Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
İSTATİSTİK II | ECO2252810 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Recep ÖZSÜRÜNÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin çıkarımsal istatistiklerin mantığını anlamaları ve basit işletme problemlerine hipotez testi ve regresyon analizi uygulayabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hipotez Testine Giriş , Hipotez Testi için Beş – Aşama prosedürü
,Anakütle Ortalaması için z ve t testleri , Anakütle Oranı için z Testi
,Örnek Büyüklüğünün Belirlenmesi, Ki–Kare Dağılımı ve Anakütle Varyansı için İstatistiksel Çıkarım
, Excel ve SPSS ile Tek Örneklem Hipotez Testi,İki Örnekleme Dayalı İstatistiksel Çıkarım ,Büyük ve Bağımsız Örneklemlerle İki Anakütle Oran ve varyansının Kıyaslanması
,Excel ve SPSS ile İki Örneklem Testi
, Deneysel Tasarım ve Varyans Analizi
,İki Yönlü Varyans Analizi
,Kii – Kare Testleri,Basit Regresyon Analizi
, Regresyon Analizi - Güven ve Tahmin Aralıkları
, Basit Belirlilik Katsayısı ve Basit Korelasyon Katsayısı, Model için F-Testi, Kalıntı (Hata) Analizi
; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hipotez testlerinin mantığını açıklayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
1.1 Hipotez testinin çıkarımsal istatistikteki yerini açıklar | | |
1.2 Sıfır ve alternatif hipotezlerini oluşturur | | |
1.3 Tip I ve II hatalarını ve olasılıklarını açıklar | | |
2. Tek örnekli ve iki örnekli hipotez testlerini açıklayabilecektir.
| 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
2.1 Anakütle ortalaması için z testinde ve t testinde kritik değer ve p–değerlerini kullanır | | |
2.2 Örneklerin bağımsız olması durumunda iki anakütle ortalamasını kıyaslar | | |
2.3 Eşleştirilmiş veriler için iki anakütle ortalamasını kıyaslar | | |
3. Tek örnekli hipotez testi ve İki örnekli hipotez testini yapabilmek için bilgisayar programı kullanabilecektir.
| 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
3.1 Excel ile tek örnek ve iki örnek testini yapar | | |
3.2 SPSS ile tek örnek testi ve iki örnek testini yapar | | |
4. Varyans analizini açıklayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
4.1 Deneysel tasarım için temel terminolojiyi ve kavramları açıklar | | |
4.2 Tek yönlü varyans analizini kullanarak değişik sayıdaki anakütle ortalamasını kıyaslar | | |
4.3 Deney etkileri ve grup etkilerini tesadüfi grup tasarımı kullanarak kıyaslar | | |
5. Ki–kare testlerini tanımlayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
5.1 Ki–kare dağılımının özelliklerini tanımlar | | |
5.2 Ki–kare tablosunu kullanır | | |
6. Basit regresyon analizini kullanabilecektir.
| 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
6.1 Basit doğrusal regresyon modelini açıklar | | |
6.2 Basit regresyonun varsayımlarını tanımlar | | |
6.3 Basit belirlilik katsayısını ve basit korelasyon katsayısını hesaplar | | |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Hipotez Testine Giriş | |
2 | Hipotez Testi için Beş – Aşama prosedürü
| |
3 | Anakütle Ortalaması için z ve t testleri , Anakütle Oranı için z Testi
| |
4 | Örnek Büyüklüğünün Belirlenmesi, Ki–Kare Dağılımı ve Anakütle Varyansı için İstatistiksel Çıkarım
| |
5 | Excel ve SPSS ile Tek Örneklem Hipotez Testi | |
6 | İki Örnekleme Dayalı İstatistiksel Çıkarım | |
7 | Büyük ve Bağımsız Örneklemlerle İki Anakütle Oran ve varyansının Kıyaslanması
| |
8 | Excel ve SPSS ile İki Örneklem Testi
| |
9 | Deneysel Tasarım ve Varyans Analizi
| |
10 | İki Yönlü Varyans Analizi
| |
11 | Kii – Kare Testleri | |
12 | Basit Regresyon Analizi
| |
13 | Regresyon Analizi - Güven ve Tahmin Aralıkları
| |
14 | Basit Belirlilik Katsayısı ve Basit Korelasyon Katsayısı, Model için F-Testi, Kalıntı (Hata) Analizi
| |
Kaynak |
[1] Statistics for Business and Economics, 14th edition, McClave, Benson, Sincich, Pearson, 2022
[2] Statistics for Business and Economics, 11th Edition, David R. Anderson, Dennis J. Sweeney, Thomas A. Williams, South-Western Cengage Learning, 2011
|
[3] İşletme İstatistiğinin Temelleri, 4.basımdan Çeviri, Çeviri Editörleri: N.Orhunbilge, M.Can, Ş.Er, Nobel Akademik Yayıncılık, 2018
[4] Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar. | | | | | |
2 | Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | | | | | X |
3 | Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | | | | X | |
4 | Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | | | X | | |
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | | | | | |
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
| | | | | |
7 | Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | | X | | | |
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | | | X | | |
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | | | | | |
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | | | | | |
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | | X | | | |
12 | Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 7 | 5 | 35 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 17 | 34 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 39 | 39 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
İSTATİSTİK II | ECO2252810 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Recep ÖZSÜRÜNÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin çıkarımsal istatistiklerin mantığını anlamaları ve basit işletme problemlerine hipotez testi ve regresyon analizi uygulayabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hipotez Testine Giriş , Hipotez Testi için Beş – Aşama prosedürü
,Anakütle Ortalaması için z ve t testleri , Anakütle Oranı için z Testi
,Örnek Büyüklüğünün Belirlenmesi, Ki–Kare Dağılımı ve Anakütle Varyansı için İstatistiksel Çıkarım
, Excel ve SPSS ile Tek Örneklem Hipotez Testi,İki Örnekleme Dayalı İstatistiksel Çıkarım ,Büyük ve Bağımsız Örneklemlerle İki Anakütle Oran ve varyansının Kıyaslanması
,Excel ve SPSS ile İki Örneklem Testi
, Deneysel Tasarım ve Varyans Analizi
,İki Yönlü Varyans Analizi
,Kii – Kare Testleri,Basit Regresyon Analizi
, Regresyon Analizi - Güven ve Tahmin Aralıkları
, Basit Belirlilik Katsayısı ve Basit Korelasyon Katsayısı, Model için F-Testi, Kalıntı (Hata) Analizi
; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hipotez testlerinin mantığını açıklayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
1.1 Hipotez testinin çıkarımsal istatistikteki yerini açıklar | | |
1.2 Sıfır ve alternatif hipotezlerini oluşturur | | |
1.3 Tip I ve II hatalarını ve olasılıklarını açıklar | | |
2. Tek örnekli ve iki örnekli hipotez testlerini açıklayabilecektir.
| 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
2.1 Anakütle ortalaması için z testinde ve t testinde kritik değer ve p–değerlerini kullanır | | |
2.2 Örneklerin bağımsız olması durumunda iki anakütle ortalamasını kıyaslar | | |
2.3 Eşleştirilmiş veriler için iki anakütle ortalamasını kıyaslar | | |
3. Tek örnekli hipotez testi ve İki örnekli hipotez testini yapabilmek için bilgisayar programı kullanabilecektir.
| 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
3.1 Excel ile tek örnek ve iki örnek testini yapar | | |
3.2 SPSS ile tek örnek testi ve iki örnek testini yapar | | |
4. Varyans analizini açıklayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
4.1 Deneysel tasarım için temel terminolojiyi ve kavramları açıklar | | |
4.2 Tek yönlü varyans analizini kullanarak değişik sayıdaki anakütle ortalamasını kıyaslar | | |
4.3 Deney etkileri ve grup etkilerini tesadüfi grup tasarımı kullanarak kıyaslar | | |
5. Ki–kare testlerini tanımlayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
5.1 Ki–kare dağılımının özelliklerini tanımlar | | |
5.2 Ki–kare tablosunu kullanır | | |
6. Basit regresyon analizini kullanabilecektir.
| 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
6.1 Basit doğrusal regresyon modelini açıklar | | |
6.2 Basit regresyonun varsayımlarını tanımlar | | |
6.3 Basit belirlilik katsayısını ve basit korelasyon katsayısını hesaplar | | |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Hipotez Testine Giriş | |
2 | Hipotez Testi için Beş – Aşama prosedürü
| |
3 | Anakütle Ortalaması için z ve t testleri , Anakütle Oranı için z Testi
| |
4 | Örnek Büyüklüğünün Belirlenmesi, Ki–Kare Dağılımı ve Anakütle Varyansı için İstatistiksel Çıkarım
| |
5 | Excel ve SPSS ile Tek Örneklem Hipotez Testi | |
6 | İki Örnekleme Dayalı İstatistiksel Çıkarım | |
7 | Büyük ve Bağımsız Örneklemlerle İki Anakütle Oran ve varyansının Kıyaslanması
| |
8 | Excel ve SPSS ile İki Örneklem Testi
| |
9 | Deneysel Tasarım ve Varyans Analizi
| |
10 | İki Yönlü Varyans Analizi
| |
11 | Kii – Kare Testleri | |
12 | Basit Regresyon Analizi
| |
13 | Regresyon Analizi - Güven ve Tahmin Aralıkları
| |
14 | Basit Belirlilik Katsayısı ve Basit Korelasyon Katsayısı, Model için F-Testi, Kalıntı (Hata) Analizi
| |
Kaynak |
[1] Statistics for Business and Economics, 14th edition, McClave, Benson, Sincich, Pearson, 2022
[2] Statistics for Business and Economics, 11th Edition, David R. Anderson, Dennis J. Sweeney, Thomas A. Williams, South-Western Cengage Learning, 2011
|
[3] İşletme İstatistiğinin Temelleri, 4.basımdan Çeviri, Çeviri Editörleri: N.Orhunbilge, M.Can, Ş.Er, Nobel Akademik Yayıncılık, 2018
[4] Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar. | | | | | |
2 | Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | | | | | X |
3 | Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | | | | X | |
4 | Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | | | X | | |
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | | | | | |
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
| | | | | |
7 | Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | | X | | | |
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | | | X | | |
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | | | | | |
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | | | | | |
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | | X | | | |
12 | Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 14:24Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 14:25