Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SANAT VE ELEŞTİREL DÜŞÜNCE | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencileri, analitik çerçeveleri temel alarak, sanat ve eleştirel düşünme arasındaki disiplinlerarası dünyaya davet etmektedir. Öğrencilerin sanata olan takdirlerini eleştirel bir bakış açısıyla artırmak için tasarlanmıştır ve onları, eserleri derinlik ve anlayışla değerlendirebilecek ve eleştirebilecek becerilerle donatmayı hedeflemektedir. Katılımcılar, görsel sanatlar, edebiyat ve performans da dahil olmak üzere çeşitli sanat formlarıyla ilgilenecek, eleştirel teoriyi uygulamayı ve düşünceli analizler yapmayı öğreneceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sanat ve Eleştirel Düşünceye Giriş,Düşünmeyi Düşünmek,Eser İncelemesi,Eleştirel düşünmenin önündeki engeller,Tartışma temelleri,İnanç ve kuşku için nedenler,Safsatalar,Ara Sınav,Sanat ve Toplum,Sanat ve Duygular,Sanat ve Kimlik,Eser Analizi,Tüm Adımları Gözden Geçirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler, farklı sanat eserlerini analiz eder ve karşılaştırmalı değerlendirmeler yapar. | 10, 13, 9 | E, F, G |
Sanatsal eserleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme yeteneği kazanır ve bu beceriyi uygular. | 10, 13, 14, 9 | C, F, G |
Çeşitli sanat teorilerini değerlendirir ve bu teorileri eser analizlerinde yorumlar. | 10, 9 | E, G |
Görsel sanatlar ve edebiyat eserlerini eleştirel bir gözle inceler ve değerlendirir. | 10, 14, 9 | A, C |
Sanat eleştirisini yapma becerisini kazanır ve kendi eleştirilerini hazırlar ve sunar. | 9 | C, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sanat ve Eleştirel Düşünceye Giriş | Carroll, N. (1999). Sanat Felsefesi: Çağdaş Bir Giriş. Giriş bölümü. Cahn, S. M., & Meskin, A. (Eds.). (2008). Estetik: Kapsamlı Bir Antoloji. Giriş bölümü. |
2 | Düşünmeyi Düşünmek | Graham, G. (1997). Sanatların Felsefesi: Estetiğe Giriş. Bölüm 1. |
3 | Eser İncelemesi | Dickie, G. (1997). Estetiğe Giriş: Analitik Bir Yaklaşım. Bölüm 2. |
4 | Eleştirel düşünmenin önündeki engeller | Hume, D. (1987). Tat Standartları Üzerine. Bölüm 4. |
5 | Tartışma temelleri | Gracyk, T. (2012). Sanat Felsefesi: Bir Giriş. Bölüm 3. |
6 | İnanç ve kuşku için nedenler | Kant, I. (2007). Yargı Yetisinin Eleştirisi. Bölüm 5. |
7 | Safsatalar | Janaway, C. (Ed.). (2005). Estetik ve Sanat Felsefesini Okumak. Bölüm 2. |
8 | Ara Sınav | Tüm konuların gözden geçirilmesi. |
9 | Sanat ve Toplum | Budd, M. (1995). Sanatın Değerleri: Resimler, Şiir ve Müzik. Bölüm 3. |
10 | Sanat ve Duygular | Carroll, N. (2009). Eleştiri Üzerine. Bölüm 4. |
11 | Sanat ve Kimlik | Lamarque, P., & Olsen, S. H. (Eds.). (2003). Estetik ve Sanat Felsefesi. Bölüm 5. |
13 | Eser Analizi | Gaut, B., & Lopes, D. M. (Eds.). (2013). Routledge Companion to Aesthetics. Bölüm 6. |
14 | Tüm Adımları Gözden Geçirme | Tüm konuların gözden geçirilmesi. |
Kaynak |
Carroll, N. (2009). On criticism. Routledge. Budd, M. (1995). Values of art: Pictures, poetry, and music. New York, NY: Penguin Books. Cahn, S. M., & Meskin, A. (Eds.). (2008). Aesthetics: A comprehensive anthology. Malden, MA: Blackwell. Carroll, N. (1999). Philosophy of Art: A Contemporary Introduction. New York: Routledge. Craig, E. (1996). Routledge Encyclopedia of Philosophy: Genealogy to Iqbal. New York: Routledge. Davies, S. (2006). The Philosophy of Art. Malden, MA: Wiley-Blackwell. Dickie, G. (1997). Introduction to aesthetics: An analytic approach. New York: Oxford University Press. Goodman, N. (1968). Languages of Art: An Approach to a Theory of Symbols. Indianapolis, IN: Bobbs-Merrill. Gracyk, T. (2012). The Philosophy of Art: An Introduction. Malden, MA: Polity. Graham, G. (1997). Philosophy of the Arts: An Introduction to Aesthetics. New York: Routledge. Hume, D. (1987). Of the standard of taste. In Essays Moral, Political, and Literary (pp. 226-249). Libertyclassics. Janaway, C. (Ed.). (2005). Reading Aesthetics and Philosophy of Art: Selected Texts with Interactive Commentary. Oxford: Wiley-Blackwell. Kant, I. (2007). Critique of Judgement (Ed. Nicholas Walker). New York: Oxford University Press. Lamarque, P., & Olsen, S. H. (Eds.). (2003). Aesthetics and the Philosophy of Art: The Analytic Tradition: An Anthology. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell. Levinson, J. (Ed.). (2003). The Oxford Handbook of Aesthetics. New York: Oxford University Press. Gaut, B., & Lopes, D. M. (Eds.). (2013). Routledge Companion to Aesthetics. Routledge. Ribeiro, A. C. (Ed.). (2012). Continuum Companion to Aesthetics. Continuum. Ridley, A., & Neill, A. (Eds.). (2007). Arguing about Art (3rd ed.). Routledge. Scruton, R. (1983). The Aesthetic Understanding: Essays in the Philosophy of Art and Culture. South Bend, IN: St. Augustine's Press. Sibley, F. (Ed.). (2001). Approach to Aesthetics: Collected Papers on Philosophical Aesthetics. New York: Oxford University Press. Stecker, R. (2005). Aesthetics and the Philosophy of Art: An Introduction. Rowman & Littlefield Publishers. Higgins, K. M., Davies, S., Stecker, R., Hopkins, R., & Cooper, D. E. (1996). In Patterson, D. M. (Ed.), A Companion to Aesthetics, Second Edition. Blackwell. Walton, K. L. (1970). Categories of Art. Philosophical Review, 79(3), 334-367. Walton, K. L. (1990). Mimesis as Make-Believe: On the Foundations of the Representational Arts. Cambridge, MA: Harvard University Press. Wollheim, R. (1968). Art and its Objects. New York, NY: Harper & Row. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 15 | 75 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 2 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 4 | 8 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(138/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SANAT VE ELEŞTİREL DÜŞÜNCE | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencileri, analitik çerçeveleri temel alarak, sanat ve eleştirel düşünme arasındaki disiplinlerarası dünyaya davet etmektedir. Öğrencilerin sanata olan takdirlerini eleştirel bir bakış açısıyla artırmak için tasarlanmıştır ve onları, eserleri derinlik ve anlayışla değerlendirebilecek ve eleştirebilecek becerilerle donatmayı hedeflemektedir. Katılımcılar, görsel sanatlar, edebiyat ve performans da dahil olmak üzere çeşitli sanat formlarıyla ilgilenecek, eleştirel teoriyi uygulamayı ve düşünceli analizler yapmayı öğreneceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sanat ve Eleştirel Düşünceye Giriş,Düşünmeyi Düşünmek,Eser İncelemesi,Eleştirel düşünmenin önündeki engeller,Tartışma temelleri,İnanç ve kuşku için nedenler,Safsatalar,Ara Sınav,Sanat ve Toplum,Sanat ve Duygular,Sanat ve Kimlik,Eser Analizi,Tüm Adımları Gözden Geçirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler, farklı sanat eserlerini analiz eder ve karşılaştırmalı değerlendirmeler yapar. | 10, 13, 9 | E, F, G |
Sanatsal eserleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme yeteneği kazanır ve bu beceriyi uygular. | 10, 13, 14, 9 | C, F, G |
Çeşitli sanat teorilerini değerlendirir ve bu teorileri eser analizlerinde yorumlar. | 10, 9 | E, G |
Görsel sanatlar ve edebiyat eserlerini eleştirel bir gözle inceler ve değerlendirir. | 10, 14, 9 | A, C |
Sanat eleştirisini yapma becerisini kazanır ve kendi eleştirilerini hazırlar ve sunar. | 9 | C, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sanat ve Eleştirel Düşünceye Giriş | Carroll, N. (1999). Sanat Felsefesi: Çağdaş Bir Giriş. Giriş bölümü. Cahn, S. M., & Meskin, A. (Eds.). (2008). Estetik: Kapsamlı Bir Antoloji. Giriş bölümü. |
2 | Düşünmeyi Düşünmek | Graham, G. (1997). Sanatların Felsefesi: Estetiğe Giriş. Bölüm 1. |
3 | Eser İncelemesi | Dickie, G. (1997). Estetiğe Giriş: Analitik Bir Yaklaşım. Bölüm 2. |
4 | Eleştirel düşünmenin önündeki engeller | Hume, D. (1987). Tat Standartları Üzerine. Bölüm 4. |
5 | Tartışma temelleri | Gracyk, T. (2012). Sanat Felsefesi: Bir Giriş. Bölüm 3. |
6 | İnanç ve kuşku için nedenler | Kant, I. (2007). Yargı Yetisinin Eleştirisi. Bölüm 5. |
7 | Safsatalar | Janaway, C. (Ed.). (2005). Estetik ve Sanat Felsefesini Okumak. Bölüm 2. |
8 | Ara Sınav | Tüm konuların gözden geçirilmesi. |
9 | Sanat ve Toplum | Budd, M. (1995). Sanatın Değerleri: Resimler, Şiir ve Müzik. Bölüm 3. |
10 | Sanat ve Duygular | Carroll, N. (2009). Eleştiri Üzerine. Bölüm 4. |
11 | Sanat ve Kimlik | Lamarque, P., & Olsen, S. H. (Eds.). (2003). Estetik ve Sanat Felsefesi. Bölüm 5. |
13 | Eser Analizi | Gaut, B., & Lopes, D. M. (Eds.). (2013). Routledge Companion to Aesthetics. Bölüm 6. |
14 | Tüm Adımları Gözden Geçirme | Tüm konuların gözden geçirilmesi. |
Kaynak |
Carroll, N. (2009). On criticism. Routledge. Budd, M. (1995). Values of art: Pictures, poetry, and music. New York, NY: Penguin Books. Cahn, S. M., & Meskin, A. (Eds.). (2008). Aesthetics: A comprehensive anthology. Malden, MA: Blackwell. Carroll, N. (1999). Philosophy of Art: A Contemporary Introduction. New York: Routledge. Craig, E. (1996). Routledge Encyclopedia of Philosophy: Genealogy to Iqbal. New York: Routledge. Davies, S. (2006). The Philosophy of Art. Malden, MA: Wiley-Blackwell. Dickie, G. (1997). Introduction to aesthetics: An analytic approach. New York: Oxford University Press. Goodman, N. (1968). Languages of Art: An Approach to a Theory of Symbols. Indianapolis, IN: Bobbs-Merrill. Gracyk, T. (2012). The Philosophy of Art: An Introduction. Malden, MA: Polity. Graham, G. (1997). Philosophy of the Arts: An Introduction to Aesthetics. New York: Routledge. Hume, D. (1987). Of the standard of taste. In Essays Moral, Political, and Literary (pp. 226-249). Libertyclassics. Janaway, C. (Ed.). (2005). Reading Aesthetics and Philosophy of Art: Selected Texts with Interactive Commentary. Oxford: Wiley-Blackwell. Kant, I. (2007). Critique of Judgement (Ed. Nicholas Walker). New York: Oxford University Press. Lamarque, P., & Olsen, S. H. (Eds.). (2003). Aesthetics and the Philosophy of Art: The Analytic Tradition: An Anthology. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell. Levinson, J. (Ed.). (2003). The Oxford Handbook of Aesthetics. New York: Oxford University Press. Gaut, B., & Lopes, D. M. (Eds.). (2013). Routledge Companion to Aesthetics. Routledge. Ribeiro, A. C. (Ed.). (2012). Continuum Companion to Aesthetics. Continuum. Ridley, A., & Neill, A. (Eds.). (2007). Arguing about Art (3rd ed.). Routledge. Scruton, R. (1983). The Aesthetic Understanding: Essays in the Philosophy of Art and Culture. South Bend, IN: St. Augustine's Press. Sibley, F. (Ed.). (2001). Approach to Aesthetics: Collected Papers on Philosophical Aesthetics. New York: Oxford University Press. Stecker, R. (2005). Aesthetics and the Philosophy of Art: An Introduction. Rowman & Littlefield Publishers. Higgins, K. M., Davies, S., Stecker, R., Hopkins, R., & Cooper, D. E. (1996). In Patterson, D. M. (Ed.), A Companion to Aesthetics, Second Edition. Blackwell. Walton, K. L. (1970). Categories of Art. Philosophical Review, 79(3), 334-367. Walton, K. L. (1990). Mimesis as Make-Believe: On the Foundations of the Representational Arts. Cambridge, MA: Harvard University Press. Wollheim, R. (1968). Art and its Objects. New York, NY: Harper & Row. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |