerinin ve hedef kitle özelliklerinin anlaşılması, farklı erken müdahale türleri, yaklaşımları ve modellerine dair bilgi sahibi olunması, tarihsel ve güncel olarak dünyadaki ve Türkiye’deki erken müdahale programlarının incelenmesi ve tüm bu sayılanlarla özel eğitim öğretmenliği alanı arasındaki ilişkinin tartışılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Erken Müdahale Kavramına Giriş,Çocukluk Kavramı,Gelişimin Temel Kavramları ve İlkeleri,Gelişimi Etkileyen Faktörler,Erken Müdahalenin Tanımı, Amaçları ve İlkeleri,Erken Müdahalede Hedef Kitle ,Erken Müdahalenin Aşamaları,Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahalenin Tarihsel Gelişimi,Erken Müdahalede Yaklaşımlar ve Modeller,Erken Müdahale Program Türleri,Erken Müdahale Program Özellikleri ve Uygulama Süreçleri,Dünyada Uygulanan Güncel Erken Müdahale Programları,Türkiye’de Uygulanan Güncel Erken Müdahale Programları,Erken Müdahale Programlarının Özel Eğitim Öğretmenliğiyle İlişkisinin Kurulması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gelişimin temel kavram ve ilkelerini, gelişimi etkileyen risk faktörlerini ve koruyucu faktörleri açıklar. | 10, 13, 16, 9 | C |
Erken müdahale kavramını; amaçlar, ilkeler ve hedef kitle bağlamında tartışır. | 16, 19, 9 | C |
Erken müdahalede farklı tür, yaklaşım ve modelleri karşılaştırır. | 16, 19, 9 | C |
Dünyadaki ve Türkiye’deki erken müdahale programlarının tarihsel gelişimini ve güncel uygulamaları özetler. | 13, 16, 37, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken Müdahale Kavramına Giriş | - |
2 | Çocukluk Kavramı | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
3 | Gelişimin Temel Kavramları ve İlkeleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
4 | Gelişimi Etkileyen Faktörler | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
5 | Erken Müdahalenin Tanımı, Amaçları ve İlkeleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
6 | Erken Müdahalede Hedef Kitle | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
7 | Erken Müdahalenin Aşamaları | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
8 | Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahalenin Tarihsel Gelişimi | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
9 | Erken Müdahalede Yaklaşımlar ve Modeller | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
10 | Erken Müdahale Program Türleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
11 | Erken Müdahale Program Özellikleri ve Uygulama Süreçleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
12 | Dünyada Uygulanan Güncel Erken Müdahale Programları | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
13 | Türkiye’de Uygulanan Güncel Erken Müdahale Programları | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
14 | Erken Müdahale Programlarının Özel Eğitim Öğretmenliğiyle İlişkisinin Kurulması | - |
Kaynak |
1. Crawford, M. J., Weber, B. (2017). Her gün erken müdahale! Küçük çocuklar ve ailelerine yönelik günlük rutinlere yerleştirilmiş etkinlikler (Ö. Gözün Kahraman, Ş. Ceylan, M. Yıldız Bıçakçı, Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 2. Bayhan, P. (Ed.) (2018). Erken Müdahale. Hedef Yayıncılık. Özyürek, A & Sezgin, E. (Editörler) (2019). Çocukluk Döneminde Erken Müdahale. Nobel Akademik Yayıncılık. 3. Türkkent, E. & Özer, M. (2023). Özel Eğitime İhtiyacı Olan Bireyler İçin (0-36 ay) Erken Çocukluk Özel Eğitim Öğretim Programı: Ebeveynlerin Program ve Sürece Yönelik Deneyimlerin İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 304-331. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 110 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(110/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERKEN MÜDAHALE PROGRAMLARI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, gelişimin genel kavram ve ilkeleri ile gelişimi etkileyen faktörler temel alınarak; erken müdahale kavramının amaçlarının, ilkelerinin ve hedef kitle özelliklerinin anlaşılması, farklı erken müdahale türleri, yaklaşımları ve modellerine dair bilgi sahibi olunması, tarihsel ve güncel olarak dünyadaki ve Türkiye’deki erken müdahale programlarının incelenmesi ve tüm bu sayılanlarla özel eğitim öğretmenliği alanı arasındaki ilişkinin tartışılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Erken Müdahale Kavramına Giriş,Çocukluk Kavramı,Gelişimin Temel Kavramları ve İlkeleri,Gelişimi Etkileyen Faktörler,Erken Müdahalenin Tanımı, Amaçları ve İlkeleri,Erken Müdahalede Hedef Kitle ,Erken Müdahalenin Aşamaları,Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahalenin Tarihsel Gelişimi,Erken Müdahalede Yaklaşımlar ve Modeller,Erken Müdahale Program Türleri,Erken Müdahale Program Özellikleri ve Uygulama Süreçleri,Dünyada Uygulanan Güncel Erken Müdahale Programları,Türkiye’de Uygulanan Güncel Erken Müdahale Programları,Erken Müdahale Programlarının Özel Eğitim Öğretmenliğiyle İlişkisinin Kurulması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gelişimin temel kavram ve ilkelerini, gelişimi etkileyen risk faktörlerini ve koruyucu faktörleri açıklar. | 10, 13, 16, 9 | C |
Erken müdahale kavramını; amaçlar, ilkeler ve hedef kitle bağlamında tartışır. | 16, 19, 9 | C |
Erken müdahalede farklı tür, yaklaşım ve modelleri karşılaştırır. | 16, 19, 9 | C |
Dünyadaki ve Türkiye’deki erken müdahale programlarının tarihsel gelişimini ve güncel uygulamaları özetler. | 13, 16, 37, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken Müdahale Kavramına Giriş | - |
2 | Çocukluk Kavramı | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
3 | Gelişimin Temel Kavramları ve İlkeleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
4 | Gelişimi Etkileyen Faktörler | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
5 | Erken Müdahalenin Tanımı, Amaçları ve İlkeleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
6 | Erken Müdahalede Hedef Kitle | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
7 | Erken Müdahalenin Aşamaları | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
8 | Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahalenin Tarihsel Gelişimi | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
9 | Erken Müdahalede Yaklaşımlar ve Modeller | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
10 | Erken Müdahale Program Türleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
11 | Erken Müdahale Program Özellikleri ve Uygulama Süreçleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
12 | Dünyada Uygulanan Güncel Erken Müdahale Programları | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
13 | Türkiye’de Uygulanan Güncel Erken Müdahale Programları | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
14 | Erken Müdahale Programlarının Özel Eğitim Öğretmenliğiyle İlişkisinin Kurulması | - |
Kaynak |
1. Crawford, M. J., Weber, B. (2017). Her gün erken müdahale! Küçük çocuklar ve ailelerine yönelik günlük rutinlere yerleştirilmiş etkinlikler (Ö. Gözün Kahraman, Ş. Ceylan, M. Yıldız Bıçakçı, Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 2. Bayhan, P. (Ed.) (2018). Erken Müdahale. Hedef Yayıncılık. Özyürek, A & Sezgin, E. (Editörler) (2019). Çocukluk Döneminde Erken Müdahale. Nobel Akademik Yayıncılık. 3. Türkkent, E. & Özer, M. (2023). Özel Eğitime İhtiyacı Olan Bireyler İçin (0-36 ay) Erken Çocukluk Özel Eğitim Öğretim Programı: Ebeveynlerin Program ve Sürece Yönelik Deneyimlerin İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 304-331. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |