Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KABUL VE KARARLILIK TERAPİSİNE GİRİŞ | PSY4215542 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kabul Kararlılık Terapisi'ne (Acceptance and Commitment Therapy - ACT) giriş dersinin birkaç amacı vardır: ACT'nin Temel İlkelerini Anlatmak: Giriş dersi, katılımcılara ACT'nin temel kavramlarını ve ilkelerini sunar. Bu, terapiyi anlamalarına ve nasıl çalıştığını görmelerine yardımcı olur. Kabulün Önemini Vurgulamak: ACT, kabulün ve zorluklarına rağmen yaşama uyum sağlamanın önemini vurgular. Giriş dersi, katılımcılara kabulün nasıl geliştirilebileceğini ve hayat kalitesini nasıl artırabileceğini öğretir. Değerlerle Uyum İçinde Yaşamayı Teşvik Etmek: ACT, bireylerin değerlerine dayalı bir yaşam sürmelerini teşvik eder. Giriş dersi, katılımcılara değerlerini tanımlama ve bunlara uygun hareket etme becerilerini öğretir. Şimdiki Anın Farkındalığını Artırmak: Mindfulness (şimdiki an farkındalığı), ACT'nin önemli bir bileşenidir. Giriş dersi, katılımcıların şimdiki an farkındalığını artırmak için pratik teknikler öğrenmelerini sağlar. Başlangıç Becerilerini Geliştirmek: Giriş dersi, katılımcıların ACT temelli becerileri uygulamalarına fırsat verir. Bu beceriler, duygusal esneklik, problem çözme ve davranış değişikliği gibi konuları içerebilir. Uygulama Yaparak Öğrenmeyi Sağlamak: Giriş dersi genellikle interaktif ve deneyimsel bir yaklaşım benimser. Katılımcılar, teorik bilgileri uygulamaya dönüştürerek öğrenirler. Sonuç olarak, Kabul Kararlılık Terapisine Giriş Dersi, katılımcıların ACT'nin temel kavramlarını anlamalarını, becerilerini geliştirmelerini ve uygulamaya başlamalarını sağlar. Bu da daha derinlemesine bir terapi sürecine hazırlık sağlar ve bireylerin hayatlarında olumlu değişiklikler yapmalarına yardımcı olabilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bu dersten beklenecekler ve beklenecek olmayanlar (bazı sihirli şeyler ) Uygulama ve Araştırma Kendi Kendisiyle İlgili Olma,İnsanın Acı Çekmesini Anlama İnsanın acı çekme deneyimine giriş. Bireylerin karşılaştığı yaygın zorlukların keşfi. Acceptance and Commitment Therapy (ACT)'nin insanın acı çekmesiyle başa çıkmada oynadığı rol üzerine tartışma.,İşlevsel Bağlamcı Yaklaşım ve RFT ACT'nin temeli olarak İşlevsel Bağlamcı Yaklaşımın açıklanması. Davranışı etkileyen bağlamsal faktörlerin anlaşılması.,Kabul ve Kararlılık Terapisine (ACT) Giriş ACT'nin temel prensipleri ve hedeflerinin genel bir değerlendirmesi Hexaflex Modeli'nin tanıtımı ve altı temel süreci Modelin her bir yönünün derinlemesine incelenmesi,Psikolojik Esneklik Psikolojik esneklik kavramının incelenmesi. Psikolojik esnekliğin bir bileşeni olarak isteklilik. İnsan Fonksiyonlarının Birleşik Modeli üzerine tartışma.,Şimdiki An Farkındalığı Şimdiki an farkındalığı kavramının tanımı ve açıklaması Seanstaki şimdiki anla temasın nasıl teşvik edileceği.,Şimdiki An Farkındalığı Şimdiki an farkındalığını sağlayan temel beceriler. Etkili bir yaşamı engelleyen şimdiki an süreçlerinin başarısızlıklarını nasıl ele alıp tedavi edeceğiniz. ,Kendindelik Boyutları Kendindelik-bağlamı kavramının tanıtımı. Kendine esnek bir bakış açısı geliştirilmesi: Bir oturum sırasında kendi-bağlam metaforunu geliştirmek için rol yapma.,Kendindeliğin Boyutları Kendi kendine, başkalarından ve diğerlerine yönelik şefkat nedir? Bu kaynaklarda herhangi bir engel var mı?,Ayrışma Sözlü içeriğe bağlanmanın nasıl acıya neden olabileceği. Dilin sınırlılıklarını gösterme.,Kabul Kabulün ne olduğu ve ne olmadığı? Kabul, bir Duygu Düzenleme Stratejisi midir? Deneyimsel kaçınmanın psikolojik sertlikle nasıl sonuçlandığı ve kabulün esnekliği nasıl teşvik ettiği.,Değerlere Yönelik Davranışların Tanımlanması Farklı yaşam alanlarında kişisel değerlerin belirlenmesi. Değerlerin davranışları yönlendirmedeki rolünün netleştirilmesi.,Değerlere Yönelik Davranış Kalıplarının Oluşturulması Kişisel değerleri adanmış eyleme bağlama. Adanmış eyleme engel olan engellerin aşılması., Kabul ve Kararlılık Terapisi'nde (ACT) Terapötik İlişki: AŞK ❤️ Oturumlarda karşılıklı bakış ve göz teması, jestler, ten rengi ve mekansal varlık ve mesafe ACT'de terapötik ilişkinin öneminin keşfedilmesi. ACT terapötik duruşunun geliştirilmesi.,Her Şeyin Entegrasyonu Haydi, nasıl ustaca yapılacağını öğrenelim! FAP (ACT Arkadaşı) Bakış Açısından Veda Ders boyunca kişisel ve profesyonel gelişim üzerine sözlü yansımalar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
ACT'nin Temel İlkeleri: Katılımcılar, ACT'nin temel ilkelerini anlamak ve bu ilkelerin terapi sürecinde nasıl uygulandığını öğrenmek. Kabul ve Uyumun Önemi: ACT'nin kabul ve esneklik üzerine odaklanan yaklaşımını anlamak ve bireylerin duygusal zorluklarla nasıl başa çıkabileceklerini öğrenmek. Değerlerle Uyum İçinde Yaşamak: Katılımcılar, kendi değerlerini tanımlama ve bu değerlere dayalı olarak yaşamak için pratik beceriler geliştirmek. Şimdiki An Farkındalığı: ACT'nin temel bileşenlerinden biri olan şimdiki an farkındalığını artırmak için uygulamalı teknikler öğrenmek. Problem Çözme ve Davranış Değişikliği: Katılımcılar, ACT'nin problem çözme ve davranış değişikliği üzerine odaklanan yaklaşımlarını anlamak ve bu becerileri geliştirmek. Terapi Becerileri: Temel terapi becerilerini geliştirmek, empati kurma, etkili iletişim kurma ve terapi sürecini yönetme gibi. Uygulama Yetenekleri: ACT prensiplerini uygulamaya dönüştürme yeteneği kazanmak ve ACT'nin günlük yaşama nasıl entegre edilebileceğini anlamak. Bu öğrenme kazanımları, katılımcıların ACT'nin temel kavramlarını anlamalarını, becerilerini geliştirmelerini ve bu terapi modelini etkili bir şekilde kullanmalarını sağlar | 10, 15, 6, 9 | A, K |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, K: Öz değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bu dersten beklenecekler ve beklenecek olmayanlar (bazı sihirli şeyler ) Uygulama ve Araştırma Kendi Kendisiyle İlgili Olma | |
2 | İnsanın Acı Çekmesini Anlama İnsanın acı çekme deneyimine giriş. Bireylerin karşılaştığı yaygın zorlukların keşfi. Acceptance and Commitment Therapy (ACT)'nin insanın acı çekmesiyle başa çıkmada oynadığı rol üzerine tartışma. | |
3 | İşlevsel Bağlamcı Yaklaşım ve RFT ACT'nin temeli olarak İşlevsel Bağlamcı Yaklaşımın açıklanması. Davranışı etkileyen bağlamsal faktörlerin anlaşılması. | |
4 | Kabul ve Kararlılık Terapisine (ACT) Giriş ACT'nin temel prensipleri ve hedeflerinin genel bir değerlendirmesi Hexaflex Modeli'nin tanıtımı ve altı temel süreci Modelin her bir yönünün derinlemesine incelenmesi | |
5 | Psikolojik Esneklik Psikolojik esneklik kavramının incelenmesi. Psikolojik esnekliğin bir bileşeni olarak isteklilik. İnsan Fonksiyonlarının Birleşik Modeli üzerine tartışma. | |
6 | Şimdiki An Farkındalığı Şimdiki an farkındalığı kavramının tanımı ve açıklaması Seanstaki şimdiki anla temasın nasıl teşvik edileceği. | |
7 | Şimdiki An Farkındalığı Şimdiki an farkındalığını sağlayan temel beceriler. Etkili bir yaşamı engelleyen şimdiki an süreçlerinin başarısızlıklarını nasıl ele alıp tedavi edeceğiniz. | |
8 | Kendindelik Boyutları Kendindelik-bağlamı kavramının tanıtımı. Kendine esnek bir bakış açısı geliştirilmesi: Bir oturum sırasında kendi-bağlam metaforunu geliştirmek için rol yapma. | |
9 | Kendindeliğin Boyutları Kendi kendine, başkalarından ve diğerlerine yönelik şefkat nedir? Bu kaynaklarda herhangi bir engel var mı? | |
10 | Ayrışma Sözlü içeriğe bağlanmanın nasıl acıya neden olabileceği. Dilin sınırlılıklarını gösterme. | |
11 | Kabul Kabulün ne olduğu ve ne olmadığı? Kabul, bir Duygu Düzenleme Stratejisi midir? Deneyimsel kaçınmanın psikolojik sertlikle nasıl sonuçlandığı ve kabulün esnekliği nasıl teşvik ettiği. | |
12 | Değerlere Yönelik Davranışların Tanımlanması Farklı yaşam alanlarında kişisel değerlerin belirlenmesi. Değerlerin davranışları yönlendirmedeki rolünün netleştirilmesi. | |
13 | Değerlere Yönelik Davranış Kalıplarının Oluşturulması Kişisel değerleri adanmış eyleme bağlama. Adanmış eyleme engel olan engellerin aşılması. | |
14 | Kabul ve Kararlılık Terapisi'nde (ACT) Terapötik İlişki: AŞK ❤️ Oturumlarda karşılıklı bakış ve göz teması, jestler, ten rengi ve mekansal varlık ve mesafe ACT'de terapötik ilişkinin öneminin keşfedilmesi. ACT terapötik duruşunun geliştirilmesi. | |
15 | Her Şeyin Entegrasyonu Haydi, nasıl ustaca yapılacağını öğrenelim! FAP (ACT Arkadaşı) Bakış Açısından Veda Ders boyunca kişisel ve profesyonel gelişim üzerine sözlü yansımalar. |
Kaynak |
Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (1999 & 2011). Acceptance and commitment therapy: The process and practice of mindful change. Guilford press. Harris, R. (2019). ACT made simple: An easy-to-read primer on acceptance and commitment therapy. New Harbinger Publications. Walser, R. D. (2019). The heart of ACT: Developing a flexible, process-based, and client-centered practice using acceptance and commitment therapy. New Harbinger Publications. Hayes, S. C. (2005). Get out of your mind and into your life: The new acceptance and commitment therapy. New Harbinger Publications. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 1 | 7 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 3 | 42 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(91/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KABUL VE KARARLILIK TERAPİSİNE GİRİŞ | PSY4215542 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kabul Kararlılık Terapisi'ne (Acceptance and Commitment Therapy - ACT) giriş dersinin birkaç amacı vardır: ACT'nin Temel İlkelerini Anlatmak: Giriş dersi, katılımcılara ACT'nin temel kavramlarını ve ilkelerini sunar. Bu, terapiyi anlamalarına ve nasıl çalıştığını görmelerine yardımcı olur. Kabulün Önemini Vurgulamak: ACT, kabulün ve zorluklarına rağmen yaşama uyum sağlamanın önemini vurgular. Giriş dersi, katılımcılara kabulün nasıl geliştirilebileceğini ve hayat kalitesini nasıl artırabileceğini öğretir. Değerlerle Uyum İçinde Yaşamayı Teşvik Etmek: ACT, bireylerin değerlerine dayalı bir yaşam sürmelerini teşvik eder. Giriş dersi, katılımcılara değerlerini tanımlama ve bunlara uygun hareket etme becerilerini öğretir. Şimdiki Anın Farkındalığını Artırmak: Mindfulness (şimdiki an farkındalığı), ACT'nin önemli bir bileşenidir. Giriş dersi, katılımcıların şimdiki an farkındalığını artırmak için pratik teknikler öğrenmelerini sağlar. Başlangıç Becerilerini Geliştirmek: Giriş dersi, katılımcıların ACT temelli becerileri uygulamalarına fırsat verir. Bu beceriler, duygusal esneklik, problem çözme ve davranış değişikliği gibi konuları içerebilir. Uygulama Yaparak Öğrenmeyi Sağlamak: Giriş dersi genellikle interaktif ve deneyimsel bir yaklaşım benimser. Katılımcılar, teorik bilgileri uygulamaya dönüştürerek öğrenirler. Sonuç olarak, Kabul Kararlılık Terapisine Giriş Dersi, katılımcıların ACT'nin temel kavramlarını anlamalarını, becerilerini geliştirmelerini ve uygulamaya başlamalarını sağlar. Bu da daha derinlemesine bir terapi sürecine hazırlık sağlar ve bireylerin hayatlarında olumlu değişiklikler yapmalarına yardımcı olabilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bu dersten beklenecekler ve beklenecek olmayanlar (bazı sihirli şeyler ) Uygulama ve Araştırma Kendi Kendisiyle İlgili Olma,İnsanın Acı Çekmesini Anlama İnsanın acı çekme deneyimine giriş. Bireylerin karşılaştığı yaygın zorlukların keşfi. Acceptance and Commitment Therapy (ACT)'nin insanın acı çekmesiyle başa çıkmada oynadığı rol üzerine tartışma.,İşlevsel Bağlamcı Yaklaşım ve RFT ACT'nin temeli olarak İşlevsel Bağlamcı Yaklaşımın açıklanması. Davranışı etkileyen bağlamsal faktörlerin anlaşılması.,Kabul ve Kararlılık Terapisine (ACT) Giriş ACT'nin temel prensipleri ve hedeflerinin genel bir değerlendirmesi Hexaflex Modeli'nin tanıtımı ve altı temel süreci Modelin her bir yönünün derinlemesine incelenmesi,Psikolojik Esneklik Psikolojik esneklik kavramının incelenmesi. Psikolojik esnekliğin bir bileşeni olarak isteklilik. İnsan Fonksiyonlarının Birleşik Modeli üzerine tartışma.,Şimdiki An Farkındalığı Şimdiki an farkındalığı kavramının tanımı ve açıklaması Seanstaki şimdiki anla temasın nasıl teşvik edileceği.,Şimdiki An Farkındalığı Şimdiki an farkındalığını sağlayan temel beceriler. Etkili bir yaşamı engelleyen şimdiki an süreçlerinin başarısızlıklarını nasıl ele alıp tedavi edeceğiniz. ,Kendindelik Boyutları Kendindelik-bağlamı kavramının tanıtımı. Kendine esnek bir bakış açısı geliştirilmesi: Bir oturum sırasında kendi-bağlam metaforunu geliştirmek için rol yapma.,Kendindeliğin Boyutları Kendi kendine, başkalarından ve diğerlerine yönelik şefkat nedir? Bu kaynaklarda herhangi bir engel var mı?,Ayrışma Sözlü içeriğe bağlanmanın nasıl acıya neden olabileceği. Dilin sınırlılıklarını gösterme.,Kabul Kabulün ne olduğu ve ne olmadığı? Kabul, bir Duygu Düzenleme Stratejisi midir? Deneyimsel kaçınmanın psikolojik sertlikle nasıl sonuçlandığı ve kabulün esnekliği nasıl teşvik ettiği.,Değerlere Yönelik Davranışların Tanımlanması Farklı yaşam alanlarında kişisel değerlerin belirlenmesi. Değerlerin davranışları yönlendirmedeki rolünün netleştirilmesi.,Değerlere Yönelik Davranış Kalıplarının Oluşturulması Kişisel değerleri adanmış eyleme bağlama. Adanmış eyleme engel olan engellerin aşılması., Kabul ve Kararlılık Terapisi'nde (ACT) Terapötik İlişki: AŞK ❤️ Oturumlarda karşılıklı bakış ve göz teması, jestler, ten rengi ve mekansal varlık ve mesafe ACT'de terapötik ilişkinin öneminin keşfedilmesi. ACT terapötik duruşunun geliştirilmesi.,Her Şeyin Entegrasyonu Haydi, nasıl ustaca yapılacağını öğrenelim! FAP (ACT Arkadaşı) Bakış Açısından Veda Ders boyunca kişisel ve profesyonel gelişim üzerine sözlü yansımalar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
ACT'nin Temel İlkeleri: Katılımcılar, ACT'nin temel ilkelerini anlamak ve bu ilkelerin terapi sürecinde nasıl uygulandığını öğrenmek. Kabul ve Uyumun Önemi: ACT'nin kabul ve esneklik üzerine odaklanan yaklaşımını anlamak ve bireylerin duygusal zorluklarla nasıl başa çıkabileceklerini öğrenmek. Değerlerle Uyum İçinde Yaşamak: Katılımcılar, kendi değerlerini tanımlama ve bu değerlere dayalı olarak yaşamak için pratik beceriler geliştirmek. Şimdiki An Farkındalığı: ACT'nin temel bileşenlerinden biri olan şimdiki an farkındalığını artırmak için uygulamalı teknikler öğrenmek. Problem Çözme ve Davranış Değişikliği: Katılımcılar, ACT'nin problem çözme ve davranış değişikliği üzerine odaklanan yaklaşımlarını anlamak ve bu becerileri geliştirmek. Terapi Becerileri: Temel terapi becerilerini geliştirmek, empati kurma, etkili iletişim kurma ve terapi sürecini yönetme gibi. Uygulama Yetenekleri: ACT prensiplerini uygulamaya dönüştürme yeteneği kazanmak ve ACT'nin günlük yaşama nasıl entegre edilebileceğini anlamak. Bu öğrenme kazanımları, katılımcıların ACT'nin temel kavramlarını anlamalarını, becerilerini geliştirmelerini ve bu terapi modelini etkili bir şekilde kullanmalarını sağlar | 10, 15, 6, 9 | A, K |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, K: Öz değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bu dersten beklenecekler ve beklenecek olmayanlar (bazı sihirli şeyler ) Uygulama ve Araştırma Kendi Kendisiyle İlgili Olma | |
2 | İnsanın Acı Çekmesini Anlama İnsanın acı çekme deneyimine giriş. Bireylerin karşılaştığı yaygın zorlukların keşfi. Acceptance and Commitment Therapy (ACT)'nin insanın acı çekmesiyle başa çıkmada oynadığı rol üzerine tartışma. | |
3 | İşlevsel Bağlamcı Yaklaşım ve RFT ACT'nin temeli olarak İşlevsel Bağlamcı Yaklaşımın açıklanması. Davranışı etkileyen bağlamsal faktörlerin anlaşılması. | |
4 | Kabul ve Kararlılık Terapisine (ACT) Giriş ACT'nin temel prensipleri ve hedeflerinin genel bir değerlendirmesi Hexaflex Modeli'nin tanıtımı ve altı temel süreci Modelin her bir yönünün derinlemesine incelenmesi | |
5 | Psikolojik Esneklik Psikolojik esneklik kavramının incelenmesi. Psikolojik esnekliğin bir bileşeni olarak isteklilik. İnsan Fonksiyonlarının Birleşik Modeli üzerine tartışma. | |
6 | Şimdiki An Farkındalığı Şimdiki an farkındalığı kavramının tanımı ve açıklaması Seanstaki şimdiki anla temasın nasıl teşvik edileceği. | |
7 | Şimdiki An Farkındalığı Şimdiki an farkındalığını sağlayan temel beceriler. Etkili bir yaşamı engelleyen şimdiki an süreçlerinin başarısızlıklarını nasıl ele alıp tedavi edeceğiniz. | |
8 | Kendindelik Boyutları Kendindelik-bağlamı kavramının tanıtımı. Kendine esnek bir bakış açısı geliştirilmesi: Bir oturum sırasında kendi-bağlam metaforunu geliştirmek için rol yapma. | |
9 | Kendindeliğin Boyutları Kendi kendine, başkalarından ve diğerlerine yönelik şefkat nedir? Bu kaynaklarda herhangi bir engel var mı? | |
10 | Ayrışma Sözlü içeriğe bağlanmanın nasıl acıya neden olabileceği. Dilin sınırlılıklarını gösterme. | |
11 | Kabul Kabulün ne olduğu ve ne olmadığı? Kabul, bir Duygu Düzenleme Stratejisi midir? Deneyimsel kaçınmanın psikolojik sertlikle nasıl sonuçlandığı ve kabulün esnekliği nasıl teşvik ettiği. | |
12 | Değerlere Yönelik Davranışların Tanımlanması Farklı yaşam alanlarında kişisel değerlerin belirlenmesi. Değerlerin davranışları yönlendirmedeki rolünün netleştirilmesi. | |
13 | Değerlere Yönelik Davranış Kalıplarının Oluşturulması Kişisel değerleri adanmış eyleme bağlama. Adanmış eyleme engel olan engellerin aşılması. | |
14 | Kabul ve Kararlılık Terapisi'nde (ACT) Terapötik İlişki: AŞK ❤️ Oturumlarda karşılıklı bakış ve göz teması, jestler, ten rengi ve mekansal varlık ve mesafe ACT'de terapötik ilişkinin öneminin keşfedilmesi. ACT terapötik duruşunun geliştirilmesi. | |
15 | Her Şeyin Entegrasyonu Haydi, nasıl ustaca yapılacağını öğrenelim! FAP (ACT Arkadaşı) Bakış Açısından Veda Ders boyunca kişisel ve profesyonel gelişim üzerine sözlü yansımalar. |
Kaynak |
Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (1999 & 2011). Acceptance and commitment therapy: The process and practice of mindful change. Guilford press. Harris, R. (2019). ACT made simple: An easy-to-read primer on acceptance and commitment therapy. New Harbinger Publications. Walser, R. D. (2019). The heart of ACT: Developing a flexible, process-based, and client-centered practice using acceptance and commitment therapy. New Harbinger Publications. Hayes, S. C. (2005). Get out of your mind and into your life: The new acceptance and commitment therapy. New Harbinger Publications. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |