Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ZİHİN YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLER VE EĞİTİMLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Bülent MADİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğrencilere, zihin yetersizliği olan bireylerin akademik ve akademik olmayan özellikleri, sınıflandırılması, tanılanması, yaygınlık ve görülme sıklığı, nedenler, değerlendirilmesi, ailelerine danışmanlık, eğitim ortamları, kaynaştırılması ve eğitimleri konularının kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Zekanın tanımı ve kapsamı; zihin yetersizliğinin tarihi,Zihinsel yetersizliğin tanımı ve sınıflandırılması,Zihinsel yetersizliğin yaygınlığı ve nedenleri,Zihinsel yetersizliği olan çocukların özellikleri,Zihinsel yetersizliği tanılama ve değerlendirme,Zihin yetersizliğinde değerlendirme,Zihinsel yetersizliği olan çocukların ailelerine danışmanlık,Zihinsel yetersizliği olan çocuklara yönelik eğitim ortamları,Zihinsel yetersizliği olan çocukların kaynaştırılması,Zihinsel yetersizliği olan çocukların eğitimleri: Destek eğitim programı,Zihinsel yetersizliği olan çocukların eğitimlerinde kullanılan yöntem ve teknikler,Zihinsel yetersizliği olan çocukların eğitimlerinde kullanılan yöntem ve teknikler,Zihinsel yetersizliği olan çocuklara yönelik etkinlik hazırlama,Zihinsel yetersizliği olan çocuklara yönelik etkinlik sunma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Zihin yetersizliği olan bireylerin akademik ve akademik olmayan özelliklerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Zihin yetersizliğinin olası nedenleri, yaygınlık ve görülme sıklığı konularını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Zihin yetersizliği olan bireylerin tanılanma ölçütlerini ve değerlendirilme süreçlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Zihin yetersizliği olan bireylere yönelik eğitim uygulamalarını ve güncel gelişmeleri açıklar. | 10, 16, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Zekanın tanımı ve kapsamı; zihin yetersizliğinin tarihi | Eripek, S. (2021), Bölüm-1, s. 4-45. |
2 | Zihinsel yetersizliğin tanımı ve sınıflandırılması | Eripek, S. (2021), Bölüm-2, s. 48-67. Eripek, S. (2021), Bölüm-4, s. 78-94. |
3 | Zihinsel yetersizliğin yaygınlığı ve nedenleri | Eripek, S. (2021), Bölüm-5, s. 98-106. Eripek, S. (2021), Bölüm-11, s. 178-215. |
4 | Zihinsel yetersizliği olan çocukların özellikleri | Eripek, S. (2021), Bölüm-13, s. 230-255. |
5 | Zihinsel yetersizliği tanılama ve değerlendirme | Eripek, S. (2021), Bölüm-9, s. 156-166. |
6 | Zihin yetersizliğinde değerlendirme | Eripek, S. (2021), Bölüm-7, s. 116-130. Eripek, S. (2021), Bölüm-8, s. 135-153. |
7 | Zihinsel yetersizliği olan çocukların ailelerine danışmanlık | Deniz, S. ve Akdemir, B. (2020). Bölüm-12 s. 255-275. |
8 | Zihinsel yetersizliği olan çocuklara yönelik eğitim ortamları | Deniz, S. ve Akdemir, B. (2020). Bölüm-4, s. 83-107. |
9 | Zihinsel yetersizliği olan çocukların kaynaştırılması | Deniz, S. ve Akdemir, B. (2020). Bölüm-4, s. 83-107. |
10 | Zihinsel yetersizliği olan çocukların eğitimleri: Destek eğitim programı | ders notları |
11 | Zihinsel yetersizliği olan çocukların eğitimlerinde kullanılan yöntem ve teknikler | Deniz, S. ve Akdemir, B. (2020). Bölüm-5, s. 109-127. |
12 | Zihinsel yetersizliği olan çocukların eğitimlerinde kullanılan yöntem ve teknikler | Deniz, S. ve Akdemir, B. (2020). Bölüm-5, s. 109-127. |
13 | Zihinsel yetersizliği olan çocuklara yönelik etkinlik hazırlama | ders notları |
14 | Zihinsel yetersizliği olan çocuklara yönelik etkinlik sunma | ders notları |
Kaynak |
Eripek, S. (2012) Zihin Yetersizliği Olan Bireyler ve Eğitimleri. Eğiten Kitap Deniz, S. ve Akdemir, B. (2020). Zihin Yetersizliği Ve Otizm Spektrum Bozukluğu Akçamete, A. G. (Ed.). (2016). Genel eğitim okullarında özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Ankara: Kök Yayıncılık. Aral, N. ve Gürsoy, F. (2011). Özel eğitim gerektiren çocuklar ve özel eğitime giriş. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Cavkaytar, A. (Ed.). (2014). Aile eğitim rehberi: Zihinsel engelli çocuklar. Ankara. Metin, N. ve Yükselen, A. İ. (Ed.). (2014). Özel gereksinimli çocuklar ve kaynaştırma. Ankara: Hedef CS. Sucuoğlu, B. ve Bakkaloğlu, H. (Ed.). (2017). Okul öncesinde kaynaştırma. Ankara: Kök Yayıncılık. Vuran, S. (Ed.). (2013). Özel eğitim. Ankara: Maya Akademi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 20 | 20 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 168 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(168/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ZİHİN YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLER VE EĞİTİMLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Bülent MADİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğrencilere, zihin yetersizliği olan bireylerin akademik ve akademik olmayan özellikleri, sınıflandırılması, tanılanması, yaygınlık ve görülme sıklığı, nedenler, değerlendirilmesi, ailelerine danışmanlık, eğitim ortamları, kaynaştırılması ve eğitimleri konularının kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Zekanın tanımı ve kapsamı; zihin yetersizliğinin tarihi,Zihinsel yetersizliğin tanımı ve sınıflandırılması,Zihinsel yetersizliğin yaygınlığı ve nedenleri,Zihinsel yetersizliği olan çocukların özellikleri,Zihinsel yetersizliği tanılama ve değerlendirme,Zihin yetersizliğinde değerlendirme,Zihinsel yetersizliği olan çocukların ailelerine danışmanlık,Zihinsel yetersizliği olan çocuklara yönelik eğitim ortamları,Zihinsel yetersizliği olan çocukların kaynaştırılması,Zihinsel yetersizliği olan çocukların eğitimleri: Destek eğitim programı,Zihinsel yetersizliği olan çocukların eğitimlerinde kullanılan yöntem ve teknikler,Zihinsel yetersizliği olan çocukların eğitimlerinde kullanılan yöntem ve teknikler,Zihinsel yetersizliği olan çocuklara yönelik etkinlik hazırlama,Zihinsel yetersizliği olan çocuklara yönelik etkinlik sunma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Zihin yetersizliği olan bireylerin akademik ve akademik olmayan özelliklerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Zihin yetersizliğinin olası nedenleri, yaygınlık ve görülme sıklığı konularını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Zihin yetersizliği olan bireylerin tanılanma ölçütlerini ve değerlendirilme süreçlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Zihin yetersizliği olan bireylere yönelik eğitim uygulamalarını ve güncel gelişmeleri açıklar. | 10, 16, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Zekanın tanımı ve kapsamı; zihin yetersizliğinin tarihi | Eripek, S. (2021), Bölüm-1, s. 4-45. |
2 | Zihinsel yetersizliğin tanımı ve sınıflandırılması | Eripek, S. (2021), Bölüm-2, s. 48-67. Eripek, S. (2021), Bölüm-4, s. 78-94. |
3 | Zihinsel yetersizliğin yaygınlığı ve nedenleri | Eripek, S. (2021), Bölüm-5, s. 98-106. Eripek, S. (2021), Bölüm-11, s. 178-215. |
4 | Zihinsel yetersizliği olan çocukların özellikleri | Eripek, S. (2021), Bölüm-13, s. 230-255. |
5 | Zihinsel yetersizliği tanılama ve değerlendirme | Eripek, S. (2021), Bölüm-9, s. 156-166. |
6 | Zihin yetersizliğinde değerlendirme | Eripek, S. (2021), Bölüm-7, s. 116-130. Eripek, S. (2021), Bölüm-8, s. 135-153. |
7 | Zihinsel yetersizliği olan çocukların ailelerine danışmanlık | Deniz, S. ve Akdemir, B. (2020). Bölüm-12 s. 255-275. |
8 | Zihinsel yetersizliği olan çocuklara yönelik eğitim ortamları | Deniz, S. ve Akdemir, B. (2020). Bölüm-4, s. 83-107. |
9 | Zihinsel yetersizliği olan çocukların kaynaştırılması | Deniz, S. ve Akdemir, B. (2020). Bölüm-4, s. 83-107. |
10 | Zihinsel yetersizliği olan çocukların eğitimleri: Destek eğitim programı | ders notları |
11 | Zihinsel yetersizliği olan çocukların eğitimlerinde kullanılan yöntem ve teknikler | Deniz, S. ve Akdemir, B. (2020). Bölüm-5, s. 109-127. |
12 | Zihinsel yetersizliği olan çocukların eğitimlerinde kullanılan yöntem ve teknikler | Deniz, S. ve Akdemir, B. (2020). Bölüm-5, s. 109-127. |
13 | Zihinsel yetersizliği olan çocuklara yönelik etkinlik hazırlama | ders notları |
14 | Zihinsel yetersizliği olan çocuklara yönelik etkinlik sunma | ders notları |
Kaynak |
Eripek, S. (2012) Zihin Yetersizliği Olan Bireyler ve Eğitimleri. Eğiten Kitap Deniz, S. ve Akdemir, B. (2020). Zihin Yetersizliği Ve Otizm Spektrum Bozukluğu Akçamete, A. G. (Ed.). (2016). Genel eğitim okullarında özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Ankara: Kök Yayıncılık. Aral, N. ve Gürsoy, F. (2011). Özel eğitim gerektiren çocuklar ve özel eğitime giriş. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Cavkaytar, A. (Ed.). (2014). Aile eğitim rehberi: Zihinsel engelli çocuklar. Ankara. Metin, N. ve Yükselen, A. İ. (Ed.). (2014). Özel gereksinimli çocuklar ve kaynaştırma. Ankara: Hedef CS. Sucuoğlu, B. ve Bakkaloğlu, H. (Ed.). (2017). Okul öncesinde kaynaştırma. Ankara: Kök Yayıncılık. Vuran, S. (Ed.). (2013). Özel eğitim. Ankara: Maya Akademi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |