Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Kerem ÇETİNKAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Akademik düzeyde eğitim psikolojisi dersinin amacı, öğrencilere öğretim ve öğrenme süreçlerinin temelinde yatan psikolojik prensip ve teorilere derin bir anlayış kazandırmaktır. Bu alan, bireylerin bilgi edinme, bilişsel ve duygusal beceriler geliştirme ve eğitim ortamlarında etkileşimde bulunma süreçlerini inceler. Ders, psikoloji ile eğitim arasındaki köprüyü kurmayı amaçlayarak, geleceğin eğitimcilerinin, öğrencilerinin öğrenme deneyimini iyileştirmek için psikolojik içgörüleri uygulamalarına yardımcı olmayı hedefler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel Gelişim İlkeleri, Piaget'in Bilişsel Gelişim Evreleri, Vygotsky'nin Bilişsel Gelişimde Sosyal Perspektifi,Kişilik ve Sosyal Gelişim, Freud'un Psikanalitik Teorisi, Erikson'ın Psikososyal Gelişim Teorisi ,Jean Piaget’ın Ahlaki Gelişim Teorisi, Kohlberg'in Ahlaki Gelişim Teorisi, Gilligan'ın Ahlaki Gelişim Görüşü ,Öğrenme üzerine Davranışsal Yaklaşım, Klasik Koşullanma, Operant Koşullanma,Sosyal Öğrenme Modeli, Gözlemsel Öğrenme Süreçleri, Gözlemsel Öğrenmenin Etkileri ,Öğrenme üzerine Bilişsel Yaklaşım, Öğrenmenin Bilgi İşleme Görüşü, Uzun Süreli Bellek, Duyusal Kayıt (Duyusal Bellek), Kısa Süreli Bellek (Çalışma Belleği), Uzun Süreli Bellek,Bilgi İşleme Modelinin İçerdiği Sonuçlar, Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşımın Uygulamaları ,Öğrenmeye İnsancıl Yaklaşım, Abraham Maslow, Carl Rogers, Arthur Combs, Thomas Gordon, William Purkey,Motivasyonda Davranışsal Yaklaşım Motivasyonda Bilişsel Yaklaşımlar,Motivasyonda Sosyal Öğrenme Yaklaşımı Motivasyonda İnsancıl Yaklaşım ,Sınıf Yapısı ve Motivasyon Öğretmen Davranışları ve Öğrencilerin Motivasyonu,Dil Edinimi Davranışçı Teoriler Sosyal Bilişsel Teoriler,Dil Edinimi Yapısalcı Teoriler Psikodilbilimsel Teoriler Dil Edinim Sürecinde Aşamalar,Yetenek Farklılıkları Zihinsel Gerilik Yetenekli ve Yetenekli Olmayan Öğrenme Güçlükleri Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu Duygusal veya Davranışsal Bozukluklar İletişim, Görme ve İşitme Engellilikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Behaviorizm, bilişselcilik, yapısalcılık ve sosyo-kültürel bakış açısı gibi çeşitli öğrenme teorilerini keşfeder ve analiz eder | 5, 9 | C, L |
Bu teorilerin öğretim uygulamalarını ve eğitim ortamlarını nasıl etkilediğini açıklar. | 5, 9 | C, L |
Çocuklarda ve ergenlerde bilişsel süreçlerin nasıl geliştiğini ve bu bilginin öğretim stratejilerine nasıl katkıda bulunabileceğini açıklar. | 5, 9 | C, L |
Öğrenci motivasyonunu ve öğrenme sürecindeki katılımı etkileyen faktörleri araştırır. | 5, 9 | C, L |
Eğitimcilerin çeşitli öğrenci ihtiyaçlarına uyum sağlamak için öğretim yöntemlerini nasıl uyarlayabileceklerini keşfeder. | 5, 9 | C, L |
Pozitif ve üretken bir öğrenme ortamı yaratma stratejilerini açıklar. | 5, 9 | C, L |
Öğretim Yöntemleri: | 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, L: Grup değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Gelişim İlkeleri, Piaget'in Bilişsel Gelişim Evreleri, Vygotsky'nin Bilişsel Gelişimde Sosyal Perspektifi | Ders Notları |
2 | Kişilik ve Sosyal Gelişim, Freud'un Psikanalitik Teorisi, Erikson'ın Psikososyal Gelişim Teorisi | Ders Notları |
3 | Jean Piaget’ın Ahlaki Gelişim Teorisi, Kohlberg'in Ahlaki Gelişim Teorisi, Gilligan'ın Ahlaki Gelişim Görüşü | Ders Notları |
4 | Öğrenme üzerine Davranışsal Yaklaşım, Klasik Koşullanma, Operant Koşullanma | Ders Notları |
5 | Sosyal Öğrenme Modeli, Gözlemsel Öğrenme Süreçleri, Gözlemsel Öğrenmenin Etkileri | Ders Notları |
6 | Öğrenme üzerine Bilişsel Yaklaşım, Öğrenmenin Bilgi İşleme Görüşü, Uzun Süreli Bellek, Duyusal Kayıt (Duyusal Bellek), Kısa Süreli Bellek (Çalışma Belleği), Uzun Süreli Bellek | Ders Notları |
7 | Bilgi İşleme Modelinin İçerdiği Sonuçlar, Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşımın Uygulamaları | Ders Notları |
8 | Öğrenmeye İnsancıl Yaklaşım, Abraham Maslow, Carl Rogers, Arthur Combs, Thomas Gordon, William Purkey | Ders Notları |
9 | Motivasyonda Davranışsal Yaklaşım Motivasyonda Bilişsel Yaklaşımlar | Ders Notları |
10 | Motivasyonda Sosyal Öğrenme Yaklaşımı Motivasyonda İnsancıl Yaklaşım | Ders Notları |
11 | Sınıf Yapısı ve Motivasyon Öğretmen Davranışları ve Öğrencilerin Motivasyonu | Ders Notları |
12 | Dil Edinimi Davranışçı Teoriler Sosyal Bilişsel Teoriler | Ders Notları |
13 | Dil Edinimi Yapısalcı Teoriler Psikodilbilimsel Teoriler Dil Edinim Sürecinde Aşamalar | Ders Notları |
14 | Yetenek Farklılıkları Zihinsel Gerilik Yetenekli ve Yetenekli Olmayan Öğrenme Güçlükleri Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu Duygusal veya Davranışsal Bozukluklar İletişim, Görme ve İşitme Engellilikleri | Ders Notları |
Kaynak |
Development and Learning METU publications. Educational Psychology, Roxana Moreno, John Wİley & Sons, Inc. Deniz, M. E. (Son Basım). Eğitim Psikolojisi. Pegem Akademi. Bayrak, Ç. (Son Basım). Eğitim Psikolojisi. Açıköğretim Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | ||||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Kerem ÇETİNKAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Akademik düzeyde eğitim psikolojisi dersinin amacı, öğrencilere öğretim ve öğrenme süreçlerinin temelinde yatan psikolojik prensip ve teorilere derin bir anlayış kazandırmaktır. Bu alan, bireylerin bilgi edinme, bilişsel ve duygusal beceriler geliştirme ve eğitim ortamlarında etkileşimde bulunma süreçlerini inceler. Ders, psikoloji ile eğitim arasındaki köprüyü kurmayı amaçlayarak, geleceğin eğitimcilerinin, öğrencilerinin öğrenme deneyimini iyileştirmek için psikolojik içgörüleri uygulamalarına yardımcı olmayı hedefler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel Gelişim İlkeleri, Piaget'in Bilişsel Gelişim Evreleri, Vygotsky'nin Bilişsel Gelişimde Sosyal Perspektifi,Kişilik ve Sosyal Gelişim, Freud'un Psikanalitik Teorisi, Erikson'ın Psikososyal Gelişim Teorisi ,Jean Piaget’ın Ahlaki Gelişim Teorisi, Kohlberg'in Ahlaki Gelişim Teorisi, Gilligan'ın Ahlaki Gelişim Görüşü ,Öğrenme üzerine Davranışsal Yaklaşım, Klasik Koşullanma, Operant Koşullanma,Sosyal Öğrenme Modeli, Gözlemsel Öğrenme Süreçleri, Gözlemsel Öğrenmenin Etkileri ,Öğrenme üzerine Bilişsel Yaklaşım, Öğrenmenin Bilgi İşleme Görüşü, Uzun Süreli Bellek, Duyusal Kayıt (Duyusal Bellek), Kısa Süreli Bellek (Çalışma Belleği), Uzun Süreli Bellek,Bilgi İşleme Modelinin İçerdiği Sonuçlar, Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşımın Uygulamaları ,Öğrenmeye İnsancıl Yaklaşım, Abraham Maslow, Carl Rogers, Arthur Combs, Thomas Gordon, William Purkey,Motivasyonda Davranışsal Yaklaşım Motivasyonda Bilişsel Yaklaşımlar,Motivasyonda Sosyal Öğrenme Yaklaşımı Motivasyonda İnsancıl Yaklaşım ,Sınıf Yapısı ve Motivasyon Öğretmen Davranışları ve Öğrencilerin Motivasyonu,Dil Edinimi Davranışçı Teoriler Sosyal Bilişsel Teoriler,Dil Edinimi Yapısalcı Teoriler Psikodilbilimsel Teoriler Dil Edinim Sürecinde Aşamalar,Yetenek Farklılıkları Zihinsel Gerilik Yetenekli ve Yetenekli Olmayan Öğrenme Güçlükleri Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu Duygusal veya Davranışsal Bozukluklar İletişim, Görme ve İşitme Engellilikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Behaviorizm, bilişselcilik, yapısalcılık ve sosyo-kültürel bakış açısı gibi çeşitli öğrenme teorilerini keşfeder ve analiz eder | 5, 9 | C, L |
Bu teorilerin öğretim uygulamalarını ve eğitim ortamlarını nasıl etkilediğini açıklar. | 5, 9 | C, L |
Çocuklarda ve ergenlerde bilişsel süreçlerin nasıl geliştiğini ve bu bilginin öğretim stratejilerine nasıl katkıda bulunabileceğini açıklar. | 5, 9 | C, L |
Öğrenci motivasyonunu ve öğrenme sürecindeki katılımı etkileyen faktörleri araştırır. | 5, 9 | C, L |
Eğitimcilerin çeşitli öğrenci ihtiyaçlarına uyum sağlamak için öğretim yöntemlerini nasıl uyarlayabileceklerini keşfeder. | 5, 9 | C, L |
Pozitif ve üretken bir öğrenme ortamı yaratma stratejilerini açıklar. | 5, 9 | C, L |
Öğretim Yöntemleri: | 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, L: Grup değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Gelişim İlkeleri, Piaget'in Bilişsel Gelişim Evreleri, Vygotsky'nin Bilişsel Gelişimde Sosyal Perspektifi | Ders Notları |
2 | Kişilik ve Sosyal Gelişim, Freud'un Psikanalitik Teorisi, Erikson'ın Psikososyal Gelişim Teorisi | Ders Notları |
3 | Jean Piaget’ın Ahlaki Gelişim Teorisi, Kohlberg'in Ahlaki Gelişim Teorisi, Gilligan'ın Ahlaki Gelişim Görüşü | Ders Notları |
4 | Öğrenme üzerine Davranışsal Yaklaşım, Klasik Koşullanma, Operant Koşullanma | Ders Notları |
5 | Sosyal Öğrenme Modeli, Gözlemsel Öğrenme Süreçleri, Gözlemsel Öğrenmenin Etkileri | Ders Notları |
6 | Öğrenme üzerine Bilişsel Yaklaşım, Öğrenmenin Bilgi İşleme Görüşü, Uzun Süreli Bellek, Duyusal Kayıt (Duyusal Bellek), Kısa Süreli Bellek (Çalışma Belleği), Uzun Süreli Bellek | Ders Notları |
7 | Bilgi İşleme Modelinin İçerdiği Sonuçlar, Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşımın Uygulamaları | Ders Notları |
8 | Öğrenmeye İnsancıl Yaklaşım, Abraham Maslow, Carl Rogers, Arthur Combs, Thomas Gordon, William Purkey | Ders Notları |
9 | Motivasyonda Davranışsal Yaklaşım Motivasyonda Bilişsel Yaklaşımlar | Ders Notları |
10 | Motivasyonda Sosyal Öğrenme Yaklaşımı Motivasyonda İnsancıl Yaklaşım | Ders Notları |
11 | Sınıf Yapısı ve Motivasyon Öğretmen Davranışları ve Öğrencilerin Motivasyonu | Ders Notları |
12 | Dil Edinimi Davranışçı Teoriler Sosyal Bilişsel Teoriler | Ders Notları |
13 | Dil Edinimi Yapısalcı Teoriler Psikodilbilimsel Teoriler Dil Edinim Sürecinde Aşamalar | Ders Notları |
14 | Yetenek Farklılıkları Zihinsel Gerilik Yetenekli ve Yetenekli Olmayan Öğrenme Güçlükleri Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu Duygusal veya Davranışsal Bozukluklar İletişim, Görme ve İşitme Engellilikleri | Ders Notları |
Kaynak |
Development and Learning METU publications. Educational Psychology, Roxana Moreno, John Wİley & Sons, Inc. Deniz, M. E. (Son Basım). Eğitim Psikolojisi. Pegem Akademi. Bayrak, Ç. (Son Basım). Eğitim Psikolojisi. Açıköğretim Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | ||||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |