Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YEŞİLÇAM SİNEMASI | RTS3110567 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk Sinemasında özel bir dönemi kapsayan Yeşilçam Sinemasının yönetmenleri ve içerikleriyle ,toplumsal gerçeklik ve cinsiyet ayrımcılığı, karakterler ve toplumsal rol modelleri çerçevesinde tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türk Sinemasına kısa giriş, genel karakter özelliklerini tanımlama; gelenekselci ve kültürel yapısını karakter özelliklerine genel bakış,Türk Sinemasında Dönemler ttps://www.youtube.com/watch?v=qBNMPd6jiFI&t=82s,Yeşilçam Sineması Dönemi filmlerinin özellikleri https://www.youtube.com/watch?v=qBNMPd6jiFI&t=82s,Ünlü Yeşilçam Yönetmenleri ve filmleri,Yeşilçam kadın karakterleri rol modelleri,Yeşilçam aktörleri; kazak erkek bebek yüzlü ve tutkulu aşık; kandırlabilir,zaafları olan,Alanla ilgili doküman paylaşımı,Yeşilçam sinemasında mekânlar ve aksesuarlar,Yeşilçam sinemasında konular ve anafikirler,Yeşilçam sinemasında statü sembolleri,Film örnekleri öğrenci sunumları,Film örnekleri öğrenci sunumları,Öğrenci proje sunumları,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
9 | A, F | |
Öğrenci, 1. Türk Sinema Tarihinde Yeşilçam döneminin önemini kavrar. | ||
2- Dönemin yönetmenlerini isimlendirir ve özelliklerini ifade eder. | ||
3-Kadın ve erkek rol modellerini ve aile yapılarını tartışır. | ||
4-Genel film yapılandırılmalarını, sosyal, kültürel ve ailevi kodlamaları değerlendirir. |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Sinemasına kısa giriş, genel karakter özelliklerini tanımlama; gelenekselci ve kültürel yapısını karakter özelliklerine genel bakış | https://www.youtube.com/watch?v=68QBzXyB1ZY |
2 | Türk Sinemasında Dönemler ttps://www.youtube.com/watch?v=qBNMPd6jiFI&t=82s | Nijat Özön- Türk Sinema Tarihi |
3 | Yeşilçam Sineması Dönemi filmlerinin özellikleri https://www.youtube.com/watch?v=qBNMPd6jiFI&t=82s | Yeşilçam starları, jönler ve karakter oyuncuları |
4 | Ünlü Yeşilçam Yönetmenleri ve filmleri | Belirlenen filmlerin önceden izlenmesi |
5 | Yeşilçam kadın karakterleri rol modelleri | Önerilen filmlerin dersten önce izlenmiş olması zorunludur. |
6 | Yeşilçam aktörleri; kazak erkek bebek yüzlü ve tutkulu aşık; kandırlabilir,zaafları olan | önerilen filmleri dersten önce izlemiş olmak zorunludur. |
7 | Alanla ilgili doküman paylaşımı | https://www.youtube.com/watch?v=68QBzXyB1ZY |
8 | Yeşilçam sinemasında mekânlar ve aksesuarlar | Türker İnanoğlu Yeşilçam Anıları |
9 | Yeşilçam sinemasında konular ve anafikirler | Önerilen filmlerin izlenmesi- aile şerefi- küçük hanımefendi, seven ne yapmaz, kınalı yapıncak, hıçkırık, samanyolu, Ayşecik, sabah yıldızı |
10 | Yeşilçam sinemasında statü sembolleri | izlenecek filmler :Kınalı yapıncak- Hıçkırık- Dert Bende |
11 | Film örnekleri öğrenci sunumları | Sunum konusu filmin önceden izlenmesi |
12 | Film örnekleri öğrenci sunumları | Sunum konusu filmlerin önceden izlenmesi |
13 | Öğrenci proje sunumları | Sunum konusu filmlerin önceden izlenmesi |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynak |
Kırel, Serpil, Yeşilçam Öykü Sineması,Yeni Zamanlar Sahaf, 2005, Ist Güngör Yasemin, Yeşilçam, Etki Yay, 2015,Ist İnanoğlu Türker, Acısıyla Tatlısıyla Sinemaya adanmış bir ömür, TÜRVAK kitapları,2020,Istanbul Scognamillo,Giovanni, Türk Sinema Tarihi, Yeşilçam'dan Önce, Yeşilçam'dan Sonra, Leya Yayıncılık, 1996;Türk Sinemasında 6 Yönetmen, Türk Film Arşivi Yayını, 1973; Türk Sinema Tarihi Birinci Cilt, 2 voll., Metis Yayınları, 1987 |
Akbulut, Hasan, Kadına Melodram Yakışır, Bağlam Yay,2008,Ist Pelit, Oya Pervit, Benim Yeşilçam'ım,Değişim Yay, 2012,Istanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | X | |||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | ||||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | X | |||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | X | |||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | ||||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | X | |||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | X | |||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | ||||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | X | |||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 10 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 6 | 18 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YEŞİLÇAM SİNEMASI | RTS3110567 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk Sinemasında özel bir dönemi kapsayan Yeşilçam Sinemasının yönetmenleri ve içerikleriyle ,toplumsal gerçeklik ve cinsiyet ayrımcılığı, karakterler ve toplumsal rol modelleri çerçevesinde tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türk Sinemasına kısa giriş, genel karakter özelliklerini tanımlama; gelenekselci ve kültürel yapısını karakter özelliklerine genel bakış,Türk Sinemasında Dönemler ttps://www.youtube.com/watch?v=qBNMPd6jiFI&t=82s,Yeşilçam Sineması Dönemi filmlerinin özellikleri https://www.youtube.com/watch?v=qBNMPd6jiFI&t=82s,Ünlü Yeşilçam Yönetmenleri ve filmleri,Yeşilçam kadın karakterleri rol modelleri,Yeşilçam aktörleri; kazak erkek bebek yüzlü ve tutkulu aşık; kandırlabilir,zaafları olan,Alanla ilgili doküman paylaşımı,Yeşilçam sinemasında mekânlar ve aksesuarlar,Yeşilçam sinemasında konular ve anafikirler,Yeşilçam sinemasında statü sembolleri,Film örnekleri öğrenci sunumları,Film örnekleri öğrenci sunumları,Öğrenci proje sunumları,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
9 | A, F | |
Öğrenci, 1. Türk Sinema Tarihinde Yeşilçam döneminin önemini kavrar. | ||
2- Dönemin yönetmenlerini isimlendirir ve özelliklerini ifade eder. | ||
3-Kadın ve erkek rol modellerini ve aile yapılarını tartışır. | ||
4-Genel film yapılandırılmalarını, sosyal, kültürel ve ailevi kodlamaları değerlendirir. |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Sinemasına kısa giriş, genel karakter özelliklerini tanımlama; gelenekselci ve kültürel yapısını karakter özelliklerine genel bakış | https://www.youtube.com/watch?v=68QBzXyB1ZY |
2 | Türk Sinemasında Dönemler ttps://www.youtube.com/watch?v=qBNMPd6jiFI&t=82s | Nijat Özön- Türk Sinema Tarihi |
3 | Yeşilçam Sineması Dönemi filmlerinin özellikleri https://www.youtube.com/watch?v=qBNMPd6jiFI&t=82s | Yeşilçam starları, jönler ve karakter oyuncuları |
4 | Ünlü Yeşilçam Yönetmenleri ve filmleri | Belirlenen filmlerin önceden izlenmesi |
5 | Yeşilçam kadın karakterleri rol modelleri | Önerilen filmlerin dersten önce izlenmiş olması zorunludur. |
6 | Yeşilçam aktörleri; kazak erkek bebek yüzlü ve tutkulu aşık; kandırlabilir,zaafları olan | önerilen filmleri dersten önce izlemiş olmak zorunludur. |
7 | Alanla ilgili doküman paylaşımı | https://www.youtube.com/watch?v=68QBzXyB1ZY |
8 | Yeşilçam sinemasında mekânlar ve aksesuarlar | Türker İnanoğlu Yeşilçam Anıları |
9 | Yeşilçam sinemasında konular ve anafikirler | Önerilen filmlerin izlenmesi- aile şerefi- küçük hanımefendi, seven ne yapmaz, kınalı yapıncak, hıçkırık, samanyolu, Ayşecik, sabah yıldızı |
10 | Yeşilçam sinemasında statü sembolleri | izlenecek filmler :Kınalı yapıncak- Hıçkırık- Dert Bende |
11 | Film örnekleri öğrenci sunumları | Sunum konusu filmin önceden izlenmesi |
12 | Film örnekleri öğrenci sunumları | Sunum konusu filmlerin önceden izlenmesi |
13 | Öğrenci proje sunumları | Sunum konusu filmlerin önceden izlenmesi |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynak |
Kırel, Serpil, Yeşilçam Öykü Sineması,Yeni Zamanlar Sahaf, 2005, Ist Güngör Yasemin, Yeşilçam, Etki Yay, 2015,Ist İnanoğlu Türker, Acısıyla Tatlısıyla Sinemaya adanmış bir ömür, TÜRVAK kitapları,2020,Istanbul Scognamillo,Giovanni, Türk Sinema Tarihi, Yeşilçam'dan Önce, Yeşilçam'dan Sonra, Leya Yayıncılık, 1996;Türk Sinemasında 6 Yönetmen, Türk Film Arşivi Yayını, 1973; Türk Sinema Tarihi Birinci Cilt, 2 voll., Metis Yayınları, 1987 |
Akbulut, Hasan, Kadına Melodram Yakışır, Bağlam Yay,2008,Ist Pelit, Oya Pervit, Benim Yeşilçam'ım,Değişim Yay, 2012,Istanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | X | |||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | ||||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | X | |||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | X | |||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | ||||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | X | |||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | X | |||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | ||||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | X | |||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |