Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
ERKEN ÇOCUKLUKTA DİL VE KAVRAM GELİŞİMİ | OÖ2111052 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, erken çocukluk döneminde dil ve kavram gelişiminin aşamalarını ve yaşlara göre gelişimini, dilin semantik ögesinde kavramları incelemek, kavram ve dil gelişimi arasındaki ilişkisi ve gelişimlerinin değerlendirilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Dil Gelişimi Temel Kavramları,Dil gelişimi aşamaları,Dil gelişimi kuramları,Dilin ve konuşmanın fizyolojik temelleri, 0-3 yaş dil gelişimi süreci, 3-6 yaş dil gelişimi süreci,Yaşlara göre kavram gelişimi,Kavram gelişimine yönelik yaklaşımlar,Kavram gelişimi,Kavram öğrenme aşamaları,Kavram kazanımını etkileyen etmenler,Dil, Kavram ve Düşünce İlişkisi,Okul öncesi dönemde çocuklara kazandırılabilecek kavramlar,Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 1,Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dil gelişimi ve aşamalarını açıklar.
| 10, 16, 9 | A, E |
Dil kazanımına ilişkin görüşleri ifade eder. | 10, 16, 9 | A, E |
Dil ve konuşmanın fizyolojik temellerini tartışır.
| 10, 16, 9 | A, E |
Dilin semantik ögesinde kavramları düzenler.
| 10, 16, 9 | A, E |
Kavram ve dil gelişimindeki ilişkiyi değerlendirir. | 10, 14, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Dil Gelişimi Temel Kavramları | |
2 | Dil gelişimi aşamaları | |
3 | Dil gelişimi kuramları | Dil kazanımına ilişkin görüşlerin incelenmesi |
4 | Dilin ve konuşmanın fizyolojik temelleri | |
5 | 0-3 yaş dil gelişimi süreci, 3-6 yaş dil gelişimi süreci | Dil gelişimi ile ilgili okumaların yapılması |
6 | Yaşlara göre kavram gelişimi | Kavram gelişimi ile ilgili önerilen makalelerin okunması |
7 | Kavram gelişimine yönelik yaklaşımlar | Kavram gelişimine yönelik yaklaşımların incelenmesi |
8 | Kavram gelişimi | |
9 | Kavram öğrenme aşamaları | |
10 | Kavram kazanımını etkileyen etmenler | Kavramların düzenlenmesi ile ilgili önerilen makalelerin okunması |
11 | Dil, Kavram ve Düşünce İlişkisi | |
12 | Okul öncesi dönemde çocuklara kazandırılabilecek kavramlar | |
13 | Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 1 | |
14 | Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 2 | |
Kaynak |
Güvendir, E, Yıldız, I.G. (2014). Dil Edinimi, 1. Baskı. Anı Yayıncılık, Ankara.
Güneş, F. (2021). Anlama Öğretimi. 1. Baskı. Pegem Akademi, Ankara.
Otto, Beverly. (2021). Çeviri Editörleri Turan, F. ve Akoğlu G,. Erken Çocukluk Eğitiminde Dil Gelişimi. 5. Baskı. Nobel Yayıncılık, Ankara.
İlhan, N. (2005). Çocukların Dil Edinimi, Gelişimi ve Dile Katkıları. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 7 (13) , 155-160 .
Karacan, Elvan (2000), “Bebeklerde ve Çocuklarda Dil Gelişimi” Klinik Psikiyatri Dergisi C.3, S.4, s.263-268
Özcan, S. (2022). Noam Chomsky’nin Dilbilim Kuramı Bağlamında Dil ve Zihin İlişkisi . Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji , (38) , 48-61 .
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
| | | X | | |
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | | | | | |
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | | | | | |
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | | | | |
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | | | | | |
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | | | | | |
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | | | | | |
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | | | X | | |
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | X | | | | |
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | X | | | | |
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | | | | | |
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 5 | 1 | 5 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 6 | 12 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 3 | 3 |
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 3 | 6 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 10 | 2 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
ERKEN ÇOCUKLUKTA DİL VE KAVRAM GELİŞİMİ | OÖ2111052 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, erken çocukluk döneminde dil ve kavram gelişiminin aşamalarını ve yaşlara göre gelişimini, dilin semantik ögesinde kavramları incelemek, kavram ve dil gelişimi arasındaki ilişkisi ve gelişimlerinin değerlendirilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Dil Gelişimi Temel Kavramları,Dil gelişimi aşamaları,Dil gelişimi kuramları,Dilin ve konuşmanın fizyolojik temelleri, 0-3 yaş dil gelişimi süreci, 3-6 yaş dil gelişimi süreci,Yaşlara göre kavram gelişimi,Kavram gelişimine yönelik yaklaşımlar,Kavram gelişimi,Kavram öğrenme aşamaları,Kavram kazanımını etkileyen etmenler,Dil, Kavram ve Düşünce İlişkisi,Okul öncesi dönemde çocuklara kazandırılabilecek kavramlar,Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 1,Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dil gelişimi ve aşamalarını açıklar.
| 10, 16, 9 | A, E |
Dil kazanımına ilişkin görüşleri ifade eder. | 10, 16, 9 | A, E |
Dil ve konuşmanın fizyolojik temellerini tartışır.
| 10, 16, 9 | A, E |
Dilin semantik ögesinde kavramları düzenler.
| 10, 16, 9 | A, E |
Kavram ve dil gelişimindeki ilişkiyi değerlendirir. | 10, 14, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Dil Gelişimi Temel Kavramları | |
2 | Dil gelişimi aşamaları | |
3 | Dil gelişimi kuramları | Dil kazanımına ilişkin görüşlerin incelenmesi |
4 | Dilin ve konuşmanın fizyolojik temelleri | |
5 | 0-3 yaş dil gelişimi süreci, 3-6 yaş dil gelişimi süreci | Dil gelişimi ile ilgili okumaların yapılması |
6 | Yaşlara göre kavram gelişimi | Kavram gelişimi ile ilgili önerilen makalelerin okunması |
7 | Kavram gelişimine yönelik yaklaşımlar | Kavram gelişimine yönelik yaklaşımların incelenmesi |
8 | Kavram gelişimi | |
9 | Kavram öğrenme aşamaları | |
10 | Kavram kazanımını etkileyen etmenler | Kavramların düzenlenmesi ile ilgili önerilen makalelerin okunması |
11 | Dil, Kavram ve Düşünce İlişkisi | |
12 | Okul öncesi dönemde çocuklara kazandırılabilecek kavramlar | |
13 | Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 1 | |
14 | Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 2 | |
Kaynak |
Güvendir, E, Yıldız, I.G. (2014). Dil Edinimi, 1. Baskı. Anı Yayıncılık, Ankara.
Güneş, F. (2021). Anlama Öğretimi. 1. Baskı. Pegem Akademi, Ankara.
Otto, Beverly. (2021). Çeviri Editörleri Turan, F. ve Akoğlu G,. Erken Çocukluk Eğitiminde Dil Gelişimi. 5. Baskı. Nobel Yayıncılık, Ankara.
İlhan, N. (2005). Çocukların Dil Edinimi, Gelişimi ve Dile Katkıları. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 7 (13) , 155-160 .
Karacan, Elvan (2000), “Bebeklerde ve Çocuklarda Dil Gelişimi” Klinik Psikiyatri Dergisi C.3, S.4, s.263-268
Özcan, S. (2022). Noam Chomsky’nin Dilbilim Kuramı Bağlamında Dil ve Zihin İlişkisi . Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji , (38) , 48-61 .
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
| | | X | | |
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | | | | | |
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | | | | | |
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | | | | |
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | | | | | |
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | | | | | |
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | | | | | |
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | | | X | | |
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | X | | | | |
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | X | | | | |
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | | | | | |
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:15