Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | ÖE2175430 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı | Perşembe 09:00-09:45 Perşembe 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Metin KAYA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Melisa KARAKAYA ÖZTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, eğitim alanındaki nicel yaklaşım ve yöntemler, nitel yaklaşım ve yöntemler ile karma yaklaşım ve yöntemlere ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel araştırma kavramı, tanımlar,Eğitim araştırmalarında problem durumu,Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri,Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu,Veri toplama teknikleri (nicel),Veri toplama teknikleri (nitel),Veri analizi (nicel),Veri analizi (nitel),Kodlama çeşitleri,Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim,Geçerlik güvenirlik kavramları,Eylem araştırması,Araştırma raporu yazma,Araştırma önerisi hazırlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeleri açıklar. | 16 | A, E |
2.Nicel, nitel ve karma araştırma desenlerini tanımlar. | 16 | A, E |
3.Bilimsel araştırmaları temel paradigmalara göre analiz eder. | 16 | A, E |
4.Nicel araştırma yöntemlerini özelliklerine göre birbirleri ile karşılaştırır. | 16 | A, E |
5.Nitel araştırma yöntemlerini özelliklerine birbirleri ile karşılaştırır. | 16 | A, E |
6.Örnekleme yöntemlerini kavrar. | 10, 13, 16, 9 | A |
7.Örnekleme yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını fark eder. | 10, 12, 13, 9 | A |
8.Veri toplama araçlarının genel özelliklerini açıklar. | 10, 12, 13, 9 | A |
9.Nicel araştırmalarda kullanılan temel istatistiksel analizleri tanır. | 10, 12, 13, 9 | A |
10.Nitel araştırmalarda kullanılan temel veri analizi tekniklerini tanır. | 10, 12, 13, 9 | A |
11.Bilimsel araştırma sonuçlarını genel kurallara göre raporlar. | 10, 12, 13, 16, 9 | A |
12.Araştırma süreçlerini değerlendirir. (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama) | 10, 12, 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma kavramı, tanımlar | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
2 | Eğitim araştırmalarında problem durumu | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
3 | Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
4 | Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
5 | Veri toplama teknikleri (nicel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
6 | Veri toplama teknikleri (nitel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
7 | Veri analizi (nicel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
8 | Veri analizi (nitel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
9 | Kodlama çeşitleri | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
10 | Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
11 | Geçerlik güvenirlik kavramları | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
12 | Eylem araştırması | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
13 | Araştırma raporu yazma | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
14 | Araştırma önerisi hazırlama | Örnek araştırma önerisi inceleme |
Kaynak |
Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık. Büyüköztürk vd. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi |
Öğretim üyesi tarafından paylaşılacak ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 15 | 15 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 95 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(95/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | ÖE2175430 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı | Perşembe 09:00-09:45 Perşembe 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Metin KAYA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Melisa KARAKAYA ÖZTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, eğitim alanındaki nicel yaklaşım ve yöntemler, nitel yaklaşım ve yöntemler ile karma yaklaşım ve yöntemlere ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel araştırma kavramı, tanımlar,Eğitim araştırmalarında problem durumu,Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri,Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu,Veri toplama teknikleri (nicel),Veri toplama teknikleri (nitel),Veri analizi (nicel),Veri analizi (nitel),Kodlama çeşitleri,Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim,Geçerlik güvenirlik kavramları,Eylem araştırması,Araştırma raporu yazma,Araştırma önerisi hazırlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeleri açıklar. | 16 | A, E |
2.Nicel, nitel ve karma araştırma desenlerini tanımlar. | 16 | A, E |
3.Bilimsel araştırmaları temel paradigmalara göre analiz eder. | 16 | A, E |
4.Nicel araştırma yöntemlerini özelliklerine göre birbirleri ile karşılaştırır. | 16 | A, E |
5.Nitel araştırma yöntemlerini özelliklerine birbirleri ile karşılaştırır. | 16 | A, E |
6.Örnekleme yöntemlerini kavrar. | 10, 13, 16, 9 | A |
7.Örnekleme yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını fark eder. | 10, 12, 13, 9 | A |
8.Veri toplama araçlarının genel özelliklerini açıklar. | 10, 12, 13, 9 | A |
9.Nicel araştırmalarda kullanılan temel istatistiksel analizleri tanır. | 10, 12, 13, 9 | A |
10.Nitel araştırmalarda kullanılan temel veri analizi tekniklerini tanır. | 10, 12, 13, 9 | A |
11.Bilimsel araştırma sonuçlarını genel kurallara göre raporlar. | 10, 12, 13, 16, 9 | A |
12.Araştırma süreçlerini değerlendirir. (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama) | 10, 12, 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma kavramı, tanımlar | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
2 | Eğitim araştırmalarında problem durumu | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
3 | Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
4 | Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
5 | Veri toplama teknikleri (nicel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
6 | Veri toplama teknikleri (nitel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
7 | Veri analizi (nicel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
8 | Veri analizi (nitel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
9 | Kodlama çeşitleri | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
10 | Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
11 | Geçerlik güvenirlik kavramları | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
12 | Eylem araştırması | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
13 | Araştırma raporu yazma | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
14 | Araştırma önerisi hazırlama | Örnek araştırma önerisi inceleme |
Kaynak |
Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık. Büyüköztürk vd. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi |
Öğretim üyesi tarafından paylaşılacak ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |