Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OYUNCU YÖNETİMİ | - | Güz Dönemi | 2+1 | 2,5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yasin ÇETİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Film yapımında yönetmenin oyuncu seçimi, oyuncuyla senaryo çözümlemesi, sette oyuncu yönetimi konularında kullanılan teknikleri öğrencilere aktarır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Oyunculuğun Tarihsel Gelişimi,Tiyatro Oyunculuğu ve Kamera Önü Oyunculuğu Karşılaştırılması,Ses ve Diksiyon,Sahneleme,Beden Dili ve Fiziksel Performans,Duygu Aktarımı ve İçsel Yaşantı,Metod Oyunculuk Teknikleri,Oyuncu Psikolojisini Yönetmek,Kamera Önü Doğaçlama,Mİse-en-Scene teknikleri,Kamera Hareketleri ve Oyun,Dekupaj ve senaryo çekim planı,Prova hazırlık teknikleri,Montaja göre oyun yapılandırması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Film yapımında yönetmenin oyuncu seçimi sürecini keşfeder. | 10, 13, 16, 37, 6, 8 | E, F, H |
2-Oyuncuyla senaryo çözümlemesi, sette oyuncu yönetimi konularında kullanılan teknikleri keşfeder ve yorumlar. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oyunculuğun Tarihsel Gelişimi | Oyunculuğun kökenleri ve tarihsel gelişimine dair kaynak araştırması yapmak. Antik Yunan’dan modern sinemaya kadar önemli dönem ve akımları incelemek. Tiyatro ve sinema tarihindeki önemli oyuncular ve performansları hakkında bilgi edinmek. |
2 | Tiyatro Oyunculuğu ve Kamera Önü Oyunculuğu Karşılaştırılması | Tiyatro ve sinema oyunculuğu arasındaki temel farkları öğrenmek. İki disiplinin teknik ve performans gereksinimlerini karşılaştırmak için örnek çalışmalar izlemek. Sahne ve kamera önü performansları arasındaki geçişleri analiz eden makaleler okumak. |
3 | Ses ve Diksiyon | Sesin önemi ve kullanımı üzerine temel bilgiler edinmek. Diksiyon ve telaffuz egzersizleri yapmak. Ses sağlığı ve korunması hakkında bilgi toplamak. |
4 | Sahneleme | Sahneleme ve sahne düzeni kavramlarını araştırmak. Farklı sahneleme teknikleri ve yönetmenlerin yaklaşımlarını incelemek. Sahne ve set tasarımının oyunculuk üzerindeki etkilerini değerlendirmek. |
5 | Beden Dili ve Fiziksel Performans | Beden dili ve jestlerin iletişimdeki rolünü anlamak. |
6 | Duygu Aktarımı ve İçsel Yaşantı | Duygu aktarımı ve içsel yaşantının ifade edilmesi üzerine temel okumalar yapmak. Duygusal hafıza ve duygu aktarım teknikleri hakkında bilgi edinmek. Kendi deneyimlerinden yola çıkarak duygusal durumları hatırlama ve ifade etme alıştırmaları yapmak. |
7 | Metod Oyunculuk Teknikleri | Stanislavski, Strasberg, Adler ve Meisner gibi metod oyunculuk öncülerinin tekniklerini araştırmak. Metod oyunculukla ilgili temel eserleri okumak ve kavramları öğrenmek. Metod oyunculuk tekniklerini uygulayan oyuncuların performanslarını incelemek. |
8 | Oyuncu Psikolojisini Yönetmek | Oyunculuk ve psikoloji ilişkisi üzerine makaleler ve kitaplar okumak. Rol hazırlığı sırasında ve performans esnasında stres yönetimi tekniklerini öğrenmek. Kendi psikolojik durumunu gözlemlemek ve günlük tutmak. |
9 | Kamera Önü Doğaçlama | Doğaçlama teknikleri ve önemi hakkında bilgi toplamak. Doğaçlama yaparken kullanılabilecek temel kuralları ve stratejileri öğrenmek. Doğaçlama performanslarını izlemek ve analiz etmek. |
10 | Mİse-en-Scene teknikleri | Mise-en-scène kavramını ve sinemadaki önemini anlamak için kaynak araştırması yapmak. Sahne düzeni, ışıklandırma, kostüm ve mekân kullanımının hikâye anlatımına etkisini incelemek. Örnek film sahnelerini analiz ederek mise-en-scène unsurlarını tanımak. |
11 | Kamera Hareketleri ve Oyun | Kamera hareketlerinin (pan, tilt, dolly, crane vb.) oyunculuk üzerindeki etkilerini öğrenmek. Kamera hareketlerine uyum sağlama ve bu hareketleri performansa dahil etme tekniklerini araştırmak. Kamera hareketlerinin kullanıldığı sahneleri izleyerek analiz yapmak. |
12 | Dekupaj ve senaryo çekim planı | Dekupajın ne olduğunu ve bir sahnenin nasıl çekim planına döküldüğünü öğrenmek. Senaryo analizi yaparak sahnelerin çekim sırasını ve önemini anlamak. Çekim planı örneklerini incelemek ve kendi sahneleri için çekim planı taslağı oluşturmak. |
13 | Prova hazırlık teknikleri | Prova sürecinin önemini ve amacını kavramak. Etkili prova teknikleri ve stratejileri hakkında bilgi edinmek. Kendi sahneleri için prova planı oluşturmak ve karakter analizi yapmak. |
14 | Montaja göre oyun yapılandırması | Montajın hikâye anlatımındaki rolünü ve oyunculuk üzerindeki etkisini anlamak için kaynak araştırması yapmak. Farklı montaj tekniklerini ve bunların sahne performansına nasıl yansıdığını öğrenmek. Montaj düşünülerek çekilen sahneleri incelemek ve bu sahnelerdeki oyunculuk kararlarını analiz etmek. Kendi performansını, farklı çekim tipleri ve montaj seçenekleri göz önünde bulundurarak planlamak. |
Kaynak |
Uygulamalı Kamera Önü Oyunculuğu- Yılmaz Arıkan Bir Aktör Hazırlanıyor - Stanivslavski |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | ||||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | X | |||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | ||||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | X | |||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | X | |||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | X | |||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | ||||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | ||||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | ||||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OYUNCU YÖNETİMİ | - | Güz Dönemi | 2+1 | 2,5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yasin ÇETİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Film yapımında yönetmenin oyuncu seçimi, oyuncuyla senaryo çözümlemesi, sette oyuncu yönetimi konularında kullanılan teknikleri öğrencilere aktarır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Oyunculuğun Tarihsel Gelişimi,Tiyatro Oyunculuğu ve Kamera Önü Oyunculuğu Karşılaştırılması,Ses ve Diksiyon,Sahneleme,Beden Dili ve Fiziksel Performans,Duygu Aktarımı ve İçsel Yaşantı,Metod Oyunculuk Teknikleri,Oyuncu Psikolojisini Yönetmek,Kamera Önü Doğaçlama,Mİse-en-Scene teknikleri,Kamera Hareketleri ve Oyun,Dekupaj ve senaryo çekim planı,Prova hazırlık teknikleri,Montaja göre oyun yapılandırması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Film yapımında yönetmenin oyuncu seçimi sürecini keşfeder. | 10, 13, 16, 37, 6, 8 | E, F, H |
2-Oyuncuyla senaryo çözümlemesi, sette oyuncu yönetimi konularında kullanılan teknikleri keşfeder ve yorumlar. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oyunculuğun Tarihsel Gelişimi | Oyunculuğun kökenleri ve tarihsel gelişimine dair kaynak araştırması yapmak. Antik Yunan’dan modern sinemaya kadar önemli dönem ve akımları incelemek. Tiyatro ve sinema tarihindeki önemli oyuncular ve performansları hakkında bilgi edinmek. |
2 | Tiyatro Oyunculuğu ve Kamera Önü Oyunculuğu Karşılaştırılması | Tiyatro ve sinema oyunculuğu arasındaki temel farkları öğrenmek. İki disiplinin teknik ve performans gereksinimlerini karşılaştırmak için örnek çalışmalar izlemek. Sahne ve kamera önü performansları arasındaki geçişleri analiz eden makaleler okumak. |
3 | Ses ve Diksiyon | Sesin önemi ve kullanımı üzerine temel bilgiler edinmek. Diksiyon ve telaffuz egzersizleri yapmak. Ses sağlığı ve korunması hakkında bilgi toplamak. |
4 | Sahneleme | Sahneleme ve sahne düzeni kavramlarını araştırmak. Farklı sahneleme teknikleri ve yönetmenlerin yaklaşımlarını incelemek. Sahne ve set tasarımının oyunculuk üzerindeki etkilerini değerlendirmek. |
5 | Beden Dili ve Fiziksel Performans | Beden dili ve jestlerin iletişimdeki rolünü anlamak. |
6 | Duygu Aktarımı ve İçsel Yaşantı | Duygu aktarımı ve içsel yaşantının ifade edilmesi üzerine temel okumalar yapmak. Duygusal hafıza ve duygu aktarım teknikleri hakkında bilgi edinmek. Kendi deneyimlerinden yola çıkarak duygusal durumları hatırlama ve ifade etme alıştırmaları yapmak. |
7 | Metod Oyunculuk Teknikleri | Stanislavski, Strasberg, Adler ve Meisner gibi metod oyunculuk öncülerinin tekniklerini araştırmak. Metod oyunculukla ilgili temel eserleri okumak ve kavramları öğrenmek. Metod oyunculuk tekniklerini uygulayan oyuncuların performanslarını incelemek. |
8 | Oyuncu Psikolojisini Yönetmek | Oyunculuk ve psikoloji ilişkisi üzerine makaleler ve kitaplar okumak. Rol hazırlığı sırasında ve performans esnasında stres yönetimi tekniklerini öğrenmek. Kendi psikolojik durumunu gözlemlemek ve günlük tutmak. |
9 | Kamera Önü Doğaçlama | Doğaçlama teknikleri ve önemi hakkında bilgi toplamak. Doğaçlama yaparken kullanılabilecek temel kuralları ve stratejileri öğrenmek. Doğaçlama performanslarını izlemek ve analiz etmek. |
10 | Mİse-en-Scene teknikleri | Mise-en-scène kavramını ve sinemadaki önemini anlamak için kaynak araştırması yapmak. Sahne düzeni, ışıklandırma, kostüm ve mekân kullanımının hikâye anlatımına etkisini incelemek. Örnek film sahnelerini analiz ederek mise-en-scène unsurlarını tanımak. |
11 | Kamera Hareketleri ve Oyun | Kamera hareketlerinin (pan, tilt, dolly, crane vb.) oyunculuk üzerindeki etkilerini öğrenmek. Kamera hareketlerine uyum sağlama ve bu hareketleri performansa dahil etme tekniklerini araştırmak. Kamera hareketlerinin kullanıldığı sahneleri izleyerek analiz yapmak. |
12 | Dekupaj ve senaryo çekim planı | Dekupajın ne olduğunu ve bir sahnenin nasıl çekim planına döküldüğünü öğrenmek. Senaryo analizi yaparak sahnelerin çekim sırasını ve önemini anlamak. Çekim planı örneklerini incelemek ve kendi sahneleri için çekim planı taslağı oluşturmak. |
13 | Prova hazırlık teknikleri | Prova sürecinin önemini ve amacını kavramak. Etkili prova teknikleri ve stratejileri hakkında bilgi edinmek. Kendi sahneleri için prova planı oluşturmak ve karakter analizi yapmak. |
14 | Montaja göre oyun yapılandırması | Montajın hikâye anlatımındaki rolünü ve oyunculuk üzerindeki etkisini anlamak için kaynak araştırması yapmak. Farklı montaj tekniklerini ve bunların sahne performansına nasıl yansıdığını öğrenmek. Montaj düşünülerek çekilen sahneleri incelemek ve bu sahnelerdeki oyunculuk kararlarını analiz etmek. Kendi performansını, farklı çekim tipleri ve montaj seçenekleri göz önünde bulundurarak planlamak. |
Kaynak |
Uygulamalı Kamera Önü Oyunculuğu- Yılmaz Arıkan Bir Aktör Hazırlanıyor - Stanivslavski |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | ||||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | X | |||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | ||||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | X | |||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | X | |||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | X | |||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | ||||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | ||||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | ||||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |