Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK DIŞ POLİTİKASI II | INT4211131 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Osman Zeki GÖKÇE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Habibe ÖZDAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere 1980-2023 yılları arasında Türk dış politikasının ana aktörleri, dinamikleri, sürekliliği ve değişen unsurları ile dünya siyasetiyle etkileşimi hakkında genel bir bakış açısı kazandırmaktır. Bu dönemde üç dönem bulunmaktadır: 1980-1990, 1991-2001, 2002-2023. Büyük güçlere, komşu devletlere ve bölgesel güçlere yönelik Türk dış politikası analiz edilecektir. Türk uluslararası politikasındaki süreklilikler ve değişimlerin yanı sıra küresel sistemin Türk dış politikası üzerindeki etkisi de incelenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Hafta: Giriş,2. Hafta I. Dönem 1980-1990 - Darbe sonrası Türk dış politikası,3. Hafta: I. Dönem 1980-1990 - Türkiye'nin Avrupa Topluluğu ile ilişkileri ,4. Hafta: I. Dönem 1980-1990- Yunanistan, Kıbrıs ve Balkan ülkelerine yönelik Türk dış politikası,5. Hafta: I. Dönem 1980-1990- Türkiye ve Orta Doğu & Sovyetler Birliği ile İlişkiler,6. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Soğuk Savaş'ın sona ermesi ve Türk dış politikası üzerindeki etkisi ,7. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Türkiye'nin ABD ile ilişkileri ,8. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Türkiye'nin Avrupa Birliği ile ilişkileri ,9. Hafta 9. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Türkiye'nin Yunanistan, Kıbrıs ve Balkan ülkelerine yönelik politikası,10. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Rusya, Kafkasya ve Orta Asya'ya yönelik Türk dış politikası,11. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Türkiye'nin Orta Doğu ülkeleriyle ilişkileri,12. Hafta Dönem III: AKP'nin 2002 sonrası dış politikası,13. Hafta: Simülasyon,14. Hafta: Sunumlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
-Öğrenciler 1980'den bu yana Türk dış politikasının temel dinamiklerini analiz ederler. | 10, 13, 16, 9 | A |
- Öğrenciler, Soğuk Savaş'ın sona ermesinin Türkiye'nin uluslararası ilişkileri üzerindeki etkisini inceler. | 10, 16, 19, 9 | A |
-Öğrenciler, Türk dış politikasındaki temel gelişmeleri kavramsal ve teorik bir perspektiften keşfeder. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
-Öğrenciler, Türkiye'nin küresel ilişkilerine ışık tutar. | 10, 16, 19, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Hafta: Giriş | |
2 | 2. Hafta I. Dönem 1980-1990 - Darbe sonrası Türk dış politikası | William Hale, Turkish Foreign Policy since 1774, London, Routledge, 2013, p. 118-131. |
3 | 3. Hafta: I. Dönem 1980-1990 - Türkiye'nin Avrupa Topluluğu ile ilişkileri | Baskın Oran (ed.), Turkish Foreign Policy 1919-2006. Facts and Analysis with Documents, trans. by Mustafa Akşin, Salt Lake City, The University of Utah Press, p. 569-580. |
4 | 4. Hafta: I. Dönem 1980-1990- Yunanistan, Kıbrıs ve Balkan ülkelerine yönelik Türk dış politikası | Oran (ed.), Turkish Foreign Policy, p. 581-593, 623-631. |
5 | 5. Hafta: I. Dönem 1980-1990- Türkiye ve Orta Doğu & Sovyetler Birliği ile İlişkiler | Oran (Hrsg.), Turkish Foreign Policy, p. 595-622. |
6 | 6. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Soğuk Savaş'ın sona ermesi ve Türk dış politikası üzerindeki etkisi | Hale, Turkish Foreign Policy since 1774, p. 135-157 |
7 | 7. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Türkiye'nin ABD ile ilişkileri | Hale, Turkish Foreign Policy since 1774, p. 158-165. |
8 | 8. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Türkiye'nin Avrupa Birliği ile ilişkileri | Hale, Turkish Foreign Policy since 1774, p. 174-187. |
9 | 9. Hafta 9. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Türkiye'nin Yunanistan, Kıbrıs ve Balkan ülkelerine yönelik politikası | Hale, Turkish Foreign Policy since 1774, p. 194-206. |
10 | 10. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Rusya, Kafkasya ve Orta Asya'ya yönelik Türk dış politikası | Hale, Turkish Foreign Policy since 1774, p. 207-225. |
11 | 11. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Türkiye'nin Orta Doğu ülkeleriyle ilişkileri | Hale, Turkish Foreign Policy since 1774, p. 226-242. Behlül Özkan, “Relations between Turkey and Syria in the 1980’s and 1990’s: Political Islam, Muslim Brotherhood and Intelligence Wars”, Uluslararası İlişkiler, Vol. 16, No 2, 2019, S. 5-25. (https://uidergisi.com.tr/yazilar/1980-ve-1990%E2%80%99larda-turkiye-ve-suriye-arasindaki-iliskiler-siyasi-islam-musluman-kardesler-ve-istihbarat-savaslari) |
12 | 12. Hafta Dönem III: AKP'nin 2002 sonrası dış politikası | Ziya Öniş and Mustafa Kutlay, “The dynamics of emerging middle-power influence in regional and global governance: the paradoxical case of Turkey”, Australian Journal of International Affairs, 2017, Vol. 71, No 2, p. 164-183. |
13 | 13. Hafta: Simülasyon | |
14 | 14. Hafta: Sunumlar |
Kaynak |
William Hale, Turkish Foreign Policy since 1774, London, Routledge, 2013 Baskın Oran (Hrsg.), Turkish Foreign Policy 1919-2006. Facts and Analysis with Documents, trans. By Mustafa Akşin, Salt Lake City, The University of Utah Press Baskın Oran (der.), Türk Dış Politikası, Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt II: 1980-2001, İstanbul, İletişim, 2001. Baskın Oran (der.), Türk Dış Politikası, Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt III: 2001-2012, İstanbul, İletişim, 2013. Pınar Gözen Ercan (ed.), Turkish Foreign Policy, Palgrave, 2017, S. 63-82. İlhan Uzgel, Ulusal Çıkar ve Dış Politika, Ankara, İmge, 2004. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | ||||||
2 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | ||||||
3 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | ||||||
4 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | ||||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | ||||||
6 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
7 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | ||||||
8 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | ||||||
9 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | ||||||
10 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | ||||||
11 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | ||||||
12 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK DIŞ POLİTİKASI II | INT4211131 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Osman Zeki GÖKÇE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Habibe ÖZDAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere 1980-2023 yılları arasında Türk dış politikasının ana aktörleri, dinamikleri, sürekliliği ve değişen unsurları ile dünya siyasetiyle etkileşimi hakkında genel bir bakış açısı kazandırmaktır. Bu dönemde üç dönem bulunmaktadır: 1980-1990, 1991-2001, 2002-2023. Büyük güçlere, komşu devletlere ve bölgesel güçlere yönelik Türk dış politikası analiz edilecektir. Türk uluslararası politikasındaki süreklilikler ve değişimlerin yanı sıra küresel sistemin Türk dış politikası üzerindeki etkisi de incelenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Hafta: Giriş,2. Hafta I. Dönem 1980-1990 - Darbe sonrası Türk dış politikası,3. Hafta: I. Dönem 1980-1990 - Türkiye'nin Avrupa Topluluğu ile ilişkileri ,4. Hafta: I. Dönem 1980-1990- Yunanistan, Kıbrıs ve Balkan ülkelerine yönelik Türk dış politikası,5. Hafta: I. Dönem 1980-1990- Türkiye ve Orta Doğu & Sovyetler Birliği ile İlişkiler,6. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Soğuk Savaş'ın sona ermesi ve Türk dış politikası üzerindeki etkisi ,7. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Türkiye'nin ABD ile ilişkileri ,8. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Türkiye'nin Avrupa Birliği ile ilişkileri ,9. Hafta 9. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Türkiye'nin Yunanistan, Kıbrıs ve Balkan ülkelerine yönelik politikası,10. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Rusya, Kafkasya ve Orta Asya'ya yönelik Türk dış politikası,11. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Türkiye'nin Orta Doğu ülkeleriyle ilişkileri,12. Hafta Dönem III: AKP'nin 2002 sonrası dış politikası,13. Hafta: Simülasyon,14. Hafta: Sunumlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
-Öğrenciler 1980'den bu yana Türk dış politikasının temel dinamiklerini analiz ederler. | 10, 13, 16, 9 | A |
- Öğrenciler, Soğuk Savaş'ın sona ermesinin Türkiye'nin uluslararası ilişkileri üzerindeki etkisini inceler. | 10, 16, 19, 9 | A |
-Öğrenciler, Türk dış politikasındaki temel gelişmeleri kavramsal ve teorik bir perspektiften keşfeder. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
-Öğrenciler, Türkiye'nin küresel ilişkilerine ışık tutar. | 10, 16, 19, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Hafta: Giriş | |
2 | 2. Hafta I. Dönem 1980-1990 - Darbe sonrası Türk dış politikası | William Hale, Turkish Foreign Policy since 1774, London, Routledge, 2013, p. 118-131. |
3 | 3. Hafta: I. Dönem 1980-1990 - Türkiye'nin Avrupa Topluluğu ile ilişkileri | Baskın Oran (ed.), Turkish Foreign Policy 1919-2006. Facts and Analysis with Documents, trans. by Mustafa Akşin, Salt Lake City, The University of Utah Press, p. 569-580. |
4 | 4. Hafta: I. Dönem 1980-1990- Yunanistan, Kıbrıs ve Balkan ülkelerine yönelik Türk dış politikası | Oran (ed.), Turkish Foreign Policy, p. 581-593, 623-631. |
5 | 5. Hafta: I. Dönem 1980-1990- Türkiye ve Orta Doğu & Sovyetler Birliği ile İlişkiler | Oran (Hrsg.), Turkish Foreign Policy, p. 595-622. |
6 | 6. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Soğuk Savaş'ın sona ermesi ve Türk dış politikası üzerindeki etkisi | Hale, Turkish Foreign Policy since 1774, p. 135-157 |
7 | 7. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Türkiye'nin ABD ile ilişkileri | Hale, Turkish Foreign Policy since 1774, p. 158-165. |
8 | 8. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Türkiye'nin Avrupa Birliği ile ilişkileri | Hale, Turkish Foreign Policy since 1774, p. 174-187. |
9 | 9. Hafta 9. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Türkiye'nin Yunanistan, Kıbrıs ve Balkan ülkelerine yönelik politikası | Hale, Turkish Foreign Policy since 1774, p. 194-206. |
10 | 10. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Rusya, Kafkasya ve Orta Asya'ya yönelik Türk dış politikası | Hale, Turkish Foreign Policy since 1774, p. 207-225. |
11 | 11. Hafta: Dönem II: 1991-2001 - Türkiye'nin Orta Doğu ülkeleriyle ilişkileri | Hale, Turkish Foreign Policy since 1774, p. 226-242. Behlül Özkan, “Relations between Turkey and Syria in the 1980’s and 1990’s: Political Islam, Muslim Brotherhood and Intelligence Wars”, Uluslararası İlişkiler, Vol. 16, No 2, 2019, S. 5-25. (https://uidergisi.com.tr/yazilar/1980-ve-1990%E2%80%99larda-turkiye-ve-suriye-arasindaki-iliskiler-siyasi-islam-musluman-kardesler-ve-istihbarat-savaslari) |
12 | 12. Hafta Dönem III: AKP'nin 2002 sonrası dış politikası | Ziya Öniş and Mustafa Kutlay, “The dynamics of emerging middle-power influence in regional and global governance: the paradoxical case of Turkey”, Australian Journal of International Affairs, 2017, Vol. 71, No 2, p. 164-183. |
13 | 13. Hafta: Simülasyon | |
14 | 14. Hafta: Sunumlar |
Kaynak |
William Hale, Turkish Foreign Policy since 1774, London, Routledge, 2013 Baskın Oran (Hrsg.), Turkish Foreign Policy 1919-2006. Facts and Analysis with Documents, trans. By Mustafa Akşin, Salt Lake City, The University of Utah Press Baskın Oran (der.), Türk Dış Politikası, Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt II: 1980-2001, İstanbul, İletişim, 2001. Baskın Oran (der.), Türk Dış Politikası, Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt III: 2001-2012, İstanbul, İletişim, 2013. Pınar Gözen Ercan (ed.), Turkish Foreign Policy, Palgrave, 2017, S. 63-82. İlhan Uzgel, Ulusal Çıkar ve Dış Politika, Ankara, İmge, 2004. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | ||||||
2 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | ||||||
3 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | ||||||
4 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | ||||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | ||||||
6 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
7 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | ||||||
8 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | ||||||
9 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | ||||||
10 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | ||||||
11 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | ||||||
12 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |