Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NÖROPSİKOLOJİYE GİRİŞ | PSY4110624 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Çarşamba 09:00-09:45 Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Tuba AKTÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Tuba AKTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin ana amacı, Beyin-Davranış İlişkilerini anlamaya dayanmaktadır: beyin anatomisi, nöral süreçler ve davranış arasındaki karmaşık bağlantıları kavramak ve beynin hangi bölümlerinin ne için uzmanlaştığını ve tüm bu farklı bölümlerin nasıl birbirine bağlı olduğunu ve etkileşimde bulunduğunu temel düzeyde öğrenmektir. Bu ders, bilişsel işlevleri tanıtmayı ve bunların beyinde nasıl lokalize olduğuna, nasıl hasarlanabildiğine ve nasıl değerlendirilebileceğine dair içgörüler sunmayı hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, akışı, amacı ve kurallarının açıklanması,Nöropsikoloji ve Davranışsal Nörolojinin Gelişimi: Tarihsel bakış ,Nöropsikoloji ve Davranışsal Nörolojinin Gelişimi: Beyni araştırma yöntemleri ,Beynin temel organizasyonu I,Beynin temel organizasyonu II,Beynin temel organizasyonu III,Ara sınav için için gözden geçirme, özet ve soru-cevap oturumu ,Oksipital loblar, ilişkili olduğu ağlar ve bozuklukları,Pariyetal loblar, ilişkili olduğu ağlar ve bozuklukları,Temporal loblar, ilişkili olduğu ağlar ve bozuklukları,Frontal loblar, ilişkili olduğu ağlar ve bozuklukları ,Kortikal ağlar ve diskonneksiyon sendromları,Nöropsikolojik değerlendirme ,Final sınavı için gözden geçirme, özet ve soru-cevap oturumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
- Öğrenci nöropsikolojinin temel kavram ve terimlerini edinir. | 13, 16, 9 | A, E |
- Öğrenci nöropiskoloji alanının tarihsel gelişimi, araştırma ve ölçme değerlendirme yöntemleri hakkında bilgi edinir. | 13, 16, 9 | A, E |
- Öğrenci beyin yarımküreleri ve çeşitli bölgeleri ile bilişsel işlemler arasındaki ilişkiler hakkında bilgi sahibi olur. | 13, 16, 9 | A, E |
- Öğrenci nöropsikiyatrik hastalıklar ve nöropsikoloji bağlantısını kurar, nöropsikolojideki son akımlar ve gelişmeler konusunda bilgilenir. | 13, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, akışı, amacı ve kurallarının açıklanması | |
2 | Nöropsikoloji ve Davranışsal Nörolojinin Gelişimi: Tarihsel bakış | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 1. The Development of Neuropsychology |
3 | Nöropsikoloji ve Davranışsal Nörolojinin Gelişimi: Beyni araştırma yöntemleri | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 7. Imaging the Brain’s Activity |
4 | Beynin temel organizasyonu I | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 3. Nervous System Organization |
5 | Beynin temel organizasyonu II | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 4. The Structure and Electrical Activity of Neurons |
6 | Beynin temel organizasyonu III | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 5. Communication Between Neurons |
7 | Ara sınav için için gözden geçirme, özet ve soru-cevap oturumu | |
8 | Oksipital loblar, ilişkili olduğu ağlar ve bozuklukları | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 13. The Occipital Lobes and Networks |
9 | Pariyetal loblar, ilişkili olduğu ağlar ve bozuklukları | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 14. The Parietal Lobes and Networks |
10 | Temporal loblar, ilişkili olduğu ağlar ve bozuklukları | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 15. The Temporal Lobes and Networks |
11 | Frontal loblar, ilişkili olduğu ağlar ve bozuklukları | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 16. The Frontal Lobes and Networks |
12 | Kortikal ağlar ve diskonneksiyon sendromları | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 17. Cortical Networks and Disconnection Syndromes |
13 | Nöropsikolojik değerlendirme | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 18. Neuropsychological Assessment |
14 | Final sınavı için gözden geçirme, özet ve soru-cevap oturumu |
Kaynak |
--- Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2021). Fundamentals of human neuropsychology. Worth Publishers. --- Hayes, N. (2018). Your Brain and You: A Simple Guide to Neuropsychology. Hachette UK. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NÖROPSİKOLOJİYE GİRİŞ | PSY4110624 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Çarşamba 09:00-09:45 Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Tuba AKTÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Tuba AKTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin ana amacı, Beyin-Davranış İlişkilerini anlamaya dayanmaktadır: beyin anatomisi, nöral süreçler ve davranış arasındaki karmaşık bağlantıları kavramak ve beynin hangi bölümlerinin ne için uzmanlaştığını ve tüm bu farklı bölümlerin nasıl birbirine bağlı olduğunu ve etkileşimde bulunduğunu temel düzeyde öğrenmektir. Bu ders, bilişsel işlevleri tanıtmayı ve bunların beyinde nasıl lokalize olduğuna, nasıl hasarlanabildiğine ve nasıl değerlendirilebileceğine dair içgörüler sunmayı hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, akışı, amacı ve kurallarının açıklanması,Nöropsikoloji ve Davranışsal Nörolojinin Gelişimi: Tarihsel bakış ,Nöropsikoloji ve Davranışsal Nörolojinin Gelişimi: Beyni araştırma yöntemleri ,Beynin temel organizasyonu I,Beynin temel organizasyonu II,Beynin temel organizasyonu III,Ara sınav için için gözden geçirme, özet ve soru-cevap oturumu ,Oksipital loblar, ilişkili olduğu ağlar ve bozuklukları,Pariyetal loblar, ilişkili olduğu ağlar ve bozuklukları,Temporal loblar, ilişkili olduğu ağlar ve bozuklukları,Frontal loblar, ilişkili olduğu ağlar ve bozuklukları ,Kortikal ağlar ve diskonneksiyon sendromları,Nöropsikolojik değerlendirme ,Final sınavı için gözden geçirme, özet ve soru-cevap oturumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
- Öğrenci nöropsikolojinin temel kavram ve terimlerini edinir. | 13, 16, 9 | A, E |
- Öğrenci nöropiskoloji alanının tarihsel gelişimi, araştırma ve ölçme değerlendirme yöntemleri hakkında bilgi edinir. | 13, 16, 9 | A, E |
- Öğrenci beyin yarımküreleri ve çeşitli bölgeleri ile bilişsel işlemler arasındaki ilişkiler hakkında bilgi sahibi olur. | 13, 16, 9 | A, E |
- Öğrenci nöropsikiyatrik hastalıklar ve nöropsikoloji bağlantısını kurar, nöropsikolojideki son akımlar ve gelişmeler konusunda bilgilenir. | 13, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, akışı, amacı ve kurallarının açıklanması | |
2 | Nöropsikoloji ve Davranışsal Nörolojinin Gelişimi: Tarihsel bakış | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 1. The Development of Neuropsychology |
3 | Nöropsikoloji ve Davranışsal Nörolojinin Gelişimi: Beyni araştırma yöntemleri | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 7. Imaging the Brain’s Activity |
4 | Beynin temel organizasyonu I | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 3. Nervous System Organization |
5 | Beynin temel organizasyonu II | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 4. The Structure and Electrical Activity of Neurons |
6 | Beynin temel organizasyonu III | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 5. Communication Between Neurons |
7 | Ara sınav için için gözden geçirme, özet ve soru-cevap oturumu | |
8 | Oksipital loblar, ilişkili olduğu ağlar ve bozuklukları | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 13. The Occipital Lobes and Networks |
9 | Pariyetal loblar, ilişkili olduğu ağlar ve bozuklukları | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 14. The Parietal Lobes and Networks |
10 | Temporal loblar, ilişkili olduğu ağlar ve bozuklukları | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 15. The Temporal Lobes and Networks |
11 | Frontal loblar, ilişkili olduğu ağlar ve bozuklukları | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 16. The Frontal Lobes and Networks |
12 | Kortikal ağlar ve diskonneksiyon sendromları | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 17. Cortical Networks and Disconnection Syndromes |
13 | Nöropsikolojik değerlendirme | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology – Ch 18. Neuropsychological Assessment |
14 | Final sınavı için gözden geçirme, özet ve soru-cevap oturumu |
Kaynak |
--- Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2021). Fundamentals of human neuropsychology. Worth Publishers. --- Hayes, N. (2018). Your Brain and You: A Simple Guide to Neuropsychology. Hachette UK. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |