Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU OLAN BİREYLER VE EĞİTİMLERİ | ÖE1214958 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Halil SELİMOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Otizm Spektrum Bozukluğu'nun (OSB) tanımını, yaygınlığını, sınıflandırılmasını, sebeplerini, iletişim özelliklerini, öğrenme özelliklerini, eğitim ortam ve yaklaşımlarını güncel literatüre dayalı olarak kazandırmaktır. Ayrıca tarama ve tanılama süreçleri ile tarama ve tanılama araçları tanıtılara; ekip ve iş birliği, eğitim-öğretim ortamları, bilimsel dayanaklı uygulamalar, ailelerin özellikleri, OSB olan bireye ve ailelerine yönelik tutumlar, ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin açıklanması, beklentilerin ve planlamanın öğrencilere aktarılması,Otizm spektrum bozukluğu tanımları tanımında yer alan unsurlar,Otizmin tarihçesi, ortaya çıkışı ve gelişimi,OSB'nin sınıflandırılması ve yaygınlığı,OSB'de tarama ve tanılama süreçleri,OSB olan öğrencilerde sınırlı ve tekrarlayıcı davranışlar,OSB olan öğrencilerin iletişim özellikleri,Ara değerlendirme,OSB olan öğrencilerin davranış özellikleri ,Uygulamalı davranış analizi ,OSB olan öğrencilerin eğitim ortamları ve yaklaşımları,OSB olan öğrencilerin eğitiminde bilimsel dayanaklı (Kanıt temelli) uygulamalar,OSB olan öğrenciler ve aile eğitimi,OSB olan öğrencilerin yasal hakları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
OSB ile ilgili güncel tanımları bilir ve tanımda yer alan unsurları açıklar. | 10, 9 | A |
OSB'nin sınıflandırılması, yaygınlığı ve sebeplerini bilir ve güncel kaynaklara dayalı olarak açıklar. | 10, 13, 9 | A |
OSB'nin tarama ve tanılama süreçlerini ve bu süreçlerde kullanılan araçları bilir ve açıklar. | 10, 20, 9 | A |
OSB olan öğrencilerin iletişim ve tekrarlayıcı davranışlarını bilir ve açıklar. | 10, 13, 9 | A |
OSB olan öğrencilerin davranış özelliklerini bilir ve bu konudaki bilimsel dayanaklı uygulamaları açıklar. | 10, 11, 21, 8, 9 | A |
OSB olan çocukların eğitim özelliklerini ve bu alanda kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar. | 10, 11, 9 | A |
OSB olan bireylerin aile eğitim ihtiyaçlarını ve yasal haklarını bilir ve açıklar. | 10, 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin açıklanması, beklentilerin ve planlamanın öğrencilere aktarılması | |
2 | Otizm spektrum bozukluğu tanımları tanımında yer alan unsurlar | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
3 | Otizmin tarihçesi, ortaya çıkışı ve gelişimi | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
4 | OSB'nin sınıflandırılması ve yaygınlığı | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
5 | OSB'de tarama ve tanılama süreçleri | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
6 | OSB olan öğrencilerde sınırlı ve tekrarlayıcı davranışlar | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
7 | OSB olan öğrencilerin iletişim özellikleri | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
8 | Ara değerlendirme | |
9 | OSB olan öğrencilerin davranış özellikleri | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
10 | Uygulamalı davranış analizi | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
11 | OSB olan öğrencilerin eğitim ortamları ve yaklaşımları | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
12 | OSB olan öğrencilerin eğitiminde bilimsel dayanaklı (Kanıt temelli) uygulamalar | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
13 | OSB olan öğrenciler ve aile eğitimi | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
14 | OSB olan öğrencilerin yasal hakları | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
Kaynak |
Sucuoğlu B., Bakkaloğlu H., ve Ökçün-Akçamuş M. Ç. (2021). Tanıdan Müdahaleye Otizm Spektrum Bozukluğu. Vize Akademik. Tekin İftar E. (2018) Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri. Vize Akademik |
Luiselli J. K (2014)Children and Youth with Autism Spectrum Disorder (ASD): Recent Advances and Innovations in Assessment, Education, and Intervention. Oxford University Press |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 6 | 84 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 196 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(196/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU OLAN BİREYLER VE EĞİTİMLERİ | ÖE1214958 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Halil SELİMOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Otizm Spektrum Bozukluğu'nun (OSB) tanımını, yaygınlığını, sınıflandırılmasını, sebeplerini, iletişim özelliklerini, öğrenme özelliklerini, eğitim ortam ve yaklaşımlarını güncel literatüre dayalı olarak kazandırmaktır. Ayrıca tarama ve tanılama süreçleri ile tarama ve tanılama araçları tanıtılara; ekip ve iş birliği, eğitim-öğretim ortamları, bilimsel dayanaklı uygulamalar, ailelerin özellikleri, OSB olan bireye ve ailelerine yönelik tutumlar, ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin açıklanması, beklentilerin ve planlamanın öğrencilere aktarılması,Otizm spektrum bozukluğu tanımları tanımında yer alan unsurlar,Otizmin tarihçesi, ortaya çıkışı ve gelişimi,OSB'nin sınıflandırılması ve yaygınlığı,OSB'de tarama ve tanılama süreçleri,OSB olan öğrencilerde sınırlı ve tekrarlayıcı davranışlar,OSB olan öğrencilerin iletişim özellikleri,Ara değerlendirme,OSB olan öğrencilerin davranış özellikleri ,Uygulamalı davranış analizi ,OSB olan öğrencilerin eğitim ortamları ve yaklaşımları,OSB olan öğrencilerin eğitiminde bilimsel dayanaklı (Kanıt temelli) uygulamalar,OSB olan öğrenciler ve aile eğitimi,OSB olan öğrencilerin yasal hakları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
OSB ile ilgili güncel tanımları bilir ve tanımda yer alan unsurları açıklar. | 10, 9 | A |
OSB'nin sınıflandırılması, yaygınlığı ve sebeplerini bilir ve güncel kaynaklara dayalı olarak açıklar. | 10, 13, 9 | A |
OSB'nin tarama ve tanılama süreçlerini ve bu süreçlerde kullanılan araçları bilir ve açıklar. | 10, 20, 9 | A |
OSB olan öğrencilerin iletişim ve tekrarlayıcı davranışlarını bilir ve açıklar. | 10, 13, 9 | A |
OSB olan öğrencilerin davranış özelliklerini bilir ve bu konudaki bilimsel dayanaklı uygulamaları açıklar. | 10, 11, 21, 8, 9 | A |
OSB olan çocukların eğitim özelliklerini ve bu alanda kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar. | 10, 11, 9 | A |
OSB olan bireylerin aile eğitim ihtiyaçlarını ve yasal haklarını bilir ve açıklar. | 10, 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin açıklanması, beklentilerin ve planlamanın öğrencilere aktarılması | |
2 | Otizm spektrum bozukluğu tanımları tanımında yer alan unsurlar | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
3 | Otizmin tarihçesi, ortaya çıkışı ve gelişimi | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
4 | OSB'nin sınıflandırılması ve yaygınlığı | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
5 | OSB'de tarama ve tanılama süreçleri | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
6 | OSB olan öğrencilerde sınırlı ve tekrarlayıcı davranışlar | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
7 | OSB olan öğrencilerin iletişim özellikleri | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
8 | Ara değerlendirme | |
9 | OSB olan öğrencilerin davranış özellikleri | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
10 | Uygulamalı davranış analizi | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
11 | OSB olan öğrencilerin eğitim ortamları ve yaklaşımları | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
12 | OSB olan öğrencilerin eğitiminde bilimsel dayanaklı (Kanıt temelli) uygulamalar | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
13 | OSB olan öğrenciler ve aile eğitimi | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
14 | OSB olan öğrencilerin yasal hakları | Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması |
Kaynak |
Sucuoğlu B., Bakkaloğlu H., ve Ökçün-Akçamuş M. Ç. (2021). Tanıdan Müdahaleye Otizm Spektrum Bozukluğu. Vize Akademik. Tekin İftar E. (2018) Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri. Vize Akademik |
Luiselli J. K (2014)Children and Youth with Autism Spectrum Disorder (ASD): Recent Advances and Innovations in Assessment, Education, and Intervention. Oxford University Press |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |