Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
TÜRK DİLİ I | OÖ1110200 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Genel Kültür |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Abdullah Azmi BİLGİN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kübra GÜRSOY, Prof.Dr. Abdullah Azmi BİLGİN |
Dersin Yardımcıları | Okutman Mukadder Gezen |
Dersin Amacı | Yerli ve yabancı öğrencilerin Türk Diliyle ilgili eksikliklerini gidermek, Türkçeyi güzel kullanan yazarlardan örnek metinlerle yazılı ve sözlü anlatımlarını geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dilin Tanımı ve İşlevi,Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri,Yeryüzündeki Diller,Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları,Yazılı Anlatım: Kompozisyon,Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları,Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri,Konuşma Dili - Yazı Dili,"Türkçe Zengin Bir Dil midir?",Türklerin Kullandığı Alfabeler,Ses ve Ses Olayları,Başlıca Yazım Kuralları,Şekil Bilgisi,Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenerek, yeryüzündeki yayılma alanını tanımlar. | 37, 9 | C |
2. Dilin tanımı ve fonksiyonunu örneklerle kavrar. | 37, 9 | C |
3. Dilin milletlerin hayatındaki önemini vurgulayan yazıları araştırır. | 37, 9 | C |
4. Türkçe'nin dünya dilleri arasındaki dağılışını gözlemler. | 37, 9 | C |
5. Türkçe'nin tarihi devrelerini tartışır. | 37, 9 | C |
6. Türkçeyi doğru konuşur. | 37, 9 | C |
7. Zengin bir kelime hazinesine sahip olmanın yararlarını kavrar. | 37, 9 | C |
8. Türkçe 'de yapılan dil yanlışlarının sebepleri hakkında bilgi sahibi olur. | 37, 9 | C |
9. Dil bozulması hakkında sorgulama yapar. | 37, 9 | C |
10. Türkçenin başka dillere etkisini araştırır. | 37, 9 | C |
11. Yabancı dillerin Türkçe 'ye etkisi hakkında fikir yürütür. | 37, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Dilin Tanımı ve İşlevi | 1, 2, 3, 4, 5 |
2 | Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
3 | Yeryüzündeki Diller | 1, 2, 3, 4, 5 |
4 | Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları | 1, 2, 3, 4, 5 |
5 | Yazılı Anlatım: Kompozisyon | 1, 2, 3, 4, 5 |
6 | Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları | 1, 2, 3, 4, 5 |
7 | Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
8 | Konuşma Dili - Yazı Dili | 1, 2, 3, 4, 5 |
9 | "Türkçe Zengin Bir Dil midir?" | 1, 2, 3, 4, 5 |
10 | Türklerin Kullandığı Alfabeler | 1, 2, 3, 4, 5 |
11 | Ses ve Ses Olayları | 1, 2, 3, 4, 5 |
12 | Başlıca Yazım Kuralları | 1, 2, 3, 4, 5 |
13 | Şekil Bilgisi | 1, 2, 3, 4, 5 |
14 | Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
Kaynak |
1. Muharrem Ergin, Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul 1986.
2. Rekin Ertem-İsa Kocakaplan, Üniversitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, Istanbul 2010.
3. Yakup Karsoy v.dğr. Üniversiteler için Uygulamalı Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Konya 2009.
4.Yakup Yılmaz, Türkçede Dil Yanlışları,istanbul 2010.
5.Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Ankara 1999. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
| | | | | |
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | | | | | |
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | | | | | |
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | | | | | |
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | | | | | |
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | | | | | |
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | | | | | |
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | | | | | |
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | | | | | |
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | | X | | | |
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | | | | | |
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 20 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 80 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 14 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 5 | 5 |
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 9 | 9 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 48 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(48/30) | 2 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
TÜRK DİLİ I | OÖ1110200 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Genel Kültür |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Abdullah Azmi BİLGİN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kübra GÜRSOY, Prof.Dr. Abdullah Azmi BİLGİN |
Dersin Yardımcıları | Okutman Mukadder Gezen |
Dersin Amacı | Yerli ve yabancı öğrencilerin Türk Diliyle ilgili eksikliklerini gidermek, Türkçeyi güzel kullanan yazarlardan örnek metinlerle yazılı ve sözlü anlatımlarını geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dilin Tanımı ve İşlevi,Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri,Yeryüzündeki Diller,Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları,Yazılı Anlatım: Kompozisyon,Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları,Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri,Konuşma Dili - Yazı Dili,"Türkçe Zengin Bir Dil midir?",Türklerin Kullandığı Alfabeler,Ses ve Ses Olayları,Başlıca Yazım Kuralları,Şekil Bilgisi,Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenerek, yeryüzündeki yayılma alanını tanımlar. | 37, 9 | C |
2. Dilin tanımı ve fonksiyonunu örneklerle kavrar. | 37, 9 | C |
3. Dilin milletlerin hayatındaki önemini vurgulayan yazıları araştırır. | 37, 9 | C |
4. Türkçe'nin dünya dilleri arasındaki dağılışını gözlemler. | 37, 9 | C |
5. Türkçe'nin tarihi devrelerini tartışır. | 37, 9 | C |
6. Türkçeyi doğru konuşur. | 37, 9 | C |
7. Zengin bir kelime hazinesine sahip olmanın yararlarını kavrar. | 37, 9 | C |
8. Türkçe 'de yapılan dil yanlışlarının sebepleri hakkında bilgi sahibi olur. | 37, 9 | C |
9. Dil bozulması hakkında sorgulama yapar. | 37, 9 | C |
10. Türkçenin başka dillere etkisini araştırır. | 37, 9 | C |
11. Yabancı dillerin Türkçe 'ye etkisi hakkında fikir yürütür. | 37, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Dilin Tanımı ve İşlevi | 1, 2, 3, 4, 5 |
2 | Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
3 | Yeryüzündeki Diller | 1, 2, 3, 4, 5 |
4 | Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları | 1, 2, 3, 4, 5 |
5 | Yazılı Anlatım: Kompozisyon | 1, 2, 3, 4, 5 |
6 | Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları | 1, 2, 3, 4, 5 |
7 | Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
8 | Konuşma Dili - Yazı Dili | 1, 2, 3, 4, 5 |
9 | "Türkçe Zengin Bir Dil midir?" | 1, 2, 3, 4, 5 |
10 | Türklerin Kullandığı Alfabeler | 1, 2, 3, 4, 5 |
11 | Ses ve Ses Olayları | 1, 2, 3, 4, 5 |
12 | Başlıca Yazım Kuralları | 1, 2, 3, 4, 5 |
13 | Şekil Bilgisi | 1, 2, 3, 4, 5 |
14 | Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
Kaynak |
1. Muharrem Ergin, Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul 1986.
2. Rekin Ertem-İsa Kocakaplan, Üniversitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, Istanbul 2010.
3. Yakup Karsoy v.dğr. Üniversiteler için Uygulamalı Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Konya 2009.
4.Yakup Yılmaz, Türkçede Dil Yanlışları,istanbul 2010.
5.Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Ankara 1999. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
| | | | | |
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | | | | | |
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | | | | | |
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | | | | | |
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | | | | | |
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | | | | | |
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | | | | | |
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | | | | | |
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | | | | | |
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | | X | | | |
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | | | | | |
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 20 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 80 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:15