Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İY'DE ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İY Özel Öğretim Yöntemleri dersi ilköğretim eğitim programının amaçlarını tartışabilmeyi, eğitim ve öğretimin ilkelerini ve programın uygulamasıyla ilgili genel esasları incelemeyi, öğretim programını işitme engelli öğrencilerin dil ve bilgi düzeylerine göre konu açılımları yaparak uyarlamayı, farklı düzeylerde işitme engelli öğrenciler için grup dil dersi ve birebir eğitim derslerini planlamayı ve uygulamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, izlence anlatımı/İşitme yetersizliği olan bireylerin özellikleri ,İşitme nedir? Nasıl işitiriz? İşitme engeli dereceleri/Sınıflandırma/Nedenleri/İşitme Cihazı Türleri/Yaygınlık,Tanılama ve değerlendirme/İşitme engellilerin eğitime ilişkin güncel konular/ Mevzuatlar/Eğitim ortamlarının düzenlenmesi,İşitme engelli çocuklarda okul öncesi eğitim/Okul Öncesi Özel Eğitim Özel Eğitime İhtiyacı Olan Bireyler İçin (37-78 Ay) Öğretim Programı’nın incelenmesi ,İlköğretimin amaçları, ilkeleri, ilköğretim programın uygulanması ile ilgili genel esaslar; İşitme engelli bireylerin eğitiminde kullanılan yöntem ve yaklaşımlar ,İşitme engelli bireylere okuma-yazma ve Türkçe öğretimi/Örnekler,İşitme engelli bireylere okuma-yazma ve Türkçe öğretimi/Örnekler,İşitme engelli bireylere hayat bilgisi öğretimi/Örnekler,İşitme engelli bireylere sosyal bilgiler öğretimi/Örnekler,İşitme engelli bireylere matematik öğretimi (toplama-çıkarma)/Örnekler,İşitme engelli bireylere matematik öğretimi (çarpma-bölme)/Örnekler,İşitme engelli bireylere din kültürü ve ahlak bilgisi öğretimi/Örnekler,Örnek uygulamalar (Genel),Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşitmeyi ve işitme engelli bireylerin özelliklerini açıklar. | 16 | A |
İşitme engelli bireylerin tanılama ve değerlendirme sürecini açıklar. | 16 | A |
İşitme engelli bireylerin eğitiminde kullanılan yöntem ve yaklaşımları açıklar. | 16 | A |
İşitme engelli bireylere okuma-yazma/Türkçe öğretimine ilişkin etkinlikler planlar. | 16 | A |
İşitme engelli bireylere sosyal bilgiler öğretimine ilişkin etkinlikler planlar. | 16 | A |
İşitme engelli bireylere matematik öğretimine ilişkin etkinlikler planlar. | 16 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, izlence anlatımı/İşitme yetersizliği olan bireylerin özellikleri | İzlence |
2 | İşitme nedir? Nasıl işitiriz? İşitme engeli dereceleri/Sınıflandırma/Nedenleri/İşitme Cihazı Türleri/Yaygınlık | Haftalık belgeler |
3 | Tanılama ve değerlendirme/İşitme engellilerin eğitime ilişkin güncel konular/ Mevzuatlar/Eğitim ortamlarının düzenlenmesi | Haftalık belgeler |
4 | İşitme engelli çocuklarda okul öncesi eğitim/Okul Öncesi Özel Eğitim Özel Eğitime İhtiyacı Olan Bireyler İçin (37-78 Ay) Öğretim Programı’nın incelenmesi | Haftalık belgeler |
5 | İlköğretimin amaçları, ilkeleri, ilköğretim programın uygulanması ile ilgili genel esaslar; İşitme engelli bireylerin eğitiminde kullanılan yöntem ve yaklaşımlar | Haftalık belgeler |
6 | İşitme engelli bireylere okuma-yazma ve Türkçe öğretimi/Örnekler | Haftalık belgeler |
7 | İşitme engelli bireylere okuma-yazma ve Türkçe öğretimi/Örnekler | Haftalık belgeler |
8 | İşitme engelli bireylere hayat bilgisi öğretimi/Örnekler | Haftalık belgeler |
9 | İşitme engelli bireylere sosyal bilgiler öğretimi/Örnekler | Haftalık belgeler |
10 | İşitme engelli bireylere matematik öğretimi (toplama-çıkarma)/Örnekler | Haftalık belgeler |
11 | İşitme engelli bireylere matematik öğretimi (çarpma-bölme)/Örnekler | Haftalık belgeler |
12 | İşitme engelli bireylere din kültürü ve ahlak bilgisi öğretimi/Örnekler | Haftalık belgeler |
13 | Örnek uygulamalar (Genel) | Haftalık belgeler |
14 | Genel tekrar | Haftalık belgeler |
Kaynak |
1. Gürgür, H. ve Şafak, P. (Ed.). (2017). İşitme ve görme yetersizliği. Pegem Akademi. 2. Karabulut, R. (Ed.). (2022). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. Eğiten Kitap. 3. Selvi, H.H. (Ed.). (2020). Uygulamalarla işitme engellilerin eğitimi ve öğretimi. Eğiten Kitap. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 106 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İY'DE ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İY Özel Öğretim Yöntemleri dersi ilköğretim eğitim programının amaçlarını tartışabilmeyi, eğitim ve öğretimin ilkelerini ve programın uygulamasıyla ilgili genel esasları incelemeyi, öğretim programını işitme engelli öğrencilerin dil ve bilgi düzeylerine göre konu açılımları yaparak uyarlamayı, farklı düzeylerde işitme engelli öğrenciler için grup dil dersi ve birebir eğitim derslerini planlamayı ve uygulamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, izlence anlatımı/İşitme yetersizliği olan bireylerin özellikleri ,İşitme nedir? Nasıl işitiriz? İşitme engeli dereceleri/Sınıflandırma/Nedenleri/İşitme Cihazı Türleri/Yaygınlık,Tanılama ve değerlendirme/İşitme engellilerin eğitime ilişkin güncel konular/ Mevzuatlar/Eğitim ortamlarının düzenlenmesi,İşitme engelli çocuklarda okul öncesi eğitim/Okul Öncesi Özel Eğitim Özel Eğitime İhtiyacı Olan Bireyler İçin (37-78 Ay) Öğretim Programı’nın incelenmesi ,İlköğretimin amaçları, ilkeleri, ilköğretim programın uygulanması ile ilgili genel esaslar; İşitme engelli bireylerin eğitiminde kullanılan yöntem ve yaklaşımlar ,İşitme engelli bireylere okuma-yazma ve Türkçe öğretimi/Örnekler,İşitme engelli bireylere okuma-yazma ve Türkçe öğretimi/Örnekler,İşitme engelli bireylere hayat bilgisi öğretimi/Örnekler,İşitme engelli bireylere sosyal bilgiler öğretimi/Örnekler,İşitme engelli bireylere matematik öğretimi (toplama-çıkarma)/Örnekler,İşitme engelli bireylere matematik öğretimi (çarpma-bölme)/Örnekler,İşitme engelli bireylere din kültürü ve ahlak bilgisi öğretimi/Örnekler,Örnek uygulamalar (Genel),Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşitmeyi ve işitme engelli bireylerin özelliklerini açıklar. | 16 | A |
İşitme engelli bireylerin tanılama ve değerlendirme sürecini açıklar. | 16 | A |
İşitme engelli bireylerin eğitiminde kullanılan yöntem ve yaklaşımları açıklar. | 16 | A |
İşitme engelli bireylere okuma-yazma/Türkçe öğretimine ilişkin etkinlikler planlar. | 16 | A |
İşitme engelli bireylere sosyal bilgiler öğretimine ilişkin etkinlikler planlar. | 16 | A |
İşitme engelli bireylere matematik öğretimine ilişkin etkinlikler planlar. | 16 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, izlence anlatımı/İşitme yetersizliği olan bireylerin özellikleri | İzlence |
2 | İşitme nedir? Nasıl işitiriz? İşitme engeli dereceleri/Sınıflandırma/Nedenleri/İşitme Cihazı Türleri/Yaygınlık | Haftalık belgeler |
3 | Tanılama ve değerlendirme/İşitme engellilerin eğitime ilişkin güncel konular/ Mevzuatlar/Eğitim ortamlarının düzenlenmesi | Haftalık belgeler |
4 | İşitme engelli çocuklarda okul öncesi eğitim/Okul Öncesi Özel Eğitim Özel Eğitime İhtiyacı Olan Bireyler İçin (37-78 Ay) Öğretim Programı’nın incelenmesi | Haftalık belgeler |
5 | İlköğretimin amaçları, ilkeleri, ilköğretim programın uygulanması ile ilgili genel esaslar; İşitme engelli bireylerin eğitiminde kullanılan yöntem ve yaklaşımlar | Haftalık belgeler |
6 | İşitme engelli bireylere okuma-yazma ve Türkçe öğretimi/Örnekler | Haftalık belgeler |
7 | İşitme engelli bireylere okuma-yazma ve Türkçe öğretimi/Örnekler | Haftalık belgeler |
8 | İşitme engelli bireylere hayat bilgisi öğretimi/Örnekler | Haftalık belgeler |
9 | İşitme engelli bireylere sosyal bilgiler öğretimi/Örnekler | Haftalık belgeler |
10 | İşitme engelli bireylere matematik öğretimi (toplama-çıkarma)/Örnekler | Haftalık belgeler |
11 | İşitme engelli bireylere matematik öğretimi (çarpma-bölme)/Örnekler | Haftalık belgeler |
12 | İşitme engelli bireylere din kültürü ve ahlak bilgisi öğretimi/Örnekler | Haftalık belgeler |
13 | Örnek uygulamalar (Genel) | Haftalık belgeler |
14 | Genel tekrar | Haftalık belgeler |
Kaynak |
1. Gürgür, H. ve Şafak, P. (Ed.). (2017). İşitme ve görme yetersizliği. Pegem Akademi. 2. Karabulut, R. (Ed.). (2022). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. Eğiten Kitap. 3. Selvi, H.H. (Ed.). (2020). Uygulamalarla işitme engellilerin eğitimi ve öğretimi. Eğiten Kitap. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |