Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SANAT TARİHİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, kültürel ve varoluşsal önemi üzerinden, bugünden başlayarak sanatı tarihsel dönemler içerisinde inceleyerek öğrencilerle birlikte bütüncül bir araştırma yapmayı amaçlamaktadır. Derste çeşitli sanat biçimleri, eserlerin kültürel bağlamları, tarih boyunca sanatın değişen ve evrimleşen edimsel ve işlevsel yönleri tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sanat Tarihi ve Tarihsel Araştırmaya Giriş,Ortaçağ'ın Sonu ve Gotik Sanat,Antik Mısır ve Yunan: Ani'nin Ölüler Kitabi, Niobid Ressamı, Mumya Portreleri ve Pompeii Duvar Resmi,Rönesans: van Eyck ve Dürer,Yüksek Rönesans: Da Vinci ve Michelangelo,Yüksek Rönesans: Raphael ve Botticelli,Rönesans Sonrası geçiş,Ara sınav,Barok ve Rococo: Caravaggio, Vermeer, Rubens, Gentileschi, Rembrandt,Romantisizm ve Neoklasisizm,Empresyonizm ve Post-Empresyonizm: Monet ve Cézanne,Ekspresyonizm, Fauvism ve Kübizm,Dadaizm ve Sürrealizm,Soyut Ekspresyonizm ve Pop Art,Genel sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sanat tarihi ile ilgili temel kavramlarını ortaya koyar ve tartışır. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Görsel sanatların tarihsel gelişiminde, sanatlar arası etkileşimini bilir ve projelerde uygular. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Kuramsal ölçütlere göre sanat eserlerini tanımlar ve değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Tarihi süreç içinde değişen toplumsal, kültürel ve sosyal yapının sanat yapıtına etkisini bilir ve sanat yapıtları kendi dönemi içinde değerlendirir ve çözümler. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sanat Tarihi disiplinin ilişkide olduğu bilim dallarını açıklar ve inceler. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Sanat olgusu ve malzemesinin tarihsel süreç içindeki değişim evrelerini açıklar ve tartışır. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Tarih öncesi dönemlerden itibaren çeşitli uygarlıkların sanat anlayışlarını karşılaştırmalı olarak analiz eder. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Dönemlerin temel özelliklerini tanımlayabilir ve dönemin sanat yapıtlarını çözümler ve ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Farklı uygarlıkların sanatını özellikleriyle tanımlar ve benzerlik ve farklılıklarıyla ayırt eder. | 10, 16, 9 | A |
Sanat ve sanatlar arası ilişkiyi bilir ve disiplinlerarası ilişki kurar ve çıkarım yapar. | 10, 16, 9 | A, D |
Dönemlerin sanat yapıtlarını doğru analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sanat Tarihi ve Tarihsel Araştırmaya Giriş | İzlenceyi okumak |
2 | Ortaçağ'ın Sonu ve Gotik Sanat | |
3 | Antik Mısır ve Yunan: Ani'nin Ölüler Kitabi, Niobid Ressamı, Mumya Portreleri ve Pompeii Duvar Resmi | İlgili kitap bölümünün okunması, bölüm 3 |
4 | Rönesans: van Eyck ve Dürer | İlgili kitap bölümünün okunması, bölüm 20 |
5 | Yüksek Rönesans: Da Vinci ve Michelangelo | İlgili kitap bölümünün okunması, bölüm 21 |
6 | Yüksek Rönesans: Raphael ve Botticelli | İlgili kitap bölümünün okunması, bölüm 21 |
7 | Rönesans Sonrası geçiş | Bölüm 22 |
8 | Ara sınav | |
9 | Barok ve Rococo: Caravaggio, Vermeer, Rubens, Gentileschi, Rembrandt | İlgili kitap bölümünün okunması, bölüm 25-26 |
10 | Romantisizm ve Neoklasisizm | İlgili kitap bölümünün okunması, bölüm 27 |
11 | Empresyonizm ve Post-Empresyonizm: Monet ve Cézanne | İlgili kitap bölümünün okunması, bölüm 28 |
12 | Ekspresyonizm, Fauvism ve Kübizm | İlgili kitap bölümünün okunması, bölüm 29 |
13 | Dadaizm ve Sürrealizm | İlgili kitap bölümünün, bölüm 29-30 |
14 | Soyut Ekspresyonizm ve Pop Art | İlgili kitap bölümünün, bölüm 30-31 |
15 | Genel sınav |
Kaynak |
Tüm okumalar https://smarthistory.org ve Gombrich'in Sanatın Öyküsü kitabından öğrencilere paylaşılacaktır. Gombrich, E. H. (2007.). Sanatın öyküsü. Remzi Kitabevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 15 | 75 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 2 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 4 | 8 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(138/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SANAT TARİHİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, kültürel ve varoluşsal önemi üzerinden, bugünden başlayarak sanatı tarihsel dönemler içerisinde inceleyerek öğrencilerle birlikte bütüncül bir araştırma yapmayı amaçlamaktadır. Derste çeşitli sanat biçimleri, eserlerin kültürel bağlamları, tarih boyunca sanatın değişen ve evrimleşen edimsel ve işlevsel yönleri tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sanat Tarihi ve Tarihsel Araştırmaya Giriş,Ortaçağ'ın Sonu ve Gotik Sanat,Antik Mısır ve Yunan: Ani'nin Ölüler Kitabi, Niobid Ressamı, Mumya Portreleri ve Pompeii Duvar Resmi,Rönesans: van Eyck ve Dürer,Yüksek Rönesans: Da Vinci ve Michelangelo,Yüksek Rönesans: Raphael ve Botticelli,Rönesans Sonrası geçiş,Ara sınav,Barok ve Rococo: Caravaggio, Vermeer, Rubens, Gentileschi, Rembrandt,Romantisizm ve Neoklasisizm,Empresyonizm ve Post-Empresyonizm: Monet ve Cézanne,Ekspresyonizm, Fauvism ve Kübizm,Dadaizm ve Sürrealizm,Soyut Ekspresyonizm ve Pop Art,Genel sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sanat tarihi ile ilgili temel kavramlarını ortaya koyar ve tartışır. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Görsel sanatların tarihsel gelişiminde, sanatlar arası etkileşimini bilir ve projelerde uygular. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Kuramsal ölçütlere göre sanat eserlerini tanımlar ve değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Tarihi süreç içinde değişen toplumsal, kültürel ve sosyal yapının sanat yapıtına etkisini bilir ve sanat yapıtları kendi dönemi içinde değerlendirir ve çözümler. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sanat Tarihi disiplinin ilişkide olduğu bilim dallarını açıklar ve inceler. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Sanat olgusu ve malzemesinin tarihsel süreç içindeki değişim evrelerini açıklar ve tartışır. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Tarih öncesi dönemlerden itibaren çeşitli uygarlıkların sanat anlayışlarını karşılaştırmalı olarak analiz eder. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Dönemlerin temel özelliklerini tanımlayabilir ve dönemin sanat yapıtlarını çözümler ve ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Farklı uygarlıkların sanatını özellikleriyle tanımlar ve benzerlik ve farklılıklarıyla ayırt eder. | 10, 16, 9 | A |
Sanat ve sanatlar arası ilişkiyi bilir ve disiplinlerarası ilişki kurar ve çıkarım yapar. | 10, 16, 9 | A, D |
Dönemlerin sanat yapıtlarını doğru analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, D, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sanat Tarihi ve Tarihsel Araştırmaya Giriş | İzlenceyi okumak |
2 | Ortaçağ'ın Sonu ve Gotik Sanat | |
3 | Antik Mısır ve Yunan: Ani'nin Ölüler Kitabi, Niobid Ressamı, Mumya Portreleri ve Pompeii Duvar Resmi | İlgili kitap bölümünün okunması, bölüm 3 |
4 | Rönesans: van Eyck ve Dürer | İlgili kitap bölümünün okunması, bölüm 20 |
5 | Yüksek Rönesans: Da Vinci ve Michelangelo | İlgili kitap bölümünün okunması, bölüm 21 |
6 | Yüksek Rönesans: Raphael ve Botticelli | İlgili kitap bölümünün okunması, bölüm 21 |
7 | Rönesans Sonrası geçiş | Bölüm 22 |
8 | Ara sınav | |
9 | Barok ve Rococo: Caravaggio, Vermeer, Rubens, Gentileschi, Rembrandt | İlgili kitap bölümünün okunması, bölüm 25-26 |
10 | Romantisizm ve Neoklasisizm | İlgili kitap bölümünün okunması, bölüm 27 |
11 | Empresyonizm ve Post-Empresyonizm: Monet ve Cézanne | İlgili kitap bölümünün okunması, bölüm 28 |
12 | Ekspresyonizm, Fauvism ve Kübizm | İlgili kitap bölümünün okunması, bölüm 29 |
13 | Dadaizm ve Sürrealizm | İlgili kitap bölümünün, bölüm 29-30 |
14 | Soyut Ekspresyonizm ve Pop Art | İlgili kitap bölümünün, bölüm 30-31 |
15 | Genel sınav |
Kaynak |
Tüm okumalar https://smarthistory.org ve Gombrich'in Sanatın Öyküsü kitabından öğrencilere paylaşılacaktır. Gombrich, E. H. (2007.). Sanatın öyküsü. Remzi Kitabevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |