Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORTADOĞU'DA SİYASET | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Şit Tufan BUZPINAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders Modern Orta Doğu’nun oluşum dinamiklerini ve bu dinamikler çerçevesinde Orta Doğu ülkelerindeki toplumsal ve siyasal düzeni açıklamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Genel Tanıtımı ve Orta Doğu Kavramı Üzerine Tartışma,Modern Orta Doğu’nun oluşumu,Orta Doğu’da Devletleşme Süreçleri,Arap Milliyetçiliği ve Siyasal Yansımaları,Siyonizm ve Filistin Meselesi,Orta Doğu’da Siyaset ve Din İlişkisi Bağlamında İslamcılık ve İslami Hareketler,Orta Doğu’da Siyasal Hayat ve Ordu,Orta Doğu’da Otoriteryanizm,Arap Ayaklanmaları: Dinamikler, Aktörler ve Süreç,Değişim ve Süreklilik Arasında Demokratik Geçiş Denemeleri,Ayaklanmalar Sonrası Anayasal Gelişmeler,Arap Ayaklanmaları Sonrası Orta Doğu’nun Ekonomi Politiği,Orta Doğu’da Sivil Toplum,Genel Değerlendirme ve Orta Doğu’da Yeni Düzenin İmkanına Dair Mülahazalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Modern Orta Doğu tarihindeki ana kırılma dönemlerini izah eder. | 10, 16, 19, 9 | A |
2. Orta Doğu ülkelerindeki siyasal ve toplumsal yapıları karşılaştırır. | 10, 16, 19, 9 | A |
3. Bölgedeki dinamiklerin küresel düzeydeki siyasal gelişmeleri nasıl şekillendiği ve bu gelişmelerden nasıl etkilendiğini analiz eder. | 10, 16, 19, 9 | A |
4. Ortadoğu bölgesine dair rakip kuramları ve yaklaşımları açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
5. Bölgede yaşanan demokratikleşme sorunları ve otoriter rejimlerin sürekliliği konularını kuramsal olarak tartışır. | 10, 16, 19 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Genel Tanıtımı ve Orta Doğu Kavramı Üzerine Tartışma | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Preface. |
2 | Modern Orta Doğu’nun oluşumu | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 1 & 2. |
3 | Orta Doğu’da Devletleşme Süreçleri | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 3 & 4. |
4 | Arap Milliyetçiliği ve Siyasal Yansımaları | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 5. |
5 | Siyonizm ve Filistin Meselesi | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 6 & 7. |
6 | Orta Doğu’da Siyaset ve Din İlişkisi Bağlamında İslamcılık ve İslami Hareketler | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 8 & 9. |
7 | Orta Doğu’da Siyasal Hayat ve Ordu | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 10. |
8 | Orta Doğu’da Otoriteryanizm | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 11, 12 & 13. |
9 | Arap Ayaklanmaları: Dinamikler, Aktörler ve Süreç | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 14. |
10 | Değişim ve Süreklilik Arasında Demokratik Geçiş Denemeleri | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 15, 16 & 17. |
11 | Ayaklanmalar Sonrası Anayasal Gelişmeler | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 18. |
12 | Arap Ayaklanmaları Sonrası Orta Doğu’nun Ekonomi Politiği | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 19. |
13 | Orta Doğu’da Sivil Toplum | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 20. |
14 | Genel Değerlendirme ve Orta Doğu’da Yeni Düzenin İmkanına Dair Mülahazalar | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 21. |
Kaynak |
William L Cleveland, Martin Bunton. Modern Ortadoğu Tarihi, ter. Mehmet Harmancı, İstanbul: Agora Bernard Lewis, Ortadoğu, ter. Selam Y. Kölay, İstanbul: Arkadaş Youssef M. Choueiri, Ortadoğu Tarihi, ter. Fethi Aytuna, İstanbul: İnkılap Fawaz A. Gerges, Yeni Ortadoğu, ter. Timur Demirtaş; M. İkbal Saylık, İstabul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | X | |||||
2 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | X | |||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
6 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
7 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | X | |||||
8 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | X | |||||
9 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | ||||||
10 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | X | |||||
11 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | X | |||||
12 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 55 | 55 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 70 | 70 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 167 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(167/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORTADOĞU'DA SİYASET | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Şit Tufan BUZPINAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders Modern Orta Doğu’nun oluşum dinamiklerini ve bu dinamikler çerçevesinde Orta Doğu ülkelerindeki toplumsal ve siyasal düzeni açıklamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Genel Tanıtımı ve Orta Doğu Kavramı Üzerine Tartışma,Modern Orta Doğu’nun oluşumu,Orta Doğu’da Devletleşme Süreçleri,Arap Milliyetçiliği ve Siyasal Yansımaları,Siyonizm ve Filistin Meselesi,Orta Doğu’da Siyaset ve Din İlişkisi Bağlamında İslamcılık ve İslami Hareketler,Orta Doğu’da Siyasal Hayat ve Ordu,Orta Doğu’da Otoriteryanizm,Arap Ayaklanmaları: Dinamikler, Aktörler ve Süreç,Değişim ve Süreklilik Arasında Demokratik Geçiş Denemeleri,Ayaklanmalar Sonrası Anayasal Gelişmeler,Arap Ayaklanmaları Sonrası Orta Doğu’nun Ekonomi Politiği,Orta Doğu’da Sivil Toplum,Genel Değerlendirme ve Orta Doğu’da Yeni Düzenin İmkanına Dair Mülahazalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Modern Orta Doğu tarihindeki ana kırılma dönemlerini izah eder. | 10, 16, 19, 9 | A |
2. Orta Doğu ülkelerindeki siyasal ve toplumsal yapıları karşılaştırır. | 10, 16, 19, 9 | A |
3. Bölgedeki dinamiklerin küresel düzeydeki siyasal gelişmeleri nasıl şekillendiği ve bu gelişmelerden nasıl etkilendiğini analiz eder. | 10, 16, 19, 9 | A |
4. Ortadoğu bölgesine dair rakip kuramları ve yaklaşımları açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
5. Bölgede yaşanan demokratikleşme sorunları ve otoriter rejimlerin sürekliliği konularını kuramsal olarak tartışır. | 10, 16, 19 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Genel Tanıtımı ve Orta Doğu Kavramı Üzerine Tartışma | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Preface. |
2 | Modern Orta Doğu’nun oluşumu | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 1 & 2. |
3 | Orta Doğu’da Devletleşme Süreçleri | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 3 & 4. |
4 | Arap Milliyetçiliği ve Siyasal Yansımaları | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 5. |
5 | Siyonizm ve Filistin Meselesi | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 6 & 7. |
6 | Orta Doğu’da Siyaset ve Din İlişkisi Bağlamında İslamcılık ve İslami Hareketler | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 8 & 9. |
7 | Orta Doğu’da Siyasal Hayat ve Ordu | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 10. |
8 | Orta Doğu’da Otoriteryanizm | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 11, 12 & 13. |
9 | Arap Ayaklanmaları: Dinamikler, Aktörler ve Süreç | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 14. |
10 | Değişim ve Süreklilik Arasında Demokratik Geçiş Denemeleri | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 15, 16 & 17. |
11 | Ayaklanmalar Sonrası Anayasal Gelişmeler | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 18. |
12 | Arap Ayaklanmaları Sonrası Orta Doğu’nun Ekonomi Politiği | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 19. |
13 | Orta Doğu’da Sivil Toplum | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 20. |
14 | Genel Değerlendirme ve Orta Doğu’da Yeni Düzenin İmkanına Dair Mülahazalar | Cleveland & Bunton, A History of the Modern Middle East, Chapter 21. |
Kaynak |
William L Cleveland, Martin Bunton. Modern Ortadoğu Tarihi, ter. Mehmet Harmancı, İstanbul: Agora Bernard Lewis, Ortadoğu, ter. Selam Y. Kölay, İstanbul: Arkadaş Youssef M. Choueiri, Ortadoğu Tarihi, ter. Fethi Aytuna, İstanbul: İnkılap Fawaz A. Gerges, Yeni Ortadoğu, ter. Timur Demirtaş; M. İkbal Saylık, İstabul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | X | |||||
2 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | X | |||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
6 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
7 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | X | |||||
8 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | X | |||||
9 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | ||||||
10 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | X | |||||
11 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | X | |||||
12 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |