Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Elif SARICAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğretmen adayının program okuryazarlığının geliştirilmesi ve Dünya ve Türkiye'de program geliştirmede yeni yaklaşım ve yönelimlere göre eğitim programını düzenlemesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Eğitimde program geliştirmede temel kavramlar ve süreçler,Eğitimde program geliştirmede temel kavramlar ve süreçler,Eğitimi etkileyen felsefi akımlar,Eğitim felsefesi akımları,Eğitimde program geliştirme ve program geliştirme süreci,Eğitimde program geliştirmenin kuramsal temelleri ,Program tasarımı yaklaşımları ,Program geliştirme modelleri,Program tasarısının elemanları,Hedef, içerik, eğitim durumları ve sınama durumları,Programın değerlendirilmesi ve geliştirilmesi,Program sürecini planlama,Program hazırlarken dikkat edilmesi gereken hususlar,Öğretmenlik mesleğinin özellikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersle birlikte öğrenci program geliştirmenin özelliklerini bilerek Türkiye ve Dünya'da eğitimde program geliştirmeye yönelik yeni yaklaşım ve yönelimleri ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim programlarının felsefi, sosyal, tarihi, psikolojik ve ekonomik temellerini kendi cümleleriyle ifade eder. | 10, 16, 9 | A, E |
Programın temel öğelerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Mesleki görev ve sorumlulukları doğrultusunda uygulamalarında Milli Eğitim Bakanlığı öğretim programları ile dünyadaki yeni yönelimleri analiz eder. | 10, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eğitimde program geliştirmede temel kavramlar ve süreçler | Ders hakkında beklentilerin konuşulması |
2 | Eğitimde program geliştirmede temel kavramlar ve süreçler | Eğitimde program geliştirmeyle ilgili makalelerin okunması |
3 | Eğitimi etkileyen felsefi akımlar | Eğitimi etkileyen felsefi akımların araştırılması |
4 | Eğitim felsefesi akımları | Eğitim felsefesi akımlarının araştırılması |
5 | Eğitimde program geliştirme ve program geliştirme süreci | Eğitimde program geliştirme sürecine yönelik okumaların yapılması |
6 | Eğitimde program geliştirmenin kuramsal temelleri | Eğitimde program geliştirme kuramlarının okunması |
7 | Program tasarımı yaklaşımları | Program tasarımı yaklaşımlarının incelenmesi |
8 | Program geliştirme modelleri | Program geliştirme modellerinin incelenmesi |
9 | Program tasarısının elemanları | Program tasarısı üzerine okumalar |
10 | Hedef, içerik, eğitim durumları ve sınama durumları | Eğitim programlarında hedef, içerik, eğitim durumları ve sınama durumları üzerine büyük grup tartışması |
11 | Programın değerlendirilmesi ve geliştirilmesi | Farklı eğitim programlarının incelenmesi |
12 | Program sürecini planlama | Program tasarımı için grup çalışması |
13 | Program hazırlarken dikkat edilmesi gereken hususlar | Program tasarımı için grup çalışması |
14 | Öğretmenlik mesleğinin özellikleri | Program tasarımı grup raporunun yazılması |
Kaynak |
Demirel, Ö. (2008). Eğitimde Program Geliştirme, Pegem Akademi Yayınları Ertürk, S. (1982). Eğitimde Program Geliştirme, Yelkentepe Yayınları. Sönmez, V. (2007). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı, Anı Yayıncılık. Tutkun, Ö. F. (2010). 21. yüzyılda eğitim programının felsefi boyutları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Yüksel, İ. ve Sağlam, M. (2012). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara. Pegem Akademi Yayınclık. Oral, B. ve Yazar, T.( 2017). (Editörler). Eğitimde Program Geliştirme ve Değerlendirme, Pegem Akademi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | ||||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | ||||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | X | |||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | X | |||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 16 | 2 | 32 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 16 | 2 | 32 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Elif SARICAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğretmen adayının program okuryazarlığının geliştirilmesi ve Dünya ve Türkiye'de program geliştirmede yeni yaklaşım ve yönelimlere göre eğitim programını düzenlemesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Eğitimde program geliştirmede temel kavramlar ve süreçler,Eğitimde program geliştirmede temel kavramlar ve süreçler,Eğitimi etkileyen felsefi akımlar,Eğitim felsefesi akımları,Eğitimde program geliştirme ve program geliştirme süreci,Eğitimde program geliştirmenin kuramsal temelleri ,Program tasarımı yaklaşımları ,Program geliştirme modelleri,Program tasarısının elemanları,Hedef, içerik, eğitim durumları ve sınama durumları,Programın değerlendirilmesi ve geliştirilmesi,Program sürecini planlama,Program hazırlarken dikkat edilmesi gereken hususlar,Öğretmenlik mesleğinin özellikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersle birlikte öğrenci program geliştirmenin özelliklerini bilerek Türkiye ve Dünya'da eğitimde program geliştirmeye yönelik yeni yaklaşım ve yönelimleri ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim programlarının felsefi, sosyal, tarihi, psikolojik ve ekonomik temellerini kendi cümleleriyle ifade eder. | 10, 16, 9 | A, E |
Programın temel öğelerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Mesleki görev ve sorumlulukları doğrultusunda uygulamalarında Milli Eğitim Bakanlığı öğretim programları ile dünyadaki yeni yönelimleri analiz eder. | 10, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eğitimde program geliştirmede temel kavramlar ve süreçler | Ders hakkında beklentilerin konuşulması |
2 | Eğitimde program geliştirmede temel kavramlar ve süreçler | Eğitimde program geliştirmeyle ilgili makalelerin okunması |
3 | Eğitimi etkileyen felsefi akımlar | Eğitimi etkileyen felsefi akımların araştırılması |
4 | Eğitim felsefesi akımları | Eğitim felsefesi akımlarının araştırılması |
5 | Eğitimde program geliştirme ve program geliştirme süreci | Eğitimde program geliştirme sürecine yönelik okumaların yapılması |
6 | Eğitimde program geliştirmenin kuramsal temelleri | Eğitimde program geliştirme kuramlarının okunması |
7 | Program tasarımı yaklaşımları | Program tasarımı yaklaşımlarının incelenmesi |
8 | Program geliştirme modelleri | Program geliştirme modellerinin incelenmesi |
9 | Program tasarısının elemanları | Program tasarısı üzerine okumalar |
10 | Hedef, içerik, eğitim durumları ve sınama durumları | Eğitim programlarında hedef, içerik, eğitim durumları ve sınama durumları üzerine büyük grup tartışması |
11 | Programın değerlendirilmesi ve geliştirilmesi | Farklı eğitim programlarının incelenmesi |
12 | Program sürecini planlama | Program tasarımı için grup çalışması |
13 | Program hazırlarken dikkat edilmesi gereken hususlar | Program tasarımı için grup çalışması |
14 | Öğretmenlik mesleğinin özellikleri | Program tasarımı grup raporunun yazılması |
Kaynak |
Demirel, Ö. (2008). Eğitimde Program Geliştirme, Pegem Akademi Yayınları Ertürk, S. (1982). Eğitimde Program Geliştirme, Yelkentepe Yayınları. Sönmez, V. (2007). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı, Anı Yayıncılık. Tutkun, Ö. F. (2010). 21. yüzyılda eğitim programının felsefi boyutları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Yüksel, İ. ve Sağlam, M. (2012). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara. Pegem Akademi Yayınclık. Oral, B. ve Yazar, T.( 2017). (Editörler). Eğitimde Program Geliştirme ve Değerlendirme, Pegem Akademi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | ||||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | ||||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | X | |||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | X | |||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |