Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Halil SELİMOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğrencilere, davranışçı yaklaşımı temel alan uygulamalı davranış analizi ve uygulamalı davranış analizi kapsamında kullanılan davranış değiştirme teknikleri (davranışların tanımlanması, değerlendirilmesi, istendik davranışların artırılması, istenmeyen davranışların azaltılması teknikleri) hakkında bilgi ve deneyim kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Uygulamalı Davranış Analizinin Temelleri,Hedef Davranış Belirleme ve Tanımlama,Hedef Davranışı Değerlendirme, Dolaylı-Doğrudan değerlendirme,Tek Denekli Araştırmalar,Uygun Davranışı Arttırma-Yeni Davranış Kazandırma Pekiştirme,Davranış Öncesi Uyaranlar,Zincirleme-Şekil Verme ,Sembol Pekiştirme,Davranış Azaltma/Ortadan Kaldırma,Ayrımlı Pekiştirme,Söndürme-Hoşa Giden Uyaran Çekme,Hoşa Gitmeyen Uyaran Verme ve Örnek Uygulamalar,Davranış Değişikliğinde Kalıcılık ve Genellemenin Sağlanması,Örnek Uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Uygulamalı davranış analizi tekniklerini (davranışların tanımlanması, değerlendirilmesi, istendik davranışların artırılması, istenmeyen davranışların azaltılması teknikleri) açıklar. | 16, 9 | A |
Uygulamalı davranış analizi tekniklerini kullanır ve uygun teknikler kullanarak örnek olaylar sunar. | 15, 16, 6, 8 | A |
Uygulamalı Davranış Analizi ile ilgili temel öğeleri tanımlar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Uygulamalı Davranış Analizinin Temelleri | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 1 (ss.3-40) |
2 | Hedef Davranış Belirleme ve Tanımlama | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 2- (ss.43-98 |
3 | Hedef Davranışı Değerlendirme, Dolaylı-Doğrudan değerlendirme | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 3- (ss.99-144) |
4 | Tek Denekli Araştırmalar | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 4- (ss.147-210) |
5 | Uygun Davranışı Arttırma-Yeni Davranış Kazandırma Pekiştirme | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 5- (ss.213-266) |
6 | Davranış Öncesi Uyaranlar | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 6 (ss.267-328) |
7 | Zincirleme-Şekil Verme | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 7-8- (ss. 329-388) |
8 | Sembol Pekiştirme | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 10- (ss.415-440) |
9 | Davranış Azaltma/Ortadan Kaldırma | Tekin-İftar, E. (ED). (2014). Bölüm 5.OSB olan çocukların problem davranışlarının azaltılması. (ss.181-236). Vize Yayıncılık |
10 | Ayrımlı Pekiştirme | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 11- (ss.443-486) |
11 | Söndürme-Hoşa Giden Uyaran Çekme | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 12-13 (ss.487-560) |
12 | Hoşa Gitmeyen Uyaran Verme ve Örnek Uygulamalar | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 14 (ss.565-604) |
13 | Davranış Değişikliğinde Kalıcılık ve Genellemenin Sağlanması | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 15-16 (ss.605-668) |
14 | Örnek Uygulamalar | İlgili konular araştırılır. |
Kaynak |
Tekin-İftar. E. (ed.). (2016). Uygulamalı Davranış Analizi. Vize Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar. E. (ed.).(2014). Otizm Specktum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri. Vize Yayıncılık, Ankara. Erbaş, D., Kırcaali-İftar, G., Tekin-İftar, E. (2007). İşlevsel Değerlendirme. Kök Yayıncılık, Ankara. Özyürek, M. (2005). Sınıfta Davranış Değiştirme. Uygulamalı Davranış Analizi. Kök Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar, E., Kırcaali-İftar, G. (2017). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Vize Yayıncılık, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 2 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 15 | 15 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 107 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(107/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Halil SELİMOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğrencilere, davranışçı yaklaşımı temel alan uygulamalı davranış analizi ve uygulamalı davranış analizi kapsamında kullanılan davranış değiştirme teknikleri (davranışların tanımlanması, değerlendirilmesi, istendik davranışların artırılması, istenmeyen davranışların azaltılması teknikleri) hakkında bilgi ve deneyim kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Uygulamalı Davranış Analizinin Temelleri,Hedef Davranış Belirleme ve Tanımlama,Hedef Davranışı Değerlendirme, Dolaylı-Doğrudan değerlendirme,Tek Denekli Araştırmalar,Uygun Davranışı Arttırma-Yeni Davranış Kazandırma Pekiştirme,Davranış Öncesi Uyaranlar,Zincirleme-Şekil Verme ,Sembol Pekiştirme,Davranış Azaltma/Ortadan Kaldırma,Ayrımlı Pekiştirme,Söndürme-Hoşa Giden Uyaran Çekme,Hoşa Gitmeyen Uyaran Verme ve Örnek Uygulamalar,Davranış Değişikliğinde Kalıcılık ve Genellemenin Sağlanması,Örnek Uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Uygulamalı davranış analizi tekniklerini (davranışların tanımlanması, değerlendirilmesi, istendik davranışların artırılması, istenmeyen davranışların azaltılması teknikleri) açıklar. | 16, 9 | A |
Uygulamalı davranış analizi tekniklerini kullanır ve uygun teknikler kullanarak örnek olaylar sunar. | 15, 16, 6, 8 | A |
Uygulamalı Davranış Analizi ile ilgili temel öğeleri tanımlar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Uygulamalı Davranış Analizinin Temelleri | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 1 (ss.3-40) |
2 | Hedef Davranış Belirleme ve Tanımlama | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 2- (ss.43-98 |
3 | Hedef Davranışı Değerlendirme, Dolaylı-Doğrudan değerlendirme | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 3- (ss.99-144) |
4 | Tek Denekli Araştırmalar | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 4- (ss.147-210) |
5 | Uygun Davranışı Arttırma-Yeni Davranış Kazandırma Pekiştirme | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 5- (ss.213-266) |
6 | Davranış Öncesi Uyaranlar | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 6 (ss.267-328) |
7 | Zincirleme-Şekil Verme | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 7-8- (ss. 329-388) |
8 | Sembol Pekiştirme | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 10- (ss.415-440) |
9 | Davranış Azaltma/Ortadan Kaldırma | Tekin-İftar, E. (ED). (2014). Bölüm 5.OSB olan çocukların problem davranışlarının azaltılması. (ss.181-236). Vize Yayıncılık |
10 | Ayrımlı Pekiştirme | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 11- (ss.443-486) |
11 | Söndürme-Hoşa Giden Uyaran Çekme | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 12-13 (ss.487-560) |
12 | Hoşa Gitmeyen Uyaran Verme ve Örnek Uygulamalar | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 14 (ss.565-604) |
13 | Davranış Değişikliğinde Kalıcılık ve Genellemenin Sağlanması | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 15-16 (ss.605-668) |
14 | Örnek Uygulamalar | İlgili konular araştırılır. |
Kaynak |
Tekin-İftar. E. (ed.). (2016). Uygulamalı Davranış Analizi. Vize Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar. E. (ed.).(2014). Otizm Specktum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri. Vize Yayıncılık, Ankara. Erbaş, D., Kırcaali-İftar, G., Tekin-İftar, E. (2007). İşlevsel Değerlendirme. Kök Yayıncılık, Ankara. Özyürek, M. (2005). Sınıfta Davranış Değiştirme. Uygulamalı Davranış Analizi. Kök Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar, E., Kırcaali-İftar, G. (2017). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Vize Yayıncılık, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |