Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
GIDA MEVZUATI | GMS3111431 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Armin AMANPOUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Besin kontrolünün ve mevzuatının önemini, besinlerle ilgili yasal düzenlemeleri, güncel mevzuatı ve besin güvenliğini bozan etmenleri anlatmaktır.
|
Dersin İçeriği | Bu ders; Besin Kontrolü ve Gıda Mevzuatına Giriş,Günümüzde Besin Kontrolünün Önemi,Hukuki Olarak Besin Kontrolü ve Mevzuat,Besinlerin üretimi, tüketimi ve denetlenmesine dair kanun ve yönetmelikler,Yönetmeliklerin İncelenmesi,Türk Gıda Kodeksi,Türk Gıda Kodeksi Ürün Tebliği İncelenmesi I,Türk Gıda Kodeksi Ürün Tebliği İncelenmesi II,Mevzuatta Besin Üretim ve Satış yerleri,Besinlerin üretimi, işlenmesi ve depolama aşamalarındaki yasal düzenlemeler,Besin Kirliği ve Besin Kirliliğine Neden Olan Maddeler,Gıda Ambalajlama ve Etiketleme İlkeleri,Kakao ve çikolata ürünleri tebliği, Kahve ve kahve ekstraktları tebliği
,Et ve et ürünleri tebliği, Yumurta tebliği, Yağ ve zeytin yağı tebliği
; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Besin güvenliği yönünden mevzuatı değerlendirir. | 9 | C |
Besinlerle ilgili yasal düzenlemeleri ve uygulamaları tartışır. | 10 | C |
Besinlerin üretimi ve tüketimiyle ilgili düzenlemeleri açıklar. | 16, 9 | C |
Mevzuatta yer alan yasal düzenlemeleri yorumlar. | 1, 16 | C |
Besin kontrolünün ve mevzuatının önemini değerlendirir. | 10, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Besin Kontrolü ve Gıda Mevzuatına Giriş | |
2 | Günümüzde Besin Kontrolünün Önemi | |
3 | Hukuki Olarak Besin Kontrolü ve Mevzuat | |
4 | Besinlerin üretimi, tüketimi ve denetlenmesine dair kanun ve yönetmelikler | |
5 | Yönetmeliklerin İncelenmesi | |
6 | Türk Gıda Kodeksi | |
7 | Türk Gıda Kodeksi Ürün Tebliği İncelenmesi I | |
8 | Türk Gıda Kodeksi Ürün Tebliği İncelenmesi II | |
9 | Mevzuatta Besin Üretim ve Satış yerleri | |
10 | Besinlerin üretimi, işlenmesi ve depolama aşamalarındaki yasal düzenlemeler | |
11 | Besin Kirliği ve Besin Kirliliğine Neden Olan Maddeler | |
12 | Gıda Ambalajlama ve Etiketleme İlkeleri | |
13 | Kakao ve çikolata ürünleri tebliği, Kahve ve kahve ekstraktları tebliği
| Kakao ve çikolata ürünleri tebliğinin okunması |
14 | Et ve et ürünleri tebliği, Yumurta tebliği, Yağ ve zeytin yağı tebliği
| Et ve et ürünleri tebliği, Yumurta tebliği, Yağ ve zeytin yağı tebliğinin okunması |
Kaynak |
Altuğ Onoğur, T., Elmacı, Y., Demirağ, K. Gıda Kalite Sağlama. Sidas yayıncılık, İzmir, 2011.
Türk Gıda Kodeksi (http://www.tarim.gov.tr/Sayfalar/Mevzuat.aspx)
Elif Öztetik. Gıda Mevzuatı ve Kalite Yönetimi. Anadolu Üniversitesi Sahaf Yayınevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | | | | | |
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | | | X | | |
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | | | | | |
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | | | | | |
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | | | | | |
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | | | | |
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
| | | X | | |
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | | | | | |
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
| | | | | |
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | | | | X | |
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | | | | | X |
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | | | | | |
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | | | | | |
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 4 | 8 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 3 | 3 | 9 |
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 3 | 9 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30) | 3 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
GIDA MEVZUATI | GMS3111431 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Armin AMANPOUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Besin kontrolünün ve mevzuatının önemini, besinlerle ilgili yasal düzenlemeleri, güncel mevzuatı ve besin güvenliğini bozan etmenleri anlatmaktır.
|
Dersin İçeriği | Bu ders; Besin Kontrolü ve Gıda Mevzuatına Giriş,Günümüzde Besin Kontrolünün Önemi,Hukuki Olarak Besin Kontrolü ve Mevzuat,Besinlerin üretimi, tüketimi ve denetlenmesine dair kanun ve yönetmelikler,Yönetmeliklerin İncelenmesi,Türk Gıda Kodeksi,Türk Gıda Kodeksi Ürün Tebliği İncelenmesi I,Türk Gıda Kodeksi Ürün Tebliği İncelenmesi II,Mevzuatta Besin Üretim ve Satış yerleri,Besinlerin üretimi, işlenmesi ve depolama aşamalarındaki yasal düzenlemeler,Besin Kirliği ve Besin Kirliliğine Neden Olan Maddeler,Gıda Ambalajlama ve Etiketleme İlkeleri,Kakao ve çikolata ürünleri tebliği, Kahve ve kahve ekstraktları tebliği
,Et ve et ürünleri tebliği, Yumurta tebliği, Yağ ve zeytin yağı tebliği
; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Besin güvenliği yönünden mevzuatı değerlendirir. | 9 | C |
Besinlerle ilgili yasal düzenlemeleri ve uygulamaları tartışır. | 10 | C |
Besinlerin üretimi ve tüketimiyle ilgili düzenlemeleri açıklar. | 16, 9 | C |
Mevzuatta yer alan yasal düzenlemeleri yorumlar. | 1, 16 | C |
Besin kontrolünün ve mevzuatının önemini değerlendirir. | 10, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Besin Kontrolü ve Gıda Mevzuatına Giriş | |
2 | Günümüzde Besin Kontrolünün Önemi | |
3 | Hukuki Olarak Besin Kontrolü ve Mevzuat | |
4 | Besinlerin üretimi, tüketimi ve denetlenmesine dair kanun ve yönetmelikler | |
5 | Yönetmeliklerin İncelenmesi | |
6 | Türk Gıda Kodeksi | |
7 | Türk Gıda Kodeksi Ürün Tebliği İncelenmesi I | |
8 | Türk Gıda Kodeksi Ürün Tebliği İncelenmesi II | |
9 | Mevzuatta Besin Üretim ve Satış yerleri | |
10 | Besinlerin üretimi, işlenmesi ve depolama aşamalarındaki yasal düzenlemeler | |
11 | Besin Kirliği ve Besin Kirliliğine Neden Olan Maddeler | |
12 | Gıda Ambalajlama ve Etiketleme İlkeleri | |
13 | Kakao ve çikolata ürünleri tebliği, Kahve ve kahve ekstraktları tebliği
| Kakao ve çikolata ürünleri tebliğinin okunması |
14 | Et ve et ürünleri tebliği, Yumurta tebliği, Yağ ve zeytin yağı tebliği
| Et ve et ürünleri tebliği, Yumurta tebliği, Yağ ve zeytin yağı tebliğinin okunması |
Kaynak |
Altuğ Onoğur, T., Elmacı, Y., Demirağ, K. Gıda Kalite Sağlama. Sidas yayıncılık, İzmir, 2011.
Türk Gıda Kodeksi (http://www.tarim.gov.tr/Sayfalar/Mevzuat.aspx)
Elif Öztetik. Gıda Mevzuatı ve Kalite Yönetimi. Anadolu Üniversitesi Sahaf Yayınevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | | | | | |
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | | | X | | |
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | | | | | |
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | | | | | |
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | | | | | |
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | | | | |
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
| | | X | | |
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | | | | | |
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
| | | | | |
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | | | | X | |
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | | | | | X |
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | | | | | |
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | | | | | |
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:45Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:47