Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖRGÜT GELİŞTİRME | İKY3257270 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 Cumartesi 13:30-14:15 Cumartesi 14:30-15:15 Cumartesi 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Pelin VARDARLIER |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Dilek ÇUHADAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı; örgütsel değişimi sağlamak üzere örgütsel sorunları analiz ve teşhis etme yöntemleri öğretmek ve teşhise uygun bireysel, ekip ve kurum düzeyinde müdahale teknikleri ile ilgili deneyimsel bilgi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Örgüt Geliştirme ve Temel Kavramları,Örgüt Geliştirme ve Değişim Çerçevesi ,Örgüt Geliştirmenin Temel Değerleri ve Etik İlkeleri,Sistem olarak Örgütü Anlamak: Birey, Takım ve Kurum,Örgüt Geliştirmede Sözleşme ve Veri Toplama Süreci,Örgüt Geliştirmede Teşhis ve Geribildirim,Bireysel Müdahale Teknikleri,Takım Bazlı Müdahale Teknikleri,Takım Bazlı Müdahale Teknikleri ,Yapısal Müdahaleler,Örgütsel Yapı Tasarımı,Kültürel Dönüşüm Stratejileri,Örgüt Geliştirme Yetkinlikleri,Örgütsel Değişimin Başarısızlık Nedenleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
4.1.Tuckman'ın ekip oluşturma, fırtına, norm oluşturma,performans ve dağılma aşamalarını anlar. | ||
1. Örgütsel değişim sürecini tanımlayabilecektir. | 16, 9 | A |
1.1. Örgütü değişime zorlayan dışsal ve içsel nedenleri listeler. | ||
1.2. Örgüt geliştirmenin tarihsel gelişimini açıklar. | ||
1.3. Örgüt geliştirmenin temel değerlerini ve etik ilkeleri listeler. | ||
2. Örgüt geliştirmenin yedi aşamasını açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
2.1. Örgüt geliştirme yaklaşımlarını bilir. | ||
2.2. Giriş, sözleşme ve veri toplama aşamasında ne yapılacağını kavrar. | ||
2.3. Teşhis, geribildirim ve uygulama aşamalarının özelliklerini kavrar. | ||
3. Bireysel düzey müdahale tekniklerini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
3.1. Birey düzeyinde ortaya çıkabilecek dirençleri ve varsayımları fark eder. | ||
3.2. Kişisel müdahalede kullanılan araç ve değerlendirmeleri bilir. | ||
3.3. Koçluk ve mentörlüğün özellikleri ve farklılıklarını açıklar. | ||
4. Ekip düzeyinde müdahale tekniklerini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
4.2. Yüksek performanslı bir ekibin olumluluk ve verimlilik faktörlerini listeler. | ||
4.3. Ekibin gelişim aşamalarında karşılaşılan sorunları ve çözüm yollarını bilir. | ||
5. Örgüt düzeyinde müdahale tekniklerini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
5.1. Örgüt kültürünün değerlendirilmesi yapar. | ||
5.2. Örgüt yapılarını bilir ve örgüt tasarımının özelliklerini açıklar. | ||
6. Örgüt geliştirme ve değişim süreçlerinin çıktılarını değerlendirebilecektir. | 16, 9 | A |
6.1. Müdahale sonrası değişimi sürdürmenin nasıl olacağını açıklar. | ||
6.2. Müdahale sonrası anlaşmayı nasıl sonlandıracağını bilir. |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Örgüt Geliştirme ve Temel Kavramları | |
2 | Örgüt Geliştirme ve Değişim Çerçevesi | |
3 | Örgüt Geliştirmenin Temel Değerleri ve Etik İlkeleri | |
4 | Sistem olarak Örgütü Anlamak: Birey, Takım ve Kurum | |
5 | Örgüt Geliştirmede Sözleşme ve Veri Toplama Süreci | |
6 | Örgüt Geliştirmede Teşhis ve Geribildirim | |
7 | Bireysel Müdahale Teknikleri | |
8 | Takım Bazlı Müdahale Teknikleri | |
9 | Takım Bazlı Müdahale Teknikleri | |
10 | Yapısal Müdahaleler | |
11 | Örgütsel Yapı Tasarımı | |
12 | Kültürel Dönüşüm Stratejileri | |
13 | Örgüt Geliştirme Yetkinlikleri | |
14 | Örgütsel Değişimin Başarısızlık Nedenleri |
Kaynak |
Donald L. Anderson, Örgüt Geliştirme, Nobel Akademik Yayıncılık, 2017 |
1. Ömer Dinçer, Örgüt Geliştirme: Teori, Uygulama ve Teknikleri, Alfa Basım Yayım Dağıtım, 2008. 2. Peter Senge, 5. Disiplin, Yapı Kredi Yayınları, 16. Baskı, 2016. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | ||||||
4 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir. | X | |||||
13 | İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 2 | 6 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 10 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 10 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖRGÜT GELİŞTİRME | İKY3257270 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 Cumartesi 13:30-14:15 Cumartesi 14:30-15:15 Cumartesi 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Pelin VARDARLIER |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Dilek ÇUHADAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı; örgütsel değişimi sağlamak üzere örgütsel sorunları analiz ve teşhis etme yöntemleri öğretmek ve teşhise uygun bireysel, ekip ve kurum düzeyinde müdahale teknikleri ile ilgili deneyimsel bilgi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Örgüt Geliştirme ve Temel Kavramları,Örgüt Geliştirme ve Değişim Çerçevesi ,Örgüt Geliştirmenin Temel Değerleri ve Etik İlkeleri,Sistem olarak Örgütü Anlamak: Birey, Takım ve Kurum,Örgüt Geliştirmede Sözleşme ve Veri Toplama Süreci,Örgüt Geliştirmede Teşhis ve Geribildirim,Bireysel Müdahale Teknikleri,Takım Bazlı Müdahale Teknikleri,Takım Bazlı Müdahale Teknikleri ,Yapısal Müdahaleler,Örgütsel Yapı Tasarımı,Kültürel Dönüşüm Stratejileri,Örgüt Geliştirme Yetkinlikleri,Örgütsel Değişimin Başarısızlık Nedenleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
4.1.Tuckman'ın ekip oluşturma, fırtına, norm oluşturma,performans ve dağılma aşamalarını anlar. | ||
1. Örgütsel değişim sürecini tanımlayabilecektir. | 16, 9 | A |
1.1. Örgütü değişime zorlayan dışsal ve içsel nedenleri listeler. | ||
1.2. Örgüt geliştirmenin tarihsel gelişimini açıklar. | ||
1.3. Örgüt geliştirmenin temel değerlerini ve etik ilkeleri listeler. | ||
2. Örgüt geliştirmenin yedi aşamasını açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
2.1. Örgüt geliştirme yaklaşımlarını bilir. | ||
2.2. Giriş, sözleşme ve veri toplama aşamasında ne yapılacağını kavrar. | ||
2.3. Teşhis, geribildirim ve uygulama aşamalarının özelliklerini kavrar. | ||
3. Bireysel düzey müdahale tekniklerini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
3.1. Birey düzeyinde ortaya çıkabilecek dirençleri ve varsayımları fark eder. | ||
3.2. Kişisel müdahalede kullanılan araç ve değerlendirmeleri bilir. | ||
3.3. Koçluk ve mentörlüğün özellikleri ve farklılıklarını açıklar. | ||
4. Ekip düzeyinde müdahale tekniklerini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
4.2. Yüksek performanslı bir ekibin olumluluk ve verimlilik faktörlerini listeler. | ||
4.3. Ekibin gelişim aşamalarında karşılaşılan sorunları ve çözüm yollarını bilir. | ||
5. Örgüt düzeyinde müdahale tekniklerini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
5.1. Örgüt kültürünün değerlendirilmesi yapar. | ||
5.2. Örgüt yapılarını bilir ve örgüt tasarımının özelliklerini açıklar. | ||
6. Örgüt geliştirme ve değişim süreçlerinin çıktılarını değerlendirebilecektir. | 16, 9 | A |
6.1. Müdahale sonrası değişimi sürdürmenin nasıl olacağını açıklar. | ||
6.2. Müdahale sonrası anlaşmayı nasıl sonlandıracağını bilir. |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Örgüt Geliştirme ve Temel Kavramları | |
2 | Örgüt Geliştirme ve Değişim Çerçevesi | |
3 | Örgüt Geliştirmenin Temel Değerleri ve Etik İlkeleri | |
4 | Sistem olarak Örgütü Anlamak: Birey, Takım ve Kurum | |
5 | Örgüt Geliştirmede Sözleşme ve Veri Toplama Süreci | |
6 | Örgüt Geliştirmede Teşhis ve Geribildirim | |
7 | Bireysel Müdahale Teknikleri | |
8 | Takım Bazlı Müdahale Teknikleri | |
9 | Takım Bazlı Müdahale Teknikleri | |
10 | Yapısal Müdahaleler | |
11 | Örgütsel Yapı Tasarımı | |
12 | Kültürel Dönüşüm Stratejileri | |
13 | Örgüt Geliştirme Yetkinlikleri | |
14 | Örgütsel Değişimin Başarısızlık Nedenleri |
Kaynak |
Donald L. Anderson, Örgüt Geliştirme, Nobel Akademik Yayıncılık, 2017 |
1. Ömer Dinçer, Örgüt Geliştirme: Teori, Uygulama ve Teknikleri, Alfa Basım Yayım Dağıtım, 2008. 2. Peter Senge, 5. Disiplin, Yapı Kredi Yayınları, 16. Baskı, 2016. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | ||||||
4 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir. | X | |||||
13 | İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |