Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SUNUCULUK VE SPİKERLİK | - | Güz Dönemi | 2+1 | 2,5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Mehmet ÇELİKYAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerimizi radyo ve televizyonlarda spker ve sunuculuk yapabilecek seviyeye getirir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ses eğitimi, nefes çalışmaları, soluk denetimi,Diksiyon, Artikülasyon,Yazı ve konuşma dili arasındaki farklar, uygulamalar,Tonlama, Vurgu, Ezgi, Ulama,Beden dili, mimik ve jestler,Mikrofonda konuşma çalışmaları,Röportaj uygulamaları,Kamera çalışmaları,Haber Spikerliği,Televizyon ve Haber Merkezi/Stüdyosu ziyareti,Prompter çalışmaları,Seslendirme uygulamaları ,Konuşma hazırlama teknikleri,Serbest konuşma, kaydetme ve dinleme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kendisini rahatça ifade edebilecek, konuşma bozukluklarını giderebilir, kendisini dinletebilecek, insanları ikna edebilir, topluluk önünde konuşabilir | 11, 15, 8 | D, E, G |
Bu eğitimi alanlar radyolarda, televizyonlarda spikerlik, sunuculuk yapabilecek seviyede mesleki yeterlilik kazanır | 6 | D, E, G |
Organizasyonlarda, kongrelerde, toplantılarda moderatörlük yapar, farklı sektörlerde ve mesleklerde de kariyerinize olumlu etki eder | 9 | A, F |
Anlatım ve sunum becerileriniz gelişir, Kamera önünde rahatça konuşur | 10 | F, G |
Ayrıca özgüvenizi artırır, dikkatleri üzerinizde toplar | 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ses eğitimi, nefes çalışmaları, soluk denetimi | Ses eğitimi, nefes çalışmalarına yönelik araştırma yapma |
2 | Diksiyon, Artikülasyon | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
3 | Yazı ve konuşma dili arasındaki farklar, uygulamalar | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
4 | Tonlama, Vurgu, Ezgi, Ulama | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
5 | Beden dili, mimik ve jestler | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
6 | Mikrofonda konuşma çalışmaları | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
7 | Röportaj uygulamaları | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
8 | Kamera çalışmaları | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
9 | Haber Spikerliği | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
10 | Televizyon ve Haber Merkezi/Stüdyosu ziyareti | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
11 | Prompter çalışmaları | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
12 | Seslendirme uygulamaları | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
13 | Konuşma hazırlama teknikleri | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
14 | Serbest konuşma, kaydetme ve dinleme | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
Kaynak |
Spikerlik El Kitabı,Doğan Yıldız,Telebasın ayayıncılık,2009,istanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | X | |||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | X | |||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | X | |||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | X | |||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | X | |||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | ||||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | X | |||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | X | |||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | ||||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | X | |||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SUNUCULUK VE SPİKERLİK | - | Güz Dönemi | 2+1 | 2,5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Mehmet ÇELİKYAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerimizi radyo ve televizyonlarda spker ve sunuculuk yapabilecek seviyeye getirir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ses eğitimi, nefes çalışmaları, soluk denetimi,Diksiyon, Artikülasyon,Yazı ve konuşma dili arasındaki farklar, uygulamalar,Tonlama, Vurgu, Ezgi, Ulama,Beden dili, mimik ve jestler,Mikrofonda konuşma çalışmaları,Röportaj uygulamaları,Kamera çalışmaları,Haber Spikerliği,Televizyon ve Haber Merkezi/Stüdyosu ziyareti,Prompter çalışmaları,Seslendirme uygulamaları ,Konuşma hazırlama teknikleri,Serbest konuşma, kaydetme ve dinleme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kendisini rahatça ifade edebilecek, konuşma bozukluklarını giderebilir, kendisini dinletebilecek, insanları ikna edebilir, topluluk önünde konuşabilir | 11, 15, 8 | D, E, G |
Bu eğitimi alanlar radyolarda, televizyonlarda spikerlik, sunuculuk yapabilecek seviyede mesleki yeterlilik kazanır | 6 | D, E, G |
Organizasyonlarda, kongrelerde, toplantılarda moderatörlük yapar, farklı sektörlerde ve mesleklerde de kariyerinize olumlu etki eder | 9 | A, F |
Anlatım ve sunum becerileriniz gelişir, Kamera önünde rahatça konuşur | 10 | F, G |
Ayrıca özgüvenizi artırır, dikkatleri üzerinizde toplar | 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ses eğitimi, nefes çalışmaları, soluk denetimi | Ses eğitimi, nefes çalışmalarına yönelik araştırma yapma |
2 | Diksiyon, Artikülasyon | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
3 | Yazı ve konuşma dili arasındaki farklar, uygulamalar | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
4 | Tonlama, Vurgu, Ezgi, Ulama | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
5 | Beden dili, mimik ve jestler | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
6 | Mikrofonda konuşma çalışmaları | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
7 | Röportaj uygulamaları | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
8 | Kamera çalışmaları | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
9 | Haber Spikerliği | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
10 | Televizyon ve Haber Merkezi/Stüdyosu ziyareti | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
11 | Prompter çalışmaları | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
12 | Seslendirme uygulamaları | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
13 | Konuşma hazırlama teknikleri | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
14 | Serbest konuşma, kaydetme ve dinleme | Nefes çalışmaları ve ses çalışmaları yapma |
Kaynak |
Spikerlik El Kitabı,Doğan Yıldız,Telebasın ayayıncılık,2009,istanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | X | |||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | X | |||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | X | |||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | X | |||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | X | |||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | ||||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | X | |||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | X | |||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | ||||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | X | |||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |