Bu dersin amacı, erken çocukluk döneminde dil ve kavram gelişiminin aşamalarını ve yaşlara göre gelişimini, dilin semantik ögesinde kavramları incelemek, kavram ve dil gelişimi arasındaki ilişkisi ve gelişimlerinin değerlendirilmesidir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Dil Gelişimi Temel Kavramları,Dil gelişimi aşamaları,Dil gelişimi kuramları,Dilin ve konuşmanın fizyolojik temelleri, 0-3 yaş dil gelişimi süreci, 3-6 yaş dil gelişimi süreci,Yaşlara göre kavram gelişimi,Kavram gelişimine yönelik yaklaşımlar,Kavram gelişimi,Kavram öğrenme aşamaları,Kavram kazanımını etkileyen etmenler,Dil, Kavram ve Düşünce İlişkisi,Okul öncesi dönemde çocuklara kazandırılabilecek kavramlar,Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 1,Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 2; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Dil gelişimi ve aşamalarını açıklar.
10, 16, 9
A, E
Dil kazanımına ilişkin görüşleri ifade eder.
10, 16, 9
A, E
Dil ve konuşmanın fizyolojik temellerini tartışır.
10, 16, 9
A, E
Dilin semantik ögesinde kavramları düzenler.
10, 16, 9
A, E
Kavram ve dil gelişimindeki ilişkiyi değerlendirir.
10, 14, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Dil Gelişimi Temel Kavramları
2
Dil gelişimi aşamaları
3
Dil gelişimi kuramları
Dil kazanımına ilişkin görüşlerin incelenmesi
4
Dilin ve konuşmanın fizyolojik temelleri
5
0-3 yaş dil gelişimi süreci, 3-6 yaş dil gelişimi süreci
Dil gelişimi ile ilgili okumaların yapılması
6
Yaşlara göre kavram gelişimi
Kavram gelişimi ile ilgili önerilen makalelerin okunması
7
Kavram gelişimine yönelik yaklaşımlar
Kavram gelişimine yönelik yaklaşımların incelenmesi
8
Kavram gelişimi
9
Kavram öğrenme aşamaları
10
Kavram kazanımını etkileyen etmenler
Kavramların düzenlenmesi ile ilgili önerilen makalelerin okunması
11
Dil, Kavram ve Düşünce İlişkisi
12
Okul öncesi dönemde çocuklara kazandırılabilecek kavramlar
13
Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 1
14
Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 2
Kaynak
Güvendir, E, Yıldız, I.G. (2014). Dil Edinimi, 1. Baskı. Anı Yayıncılık, Ankara.
Güneş, F. (2021). Anlama Öğretimi. 1. Baskı. Pegem Akademi, Ankara.
Otto, Beverly. (2021). Çeviri Editörleri Turan, F. ve Akoğlu G,. Erken Çocukluk Eğitiminde Dil Gelişimi. 5. Baskı. Nobel Yayıncılık, Ankara.
İlhan, N. (2005). Çocukların Dil Edinimi, Gelişimi ve Dile Katkıları. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 7 (13) , 155-160 .
Karacan, Elvan (2000), “Bebeklerde ve Çocuklarda Dil Gelişimi” Klinik Psikiyatri Dergisi C.3, S.4, s.263-268
Özcan, S. (2022). Noam Chomsky’nin Dilbilim Kuramı Bağlamında Dil ve Zihin İlişkisi . Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji , (38) , 48-61 .
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
X
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
X
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
5
1
5
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
2
6
12
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
3
3
Proje Sunumu / Seminer
2
3
6
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
2
2
4
Ara Sınav ve Hazırlığı
7
2
14
Genel Sınav ve Hazırlığı
14
2
28
Performans Görevi, Bakım Planı
10
2
20
Toplam İş Yükü (Saat)
120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ERKEN ÇOCUKLUKTA DİL VE KAVRAM GELİŞİMİ
OÖ2111052
Güz Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Pazartesi 11:00-11:45
Pazartesi 12:00-12:45
Pazartesi 20:30-21:15
Pazartesi 21:30-22:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Seç. Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, erken çocukluk döneminde dil ve kavram gelişiminin aşamalarını ve yaşlara göre gelişimini, dilin semantik ögesinde kavramları incelemek, kavram ve dil gelişimi arasındaki ilişkisi ve gelişimlerinin değerlendirilmesidir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Dil Gelişimi Temel Kavramları,Dil gelişimi aşamaları,Dil gelişimi kuramları,Dilin ve konuşmanın fizyolojik temelleri, 0-3 yaş dil gelişimi süreci, 3-6 yaş dil gelişimi süreci,Yaşlara göre kavram gelişimi,Kavram gelişimine yönelik yaklaşımlar,Kavram gelişimi,Kavram öğrenme aşamaları,Kavram kazanımını etkileyen etmenler,Dil, Kavram ve Düşünce İlişkisi,Okul öncesi dönemde çocuklara kazandırılabilecek kavramlar,Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 1,Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 2; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Dil gelişimi ve aşamalarını açıklar.
10, 16, 9
A, E
Dil kazanımına ilişkin görüşleri ifade eder.
10, 16, 9
A, E
Dil ve konuşmanın fizyolojik temellerini tartışır.
10, 16, 9
A, E
Dilin semantik ögesinde kavramları düzenler.
10, 16, 9
A, E
Kavram ve dil gelişimindeki ilişkiyi değerlendirir.
10, 14, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Dil Gelişimi Temel Kavramları
2
Dil gelişimi aşamaları
3
Dil gelişimi kuramları
Dil kazanımına ilişkin görüşlerin incelenmesi
4
Dilin ve konuşmanın fizyolojik temelleri
5
0-3 yaş dil gelişimi süreci, 3-6 yaş dil gelişimi süreci
Dil gelişimi ile ilgili okumaların yapılması
6
Yaşlara göre kavram gelişimi
Kavram gelişimi ile ilgili önerilen makalelerin okunması
7
Kavram gelişimine yönelik yaklaşımlar
Kavram gelişimine yönelik yaklaşımların incelenmesi
8
Kavram gelişimi
9
Kavram öğrenme aşamaları
10
Kavram kazanımını etkileyen etmenler
Kavramların düzenlenmesi ile ilgili önerilen makalelerin okunması
11
Dil, Kavram ve Düşünce İlişkisi
12
Okul öncesi dönemde çocuklara kazandırılabilecek kavramlar
13
Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 1
14
Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 2
Kaynak
Güvendir, E, Yıldız, I.G. (2014). Dil Edinimi, 1. Baskı. Anı Yayıncılık, Ankara.
Güneş, F. (2021). Anlama Öğretimi. 1. Baskı. Pegem Akademi, Ankara.
Otto, Beverly. (2021). Çeviri Editörleri Turan, F. ve Akoğlu G,. Erken Çocukluk Eğitiminde Dil Gelişimi. 5. Baskı. Nobel Yayıncılık, Ankara.
İlhan, N. (2005). Çocukların Dil Edinimi, Gelişimi ve Dile Katkıları. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 7 (13) , 155-160 .
Karacan, Elvan (2000), “Bebeklerde ve Çocuklarda Dil Gelişimi” Klinik Psikiyatri Dergisi C.3, S.4, s.263-268
Özcan, S. (2022). Noam Chomsky’nin Dilbilim Kuramı Bağlamında Dil ve Zihin İlişkisi . Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji , (38) , 48-61 .
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
X
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
X
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.