Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BRAİLLE OKUMA-YAZMA | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sevgi KIRBOYUN TİPİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Özel eğitim öğretmen adaylarının bu ders sayesinde Braille alfabesi ile okuma ve yazma eğitimi konusunda yeterliklerinin artırılması amaçlanmaktadır. Braille yazı sistemi; Braille yazı sisteminde kullanılan araç ve gereçler; Braille alfabesiyle okuma ve yazma, tek harfli, iki harfli, hece ve kelime kökü kısaltmalarını kullanarak okuma, yazma; kabartma matematik ve fen sembolleri. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Ders izlencesini gözden geçirme, Görme Engellilerin eğitimine giriş,Braille Yazı Sistemini ve Tarihçesi Braille alfabesinin tanıtımı (harfler, semboller, noktalama işaretleri vb). ,Braille yazı sisteminde kullanılan teknolojik araç ve gereçler (tablet, kabartma kalem, takoz, perkins daktilo, teknolojik aletler vb). Braille Okuma Yazma Öncesi Öğrenmeye Hazırlık Becerileri Braille Daktilo ile Yazmaya Hazırlık Becerileri Braille Tablet ile Yazmaya Hazırlık Becerileri,Braille Alfabesi ile Harflerin Öğretimi,Braille Alfabesi ile Noktalama İşaretlerinin Öğretimi Braille Alfabesi ile Rakamların Öğretimi Kısaltmasız Cümle Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile Bir Harfli Kısaltmaların Öğretimi Bir Harfli Kısaltmaların Kullanım Kuralları Bir Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile İki Harfli Kısaltmaların Öğretimi İki Harfli Kısaltmaların Kullanım Kurallarını İki Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile Hece Kısaltmalarının Öğretimi Hece Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını Hece Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile Kelime Kökü Kısaltmalarının Öğretimi Kelime Kökü Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını Kelime Kökü Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile Kelime Parçası Kısaltmalarının Öğretimi Kelime Parçası Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını Kelime Parçası Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması ,Kabartma matematik ve fen sembolleri,Kabartma matematik ve fen sembolleri,Sunumlar,Sunumlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Türkçe Braille yazı sistemini ve tarihçesini açıklar. | 14, 9 | A, E |
Braille daktilo ile yazmaya hazırlık becerilerini açıklar. | 14, 9 | A, E |
Braille tablet ile yazmaya hazırlık becerilerini açıklar. | 14, 9 | A, E |
Braille harfleri okuyup yazabilir. | 14, 9 | A, E |
Braille rakamları okuyup yazabilir. | 14, 9 | A, E |
Hece kısaltmalarının kullanım kurallarını uygular. | 14, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, Ders izlencesini gözden geçirme, Görme Engellilerin eğitimine giriş | Ders notlarını gözden geçirir. |
2 | Braille Yazı Sistemini ve Tarihçesi Braille alfabesinin tanıtımı (harfler, semboller, noktalama işaretleri vb). | Ders notlarını gözden geçirir. |
3 | Braille yazı sisteminde kullanılan teknolojik araç ve gereçler (tablet, kabartma kalem, takoz, perkins daktilo, teknolojik aletler vb). Braille Okuma Yazma Öncesi Öğrenmeye Hazırlık Becerileri Braille Daktilo ile Yazmaya Hazırlık Becerileri Braille Tablet ile Yazmaya Hazırlık Becerileri | Ders notlarını gözden geçirir. |
4 | Braille Alfabesi ile Harflerin Öğretimi | Ders notlarını gözden geçirir. |
5 | Braille Alfabesi ile Noktalama İşaretlerinin Öğretimi Braille Alfabesi ile Rakamların Öğretimi Kısaltmasız Cümle Okuma-Yazma Uygulaması | Ders notlarını gözden geçirir. |
6 | Braille Alfabesi ile Bir Harfli Kısaltmaların Öğretimi Bir Harfli Kısaltmaların Kullanım Kuralları Bir Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması | Ders notlarını gözden geçirir. |
7 | Braille Alfabesi ile İki Harfli Kısaltmaların Öğretimi İki Harfli Kısaltmaların Kullanım Kurallarını İki Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması | Ders notlarını gözden geçirir. |
8 | Braille Alfabesi ile Hece Kısaltmalarının Öğretimi Hece Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını Hece Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması | Ders notlarını gözden geçirir. |
9 | Braille Alfabesi ile Kelime Kökü Kısaltmalarının Öğretimi Kelime Kökü Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını Kelime Kökü Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması | Ders notlarını gözden geçirir. |
10 | Braille Alfabesi ile Kelime Parçası Kısaltmalarının Öğretimi Kelime Parçası Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını Kelime Parçası Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması | Ders notlarını gözden geçirir. |
11 | Kabartma matematik ve fen sembolleri | Ders notlarını gözden geçirir. |
12 | Kabartma matematik ve fen sembolleri | Ders notlarını gözden geçirir. |
13 | Sunumlar | Ders notlarını gözden geçirir. |
14 | Sunumlar | Ders notlarını gözden geçirir. |
Kaynak |
1. Şafak, Pınar (2017) Görenler İçin Braille (Kabartma) Yazı Rehberi, Kök Yayıncılık, Ankara. 2. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2015) Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretim Kılavuzu, “Düzenlenmiş 2. Baskı” Ankara. 3. Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretimi Kılavuzu, Tuba TUNCER, 2013, MEB yayınları. T.C. Millî Eğitim Bakanliği Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Kişisel Gelişim Ve Eğitim Görme Engelliler İçin Brail Alfabesi (Kabartma Yazi) Özel Eğitim Okulları İçin Braille Kabartma Yazı Klavuzu, MEB yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 70 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(70/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BRAİLLE OKUMA-YAZMA | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sevgi KIRBOYUN TİPİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Özel eğitim öğretmen adaylarının bu ders sayesinde Braille alfabesi ile okuma ve yazma eğitimi konusunda yeterliklerinin artırılması amaçlanmaktadır. Braille yazı sistemi; Braille yazı sisteminde kullanılan araç ve gereçler; Braille alfabesiyle okuma ve yazma, tek harfli, iki harfli, hece ve kelime kökü kısaltmalarını kullanarak okuma, yazma; kabartma matematik ve fen sembolleri. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Ders izlencesini gözden geçirme, Görme Engellilerin eğitimine giriş,Braille Yazı Sistemini ve Tarihçesi Braille alfabesinin tanıtımı (harfler, semboller, noktalama işaretleri vb). ,Braille yazı sisteminde kullanılan teknolojik araç ve gereçler (tablet, kabartma kalem, takoz, perkins daktilo, teknolojik aletler vb). Braille Okuma Yazma Öncesi Öğrenmeye Hazırlık Becerileri Braille Daktilo ile Yazmaya Hazırlık Becerileri Braille Tablet ile Yazmaya Hazırlık Becerileri,Braille Alfabesi ile Harflerin Öğretimi,Braille Alfabesi ile Noktalama İşaretlerinin Öğretimi Braille Alfabesi ile Rakamların Öğretimi Kısaltmasız Cümle Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile Bir Harfli Kısaltmaların Öğretimi Bir Harfli Kısaltmaların Kullanım Kuralları Bir Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile İki Harfli Kısaltmaların Öğretimi İki Harfli Kısaltmaların Kullanım Kurallarını İki Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile Hece Kısaltmalarının Öğretimi Hece Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını Hece Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile Kelime Kökü Kısaltmalarının Öğretimi Kelime Kökü Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını Kelime Kökü Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile Kelime Parçası Kısaltmalarının Öğretimi Kelime Parçası Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını Kelime Parçası Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması ,Kabartma matematik ve fen sembolleri,Kabartma matematik ve fen sembolleri,Sunumlar,Sunumlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Türkçe Braille yazı sistemini ve tarihçesini açıklar. | 14, 9 | A, E |
Braille daktilo ile yazmaya hazırlık becerilerini açıklar. | 14, 9 | A, E |
Braille tablet ile yazmaya hazırlık becerilerini açıklar. | 14, 9 | A, E |
Braille harfleri okuyup yazabilir. | 14, 9 | A, E |
Braille rakamları okuyup yazabilir. | 14, 9 | A, E |
Hece kısaltmalarının kullanım kurallarını uygular. | 14, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, Ders izlencesini gözden geçirme, Görme Engellilerin eğitimine giriş | Ders notlarını gözden geçirir. |
2 | Braille Yazı Sistemini ve Tarihçesi Braille alfabesinin tanıtımı (harfler, semboller, noktalama işaretleri vb). | Ders notlarını gözden geçirir. |
3 | Braille yazı sisteminde kullanılan teknolojik araç ve gereçler (tablet, kabartma kalem, takoz, perkins daktilo, teknolojik aletler vb). Braille Okuma Yazma Öncesi Öğrenmeye Hazırlık Becerileri Braille Daktilo ile Yazmaya Hazırlık Becerileri Braille Tablet ile Yazmaya Hazırlık Becerileri | Ders notlarını gözden geçirir. |
4 | Braille Alfabesi ile Harflerin Öğretimi | Ders notlarını gözden geçirir. |
5 | Braille Alfabesi ile Noktalama İşaretlerinin Öğretimi Braille Alfabesi ile Rakamların Öğretimi Kısaltmasız Cümle Okuma-Yazma Uygulaması | Ders notlarını gözden geçirir. |
6 | Braille Alfabesi ile Bir Harfli Kısaltmaların Öğretimi Bir Harfli Kısaltmaların Kullanım Kuralları Bir Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması | Ders notlarını gözden geçirir. |
7 | Braille Alfabesi ile İki Harfli Kısaltmaların Öğretimi İki Harfli Kısaltmaların Kullanım Kurallarını İki Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması | Ders notlarını gözden geçirir. |
8 | Braille Alfabesi ile Hece Kısaltmalarının Öğretimi Hece Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını Hece Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması | Ders notlarını gözden geçirir. |
9 | Braille Alfabesi ile Kelime Kökü Kısaltmalarının Öğretimi Kelime Kökü Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını Kelime Kökü Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması | Ders notlarını gözden geçirir. |
10 | Braille Alfabesi ile Kelime Parçası Kısaltmalarının Öğretimi Kelime Parçası Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını Kelime Parçası Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması | Ders notlarını gözden geçirir. |
11 | Kabartma matematik ve fen sembolleri | Ders notlarını gözden geçirir. |
12 | Kabartma matematik ve fen sembolleri | Ders notlarını gözden geçirir. |
13 | Sunumlar | Ders notlarını gözden geçirir. |
14 | Sunumlar | Ders notlarını gözden geçirir. |
Kaynak |
1. Şafak, Pınar (2017) Görenler İçin Braille (Kabartma) Yazı Rehberi, Kök Yayıncılık, Ankara. 2. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2015) Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretim Kılavuzu, “Düzenlenmiş 2. Baskı” Ankara. 3. Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretimi Kılavuzu, Tuba TUNCER, 2013, MEB yayınları. T.C. Millî Eğitim Bakanliği Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Kişisel Gelişim Ve Eğitim Görme Engelliler İçin Brail Alfabesi (Kabartma Yazi) Özel Eğitim Okulları İçin Braille Kabartma Yazı Klavuzu, MEB yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |