Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUKUKUN TEMEL KAVRAMLARI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Zeynep Feyza EKER AYHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Zeynep Feyza EKER AYHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hukukun temel kavram ve kurumları ile Türk Hukuk Sistemi hakkında genel bilgi sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal davranış kuralları ve hukuk düzeni,Hukuk kurallarının çeşitleri,Hukuk kavramı ve hukuk sistemleri,Hukukun dalları,Hukukun kaynakları,Hukuk kurallarının yürürlüğü,Hukukta zamanaşımı,Hukuk kurallarının yaptırımları,Hukuki kişilik – gerçek kişiler,Tüzel kişiler,Haklar,Borçlar,Sözleşmeler,Türk yargı sistemi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
4.Hukuk dallarına göre farklı yaptırım türlerini inceler. | 10, 16, 9 | A |
5.Hukuk kurallarının belli başlı yorum yöntemlerini ayırır. | 10, 16, 9 | A |
1. Sosyal davranış kuralları ile hukuk kurallarını ayıran temel özellikleri belirler. | 10, 16, 9 | A |
1.1. Ahlak kuralları ile hukuk kuralları arasındaki ilişkiyi özetler. | 10, 16, 9 | A |
1.2. Din kuralları ile hukuk kuralları arasındaki ilişkiyi karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
1.3. Görgü kuralları ile hukuk kuralları arasındaki farklılıkları bulur. | 10, 16, 9 | A |
1.4. Örf ve adet kuralları ile hukuk kuralları arasındaki farkı ayırt eder. | 10, 16, 9 | A |
2. Hukukun farklı dalları ve kaynaklarını tartışır. | 10, 16, 9 | A |
2.1. Kamu hukuku-özel hukuk ayrımının kökenini ve günümüzdeki uygulamayı sorgular. | 10, 13, 9 | A |
2.2. Hukukun farklı dallarını ve bunların temel özelliklerini sıralar. | 10, 16, 9 | A |
2.3. Hukukun kaynaklarını ve hukukun dallarına göre hukuk kaynaklarının uygulanmasını araştırır. | 10, 16, 9 | A |
3. Hukuk kurallarının çeşitleri, uygulanması, yaptırımları ve yorumlanması konularını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
3.1. Hukuk kurallarının çeşitlerini sıralar. | 10, 16, 9 | A |
3.2. Hukuk kurallarının yer ve zaman bakımından uygulanmasını listeler. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal davranış kuralları ve hukuk düzeni | Ders kitabından ön okuma |
2 | Hukuk kurallarının çeşitleri | Ders kitabından ön okuma |
3 | Hukuk kavramı ve hukuk sistemleri | Ders kitabından ön okuma |
4 | Hukukun dalları | Ders kitabından ön okuma |
5 | Hukukun kaynakları | Ders kitabından ön okuma |
6 | Hukuk kurallarının yürürlüğü | Ders kitabından ön okuma |
7 | Hukukta zamanaşımı | Ders kitabından ön okuma |
8 | Hukuk kurallarının yaptırımları | Ders kitabından ön okuma |
9 | Hukuki kişilik – gerçek kişiler | Ders kitabından ön okuma |
10 | Tüzel kişiler | Ders kitabından ön okuma |
11 | Haklar | Ders kitabından ön okuma |
12 | Borçlar | Ders kitabından ön okuma |
13 | Sözleşmeler | Ders kitabından ön okuma |
14 | Türk yargı sistemi | Ön okumalar |
Kaynak |
Rona Aybay, An Introduction to Law, Der Publishing House, İstanbul, 2020 |
Tuğrul Ansay, Don Wallace Jr, Introduction To Turkish Law, Sixth Edition, Kluwer Law International, Alphen aan den Rijn, 2011 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | X | |||||
2 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | X | |||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
6 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
7 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | X | |||||
8 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | X | |||||
9 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | X | |||||
10 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | ||||||
11 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | X | |||||
12 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 65 | 65 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 137 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(137/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUKUKUN TEMEL KAVRAMLARI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Zeynep Feyza EKER AYHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Zeynep Feyza EKER AYHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hukukun temel kavram ve kurumları ile Türk Hukuk Sistemi hakkında genel bilgi sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal davranış kuralları ve hukuk düzeni,Hukuk kurallarının çeşitleri,Hukuk kavramı ve hukuk sistemleri,Hukukun dalları,Hukukun kaynakları,Hukuk kurallarının yürürlüğü,Hukukta zamanaşımı,Hukuk kurallarının yaptırımları,Hukuki kişilik – gerçek kişiler,Tüzel kişiler,Haklar,Borçlar,Sözleşmeler,Türk yargı sistemi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
4.Hukuk dallarına göre farklı yaptırım türlerini inceler. | 10, 16, 9 | A |
5.Hukuk kurallarının belli başlı yorum yöntemlerini ayırır. | 10, 16, 9 | A |
1. Sosyal davranış kuralları ile hukuk kurallarını ayıran temel özellikleri belirler. | 10, 16, 9 | A |
1.1. Ahlak kuralları ile hukuk kuralları arasındaki ilişkiyi özetler. | 10, 16, 9 | A |
1.2. Din kuralları ile hukuk kuralları arasındaki ilişkiyi karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
1.3. Görgü kuralları ile hukuk kuralları arasındaki farklılıkları bulur. | 10, 16, 9 | A |
1.4. Örf ve adet kuralları ile hukuk kuralları arasındaki farkı ayırt eder. | 10, 16, 9 | A |
2. Hukukun farklı dalları ve kaynaklarını tartışır. | 10, 16, 9 | A |
2.1. Kamu hukuku-özel hukuk ayrımının kökenini ve günümüzdeki uygulamayı sorgular. | 10, 13, 9 | A |
2.2. Hukukun farklı dallarını ve bunların temel özelliklerini sıralar. | 10, 16, 9 | A |
2.3. Hukukun kaynaklarını ve hukukun dallarına göre hukuk kaynaklarının uygulanmasını araştırır. | 10, 16, 9 | A |
3. Hukuk kurallarının çeşitleri, uygulanması, yaptırımları ve yorumlanması konularını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
3.1. Hukuk kurallarının çeşitlerini sıralar. | 10, 16, 9 | A |
3.2. Hukuk kurallarının yer ve zaman bakımından uygulanmasını listeler. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal davranış kuralları ve hukuk düzeni | Ders kitabından ön okuma |
2 | Hukuk kurallarının çeşitleri | Ders kitabından ön okuma |
3 | Hukuk kavramı ve hukuk sistemleri | Ders kitabından ön okuma |
4 | Hukukun dalları | Ders kitabından ön okuma |
5 | Hukukun kaynakları | Ders kitabından ön okuma |
6 | Hukuk kurallarının yürürlüğü | Ders kitabından ön okuma |
7 | Hukukta zamanaşımı | Ders kitabından ön okuma |
8 | Hukuk kurallarının yaptırımları | Ders kitabından ön okuma |
9 | Hukuki kişilik – gerçek kişiler | Ders kitabından ön okuma |
10 | Tüzel kişiler | Ders kitabından ön okuma |
11 | Haklar | Ders kitabından ön okuma |
12 | Borçlar | Ders kitabından ön okuma |
13 | Sözleşmeler | Ders kitabından ön okuma |
14 | Türk yargı sistemi | Ön okumalar |
Kaynak |
Rona Aybay, An Introduction to Law, Der Publishing House, İstanbul, 2020 |
Tuğrul Ansay, Don Wallace Jr, Introduction To Turkish Law, Sixth Edition, Kluwer Law International, Alphen aan den Rijn, 2011 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | X | |||||
2 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | X | |||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
6 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
7 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | X | |||||
8 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | X | |||||
9 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | X | |||||
10 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | ||||||
11 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | X | |||||
12 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |