Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İSTATİSTİK | İKY2152920 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Perşembe 13:30-14:15 Perşembe 14:30-15:15 Perşembe 15:30-16:15 Cuma 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Tuğba ASLAN KHALİFA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Recep ÖZSÜRÜNÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öncelikle İstatistik metodolojisi ile ilgili temel bilgileri vererek, öğrencilere istatistik yöntemlerini kullanmak suretiyle eldeki verileri analiz edebilme ve sunabilme yeteneğini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İstatistiğin Tanımı – İstatistik Metodolojisinin Başlıca Evreleri – Yönetimde İstatistik,Veri Toplama ve Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi - Ölçekler,Verilerin Gösterilmesi : Seriler ve Grafikler,Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Merkezi Eğilim Ölçüleri : Ortalamalar – Analitik Ortalamalar,Ortalamalar (devamı) : Analitik Olmayan Ortalamalar / Değişkenlik ve Ölçüleri,Değişkenlik ve Ölçüleri (devamı) / Asimetri (Çarpıklık) ve Basıklık Ölçüleri,Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Teknikleri / Örnekleme Dağılımı Kavramı,Olasılık Dağılımları: Normal Dağılım ve Standart Normal Dağılım,Normal Dağılımın İşletme Yönetiminde Yeri ve Uygulamaları,Basit Rastlantısal Örnekleme: Anakütle (Anayığın) Ölçülerinin Tahmini – Nokta ve Aralık Tahminleri – Anakütle Ortalamasının Tahmini,Anakütle Ortalamasının Tahmini (devamı) / Küçük Örneklerde Anakütle Ortalamasının Tahmini ve t Dağılımı,Anakütle Oranının Tahmini,Anakütle Oranının Tahmini (devamı) / Örnek Büyüklüğünün Belirlenmesi,Genel Tekrar / İstatistik Paket Program Uygulaması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sosyal Araştırmalarda İstatistiğin sınırlı, fakat önemli rolünü tanımlayabilecektir | 12, 16, 9 | A |
1.1 İstatistiğin iki dalı arasındaki farkı ayırt eder | ||
1.2 Her değişkenin veri tipini ve ölçüm düzeyini belirler | ||
1.3 Gözlemsel bir çalışma ile deneysel bir çalışma arasındaki farkı açıklar | ||
2. Verinin daha anlaşılır kılınmasında tanımsal istatistiğin amacını açıklayabilecektir | 12, 16, 9 | A |
2.1 Nitel ve nicel veriyi, frekans dağılımları, çubuk diyagramları, daire dilimi grafikleri ve histogramlar yoluyla özetler | ||
2.2 Veriyi aritmetik ortalama, medyan ve mod gibi merkezi eğilim ölçülerini kullanarak özetler | ||
2.3 Veriyi değişim aralığı, varyans ve standart sapma gibi değişkenlik ölçülerini kullanarak tanımlar | ||
3. Belirsizlik durumlarında karar verme için olasılık teorisinden nasıl yararlanacağını hatırlayabilecektir | 12, 16, 9 | A |
3.1 Toplam ve çarpım kurallarını kullanarak birleşik olayların olasılığını hesaplar | ||
3.2 Bir olayın koşullu olasılığını hesaplar | ||
4. Tesadüfi bir değişkenin davranışının olasılık dağılımı yoluyla nasıl özetlendiğini anlatabilecektir | 12, 16, 9 | A |
4.1 Ayrık ve sürekli tesadüfi değişkenler arasındaki farkı açıklar | ||
4.2 En yaygın olasılık dağılımlarını tanır ve kullanır | ||
5. Örnekleme prosedürlerini ve örnekleme dağımlarını açıklayabilecektir | 12, 16, 9 | A |
5.1 Tesadüfi örnekleme kavramını açıklar | ||
5.2 Örnek ortalamalarının örnekleme dağılımını kullanır | ||
6. Kestirimin mantığını ve bu süreçte örnek, örneklem dağılımı ve anakütlenin rolünü açıklayabilecektir | 12, 16, 9 | A |
6.1 Anakütle ortalaması için z istatistiğine dayalı güven aralığını hesaplar | ||
6.2 Bir anakütle ortalaması için t istatistiğine dayalı güven aralığını hesaplar |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistiğin Tanımı – İstatistik Metodolojisinin Başlıca Evreleri – Yönetimde İstatistik | |
2 | Veri Toplama ve Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi - Ölçekler | |
3 | Verilerin Gösterilmesi : Seriler ve Grafikler | |
4 | Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Merkezi Eğilim Ölçüleri : Ortalamalar – Analitik Ortalamalar | |
5 | Ortalamalar (devamı) : Analitik Olmayan Ortalamalar / Değişkenlik ve Ölçüleri | |
6 | Değişkenlik ve Ölçüleri (devamı) / Asimetri (Çarpıklık) ve Basıklık Ölçüleri | |
7 | Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Teknikleri / Örnekleme Dağılımı Kavramı | |
8 | Olasılık Dağılımları: Normal Dağılım ve Standart Normal Dağılım | |
9 | Normal Dağılımın İşletme Yönetiminde Yeri ve Uygulamaları | |
10 | Basit Rastlantısal Örnekleme: Anakütle (Anayığın) Ölçülerinin Tahmini – Nokta ve Aralık Tahminleri – Anakütle Ortalamasının Tahmini | |
11 | Anakütle Ortalamasının Tahmini (devamı) / Küçük Örneklerde Anakütle Ortalamasının Tahmini ve t Dağılımı | |
12 | Anakütle Oranının Tahmini | |
13 | Anakütle Oranının Tahmini (devamı) / Örnek Büyüklüğünün Belirlenmesi | |
14 | Genel Tekrar / İstatistik Paket Program Uygulaması |
Kaynak |
Kaynaklar: [1] Demir, İ. (2020). SPSS ile İstatistik Rehberi. Istanbul: Efe Akademi. |
Diğer kaynaklar: [1] Ş. Büyüköztürk,Ö. Bökeoğlu,N. Köklü; SOSYAL BİLİMLER İÇİN İSTATİSTİK, Pegem Akademi Yayıncılık, 2011. [2] PowerPoint sunumları, ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | ||||||
4 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir. | ||||||
13 | İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 1 | 4 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 1 | 3 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 5 | 1 | 5 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 9 | 1 | 9 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 12 | 2 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(87/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İSTATİSTİK | İKY2152920 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Perşembe 13:30-14:15 Perşembe 14:30-15:15 Perşembe 15:30-16:15 Cuma 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Tuğba ASLAN KHALİFA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Recep ÖZSÜRÜNÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öncelikle İstatistik metodolojisi ile ilgili temel bilgileri vererek, öğrencilere istatistik yöntemlerini kullanmak suretiyle eldeki verileri analiz edebilme ve sunabilme yeteneğini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İstatistiğin Tanımı – İstatistik Metodolojisinin Başlıca Evreleri – Yönetimde İstatistik,Veri Toplama ve Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi - Ölçekler,Verilerin Gösterilmesi : Seriler ve Grafikler,Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Merkezi Eğilim Ölçüleri : Ortalamalar – Analitik Ortalamalar,Ortalamalar (devamı) : Analitik Olmayan Ortalamalar / Değişkenlik ve Ölçüleri,Değişkenlik ve Ölçüleri (devamı) / Asimetri (Çarpıklık) ve Basıklık Ölçüleri,Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Teknikleri / Örnekleme Dağılımı Kavramı,Olasılık Dağılımları: Normal Dağılım ve Standart Normal Dağılım,Normal Dağılımın İşletme Yönetiminde Yeri ve Uygulamaları,Basit Rastlantısal Örnekleme: Anakütle (Anayığın) Ölçülerinin Tahmini – Nokta ve Aralık Tahminleri – Anakütle Ortalamasının Tahmini,Anakütle Ortalamasının Tahmini (devamı) / Küçük Örneklerde Anakütle Ortalamasının Tahmini ve t Dağılımı,Anakütle Oranının Tahmini,Anakütle Oranının Tahmini (devamı) / Örnek Büyüklüğünün Belirlenmesi,Genel Tekrar / İstatistik Paket Program Uygulaması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sosyal Araştırmalarda İstatistiğin sınırlı, fakat önemli rolünü tanımlayabilecektir | 12, 16, 9 | A |
1.1 İstatistiğin iki dalı arasındaki farkı ayırt eder | ||
1.2 Her değişkenin veri tipini ve ölçüm düzeyini belirler | ||
1.3 Gözlemsel bir çalışma ile deneysel bir çalışma arasındaki farkı açıklar | ||
2. Verinin daha anlaşılır kılınmasında tanımsal istatistiğin amacını açıklayabilecektir | 12, 16, 9 | A |
2.1 Nitel ve nicel veriyi, frekans dağılımları, çubuk diyagramları, daire dilimi grafikleri ve histogramlar yoluyla özetler | ||
2.2 Veriyi aritmetik ortalama, medyan ve mod gibi merkezi eğilim ölçülerini kullanarak özetler | ||
2.3 Veriyi değişim aralığı, varyans ve standart sapma gibi değişkenlik ölçülerini kullanarak tanımlar | ||
3. Belirsizlik durumlarında karar verme için olasılık teorisinden nasıl yararlanacağını hatırlayabilecektir | 12, 16, 9 | A |
3.1 Toplam ve çarpım kurallarını kullanarak birleşik olayların olasılığını hesaplar | ||
3.2 Bir olayın koşullu olasılığını hesaplar | ||
4. Tesadüfi bir değişkenin davranışının olasılık dağılımı yoluyla nasıl özetlendiğini anlatabilecektir | 12, 16, 9 | A |
4.1 Ayrık ve sürekli tesadüfi değişkenler arasındaki farkı açıklar | ||
4.2 En yaygın olasılık dağılımlarını tanır ve kullanır | ||
5. Örnekleme prosedürlerini ve örnekleme dağımlarını açıklayabilecektir | 12, 16, 9 | A |
5.1 Tesadüfi örnekleme kavramını açıklar | ||
5.2 Örnek ortalamalarının örnekleme dağılımını kullanır | ||
6. Kestirimin mantığını ve bu süreçte örnek, örneklem dağılımı ve anakütlenin rolünü açıklayabilecektir | 12, 16, 9 | A |
6.1 Anakütle ortalaması için z istatistiğine dayalı güven aralığını hesaplar | ||
6.2 Bir anakütle ortalaması için t istatistiğine dayalı güven aralığını hesaplar |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistiğin Tanımı – İstatistik Metodolojisinin Başlıca Evreleri – Yönetimde İstatistik | |
2 | Veri Toplama ve Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi - Ölçekler | |
3 | Verilerin Gösterilmesi : Seriler ve Grafikler | |
4 | Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Merkezi Eğilim Ölçüleri : Ortalamalar – Analitik Ortalamalar | |
5 | Ortalamalar (devamı) : Analitik Olmayan Ortalamalar / Değişkenlik ve Ölçüleri | |
6 | Değişkenlik ve Ölçüleri (devamı) / Asimetri (Çarpıklık) ve Basıklık Ölçüleri | |
7 | Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Teknikleri / Örnekleme Dağılımı Kavramı | |
8 | Olasılık Dağılımları: Normal Dağılım ve Standart Normal Dağılım | |
9 | Normal Dağılımın İşletme Yönetiminde Yeri ve Uygulamaları | |
10 | Basit Rastlantısal Örnekleme: Anakütle (Anayığın) Ölçülerinin Tahmini – Nokta ve Aralık Tahminleri – Anakütle Ortalamasının Tahmini | |
11 | Anakütle Ortalamasının Tahmini (devamı) / Küçük Örneklerde Anakütle Ortalamasının Tahmini ve t Dağılımı | |
12 | Anakütle Oranının Tahmini | |
13 | Anakütle Oranının Tahmini (devamı) / Örnek Büyüklüğünün Belirlenmesi | |
14 | Genel Tekrar / İstatistik Paket Program Uygulaması |
Kaynak |
Kaynaklar: [1] Demir, İ. (2020). SPSS ile İstatistik Rehberi. Istanbul: Efe Akademi. |
Diğer kaynaklar: [1] Ş. Büyüköztürk,Ö. Bökeoğlu,N. Köklü; SOSYAL BİLİMLER İÇİN İSTATİSTİK, Pegem Akademi Yayıncılık, 2011. [2] PowerPoint sunumları, ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | ||||||
4 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir. | ||||||
13 | İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |