Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BİLİMLERİ İÇİN İSTATİSTİK I | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, davranışsal ve sosyal bilim araştırmalarında kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi gerektiren disiplinlerdeki öğrencilere yöneliktir. Vurgu, araştırma bağlamında istatistiğin kavramsal olarak anlaşılmasıdır. İlgili araştırma konuları, tartışılmış ve uygun istatistiksel yöntemlerle ilişkilendirilmiştir. Bu dersin temel amacı, öğrencilerin (1) profesyonel araştırma makalelerini veya raporlarını anlamalarına, (2) araştırmanın teknik değerlerini değerlendirmelerine, (3) araştırma sonuçlarının güvenilir olup olmadığını belirlemek için gereken bilgi ve becerilerin bir kısmını edinmelerine ve (4) verileri analiz etmek için kullanılan araştırma yöntemlerine ve istatistiksel prosedürlere dayalı olarak sonuçların ve sonuçların yorumlarının uygun olup olmadığını belirlemelerine yardımcı olmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İstatistiğe Giriş -I,İstatistiğe Giriş -II,Frekans Dağılımları-I,Frekans Dağılımları-II,Merkezi Eğilim-I,Merkezi Eğilim-II,Değişkenlik-I,Değişkenlik-II,z-Puanları: Puanların Konumu,Olasılık,Olasılık ve Örneklem,Örneklem Ortalamalarının Dağılımı,Hipotez Testine Giriş-I,Hipotez Testine Giriş-II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Davranışsal ve sosyal bilim araştırmalarında kullanılan istatistiksel kavram ve yöntemlerin doğru tanımlarını ve uygulamalarını tanımak, | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
2. Araştırma yöntemlerinin, tasarımlarının ve prosedürlerinin doğru tanımlarını ve uygulamalarını tanımak, verilen araştırma soruları ve veri setleri için uygun istatistiksel analizleri belirlemek, | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
3. Seçimlerinin neden uygun olduğunu ilgili araştırma ve ölçüm konularına atıfta bulunarak açıklamak, | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
4. İstatistiksel analizleri yapmak ve sonuçları açıklamak/yorumlamak, | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
5. Profesyonel araştırma makalelerinde yer alan araştırma ve istatistiksel prosedürleri tanıyabilme ve açıklayabilme. | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistiğe Giriş -I | Chapter-1 |
2 | İstatistiğe Giriş -II | Chapter-1 |
3 | Frekans Dağılımları-I | Chapter-2 |
4 | Frekans Dağılımları-II | Chapter-2 |
5 | Merkezi Eğilim-I | Chapter-3 |
6 | Merkezi Eğilim-II | Chapter-3 |
7 | Değişkenlik-I | Chapter-4 |
8 | Değişkenlik-II | Chapter-4 |
9 | z-Puanları: Puanların Konumu | Chapter-5 |
10 | Olasılık | Chapter-6 |
11 | Olasılık ve Örneklem | Chapter-7 |
12 | Örneklem Ortalamalarının Dağılımı | Chapter-7 |
13 | Hipotez Testine Giriş-I | Chapter-8 |
14 | Hipotez Testine Giriş-II | Chapter-8 |
Kaynak |
Gravetter, F. J. &Wallnau, L. B. (2014). Essentials of Statistics for the Behavioral Sciences. Cengage (ISBN-13: 978-1-285-05634-0) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 8 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 40 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 165 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BİLİMLERİ İÇİN İSTATİSTİK I | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, davranışsal ve sosyal bilim araştırmalarında kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi gerektiren disiplinlerdeki öğrencilere yöneliktir. Vurgu, araştırma bağlamında istatistiğin kavramsal olarak anlaşılmasıdır. İlgili araştırma konuları, tartışılmış ve uygun istatistiksel yöntemlerle ilişkilendirilmiştir. Bu dersin temel amacı, öğrencilerin (1) profesyonel araştırma makalelerini veya raporlarını anlamalarına, (2) araştırmanın teknik değerlerini değerlendirmelerine, (3) araştırma sonuçlarının güvenilir olup olmadığını belirlemek için gereken bilgi ve becerilerin bir kısmını edinmelerine ve (4) verileri analiz etmek için kullanılan araştırma yöntemlerine ve istatistiksel prosedürlere dayalı olarak sonuçların ve sonuçların yorumlarının uygun olup olmadığını belirlemelerine yardımcı olmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İstatistiğe Giriş -I,İstatistiğe Giriş -II,Frekans Dağılımları-I,Frekans Dağılımları-II,Merkezi Eğilim-I,Merkezi Eğilim-II,Değişkenlik-I,Değişkenlik-II,z-Puanları: Puanların Konumu,Olasılık,Olasılık ve Örneklem,Örneklem Ortalamalarının Dağılımı,Hipotez Testine Giriş-I,Hipotez Testine Giriş-II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Davranışsal ve sosyal bilim araştırmalarında kullanılan istatistiksel kavram ve yöntemlerin doğru tanımlarını ve uygulamalarını tanımak, | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
2. Araştırma yöntemlerinin, tasarımlarının ve prosedürlerinin doğru tanımlarını ve uygulamalarını tanımak, verilen araştırma soruları ve veri setleri için uygun istatistiksel analizleri belirlemek, | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
3. Seçimlerinin neden uygun olduğunu ilgili araştırma ve ölçüm konularına atıfta bulunarak açıklamak, | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
4. İstatistiksel analizleri yapmak ve sonuçları açıklamak/yorumlamak, | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
5. Profesyonel araştırma makalelerinde yer alan araştırma ve istatistiksel prosedürleri tanıyabilme ve açıklayabilme. | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistiğe Giriş -I | Chapter-1 |
2 | İstatistiğe Giriş -II | Chapter-1 |
3 | Frekans Dağılımları-I | Chapter-2 |
4 | Frekans Dağılımları-II | Chapter-2 |
5 | Merkezi Eğilim-I | Chapter-3 |
6 | Merkezi Eğilim-II | Chapter-3 |
7 | Değişkenlik-I | Chapter-4 |
8 | Değişkenlik-II | Chapter-4 |
9 | z-Puanları: Puanların Konumu | Chapter-5 |
10 | Olasılık | Chapter-6 |
11 | Olasılık ve Örneklem | Chapter-7 |
12 | Örneklem Ortalamalarının Dağılımı | Chapter-7 |
13 | Hipotez Testine Giriş-I | Chapter-8 |
14 | Hipotez Testine Giriş-II | Chapter-8 |
Kaynak |
Gravetter, F. J. &Wallnau, L. B. (2014). Essentials of Statistics for the Behavioral Sciences. Cengage (ISBN-13: 978-1-285-05634-0) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |