Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİNEMA KURAMLARI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Selin ULUDOĞAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Selin ULUDOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sinema kuramları hakkında bilgi vererek, öğrencilere kuramsal yaklaşım edimi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Klasik Sinema Kuramları nelerdir? Sinemada kuramların ortaya çıkış nedenleri nelerdir? Sinemada biçimci gelenek mi, gerçekçi gelenek mi? Öğrenciler derse yazılı pratik çalışmayla başlayacaklardır.,Biçimci geleneğe giriş: Hugo Münsterberg ,Biçimci gelenek devam: Rudolf Arnheim,Biçimci gelenek devam: Sovyet montaj kuramı. Öğrenciler sınıfta yazılı pratik çalışma yapacaklarıdır. Sahne analizi ve ilgili kurama ilişkin soruları cevaplayacaklardır. ,Sovyet montaj kuramı devam. 'Beş montaj yöntemi' örnek sahnelerle ilgili yazılı pratik çalışmalar ve tartışma yapılacaktır. ,Biçimci gelenek devam: Béla Balázs,Ara Sınav Tekrar: Biçimci Gelenek. Sınıfta yazılı pratik çalışmalar, soru-cevap, kuramcıların karşılaştırması ve tartışma,Ara Sınavlar,Gerçekçi gelenek,Siegfried Kracauer ,André Bazin, "Cahiers du Cinéma" ve Fransız Yeni Dalga. Öğrenciler sınıfta yazılı pratik çalışma ve sahne analizi yapacaklardır. ,Semiotik ( Göstergebilim) ve Sinemada Semiotik,Christian Metz ,Final Sınavları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sinemada kuram nedir öğrenir. | 9 | A, E |
Biçimci ve gerçekçi film kuramlarını açıklar. | 16 | A, H |
filme nasıl yaklaşılacağını ve nasıl analiz edileceğini öğrenir. | 10, 9 | A, F |
İki temel kuram aracılığıyla film - gerçek ilişkisini anlamayı öğrenir. | 16, 19 | A, E, H |
Sinemayla ilgili bütün kuramsal yaklaşımlar hakkında fikir sahibi olur | 16, 19 | A, E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klasik Sinema Kuramları nelerdir? Sinemada kuramların ortaya çıkış nedenleri nelerdir? Sinemada biçimci gelenek mi, gerçekçi gelenek mi? Öğrenciler derse yazılı pratik çalışmayla başlayacaklardır. | James Monaco, "Film Eleştirisi El Kitabı" |
2 | Biçimci geleneğe giriş: Hugo Münsterberg | J. Dudley Andrew "Büyük Sinema Kuramları" 'Münsterberg' |
3 | Biçimci gelenek devam: Rudolf Arnheim | Andrew, 'Rudolf Arnheim' |
4 | Biçimci gelenek devam: Sovyet montaj kuramı. Öğrenciler sınıfta yazılı pratik çalışma yapacaklarıdır. Sahne analizi ve ilgili kurama ilişkin soruları cevaplayacaklardır. | Andrew, 'Eisenstein' |
5 | Sovyet montaj kuramı devam. 'Beş montaj yöntemi' örnek sahnelerle ilgili yazılı pratik çalışmalar ve tartışma yapılacaktır. | Andrew, 'Eisenstein'; filmler: Potemkin Zırhlısı (1925), Ekim (1928), Grev (1925) |
6 | Biçimci gelenek devam: Béla Balázs | Andrew, 'Béla Balázs'; Elsaesser ve Hagener okumalar "Hamlet" (1921) |
7 | Ara Sınav Tekrar: Biçimci Gelenek. Sınıfta yazılı pratik çalışmalar, soru-cevap, kuramcıların karşılaştırması ve tartışma | Biçimci gelenek tekrar edilmeli |
8 | Ara Sınavlar | |
9 | Gerçekçi gelenek | Andrew, 'Büyük Sinema Kuramları' |
10 | Siegfried Kracauer | Andrew, 'Kracauer', Elsaesser ve Hagener |
11 | André Bazin, "Cahiers du Cinéma" ve Fransız Yeni Dalga. Öğrenciler sınıfta yazılı pratik çalışma ve sahne analizi yapacaklardır. | Andrew, 'André Bazin' |
12 | Semiotik ( Göstergebilim) ve Sinemada Semiotik | Andrew, 'Büyük Sinema Kuramları' |
13 | Christian Metz | Andrew 'Christian Metz' |
14 | Final Sınavları | Final Sınavı Tekrar |
Kaynak |
Film Theory and Criticism, New York Oxford, Oxford University Press, 1999. Dudley, Andrew, J, Büyük Film Kuramları, çev. İbrahim Şener, Sistem Yayıncılık, İstanbul, 1995. |
Elsaesser ve Hagener, "Film Kuramı", Corrigan,"Film Eleştirisi El Kitabı" |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | X | |||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | X | |||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | ||||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | X | |||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | ||||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | X | |||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | X | |||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | X | |||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | ||||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | X | |||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİNEMA KURAMLARI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Selin ULUDOĞAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Selin ULUDOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sinema kuramları hakkında bilgi vererek, öğrencilere kuramsal yaklaşım edimi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Klasik Sinema Kuramları nelerdir? Sinemada kuramların ortaya çıkış nedenleri nelerdir? Sinemada biçimci gelenek mi, gerçekçi gelenek mi? Öğrenciler derse yazılı pratik çalışmayla başlayacaklardır.,Biçimci geleneğe giriş: Hugo Münsterberg ,Biçimci gelenek devam: Rudolf Arnheim,Biçimci gelenek devam: Sovyet montaj kuramı. Öğrenciler sınıfta yazılı pratik çalışma yapacaklarıdır. Sahne analizi ve ilgili kurama ilişkin soruları cevaplayacaklardır. ,Sovyet montaj kuramı devam. 'Beş montaj yöntemi' örnek sahnelerle ilgili yazılı pratik çalışmalar ve tartışma yapılacaktır. ,Biçimci gelenek devam: Béla Balázs,Ara Sınav Tekrar: Biçimci Gelenek. Sınıfta yazılı pratik çalışmalar, soru-cevap, kuramcıların karşılaştırması ve tartışma,Ara Sınavlar,Gerçekçi gelenek,Siegfried Kracauer ,André Bazin, "Cahiers du Cinéma" ve Fransız Yeni Dalga. Öğrenciler sınıfta yazılı pratik çalışma ve sahne analizi yapacaklardır. ,Semiotik ( Göstergebilim) ve Sinemada Semiotik,Christian Metz ,Final Sınavları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sinemada kuram nedir öğrenir. | 9 | A, E |
Biçimci ve gerçekçi film kuramlarını açıklar. | 16 | A, H |
filme nasıl yaklaşılacağını ve nasıl analiz edileceğini öğrenir. | 10, 9 | A, F |
İki temel kuram aracılığıyla film - gerçek ilişkisini anlamayı öğrenir. | 16, 19 | A, E, H |
Sinemayla ilgili bütün kuramsal yaklaşımlar hakkında fikir sahibi olur | 16, 19 | A, E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klasik Sinema Kuramları nelerdir? Sinemada kuramların ortaya çıkış nedenleri nelerdir? Sinemada biçimci gelenek mi, gerçekçi gelenek mi? Öğrenciler derse yazılı pratik çalışmayla başlayacaklardır. | James Monaco, "Film Eleştirisi El Kitabı" |
2 | Biçimci geleneğe giriş: Hugo Münsterberg | J. Dudley Andrew "Büyük Sinema Kuramları" 'Münsterberg' |
3 | Biçimci gelenek devam: Rudolf Arnheim | Andrew, 'Rudolf Arnheim' |
4 | Biçimci gelenek devam: Sovyet montaj kuramı. Öğrenciler sınıfta yazılı pratik çalışma yapacaklarıdır. Sahne analizi ve ilgili kurama ilişkin soruları cevaplayacaklardır. | Andrew, 'Eisenstein' |
5 | Sovyet montaj kuramı devam. 'Beş montaj yöntemi' örnek sahnelerle ilgili yazılı pratik çalışmalar ve tartışma yapılacaktır. | Andrew, 'Eisenstein'; filmler: Potemkin Zırhlısı (1925), Ekim (1928), Grev (1925) |
6 | Biçimci gelenek devam: Béla Balázs | Andrew, 'Béla Balázs'; Elsaesser ve Hagener okumalar "Hamlet" (1921) |
7 | Ara Sınav Tekrar: Biçimci Gelenek. Sınıfta yazılı pratik çalışmalar, soru-cevap, kuramcıların karşılaştırması ve tartışma | Biçimci gelenek tekrar edilmeli |
8 | Ara Sınavlar | |
9 | Gerçekçi gelenek | Andrew, 'Büyük Sinema Kuramları' |
10 | Siegfried Kracauer | Andrew, 'Kracauer', Elsaesser ve Hagener |
11 | André Bazin, "Cahiers du Cinéma" ve Fransız Yeni Dalga. Öğrenciler sınıfta yazılı pratik çalışma ve sahne analizi yapacaklardır. | Andrew, 'André Bazin' |
12 | Semiotik ( Göstergebilim) ve Sinemada Semiotik | Andrew, 'Büyük Sinema Kuramları' |
13 | Christian Metz | Andrew 'Christian Metz' |
14 | Final Sınavları | Final Sınavı Tekrar |
Kaynak |
Film Theory and Criticism, New York Oxford, Oxford University Press, 1999. Dudley, Andrew, J, Büyük Film Kuramları, çev. İbrahim Şener, Sistem Yayıncılık, İstanbul, 1995. |
Elsaesser ve Hagener, "Film Kuramı", Corrigan,"Film Eleştirisi El Kitabı" |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | X | |||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | X | |||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | ||||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | X | |||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | ||||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | X | |||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | X | |||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | X | |||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | ||||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | X | |||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |