Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MİLLETLERARASI TAHKİM | HUK4214744 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Salı 15:30-16:15 Salı 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Zeynep Feyza EKER AYHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Zeynep Feyza EKER AYHAN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Merve İLDAN, Arş. Gör. Yağmur ASLAN |
Dersin Amacı | Bu ders, milletlerarası tahkim kavramı ve milletlerarası tahkimin işleyişine dair, ülkemizdeki durum da göz önüne alınarak, uluslararası bir bakış açısı kazandırmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tahkim Kavramı, Milletlerarası Tahkimin Ayırıcı Özellikleri,Tahkimin Türleri ve Diğer Uyuşmazlık Çözüm Yöntemleriyle Karşılaştırılması,Tahkim Anlaşması, Tahkim Anlaşmasının Bağımsızlığı, Tahkim Anlaşmasının Geçerliliği ,Tahkim Anlaşmasında Bulunması Gereken Hususlar ve Yer Verilebilecek Konular ,Tahkim Anlaşmasının Tarafları,Tarafların Hukuk Seçimi Yapmaları Durumunda Tahkime Uygulanacak Hukuk ,Tarafların Hukuk Seçimi Yapmamaları Halinde Tahkime Uygulanacak Hukuk ,Tahkimde Devlet Mahkemesi Yardımı ,Tahkimde Hakem Mahkemesinin Teşkili- Tahkimin Başlangıcı, Hakemlerin Seçilmesi ve Atanması ,Tahkimde Hakem Mahkemesinin Teşkili – Hakemlerin Reddi ve Değiştirilmesi ,Tahkim Yargılaması ,Hakem Kararı ,Hakem Kararına Karşı Başvuru Yolları ,Yabancı Hakem Kararının Tanınması ve Tenfizi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Milletlerarası tahkim kavramını ve milletlerarası tahkimin diğer uyuşmazlık çözüm yöntemlerine göre avantaj ve dezavantajlarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Milletlerarası tahkime hakim olan temel ilkeleri sıralar. | 10, 16, 9 | A |
Tahkim sözleşmesi ve hakem sözleşmesi kavramlarını karşılaştırır. | 16, 9 | A |
Tahkim yeri ve lex arbitri kavramlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Tahkim yargılamasında takip edilecek usulü karşılaştırmalı olarak analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
Hakem kararına karşı başvurulabilecek kanun yollarını tartışır. | 10, 16, 9 | A |
New York Konvansiyonu ve MÖHUK hükümleri çerçevesinde hakem kararlarının tanınması ve tenfizi şartlarını listeler. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tahkim Kavramı, Milletlerarası Tahkimin Ayırıcı Özellikleri | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
2 | Tahkimin Türleri ve Diğer Uyuşmazlık Çözüm Yöntemleriyle Karşılaştırılması | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
3 | Tahkim Anlaşması, Tahkim Anlaşmasının Bağımsızlığı, Tahkim Anlaşmasının Geçerliliği | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
4 | Tahkim Anlaşmasında Bulunması Gereken Hususlar ve Yer Verilebilecek Konular | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
5 | Tahkim Anlaşmasının Tarafları | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
6 | Tarafların Hukuk Seçimi Yapmaları Durumunda Tahkime Uygulanacak Hukuk | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
7 | Tarafların Hukuk Seçimi Yapmamaları Halinde Tahkime Uygulanacak Hukuk | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
8 | Tahkimde Devlet Mahkemesi Yardımı | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
9 | Tahkimde Hakem Mahkemesinin Teşkili- Tahkimin Başlangıcı, Hakemlerin Seçilmesi ve Atanması | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
10 | Tahkimde Hakem Mahkemesinin Teşkili – Hakemlerin Reddi ve Değiştirilmesi | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
11 | Tahkim Yargılaması | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
12 | Hakem Kararı | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
13 | Hakem Kararına Karşı Başvuru Yolları | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
14 | Yabancı Hakem Kararının Tanınması ve Tenfizi | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
Kaynak |
Prof. Dr. Ziya Akıncı- Miiletlerarası Tahkim (6. Baskı), Vedat Kitapçılık, İstanbul 2021 Redfern and Hunter on International Arbitration, Oxford University Press; 7th edition, 2023 Prof. Dr. Cemal Şanlı, Uluslararası Ticari Akitlerin Hazırlanması ve Uyuşmazlıkların Çözüm Yolları (7. Baskı), Istanbul 2019. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | X | |||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 55 | 55 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(108/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MİLLETLERARASI TAHKİM | HUK4214744 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Salı 15:30-16:15 Salı 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Zeynep Feyza EKER AYHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Zeynep Feyza EKER AYHAN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Merve İLDAN, Arş. Gör. Yağmur ASLAN |
Dersin Amacı | Bu ders, milletlerarası tahkim kavramı ve milletlerarası tahkimin işleyişine dair, ülkemizdeki durum da göz önüne alınarak, uluslararası bir bakış açısı kazandırmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tahkim Kavramı, Milletlerarası Tahkimin Ayırıcı Özellikleri,Tahkimin Türleri ve Diğer Uyuşmazlık Çözüm Yöntemleriyle Karşılaştırılması,Tahkim Anlaşması, Tahkim Anlaşmasının Bağımsızlığı, Tahkim Anlaşmasının Geçerliliği ,Tahkim Anlaşmasında Bulunması Gereken Hususlar ve Yer Verilebilecek Konular ,Tahkim Anlaşmasının Tarafları,Tarafların Hukuk Seçimi Yapmaları Durumunda Tahkime Uygulanacak Hukuk ,Tarafların Hukuk Seçimi Yapmamaları Halinde Tahkime Uygulanacak Hukuk ,Tahkimde Devlet Mahkemesi Yardımı ,Tahkimde Hakem Mahkemesinin Teşkili- Tahkimin Başlangıcı, Hakemlerin Seçilmesi ve Atanması ,Tahkimde Hakem Mahkemesinin Teşkili – Hakemlerin Reddi ve Değiştirilmesi ,Tahkim Yargılaması ,Hakem Kararı ,Hakem Kararına Karşı Başvuru Yolları ,Yabancı Hakem Kararının Tanınması ve Tenfizi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Milletlerarası tahkim kavramını ve milletlerarası tahkimin diğer uyuşmazlık çözüm yöntemlerine göre avantaj ve dezavantajlarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Milletlerarası tahkime hakim olan temel ilkeleri sıralar. | 10, 16, 9 | A |
Tahkim sözleşmesi ve hakem sözleşmesi kavramlarını karşılaştırır. | 16, 9 | A |
Tahkim yeri ve lex arbitri kavramlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Tahkim yargılamasında takip edilecek usulü karşılaştırmalı olarak analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
Hakem kararına karşı başvurulabilecek kanun yollarını tartışır. | 10, 16, 9 | A |
New York Konvansiyonu ve MÖHUK hükümleri çerçevesinde hakem kararlarının tanınması ve tenfizi şartlarını listeler. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tahkim Kavramı, Milletlerarası Tahkimin Ayırıcı Özellikleri | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
2 | Tahkimin Türleri ve Diğer Uyuşmazlık Çözüm Yöntemleriyle Karşılaştırılması | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
3 | Tahkim Anlaşması, Tahkim Anlaşmasının Bağımsızlığı, Tahkim Anlaşmasının Geçerliliği | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
4 | Tahkim Anlaşmasında Bulunması Gereken Hususlar ve Yer Verilebilecek Konular | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
5 | Tahkim Anlaşmasının Tarafları | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
6 | Tarafların Hukuk Seçimi Yapmaları Durumunda Tahkime Uygulanacak Hukuk | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
7 | Tarafların Hukuk Seçimi Yapmamaları Halinde Tahkime Uygulanacak Hukuk | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
8 | Tahkimde Devlet Mahkemesi Yardımı | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
9 | Tahkimde Hakem Mahkemesinin Teşkili- Tahkimin Başlangıcı, Hakemlerin Seçilmesi ve Atanması | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
10 | Tahkimde Hakem Mahkemesinin Teşkili – Hakemlerin Reddi ve Değiştirilmesi | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
11 | Tahkim Yargılaması | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
12 | Hakem Kararı | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
13 | Hakem Kararına Karşı Başvuru Yolları | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
14 | Yabancı Hakem Kararının Tanınması ve Tenfizi | İlgili akademik kaynaklardan okuma yapılması |
Kaynak |
Prof. Dr. Ziya Akıncı- Miiletlerarası Tahkim (6. Baskı), Vedat Kitapçılık, İstanbul 2021 Redfern and Hunter on International Arbitration, Oxford University Press; 7th edition, 2023 Prof. Dr. Cemal Şanlı, Uluslararası Ticari Akitlerin Hazırlanması ve Uyuşmazlıkların Çözüm Yolları (7. Baskı), Istanbul 2019. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | X | |||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |