Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL GÖRÜŞME BECERİLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nağme GÖR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nağme GÖR, Dr.Öğr.Üye. Meryem TEMEL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Klinikte pratik alanda ve araştırmalarda kullanılan gözlem becerilerinin ve görüşme tekniklerinin tanıtılması, alandaki önemli etik kuralların öğretilmesi amaçlanmaktadır. Gözlem ve görüşme teknikleri psikoloji alanında hem klinik pratikte hem de araştırma alanında kullanılmaktadır. Bu ders kapsamında, gözlem ve görüşme teknikleri, aktif dinleme, temel danışmanlık becerileri, ilk görüşme uygulamaları ve ilk görüşme raporunun yazılması öğretilecektir ve bu teknikler öğretim görevlisinin süpervizyonunda pratik edilecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Temel Konular ve Hazırlık,Dinleme ve Eylem Becerileri,İlişki Değişkenleri,Görüşme Süreci,İlk Görüşme ve Rapor Yazımı-I,İlk Görüşme ve Rapor Yazımı - II,Mental Durum Muayenesi,İntihar Değerlendirmesi,Tanı ve Tedavi Planı,Zorlu Danışanlar ve Ekstra Çaba Gerektiren Durumlar,Genç Danışanlarla, Çiftlerle ve Ailelerle Görüşme,Çok Kültürlülük ve Çeşitlilik,Online Görüşme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gözlem ve görüşme tekniklerinin kullanır | 10, 12, 14, 15, 16, 19, 4, 5, 6, 9 | A, C, E |
Mental durum değerlendirmesi yapar. | 10, 12, 14, 15, 16, 19, 4, 5, 6, 9 | A, C, E |
Danışmanlıkta görüşme yaparken geçerli olan etik kuralları uygular. | 10, 12, 14, 15, 16, 19, 4, 5, 6, 9 | A, C, E |
Kültürel farklılıkları da gözeterek danışanlar ile görüşme yapar. | 10, 12, 14, 15, 16, 19, 20, 37, 4, 5, 6, 9 | A, E |
İlk değerlendirme görüşmesi yapar. | 10, 12, 14, 15, 16, 19, 4, 5, 6, 9 | A, C, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | K1 - B1 |
2 | Temel Konular ve Hazırlık | K1 - B2 |
3 | Dinleme ve Eylem Becerileri | K1 - B3-4 |
4 | İlişki Değişkenleri | K1 - B5 |
5 | Görüşme Süreci | K1 - B6 |
6 | İlk Görüşme ve Rapor Yazımı-I | K1 - B7 |
7 | İlk Görüşme ve Rapor Yazımı - II | K1 - B7 |
8 | Mental Durum Muayenesi | K1 - B8 |
9 | İntihar Değerlendirmesi | K1 - B9 |
10 | Tanı ve Tedavi Planı | K1 - B10 |
11 | Zorlu Danışanlar ve Ekstra Çaba Gerektiren Durumlar | K1 - B12 |
12 | Genç Danışanlarla, Çiftlerle ve Ailelerle Görüşme | K1 - B13-14 |
13 | Çok Kültürlülük ve Çeşitlilik | K1 - B11 |
14 | Online Görüşme | K1 - B15 |
Kaynak |
K1 Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2014). Clinical interviewing (5th ed.). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. |
Morrison, J. (2014). The first interview (4th ed.). Guilford Publications. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 8 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 40 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 165 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL GÖRÜŞME BECERİLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nağme GÖR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nağme GÖR, Dr.Öğr.Üye. Meryem TEMEL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Klinikte pratik alanda ve araştırmalarda kullanılan gözlem becerilerinin ve görüşme tekniklerinin tanıtılması, alandaki önemli etik kuralların öğretilmesi amaçlanmaktadır. Gözlem ve görüşme teknikleri psikoloji alanında hem klinik pratikte hem de araştırma alanında kullanılmaktadır. Bu ders kapsamında, gözlem ve görüşme teknikleri, aktif dinleme, temel danışmanlık becerileri, ilk görüşme uygulamaları ve ilk görüşme raporunun yazılması öğretilecektir ve bu teknikler öğretim görevlisinin süpervizyonunda pratik edilecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Temel Konular ve Hazırlık,Dinleme ve Eylem Becerileri,İlişki Değişkenleri,Görüşme Süreci,İlk Görüşme ve Rapor Yazımı-I,İlk Görüşme ve Rapor Yazımı - II,Mental Durum Muayenesi,İntihar Değerlendirmesi,Tanı ve Tedavi Planı,Zorlu Danışanlar ve Ekstra Çaba Gerektiren Durumlar,Genç Danışanlarla, Çiftlerle ve Ailelerle Görüşme,Çok Kültürlülük ve Çeşitlilik,Online Görüşme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gözlem ve görüşme tekniklerinin kullanır | 10, 12, 14, 15, 16, 19, 4, 5, 6, 9 | A, C, E |
Mental durum değerlendirmesi yapar. | 10, 12, 14, 15, 16, 19, 4, 5, 6, 9 | A, C, E |
Danışmanlıkta görüşme yaparken geçerli olan etik kuralları uygular. | 10, 12, 14, 15, 16, 19, 4, 5, 6, 9 | A, C, E |
Kültürel farklılıkları da gözeterek danışanlar ile görüşme yapar. | 10, 12, 14, 15, 16, 19, 20, 37, 4, 5, 6, 9 | A, E |
İlk değerlendirme görüşmesi yapar. | 10, 12, 14, 15, 16, 19, 4, 5, 6, 9 | A, C, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | K1 - B1 |
2 | Temel Konular ve Hazırlık | K1 - B2 |
3 | Dinleme ve Eylem Becerileri | K1 - B3-4 |
4 | İlişki Değişkenleri | K1 - B5 |
5 | Görüşme Süreci | K1 - B6 |
6 | İlk Görüşme ve Rapor Yazımı-I | K1 - B7 |
7 | İlk Görüşme ve Rapor Yazımı - II | K1 - B7 |
8 | Mental Durum Muayenesi | K1 - B8 |
9 | İntihar Değerlendirmesi | K1 - B9 |
10 | Tanı ve Tedavi Planı | K1 - B10 |
11 | Zorlu Danışanlar ve Ekstra Çaba Gerektiren Durumlar | K1 - B12 |
12 | Genç Danışanlarla, Çiftlerle ve Ailelerle Görüşme | K1 - B13-14 |
13 | Çok Kültürlülük ve Çeşitlilik | K1 - B11 |
14 | Online Görüşme | K1 - B15 |
Kaynak |
K1 Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2014). Clinical interviewing (5th ed.). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. |
Morrison, J. (2014). The first interview (4th ed.). Guilford Publications. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |