Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİVİL TOPLUM TARTIŞMALARI | SKY3149890 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Salı 12:45-13:30 Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Sema AKBOĞA DEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Sema AKBOĞA DEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sivil toplum kavramı ve kavramın demokrasiyle ilişkisi, toplumsal ve siyasal süreçler üstüne yapılan teorik ve günlük tartışmaların konularından birisidir. “Sivil Toplum Tartışmaları” dersi bu ilişkiye dair olan ana kavramları, teorileri ve tartışmaları öğrencilere tanıtmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla, bu ders ilk olarak sivil toplum ve demokrasi kavramlarına getirilmiş farklı bakış açılarına, daha sonra da sivil toplumun demokrasiye yaptığı katkılara dair geliştirilmiş farklı teorilere odaklanacaktır. Sivil toplum ve demokrasi arasındaki ilişkiyi örneklendirmek için de, sivil toplumun çeşitli toplumsal yapılar ve süreçlerle nasıl ilişkili olduğunu anlatacaktır. Bunu yaparken de bu ders Türkiye’deki çeşitli sivil toplum kuruluşlarının Türk demokrasisinin önemli konularından olan başörtüsü yasağı ve Kürt sorusu gibi meselelere nasıl yaklaştığı üstünde duracaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse Giriş,Sivil Toplum Nedir?,Demokrasi Nedir?,Sivil Toplum Demokrasi İçin Ne Yapar?,Sivil Toplum Demokrasi İçin Ne Yapar?,'Kötü' Sivil Toplum,Sivil Toplum, Devlet ve Türkiye Devleti,Sivil Toplum, Devlet ve Türkiye Devleti,Sivil Toplum, Din ve İslam,Sivil Toplum, Etnik Çatışmalar ve Kürt Meselesi,Sunum Görüşmeleri,Sivil Toplum, Toplumsal Cinsiyet ve Başörtüsü Sorunu,Sivil Toplu ve Medya,Sunumlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sivil toplumun farklı kavramsallaştırmalarını ayırt eder. | 10, 13, 16, 9 | A |
2. Demokrasinin farklı kavramsallaştırmalarını ayırt eder. | 10, 13, 16, 9 | A |
3. Sivil toplum ve demokrasi arasındaki ilişkiyi çözümler. | 10, 19, 9 | A, F |
4. Sivil toplumun etnik sorunların çözümünde nasıl bir rol oynadığını teşhis eder. | 10, 13, 9 | A, F |
5. Sivil toplumun toplumsal cinsiyet sorunlarının çözümünde nasıl bir rol oynadığını teşhis eder. | 10, 13, 9 | A, F |
6. Sivil toplumun devlet ile birey arasındaki ilişkinin kurulmasındakini rolünü tanımlar. | 13, 9 | A |
7. Sivil toplum ve din arasındaki ilişkiyi analiz eder. | 13, 9 | A |
8. Sivil toplumun toplumsal ilerleme ve toplumsal sorunların çözümü için nasıl kullanılacağı konusunda öneriler geliştirir. | 10, 13, 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş | --- |
2 | Sivil Toplum Nedir? | Okuma Paketi (1) Funda Onbaşı. (2005). Sivil Toplum. İstanbul: L&M Yayınları, 13-59. (2) Ayşegül Akpınar Gönenç. (2001). Sivil Toplum: Düşünsel Temelleri ve Türkiye Perspektifi. İstanbul: Altkitap, 41-46. (3) Meltem Dikmen Caniklioğlu. (2007). Sivil Toplum ve Türkiye Demokrasisindeki İzdüşümleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 15-21. |
3 | Demokrasi Nedir? | Okuma Paketi (1) Murat Aktaş. (2015). “Demokrasi Kavramına Eleştirel bir Bakış.” Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 87-105. |
4 | Sivil Toplum Demokrasi İçin Ne Yapar? | Okuma Paketi (1) Ömer Çaha. (2012). Aşkın Devletten Sivil Topluma. Ankara: Orion Kitabevi, 65-72 (2) Seyfettin Aslan. (2012). “Demokrasi Bağlamında Sosyal Sermaye ve Sivil Toplum İlişkisi.” Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 45-58. (3) Hayri Keser ve Selin Hışım. (2016). “Demokrasilerde Sivil Toplumun Rolü.” İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 7(2), 201-224. (4) Ayşegül Akpınar Gönenç. (2001). Sivil Toplum: Düşünsel Temelleri ve Türkiye Perspektifi. İstanbul: Altkitap, 47-50. |
5 | Sivil Toplum Demokrasi İçin Ne Yapar? | Okuma Paketi (1) Ömer Çaha. (2012). Aşkın Devletten Sivil Topluma. Ankara: Orion Kitabevi, 65-72 (2) Seyfettin Aslan. (2012). “Demokrasi Bağlamında Sosyal Sermaye ve Sivil Toplum İlişkisi.” Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 45-58. (3) Hayri Keser ve Selin Hışım. (2016). “Demokrasilerde Sivil Toplumun Rolü.” İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 7(2), 201-224. (4) Ayşegül Akpınar Gönenç. (2001). Sivil Toplum: Düşünsel Temelleri ve Türkiye Perspektifi. İstanbul: Altkitap, 47-50. |
6 | 'Kötü' Sivil Toplum | Okuma Paketi (1) Ozan Erözden. (2005). “Sivil Toplumun Farklı Görünümleri: Hırvatistan Örneği.” Sivil Toplum: Farklı Bakışlar, içinde, Lutfi Sunar (ed.). İstanbul: Kaknüs Yayınları, 175-188. |
7 | Sivil Toplum, Devlet ve Türkiye Devleti | Okuma Paketi (1) Gülgün Tosun. (2001). “Türkiye’de Devlet-Sivil Toplum İlişkisi Bağlamında Demokrasinin Pekişmesinin Önündeki Engellere İlişkin Kuramsal ve Pratik Bir Yaklaşım.” Ege Akademik Bakış, 1(1), 224-243. (2) Seyfettin Aslan. (2010). “Türkiye’de Sivil Toplum.” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(31), 260-283. (3) Fuat Keyman. (2006). Türkiye’de Sivil Toplumun Serüveni: İmkansızlıklar İçinde Bir Vaha. Ankara: STGM, 22-36. (4) Tanıl Bora ve Selda Çağlar. “Modernleşme ve Batılılaşmanın Bir Taşıyıcısı Olarak Sivil Toplum Kuruluşları.” Modernleşme ve Batıcılık, içinde, Uygur Kocabaşoğlu (ed.). İstanbul: İletişim Yayınları, 336-346. |
8 | Sivil Toplum, Devlet ve Türkiye Devleti | Okuma Paketi (1) Gülgün Tosun. (2001). “Türkiye’de Devlet-Sivil Toplum İlişkisi Bağlamında Demokrasinin Pekişmesinin Önündeki Engellere İlişkin Kuramsal ve Pratik Bir Yaklaşım.” Ege Akademik Bakış, 1(1), 224-243. (2) Seyfettin Aslan. (2010). “Türkiye’de Sivil Toplum.” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(31), 260-283. (3) Fuat Keyman. (2006). Türkiye’de Sivil Toplumun Serüveni: İmkansızlıklar İçinde Bir Vaha. Ankara: STGM, 22-36. (4) Tanıl Bora ve Selda Çağlar. “Modernleşme ve Batılılaşmanın Bir Taşıyıcısı Olarak Sivil Toplum Kuruluşları.” Modernleşme ve Batıcılık, içinde, Uygur Kocabaşoğlu (ed.). İstanbul: İletişim Yayınları, 336-346. |
9 | Sivil Toplum, Din ve İslam | Okuma Paketi (1) Tuba Gün. (2017). “Islam’da Ve Müslüman Doğu Toplumlarinda Sivil Toplum Ve Demokrasi Kavramına Ilişkin Tartışmalar.” TESAM Akademi Dergisi, 4(1), 155-190. (2) Duygu Duman ve Ilgın Barut. (2015). “İslam ve Sivil Toplum Tartışmaları Üzerine Eleştirel Bir Bakış.” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(37), 871-879. |
10 | Sivil Toplum, Etnik Çatışmalar ve Kürt Meselesi | Okuma Paketi (1) Muzaffer Ercan Yılmaz. (2012). “Etnik Çatışmalarda Sivil Toplum Örgütleri ve Barışa Yönelik Katkıları.” Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 156-176. (2) Nathalie Tocci. (2009). Türkiye’nin Kürt Sorununda İnsan Hakları, Sivil Toplum ve Çatışma. SHUR Working Paper Series. |
11 | Sunum Görüşmeleri | Öğrenci Sunum Kaynakları |
12 | Sivil Toplum, Toplumsal Cinsiyet ve Başörtüsü Sorunu | Okuma Paketi (1) Banu Terkan. (2010). “Kadın Örgütlerinin İnterneti Alternatif Medya Olarak Kullanımı Üzerine Bir İnceleme.” Selçuk Üniversitesi İletişim Dergisi, 6(3), 34-55. (2) Banu Terkan. (2010). “Kadın Örgütlerinin İnterneti Alternatif Medya Olarak Kullanımı Üzerine Bir İnceleme.” Selçuk Üniversitesi İletişim Dergisi, 6(3), 34-55. Canan Aslan Akman. (2008). “Sivil Toplumun Yeni Aktörleri Olarak İslami Eğilimli Kadın Dernekleri.” Toplum ve Demokrasi, 2(4), 71-90. |
13 | Sivil Toplu ve Medya | Sema Akboğa ve Engin Arık. (2018). “Türkiye’de Sivil Toplum Kuruluşlarının Medyada Görünürlüğü.” İnsan ve Toplum, 8(1), 37-65. |
14 | Sunumlar | Öğrenci Slaytları |
Kaynak |
Philippe C. Schmitter ve Terry Lyn Karl. (1999). “Demokrasi Nedir, Ne değildir?” (L. Gönenç, Çev.). A. Yayla (Ed.). Sosyal ve Siyasal Teori- Seçme Yazılar. Ankara: Siyasal Kitabevi, 3-15. Sema Akboğa ve Osman Şahin. (2018). “Türkiye’de Demokrasi Algıları: Cinsiyet, Etnik ve Dini Dinamikler.” Journal of Economy Culture and Society, 57(2), 1-28. Seyfettin Aslan. (2012). “Demokrasi Bağlamında Sosyal Sermaye ve Sivil Toplum İlişkisi.” Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 45-58. Cenker Özer, Işıl Cerem. (2019). “Sizce, insanların çoğuna güvenilir mi?” Türkiye’de Genelleştirilmiş Güven Üzerine Ampirik Bir Analiz.” Gaziantep University Journal of Social Sciences, 18(1), 291-310. Fuat Keyman. (2006). Türkiye’de Sivil Toplumun Serüveni: İmkansızlıklar İçinde Bir Vaha. Ankara: STGM, 22-36. Ceren Avcil. (2020). “Türkiye’de Sivil Toplum (1923-2000 Dönemi).” Turkish Studies – Economics, Finance, Politics, 15(3), 1179-1194. (1187-1194) Ozan Erözden. (2005). “Sivil Toplumun Farklı Görünümleri: Hırvatistan Örneği.” Sivil Toplum: Farklı Bakışlar, içinde, Lutfi Sunar (ed.). İstanbul: Kaknüs Yayınları, 175-188. Tuba Gün. (2017). “İslam’da ve Müslüman Doğu Toplumlarında Sivil Toplum ve Demokrasi Kavramına İlişkin Tartışmalar.” TESAM Akademi Dergisi, 4(1), 155-190. Muzaffer Ercan Yılmaz. (2012). “Etnik Çatışmalarda Sivil Toplum Örgütleri ve Barışa Yönelik Katkıları.” Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 156-176. Özge Zihnioğlu. (2013). “Avrupa Birliği’ne Katılım ve Türkiye’de Demokratikleşme: Sivil Toplum Kuruluşlarının Rolü.” Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1): 169-180. Sema Akboğa ve Engin Arık. (2018). “Türkiye’de Sivil Toplum Kuruluşlarının Medyada Görünürlüğü.” İnsan ve Toplum, 8(1), 37-65. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 6 | 6 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 3 | 7 | 21 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(159/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİVİL TOPLUM TARTIŞMALARI | SKY3149890 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Salı 12:45-13:30 Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Sema AKBOĞA DEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Sema AKBOĞA DEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sivil toplum kavramı ve kavramın demokrasiyle ilişkisi, toplumsal ve siyasal süreçler üstüne yapılan teorik ve günlük tartışmaların konularından birisidir. “Sivil Toplum Tartışmaları” dersi bu ilişkiye dair olan ana kavramları, teorileri ve tartışmaları öğrencilere tanıtmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla, bu ders ilk olarak sivil toplum ve demokrasi kavramlarına getirilmiş farklı bakış açılarına, daha sonra da sivil toplumun demokrasiye yaptığı katkılara dair geliştirilmiş farklı teorilere odaklanacaktır. Sivil toplum ve demokrasi arasındaki ilişkiyi örneklendirmek için de, sivil toplumun çeşitli toplumsal yapılar ve süreçlerle nasıl ilişkili olduğunu anlatacaktır. Bunu yaparken de bu ders Türkiye’deki çeşitli sivil toplum kuruluşlarının Türk demokrasisinin önemli konularından olan başörtüsü yasağı ve Kürt sorusu gibi meselelere nasıl yaklaştığı üstünde duracaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse Giriş,Sivil Toplum Nedir?,Demokrasi Nedir?,Sivil Toplum Demokrasi İçin Ne Yapar?,Sivil Toplum Demokrasi İçin Ne Yapar?,'Kötü' Sivil Toplum,Sivil Toplum, Devlet ve Türkiye Devleti,Sivil Toplum, Devlet ve Türkiye Devleti,Sivil Toplum, Din ve İslam,Sivil Toplum, Etnik Çatışmalar ve Kürt Meselesi,Sunum Görüşmeleri,Sivil Toplum, Toplumsal Cinsiyet ve Başörtüsü Sorunu,Sivil Toplu ve Medya,Sunumlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sivil toplumun farklı kavramsallaştırmalarını ayırt eder. | 10, 13, 16, 9 | A |
2. Demokrasinin farklı kavramsallaştırmalarını ayırt eder. | 10, 13, 16, 9 | A |
3. Sivil toplum ve demokrasi arasındaki ilişkiyi çözümler. | 10, 19, 9 | A, F |
4. Sivil toplumun etnik sorunların çözümünde nasıl bir rol oynadığını teşhis eder. | 10, 13, 9 | A, F |
5. Sivil toplumun toplumsal cinsiyet sorunlarının çözümünde nasıl bir rol oynadığını teşhis eder. | 10, 13, 9 | A, F |
6. Sivil toplumun devlet ile birey arasındaki ilişkinin kurulmasındakini rolünü tanımlar. | 13, 9 | A |
7. Sivil toplum ve din arasındaki ilişkiyi analiz eder. | 13, 9 | A |
8. Sivil toplumun toplumsal ilerleme ve toplumsal sorunların çözümü için nasıl kullanılacağı konusunda öneriler geliştirir. | 10, 13, 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş | --- |
2 | Sivil Toplum Nedir? | Okuma Paketi (1) Funda Onbaşı. (2005). Sivil Toplum. İstanbul: L&M Yayınları, 13-59. (2) Ayşegül Akpınar Gönenç. (2001). Sivil Toplum: Düşünsel Temelleri ve Türkiye Perspektifi. İstanbul: Altkitap, 41-46. (3) Meltem Dikmen Caniklioğlu. (2007). Sivil Toplum ve Türkiye Demokrasisindeki İzdüşümleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 15-21. |
3 | Demokrasi Nedir? | Okuma Paketi (1) Murat Aktaş. (2015). “Demokrasi Kavramına Eleştirel bir Bakış.” Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 87-105. |
4 | Sivil Toplum Demokrasi İçin Ne Yapar? | Okuma Paketi (1) Ömer Çaha. (2012). Aşkın Devletten Sivil Topluma. Ankara: Orion Kitabevi, 65-72 (2) Seyfettin Aslan. (2012). “Demokrasi Bağlamında Sosyal Sermaye ve Sivil Toplum İlişkisi.” Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 45-58. (3) Hayri Keser ve Selin Hışım. (2016). “Demokrasilerde Sivil Toplumun Rolü.” İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 7(2), 201-224. (4) Ayşegül Akpınar Gönenç. (2001). Sivil Toplum: Düşünsel Temelleri ve Türkiye Perspektifi. İstanbul: Altkitap, 47-50. |
5 | Sivil Toplum Demokrasi İçin Ne Yapar? | Okuma Paketi (1) Ömer Çaha. (2012). Aşkın Devletten Sivil Topluma. Ankara: Orion Kitabevi, 65-72 (2) Seyfettin Aslan. (2012). “Demokrasi Bağlamında Sosyal Sermaye ve Sivil Toplum İlişkisi.” Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 45-58. (3) Hayri Keser ve Selin Hışım. (2016). “Demokrasilerde Sivil Toplumun Rolü.” İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 7(2), 201-224. (4) Ayşegül Akpınar Gönenç. (2001). Sivil Toplum: Düşünsel Temelleri ve Türkiye Perspektifi. İstanbul: Altkitap, 47-50. |
6 | 'Kötü' Sivil Toplum | Okuma Paketi (1) Ozan Erözden. (2005). “Sivil Toplumun Farklı Görünümleri: Hırvatistan Örneği.” Sivil Toplum: Farklı Bakışlar, içinde, Lutfi Sunar (ed.). İstanbul: Kaknüs Yayınları, 175-188. |
7 | Sivil Toplum, Devlet ve Türkiye Devleti | Okuma Paketi (1) Gülgün Tosun. (2001). “Türkiye’de Devlet-Sivil Toplum İlişkisi Bağlamında Demokrasinin Pekişmesinin Önündeki Engellere İlişkin Kuramsal ve Pratik Bir Yaklaşım.” Ege Akademik Bakış, 1(1), 224-243. (2) Seyfettin Aslan. (2010). “Türkiye’de Sivil Toplum.” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(31), 260-283. (3) Fuat Keyman. (2006). Türkiye’de Sivil Toplumun Serüveni: İmkansızlıklar İçinde Bir Vaha. Ankara: STGM, 22-36. (4) Tanıl Bora ve Selda Çağlar. “Modernleşme ve Batılılaşmanın Bir Taşıyıcısı Olarak Sivil Toplum Kuruluşları.” Modernleşme ve Batıcılık, içinde, Uygur Kocabaşoğlu (ed.). İstanbul: İletişim Yayınları, 336-346. |
8 | Sivil Toplum, Devlet ve Türkiye Devleti | Okuma Paketi (1) Gülgün Tosun. (2001). “Türkiye’de Devlet-Sivil Toplum İlişkisi Bağlamında Demokrasinin Pekişmesinin Önündeki Engellere İlişkin Kuramsal ve Pratik Bir Yaklaşım.” Ege Akademik Bakış, 1(1), 224-243. (2) Seyfettin Aslan. (2010). “Türkiye’de Sivil Toplum.” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(31), 260-283. (3) Fuat Keyman. (2006). Türkiye’de Sivil Toplumun Serüveni: İmkansızlıklar İçinde Bir Vaha. Ankara: STGM, 22-36. (4) Tanıl Bora ve Selda Çağlar. “Modernleşme ve Batılılaşmanın Bir Taşıyıcısı Olarak Sivil Toplum Kuruluşları.” Modernleşme ve Batıcılık, içinde, Uygur Kocabaşoğlu (ed.). İstanbul: İletişim Yayınları, 336-346. |
9 | Sivil Toplum, Din ve İslam | Okuma Paketi (1) Tuba Gün. (2017). “Islam’da Ve Müslüman Doğu Toplumlarinda Sivil Toplum Ve Demokrasi Kavramına Ilişkin Tartışmalar.” TESAM Akademi Dergisi, 4(1), 155-190. (2) Duygu Duman ve Ilgın Barut. (2015). “İslam ve Sivil Toplum Tartışmaları Üzerine Eleştirel Bir Bakış.” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(37), 871-879. |
10 | Sivil Toplum, Etnik Çatışmalar ve Kürt Meselesi | Okuma Paketi (1) Muzaffer Ercan Yılmaz. (2012). “Etnik Çatışmalarda Sivil Toplum Örgütleri ve Barışa Yönelik Katkıları.” Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 156-176. (2) Nathalie Tocci. (2009). Türkiye’nin Kürt Sorununda İnsan Hakları, Sivil Toplum ve Çatışma. SHUR Working Paper Series. |
11 | Sunum Görüşmeleri | Öğrenci Sunum Kaynakları |
12 | Sivil Toplum, Toplumsal Cinsiyet ve Başörtüsü Sorunu | Okuma Paketi (1) Banu Terkan. (2010). “Kadın Örgütlerinin İnterneti Alternatif Medya Olarak Kullanımı Üzerine Bir İnceleme.” Selçuk Üniversitesi İletişim Dergisi, 6(3), 34-55. (2) Banu Terkan. (2010). “Kadın Örgütlerinin İnterneti Alternatif Medya Olarak Kullanımı Üzerine Bir İnceleme.” Selçuk Üniversitesi İletişim Dergisi, 6(3), 34-55. Canan Aslan Akman. (2008). “Sivil Toplumun Yeni Aktörleri Olarak İslami Eğilimli Kadın Dernekleri.” Toplum ve Demokrasi, 2(4), 71-90. |
13 | Sivil Toplu ve Medya | Sema Akboğa ve Engin Arık. (2018). “Türkiye’de Sivil Toplum Kuruluşlarının Medyada Görünürlüğü.” İnsan ve Toplum, 8(1), 37-65. |
14 | Sunumlar | Öğrenci Slaytları |
Kaynak |
Philippe C. Schmitter ve Terry Lyn Karl. (1999). “Demokrasi Nedir, Ne değildir?” (L. Gönenç, Çev.). A. Yayla (Ed.). Sosyal ve Siyasal Teori- Seçme Yazılar. Ankara: Siyasal Kitabevi, 3-15. Sema Akboğa ve Osman Şahin. (2018). “Türkiye’de Demokrasi Algıları: Cinsiyet, Etnik ve Dini Dinamikler.” Journal of Economy Culture and Society, 57(2), 1-28. Seyfettin Aslan. (2012). “Demokrasi Bağlamında Sosyal Sermaye ve Sivil Toplum İlişkisi.” Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 45-58. Cenker Özer, Işıl Cerem. (2019). “Sizce, insanların çoğuna güvenilir mi?” Türkiye’de Genelleştirilmiş Güven Üzerine Ampirik Bir Analiz.” Gaziantep University Journal of Social Sciences, 18(1), 291-310. Fuat Keyman. (2006). Türkiye’de Sivil Toplumun Serüveni: İmkansızlıklar İçinde Bir Vaha. Ankara: STGM, 22-36. Ceren Avcil. (2020). “Türkiye’de Sivil Toplum (1923-2000 Dönemi).” Turkish Studies – Economics, Finance, Politics, 15(3), 1179-1194. (1187-1194) Ozan Erözden. (2005). “Sivil Toplumun Farklı Görünümleri: Hırvatistan Örneği.” Sivil Toplum: Farklı Bakışlar, içinde, Lutfi Sunar (ed.). İstanbul: Kaknüs Yayınları, 175-188. Tuba Gün. (2017). “İslam’da ve Müslüman Doğu Toplumlarında Sivil Toplum ve Demokrasi Kavramına İlişkin Tartışmalar.” TESAM Akademi Dergisi, 4(1), 155-190. Muzaffer Ercan Yılmaz. (2012). “Etnik Çatışmalarda Sivil Toplum Örgütleri ve Barışa Yönelik Katkıları.” Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 156-176. Özge Zihnioğlu. (2013). “Avrupa Birliği’ne Katılım ve Türkiye’de Demokratikleşme: Sivil Toplum Kuruluşlarının Rolü.” Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1): 169-180. Sema Akboğa ve Engin Arık. (2018). “Türkiye’de Sivil Toplum Kuruluşlarının Medyada Görünürlüğü.” İnsan ve Toplum, 8(1), 37-65. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |