Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DEMOKRASİ VE OTOKRASİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve ATEŞ EREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve ATEŞ EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders lisans öğrencilerinin demokratik ve otokratik siyasi rejimler hakkında temel meseleleri ve bilimsel çalışmaları irdelemek için tasarlanmıştır. Demokrasi nedir? Bir siyasi rejim neye göre demokrasi ya da otokrasi olarak sınıflandırılır? Neden bazı ülkeler demokratik, diğerleri değildir? Demokrasiler neden ve nasıl ortadan kalkar? Günümüzde demokratik gerileme olarak adlandırılan olgu hakkında ne biliyoruz? Ders boyunca başlıca bu sorular, siyaset bilimi yazınındaki temel kavram, teori ve ampirik çalışmalar ışığında tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; ,,,,,,,,,,,,,,; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Demokrasinin çeşitli tanımlarını ve farklı ölçme yollarını öğrenir; bir siyasi rejimin hangi kriterlere göre demokrasi olarak sınıflandırılabileceğini özetler, bu kriterlere göre örnek siyasi rejimlerin nasıl sınıflandırılabileceğini açıklar. | 10, 13, 14, 19, 23, 5, 9 | A, E |
Otokratik bir rejimin ne olduğunu ve temel özelliklerini tanımlar, farklı otokratik rejim türlerini karşılaştırır. | 10, 13, 16, 19, 6, 9 | A |
Demokratik konsolidasyon ve siyasi kültür kavramlarını tanımlar, bunlar ile demokrasinin idamesi arasındaki ilişkileri açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A |
Siyasi rejimleri demokrasi-otokrasi spektrumu doğrultusunda konumlandırır, hibrit rejimleri örneklendirir. | 10, 16, 19, 6, 9 | A |
Demokratikleşme olgusunu tanımlar, farklı teorik açıklamaları özetler. | 10, 16, 19, 6, 9 | A |
Demokrasilerin neden ve nasıl çöktüğünü açıklar, ilgili örnekleri tartışır. | 10, 16, 9 | A |
Siyasete askeri müdahalenin farklı yollarını tanımlar, bunların demokrasinin geleceği üzerindeki kısa ve uzun vadeli etkilerini özetler. | 10, 16, 19, 9 | A |
Yönetişim kavramını öğrenir, bununla siyasi rejimler arasındaki ilişkiyi irdeler ve farklı siyasi rejimlerin ekonomi, sosyal refah ya fa uluslararası ilişkiler açısından kabiliyet ve performanslarını karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
Popülizm, kutuplaşma ve yolsuzluk kavramlarını tanır, bunlar ile demokratik gerileme ya da çöküş arasındaki ilişkileri açıklar ve örneklendirir. | 10, 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | ||
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 | ||
15 |
Kaynak |
Çeşitli makale ve kitap bölümlerinden oluşturulmuş okuma listesi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | ||||||
2 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | ||||||
3 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | ||||||
4 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | ||||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | ||||||
6 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
7 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | ||||||
8 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | ||||||
9 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | ||||||
10 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | ||||||
11 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | ||||||
12 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DEMOKRASİ VE OTOKRASİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve ATEŞ EREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve ATEŞ EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders lisans öğrencilerinin demokratik ve otokratik siyasi rejimler hakkında temel meseleleri ve bilimsel çalışmaları irdelemek için tasarlanmıştır. Demokrasi nedir? Bir siyasi rejim neye göre demokrasi ya da otokrasi olarak sınıflandırılır? Neden bazı ülkeler demokratik, diğerleri değildir? Demokrasiler neden ve nasıl ortadan kalkar? Günümüzde demokratik gerileme olarak adlandırılan olgu hakkında ne biliyoruz? Ders boyunca başlıca bu sorular, siyaset bilimi yazınındaki temel kavram, teori ve ampirik çalışmalar ışığında tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; ,,,,,,,,,,,,,,; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Demokrasinin çeşitli tanımlarını ve farklı ölçme yollarını öğrenir; bir siyasi rejimin hangi kriterlere göre demokrasi olarak sınıflandırılabileceğini özetler, bu kriterlere göre örnek siyasi rejimlerin nasıl sınıflandırılabileceğini açıklar. | 10, 13, 14, 19, 23, 5, 9 | A, E |
Otokratik bir rejimin ne olduğunu ve temel özelliklerini tanımlar, farklı otokratik rejim türlerini karşılaştırır. | 10, 13, 16, 19, 6, 9 | A |
Demokratik konsolidasyon ve siyasi kültür kavramlarını tanımlar, bunlar ile demokrasinin idamesi arasındaki ilişkileri açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A |
Siyasi rejimleri demokrasi-otokrasi spektrumu doğrultusunda konumlandırır, hibrit rejimleri örneklendirir. | 10, 16, 19, 6, 9 | A |
Demokratikleşme olgusunu tanımlar, farklı teorik açıklamaları özetler. | 10, 16, 19, 6, 9 | A |
Demokrasilerin neden ve nasıl çöktüğünü açıklar, ilgili örnekleri tartışır. | 10, 16, 9 | A |
Siyasete askeri müdahalenin farklı yollarını tanımlar, bunların demokrasinin geleceği üzerindeki kısa ve uzun vadeli etkilerini özetler. | 10, 16, 19, 9 | A |
Yönetişim kavramını öğrenir, bununla siyasi rejimler arasındaki ilişkiyi irdeler ve farklı siyasi rejimlerin ekonomi, sosyal refah ya fa uluslararası ilişkiler açısından kabiliyet ve performanslarını karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
Popülizm, kutuplaşma ve yolsuzluk kavramlarını tanır, bunlar ile demokratik gerileme ya da çöküş arasındaki ilişkileri açıklar ve örneklendirir. | 10, 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | ||
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 | ||
15 |
Kaynak |
Çeşitli makale ve kitap bölümlerinden oluşturulmuş okuma listesi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | ||||||
2 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | ||||||
3 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | ||||||
4 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | ||||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | ||||||
6 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
7 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | ||||||
8 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | ||||||
9 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | ||||||
10 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | ||||||
11 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | ||||||
12 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |