Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI | ÖE4113172 | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 4 |
Ders Programı | ( A ) Salı 11:00-11:45 ( A ) Salı 12:00-12:45 ( A ) Salı 12:45-13:30 ( B ) Çarşamba 15:30-16:15 ( B ) Çarşamba 16:30-17:15 ( B ) Çarşamba 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı özel eğitim alanında öğretim ve değerlendirme süreçleri için materyallerin tasarlanması ve geliştirilmesi için gerekli bilgi ve becerinin kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramlar,Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim sürecindeki yeri ve önemi,Öğretim araç-gereçlerinin seçimi, değerlendirilmesi ve etkili kullanımı,Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere yönelik olarak araç-gereç ve materyal tasarlama,Örnek uygulamalar planlama,Kavram öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama),Beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama),Kavram ve beceri öğretimi için teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama),Kavram ve beceri öğretimi için teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama),Davranış değiştirme planına uygun bir materyal tasarlama ve kullanma,Değerlendirmeye dayalı olarak bir kavram seçme, kavram analizi yapma, kavram öğretim materyali hazırlama),Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).,Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).,Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramları açıklar. | 16, 6 | A |
Öğretim araç-gereçlerinin seçimi, değerlendirilmesi ve etkili kullanımını tanımlar ve örneklendirir. | 11, 16, 6, 8 | A |
Özel gereksinimli öğrencilere yönelik kavram öğretimine ilişikin araç-gereç ve materyal tasarlar. | 11, 16, 6, 8 | A |
Özel gereksinimli öğrencilere yönelik beceri öğretimine ilişikin araç-gereç ve materyal tasarlar. | 11, 16, 6, 8 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramlar | |
2 | Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim sürecindeki yeri ve önemi | örnek materyal inceleme |
3 | Öğretim araç-gereçlerinin seçimi, değerlendirilmesi ve etkili kullanımı | örnek materyal incelenmesi |
4 | Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere yönelik olarak araç-gereç ve materyal tasarlama | örnek materyal incelenmesi |
5 | Örnek uygulamalar planlama | örnek materyal incelenmesi |
6 | Kavram öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama) | örnek materyal incelenmesi |
7 | Beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama) | örnek materyal incelenmesi |
8 | Kavram ve beceri öğretimi için teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama) | örnek video izlenmesi |
9 | Kavram ve beceri öğretimi için teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama) | örnek video izlenmesi |
10 | Davranış değiştirme planına uygun bir materyal tasarlama ve kullanma | materyal örneklerinin incelenmesi |
11 | Değerlendirmeye dayalı olarak bir kavram seçme, kavram analizi yapma, kavram öğretim materyali hazırlama) | Vuran & Çelik (2018). (SS.13-40) |
12 | Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama). | örnek formaların incelenmesi |
13 | Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama). | örnek formaların incelenmesi |
14 | Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama). | örnek formaların incelenmesi |
Kaynak |
Taymaz-Sarı, O.; Şeker, E. (2016). Özel Eğitimde Materyal Tasarımı. Eğiten Kitap. Pınar Şafak, Hatice Cansu Bilgiç ve Pınar Demiryürek (2019) Yetersizlikten Etkilenmiş Öğrenciler için Materyal Örnekleri. Vize Akademik. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 5 | 5 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 20 | 20 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(122/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI | ÖE4113172 | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 4 |
Ders Programı | ( A ) Salı 11:00-11:45 ( A ) Salı 12:00-12:45 ( A ) Salı 12:45-13:30 ( B ) Çarşamba 15:30-16:15 ( B ) Çarşamba 16:30-17:15 ( B ) Çarşamba 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı özel eğitim alanında öğretim ve değerlendirme süreçleri için materyallerin tasarlanması ve geliştirilmesi için gerekli bilgi ve becerinin kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramlar,Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim sürecindeki yeri ve önemi,Öğretim araç-gereçlerinin seçimi, değerlendirilmesi ve etkili kullanımı,Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere yönelik olarak araç-gereç ve materyal tasarlama,Örnek uygulamalar planlama,Kavram öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama),Beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama),Kavram ve beceri öğretimi için teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama),Kavram ve beceri öğretimi için teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama),Davranış değiştirme planına uygun bir materyal tasarlama ve kullanma,Değerlendirmeye dayalı olarak bir kavram seçme, kavram analizi yapma, kavram öğretim materyali hazırlama),Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).,Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).,Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramları açıklar. | 16, 6 | A |
Öğretim araç-gereçlerinin seçimi, değerlendirilmesi ve etkili kullanımını tanımlar ve örneklendirir. | 11, 16, 6, 8 | A |
Özel gereksinimli öğrencilere yönelik kavram öğretimine ilişikin araç-gereç ve materyal tasarlar. | 11, 16, 6, 8 | A |
Özel gereksinimli öğrencilere yönelik beceri öğretimine ilişikin araç-gereç ve materyal tasarlar. | 11, 16, 6, 8 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramlar | |
2 | Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim sürecindeki yeri ve önemi | örnek materyal inceleme |
3 | Öğretim araç-gereçlerinin seçimi, değerlendirilmesi ve etkili kullanımı | örnek materyal incelenmesi |
4 | Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere yönelik olarak araç-gereç ve materyal tasarlama | örnek materyal incelenmesi |
5 | Örnek uygulamalar planlama | örnek materyal incelenmesi |
6 | Kavram öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama) | örnek materyal incelenmesi |
7 | Beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama) | örnek materyal incelenmesi |
8 | Kavram ve beceri öğretimi için teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama) | örnek video izlenmesi |
9 | Kavram ve beceri öğretimi için teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama) | örnek video izlenmesi |
10 | Davranış değiştirme planına uygun bir materyal tasarlama ve kullanma | materyal örneklerinin incelenmesi |
11 | Değerlendirmeye dayalı olarak bir kavram seçme, kavram analizi yapma, kavram öğretim materyali hazırlama) | Vuran & Çelik (2018). (SS.13-40) |
12 | Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama). | örnek formaların incelenmesi |
13 | Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama). | örnek formaların incelenmesi |
14 | Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama). | örnek formaların incelenmesi |
Kaynak |
Taymaz-Sarı, O.; Şeker, E. (2016). Özel Eğitimde Materyal Tasarımı. Eğiten Kitap. Pınar Şafak, Hatice Cansu Bilgiç ve Pınar Demiryürek (2019) Yetersizlikten Etkilenmiş Öğrenciler için Materyal Örnekleri. Vize Akademik. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |