Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
DAVRANIŞSAL İKTİSAT VE FİNANS | ECO2252860 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Saime DÖNER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hakan YILDIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bireylerin verdikleri kararların arkasında hangi psikolojik ve sosyolojik faktörlerin yattığını ve bu faktörlerin bireylerin aldıkları kararları ne şekilde etkilediğini ortaya koymaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Alışveriş Faydası ve Tüketici Fiyatlaması,Zihinsel Kasa,Statükoya Yönelim ve Varsayılan Tercihler,Kazananın Laneti ve Müzayede Davranışı,Kararları Gruplandırmak,Temsil ve Mevcudiyet Kestirmesi,Onaylama Eğilimi ve Aşırı Güven,Risk ve Belirsizlik Altında Karar Verme,Beklenti Teorisi,Kendimizle ihtilafa düşmek: Geleceği tahminde ve geçmişi hatırlamada yaşanan sapmalar,Bencillik ve İyilikseverlik,Adalet ve Psikolojik Oyunlar,Güven ve Mütekabiliyet; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bireylerin karar verirken hangi stratejileri kullandığını açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
1.1. Mevcudiyet kestirmesini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
1.2. Temsil kestirmesini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2. Bireylerin karar vermede ne gibi psikolojik ve bilişsel eğilimlere sahip olduğunu açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
2.1. Zihinsel muhasebe eğilimini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2.2. Kayıptan kaçınma eğilimini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2.3. Teyit eğilimini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
3. Bireylerin geçmişe dönük anlayışlarındaki sorunları açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
3.1. Bireylerin geçmişi ne kadar sağlıklı bir şekilde hatırlayabileceğini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
3.2. Bireylerin geçmişi hatırlamada ne gibi sorunlarla karşılaştığını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
4. Bireylerin geleceğe dönük anlayışlarındaki sorunları açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
4.1. Bireylerin geleceği ne kadar doğru bir şekilde tahmin edebileceğini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
4.2. Bireylerin geleceği tahmin etmede ne gibi sorunlarla karşılaştığını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
5. Bireylerin hangi tür düşünme biçimlerine sahip olduğunu açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
5.1. Beynimizde birinci sistemin nasıl çalıştığını açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
5.2. Beynimizde ikinci sistemin nasıl çalıştığını açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Alışveriş Faydası ve Tüketici Fiyatlaması | İlgili Ders Notlarını Okumak |
2 | Zihinsel Kasa | İlgili Ders Notlarını Okumak |
3 | Statükoya Yönelim ve Varsayılan Tercihler | İlgili Ders Notlarını Okumak |
4 | Kazananın Laneti ve Müzayede Davranışı | İlgili Ders Notlarını Okumak |
5 | Kararları Gruplandırmak | İlgili Ders Notlarını Okumak |
6 | Temsil ve Mevcudiyet Kestirmesi | İlgili Ders Notlarını Okumak |
7 | Onaylama Eğilimi ve Aşırı Güven | İlgili Ders Notlarını Okumak |
8 | Risk ve Belirsizlik Altında Karar Verme | İlgili Ders Notlarını Okumak |
9 | Beklenti Teorisi | İlgili Ders Notlarını Okumak |
10 | Kendimizle ihtilafa düşmek: Geleceği tahminde ve geçmişi hatırlamada yaşanan sapmalar | İlgili Ders Notlarını Okumak |
11 | Bencillik ve İyilikseverlik | İlgili Ders Notlarını Okumak |
12 | Adalet ve Psikolojik Oyunlar | İlgili Ders Notlarını Okumak |
13 | Güven ve Mütekabiliyet | İlgili Ders Notlarını Okumak |
Kaynak |
David R. Just, 2014, Introduction to Behavioral Economics, Wiley |
[1] Thaler, Richard, and Cass Sunstein. 2021. Nudge: The Final Edition.
[2] Thaler, 2015, Misbehaving: The Making of Behavioral Economics
[3] Bernheim, B. Douglas, Stefano DellaVigna, and David Laibson. 2018. “Handbook of BehavioralEconomics.” Elsevier
[4] Kahneman, D. 2015, Hızlı ve Yavaş Düşünme, Varlık yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar. | | X | | | |
2 | Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | | | | | |
3 | Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | | | | | |
4 | Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | | | | | |
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | | X | | | |
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
| | | | X | |
7 | Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | | | | |
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | | | | | |
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | | | | X | |
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | | | X | | |
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | | | | X | |
12 | Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar. | | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 20 | 20 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 9 | 5 | 45 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(152/30) | 5 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
DAVRANIŞSAL İKTİSAT VE FİNANS | ECO2252860 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Saime DÖNER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hakan YILDIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bireylerin verdikleri kararların arkasında hangi psikolojik ve sosyolojik faktörlerin yattığını ve bu faktörlerin bireylerin aldıkları kararları ne şekilde etkilediğini ortaya koymaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Alışveriş Faydası ve Tüketici Fiyatlaması,Zihinsel Kasa,Statükoya Yönelim ve Varsayılan Tercihler,Kazananın Laneti ve Müzayede Davranışı,Kararları Gruplandırmak,Temsil ve Mevcudiyet Kestirmesi,Onaylama Eğilimi ve Aşırı Güven,Risk ve Belirsizlik Altında Karar Verme,Beklenti Teorisi,Kendimizle ihtilafa düşmek: Geleceği tahminde ve geçmişi hatırlamada yaşanan sapmalar,Bencillik ve İyilikseverlik,Adalet ve Psikolojik Oyunlar,Güven ve Mütekabiliyet; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bireylerin karar verirken hangi stratejileri kullandığını açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
1.1. Mevcudiyet kestirmesini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
1.2. Temsil kestirmesini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2. Bireylerin karar vermede ne gibi psikolojik ve bilişsel eğilimlere sahip olduğunu açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
2.1. Zihinsel muhasebe eğilimini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2.2. Kayıptan kaçınma eğilimini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2.3. Teyit eğilimini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
3. Bireylerin geçmişe dönük anlayışlarındaki sorunları açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
3.1. Bireylerin geçmişi ne kadar sağlıklı bir şekilde hatırlayabileceğini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
3.2. Bireylerin geçmişi hatırlamada ne gibi sorunlarla karşılaştığını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
4. Bireylerin geleceğe dönük anlayışlarındaki sorunları açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
4.1. Bireylerin geleceği ne kadar doğru bir şekilde tahmin edebileceğini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
4.2. Bireylerin geleceği tahmin etmede ne gibi sorunlarla karşılaştığını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
5. Bireylerin hangi tür düşünme biçimlerine sahip olduğunu açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
5.1. Beynimizde birinci sistemin nasıl çalıştığını açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
5.2. Beynimizde ikinci sistemin nasıl çalıştığını açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Alışveriş Faydası ve Tüketici Fiyatlaması | İlgili Ders Notlarını Okumak |
2 | Zihinsel Kasa | İlgili Ders Notlarını Okumak |
3 | Statükoya Yönelim ve Varsayılan Tercihler | İlgili Ders Notlarını Okumak |
4 | Kazananın Laneti ve Müzayede Davranışı | İlgili Ders Notlarını Okumak |
5 | Kararları Gruplandırmak | İlgili Ders Notlarını Okumak |
6 | Temsil ve Mevcudiyet Kestirmesi | İlgili Ders Notlarını Okumak |
7 | Onaylama Eğilimi ve Aşırı Güven | İlgili Ders Notlarını Okumak |
8 | Risk ve Belirsizlik Altında Karar Verme | İlgili Ders Notlarını Okumak |
9 | Beklenti Teorisi | İlgili Ders Notlarını Okumak |
10 | Kendimizle ihtilafa düşmek: Geleceği tahminde ve geçmişi hatırlamada yaşanan sapmalar | İlgili Ders Notlarını Okumak |
11 | Bencillik ve İyilikseverlik | İlgili Ders Notlarını Okumak |
12 | Adalet ve Psikolojik Oyunlar | İlgili Ders Notlarını Okumak |
13 | Güven ve Mütekabiliyet | İlgili Ders Notlarını Okumak |
Kaynak |
David R. Just, 2014, Introduction to Behavioral Economics, Wiley |
[1] Thaler, Richard, and Cass Sunstein. 2021. Nudge: The Final Edition.
[2] Thaler, 2015, Misbehaving: The Making of Behavioral Economics
[3] Bernheim, B. Douglas, Stefano DellaVigna, and David Laibson. 2018. “Handbook of BehavioralEconomics.” Elsevier
[4] Kahneman, D. 2015, Hızlı ve Yavaş Düşünme, Varlık yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar. | | X | | | |
2 | Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | | | | | |
3 | Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | | | | | |
4 | Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | | | | | |
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | | X | | | |
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
| | | | X | |
7 | Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | | | | |
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | | | | | |
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | | | | X | |
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | | | X | | |
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | | | | X | |
12 | Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar. | | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 14:24Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 14:25