Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÖRSEL KÜLTÜR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ebru Gamze IŞIKSAÇAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ebru Gamze IŞIKSAÇAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İmajların analizi, sentezlenmesi ve yorumlanması yoluyla, görsel dili etkili kullanmak, görsel algı ve görsel duyarlılık kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sanata Giriş,Gölsel Kültür kavramı ve imgenin tarihsel serüveni,Gerçeklik, Hiper Gerçeklik ve imge üretimi,Popüler kültür ve Pop Sanat,Görsel Çağ ve Tarihsel Süreçte Görsel okuryazarlık,Görsel Düşünme, Görsel Organizasyon, Gestalt Görsel Algılama İlkeleri,Görsel İletişim ve Görsel Analiz,Tasarım ve İletişim ilişkisinde Tipografi ve İşlevleri,Mısır Sanatı: Mimari-Heykel-Resim,Yunan Sanatı: Mimari-Heykel-Resim,Roma Sanatı: Mimari-Heykel-Resim ,Roman Sanatı: Mimari-Heykel-Resim,Gotik Sanat: Mimari-Heykel-Resim,Rönesans Sanat: Mimari-Heykel-Resim; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Görsel dili etkin bir şekilde kullanır. | 10, 13, 14, 16, 19, 2, 21, 5, 6, 9 | E, F, H |
Sanatta çok kültürlülük esasını kavrar. | 10, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 5, 6, 9 | F, H |
Değişen kültürel üslupları karşılaştırır. | 10, 13, 16, 19, 2, 20, 21, 6 | E, F, H |
Görsel bir imajın bağlamsal geçmişini değerlendirir. | 10, 13, 14, 16, 2, 20, 21, 6, 9 | E, F, H |
Görsel imgenin tüketim kültürü içindeki işlevini açıklar. | 10, 16, 19, 20, 21, 5, 6 | F, H |
Görmenin sadece biyolojik bir eylem olmayıp tarihsel ve kültürel bir olgu olduğunu kavrar. | 10, 14, 16, 19, 2, 20, 21, 5, 6 | E, F, H |
Sanat, iletişim ve toplum arasındaki bağlantıyı ilişkilendirir. | 10, 13, 16, 18, 19, 5, 9 | |
Uygarlıkların sanat anlayışları hakkında çıkarımda bulunur. | 10, 16, 20, 6, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sanata Giriş | Berger, John, Görme Biçimleri, Metis yayınları, 2016 |
2 | Gölsel Kültür kavramı ve imgenin tarihsel serüveni | Berger, John, Görme Biçimleri, Metis yayınları, 2016 |
3 | Gerçeklik, Hiper Gerçeklik ve imge üretimi | Berger, John, Görme Biçimleri, Metis yayınları, 2016 |
4 | Popüler kültür ve Pop Sanat | Berger, John, Görme Biçimleri, Metis yayınları, 2016 |
5 | Görsel Çağ ve Tarihsel Süreçte Görsel okuryazarlık | Berger, John, Görme Biçimleri, Metis yayınları, 2016 |
6 | Görsel Düşünme, Görsel Organizasyon, Gestalt Görsel Algılama İlkeleri | Berger, John, Görme Biçimleri, Metis yayınları, 2016 |
7 | Görsel İletişim ve Görsel Analiz | Berger, John, Görme Biçimleri, Metis yayınları, 2016 |
8 | Tasarım ve İletişim ilişkisinde Tipografi ve İşlevleri | ''Sanatın Öyküsü'' E.H Gombrich,Remzi Kitapevi |
9 | Mısır Sanatı: Mimari-Heykel-Resim | ''Sanatın Öyküsü'' E.H Gombrich,Remzi Kitapevi |
10 | Yunan Sanatı: Mimari-Heykel-Resim | ''Sanatın Öyküsü'' E.H Gombrich,Remzi Kitapevi |
11 | Roma Sanatı: Mimari-Heykel-Resim | ''Sanatın Öyküsü'' E.H Gombrich,Remzi Kitapevi |
12 | Roman Sanatı: Mimari-Heykel-Resim | ''Sanatın Öyküsü'' E.H Gombrich,Remzi Kitapevi |
13 | Gotik Sanat: Mimari-Heykel-Resim | ''Sanatın Öyküsü'' E.H Gombrich,Remzi Kitapevi |
14 | Rönesans Sanat: Mimari-Heykel-Resim | ''Sanatın Öyküsü'' E.H Gombrich,Remzi Kitapevi |
Kaynak |
1. Berger, John, Görme Biçimleri, Metis yayınları, 2016, 2. Sanat Tasarım ve Görsel Kültür, Barnard Malcolm, Ütopya Yayınevi, 3. Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü, Çakır Mukadder, Ütopya yayınları, 4. Sanatta Anlamın Görüntüsü, Leppert Richard, Ayrıntı yayınları, 5. Sanat Kültür ve Yaratıcılık-Görsel Sanatlar ve Kültür Eğitimi-Öğretimi, Kırışoğlu, 2015 Ankara, 6. Yücel Halime, İmgeden Yoruma, Ayrıntı yayınları,2013, İstanbul, 7. Türkoğlu, Nurçay, Görü-yorum-Gündelik Yaşamda İmgelerin Gücü, der Yayınları, 2000 İstanbul, 8. Karadağ Çerkes, Görme Kültürü Dizisi III. Fotoğrafın Derin Anlamı, Öteki Yayınevi, 2016, 9. Karadağ Çerkes, Görüntü Tasarımı Dizisi III- Fotoğrafta Anlam ve Anlamlandırma, Öteki Yayınevi, 2016, İstanbul, 10. Kevin Robins, 'İmaj- Görmenin Kültür ve Politikası', Ayrıntı Yayınları, 2013, 11. Güzin Ilıcak Aydınalp, 'İmaj Üretimi', Nobel yayıncılık, 2014, 12. Gökhan Temizel, Sanat Eğitimi Alan Öğrencilerin Sanat ve Estetik Tutumlarına Görsel Kültürün Etkisi, Palet Yayınları, 2012, |
''Sanatın Öyküsü'' E.H Gombrich,Remzi Kitapevi, Harrison, and Paul Wood. "Sanat ve Kuram." İstanbul: Küre 2011 , 'Sanata ve Sanat Kavramlarına Giriş', Ahmet Şişmani Yaz Yayınları, 'Felsefenin Işığında Modern Resim-Modern Resimden Avangard Resme'İsmail Tunalı, Remzi Kitapevi,'Modern Sanat' Özken Eroğlu, Tekhne Yayınları, 'Modern Sanatın Öyküsü', Norbert Lynton, Remzi Kitapevi, 'Modernizmin Serüveni', Anonim, Yapı Kredi yayınları, Modern Resim'Barrett, Terry. ‘’Sanatı Eleştirmek-Günceli Anlamak’’ İstanbul: Hayalperest 2014, Yetişken Hülya.’’Estetiğin ABC’si’’ İstanbul: Say Yayınları, 2009,Nazan İpşiroğlu-Mazhar İpşiroğlu, 'Sanatta Devrim',Remzi Kitabevi, 'Çağdaş Sanat Felsefesi' Adnan Turani, Remzi Kitabevi, 'Post Modern Estetik Anlayışlar' , Okan Baldil, Papatya Bilim Üniversite Yayıncılığı. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | ||||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | X | |||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | X | |||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | X | |||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | X | |||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | X | |||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | X | |||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | X | |||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | X | |||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 15 | 75 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 2 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 4 | 8 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(138/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÖRSEL KÜLTÜR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ebru Gamze IŞIKSAÇAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ebru Gamze IŞIKSAÇAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İmajların analizi, sentezlenmesi ve yorumlanması yoluyla, görsel dili etkili kullanmak, görsel algı ve görsel duyarlılık kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sanata Giriş,Gölsel Kültür kavramı ve imgenin tarihsel serüveni,Gerçeklik, Hiper Gerçeklik ve imge üretimi,Popüler kültür ve Pop Sanat,Görsel Çağ ve Tarihsel Süreçte Görsel okuryazarlık,Görsel Düşünme, Görsel Organizasyon, Gestalt Görsel Algılama İlkeleri,Görsel İletişim ve Görsel Analiz,Tasarım ve İletişim ilişkisinde Tipografi ve İşlevleri,Mısır Sanatı: Mimari-Heykel-Resim,Yunan Sanatı: Mimari-Heykel-Resim,Roma Sanatı: Mimari-Heykel-Resim ,Roman Sanatı: Mimari-Heykel-Resim,Gotik Sanat: Mimari-Heykel-Resim,Rönesans Sanat: Mimari-Heykel-Resim; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Görsel dili etkin bir şekilde kullanır. | 10, 13, 14, 16, 19, 2, 21, 5, 6, 9 | E, F, H |
Sanatta çok kültürlülük esasını kavrar. | 10, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 5, 6, 9 | F, H |
Değişen kültürel üslupları karşılaştırır. | 10, 13, 16, 19, 2, 20, 21, 6 | E, F, H |
Görsel bir imajın bağlamsal geçmişini değerlendirir. | 10, 13, 14, 16, 2, 20, 21, 6, 9 | E, F, H |
Görsel imgenin tüketim kültürü içindeki işlevini açıklar. | 10, 16, 19, 20, 21, 5, 6 | F, H |
Görmenin sadece biyolojik bir eylem olmayıp tarihsel ve kültürel bir olgu olduğunu kavrar. | 10, 14, 16, 19, 2, 20, 21, 5, 6 | E, F, H |
Sanat, iletişim ve toplum arasındaki bağlantıyı ilişkilendirir. | 10, 13, 16, 18, 19, 5, 9 | |
Uygarlıkların sanat anlayışları hakkında çıkarımda bulunur. | 10, 16, 20, 6, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sanata Giriş | Berger, John, Görme Biçimleri, Metis yayınları, 2016 |
2 | Gölsel Kültür kavramı ve imgenin tarihsel serüveni | Berger, John, Görme Biçimleri, Metis yayınları, 2016 |
3 | Gerçeklik, Hiper Gerçeklik ve imge üretimi | Berger, John, Görme Biçimleri, Metis yayınları, 2016 |
4 | Popüler kültür ve Pop Sanat | Berger, John, Görme Biçimleri, Metis yayınları, 2016 |
5 | Görsel Çağ ve Tarihsel Süreçte Görsel okuryazarlık | Berger, John, Görme Biçimleri, Metis yayınları, 2016 |
6 | Görsel Düşünme, Görsel Organizasyon, Gestalt Görsel Algılama İlkeleri | Berger, John, Görme Biçimleri, Metis yayınları, 2016 |
7 | Görsel İletişim ve Görsel Analiz | Berger, John, Görme Biçimleri, Metis yayınları, 2016 |
8 | Tasarım ve İletişim ilişkisinde Tipografi ve İşlevleri | ''Sanatın Öyküsü'' E.H Gombrich,Remzi Kitapevi |
9 | Mısır Sanatı: Mimari-Heykel-Resim | ''Sanatın Öyküsü'' E.H Gombrich,Remzi Kitapevi |
10 | Yunan Sanatı: Mimari-Heykel-Resim | ''Sanatın Öyküsü'' E.H Gombrich,Remzi Kitapevi |
11 | Roma Sanatı: Mimari-Heykel-Resim | ''Sanatın Öyküsü'' E.H Gombrich,Remzi Kitapevi |
12 | Roman Sanatı: Mimari-Heykel-Resim | ''Sanatın Öyküsü'' E.H Gombrich,Remzi Kitapevi |
13 | Gotik Sanat: Mimari-Heykel-Resim | ''Sanatın Öyküsü'' E.H Gombrich,Remzi Kitapevi |
14 | Rönesans Sanat: Mimari-Heykel-Resim | ''Sanatın Öyküsü'' E.H Gombrich,Remzi Kitapevi |
Kaynak |
1. Berger, John, Görme Biçimleri, Metis yayınları, 2016, 2. Sanat Tasarım ve Görsel Kültür, Barnard Malcolm, Ütopya Yayınevi, 3. Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü, Çakır Mukadder, Ütopya yayınları, 4. Sanatta Anlamın Görüntüsü, Leppert Richard, Ayrıntı yayınları, 5. Sanat Kültür ve Yaratıcılık-Görsel Sanatlar ve Kültür Eğitimi-Öğretimi, Kırışoğlu, 2015 Ankara, 6. Yücel Halime, İmgeden Yoruma, Ayrıntı yayınları,2013, İstanbul, 7. Türkoğlu, Nurçay, Görü-yorum-Gündelik Yaşamda İmgelerin Gücü, der Yayınları, 2000 İstanbul, 8. Karadağ Çerkes, Görme Kültürü Dizisi III. Fotoğrafın Derin Anlamı, Öteki Yayınevi, 2016, 9. Karadağ Çerkes, Görüntü Tasarımı Dizisi III- Fotoğrafta Anlam ve Anlamlandırma, Öteki Yayınevi, 2016, İstanbul, 10. Kevin Robins, 'İmaj- Görmenin Kültür ve Politikası', Ayrıntı Yayınları, 2013, 11. Güzin Ilıcak Aydınalp, 'İmaj Üretimi', Nobel yayıncılık, 2014, 12. Gökhan Temizel, Sanat Eğitimi Alan Öğrencilerin Sanat ve Estetik Tutumlarına Görsel Kültürün Etkisi, Palet Yayınları, 2012, |
''Sanatın Öyküsü'' E.H Gombrich,Remzi Kitapevi, Harrison, and Paul Wood. "Sanat ve Kuram." İstanbul: Küre 2011 , 'Sanata ve Sanat Kavramlarına Giriş', Ahmet Şişmani Yaz Yayınları, 'Felsefenin Işığında Modern Resim-Modern Resimden Avangard Resme'İsmail Tunalı, Remzi Kitapevi,'Modern Sanat' Özken Eroğlu, Tekhne Yayınları, 'Modern Sanatın Öyküsü', Norbert Lynton, Remzi Kitapevi, 'Modernizmin Serüveni', Anonim, Yapı Kredi yayınları, Modern Resim'Barrett, Terry. ‘’Sanatı Eleştirmek-Günceli Anlamak’’ İstanbul: Hayalperest 2014, Yetişken Hülya.’’Estetiğin ABC’si’’ İstanbul: Say Yayınları, 2009,Nazan İpşiroğlu-Mazhar İpşiroğlu, 'Sanatta Devrim',Remzi Kitabevi, 'Çağdaş Sanat Felsefesi' Adnan Turani, Remzi Kitabevi, 'Post Modern Estetik Anlayışlar' , Okan Baldil, Papatya Bilim Üniversite Yayıncılığı. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | ||||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | X | |||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | X | |||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | X | |||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | X | |||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | X | |||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | X | |||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | X | |||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | X | |||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |