Türk ve yabancı öğrencilerin Türk Dili'ne yönelik yazılı ve sözlü anlatım becerilerini geliştirmek.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dilin Tanımı ve İşlevi ,Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri ,Yeryüzündeki Diller ,Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları ,Yazılı Anlatım : Kompozisyon ,Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları ,Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri ,Konuşma Dili - Yazı Dili ,"Türkçe Zengin Bir Dil midir?" ,Türklerin Kullandığı Alfabeler ,Ses ve Ses Olayları ,Başlıca Yazım Kuralları ,Şekil Bilgisi ,Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenerek, yeryüzündeki yayılma alanını tanır.
16, 9
A
Dilin tanımı ve fonksiyonunu örneklerle kavrayıp bu konuda fikir yürütür.
16, 9
A
Dilin milletlerin hayatındaki yeri ve önemini anlayabilecek ve dilin önemini vurgulayan yazıları araştırır.
16, 9
A
Türkçe'nin dünya dilleri arasındaki yerini belirleyebilecek, yeryüzüne dağılışını gözlemler.
16, 9
A
Türkçe'nin tarihi devrelerini tartışır.
16, 9
A
Türk dilinin doğru yazımını gerçekleştirir.
16, 9
A
Türkçe'yi doğru konuşup doğru yazar.
16, 9
A
Türkçe'nin yozlaşması hakkında kendini ifade eder.
16, 9
A
Dili doğru kullanma, zengin bir kelime hazinesine sahip olmanın yararlarını kavrar.
16, 9
A
Türkçe'nin ses, biçim, cümle ve anlam bilgisi hakkında bilgi sahibi olur.
16, 9
A
Türkçe'de yapılan dil yanlışlarının sebepleri hakkında görüş bildirebilecek ve “Dil yanlışları nasıl azaltılabilir?” konusunda tartışır.
16, 9
A
Türk Dili'nin grameriyle ilgili bilgi sahibi olur.
16, 9
A
Dil kirlenmesi veya dil bozulması hakkında sorgulama yapar.
16, 9
A
Türkçe'nin başka dillere etkisini hakkında bilgi sahibi olur.
16, 9
A
Yabancı dillerin Türkçe'ye etkisi hakkında fikir yürütebilir.
16, 9
A
Dilekçe, tutanak, rapor vb. yazılı materyalleri hazırlar.
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dilin Tanımı ve İşlevi
MEBIS notu
2
Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri
MEBIS notu
3
Yeryüzündeki Diller
MEBIS notu
4
Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları
MEBIS notu
5
Yazılı Anlatım : Kompozisyon
MEBIS notu
6
Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları
MEBIS notu
7
Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri
MEBIS notu
8
Konuşma Dili - Yazı Dili
MEBIS notu
9
"Türkçe Zengin Bir Dil midir?"
MEBIS notu
10
Türklerin Kullandığı Alfabeler
MEBIS notu
11
Ses ve Ses Olayları
MEBIS notu
12
Başlıca Yazım Kuralları
MEBIS notu
13
Şekil Bilgisi
MEBIS notu
14
Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri
MEBIS notu
Kaynak
1. Muharrem Ergin, Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul 2019. 2. Rekin Ertem-İsa Kocakaplan, Üniversitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, Istanbul 2015. 3.Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Ankara 2023. 4. Zeynep, Korkmaz. Türkiye Türkçesi Grameri, TDK, 2020 Ankara 5. MEBIS Notu.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar.
2
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
3
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır.
4
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
5
Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
7
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
8
En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar.
9
Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır.
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
12
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
7
2
14
Rehberli Problem Çözme
1
14
14
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
8
8
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
46
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(46/30)
2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
TÜRK DİLİ I
-
Güz Dönemi
2+0
2
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Ortak Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Kübra GÜRSOY
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Kübra GÜRSOY
Dersin Yardımcıları
Öğr. Gör. Kübra GÜRSOY
Dersin Amacı
Türk ve yabancı öğrencilerin Türk Dili'ne yönelik yazılı ve sözlü anlatım becerilerini geliştirmek.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dilin Tanımı ve İşlevi ,Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri ,Yeryüzündeki Diller ,Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları ,Yazılı Anlatım : Kompozisyon ,Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları ,Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri ,Konuşma Dili - Yazı Dili ,"Türkçe Zengin Bir Dil midir?" ,Türklerin Kullandığı Alfabeler ,Ses ve Ses Olayları ,Başlıca Yazım Kuralları ,Şekil Bilgisi ,Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenerek, yeryüzündeki yayılma alanını tanır.
16, 9
A
Dilin tanımı ve fonksiyonunu örneklerle kavrayıp bu konuda fikir yürütür.
16, 9
A
Dilin milletlerin hayatındaki yeri ve önemini anlayabilecek ve dilin önemini vurgulayan yazıları araştırır.
16, 9
A
Türkçe'nin dünya dilleri arasındaki yerini belirleyebilecek, yeryüzüne dağılışını gözlemler.
16, 9
A
Türkçe'nin tarihi devrelerini tartışır.
16, 9
A
Türk dilinin doğru yazımını gerçekleştirir.
16, 9
A
Türkçe'yi doğru konuşup doğru yazar.
16, 9
A
Türkçe'nin yozlaşması hakkında kendini ifade eder.
16, 9
A
Dili doğru kullanma, zengin bir kelime hazinesine sahip olmanın yararlarını kavrar.
16, 9
A
Türkçe'nin ses, biçim, cümle ve anlam bilgisi hakkında bilgi sahibi olur.
16, 9
A
Türkçe'de yapılan dil yanlışlarının sebepleri hakkında görüş bildirebilecek ve “Dil yanlışları nasıl azaltılabilir?” konusunda tartışır.
16, 9
A
Türk Dili'nin grameriyle ilgili bilgi sahibi olur.
16, 9
A
Dil kirlenmesi veya dil bozulması hakkında sorgulama yapar.
16, 9
A
Türkçe'nin başka dillere etkisini hakkında bilgi sahibi olur.
16, 9
A
Yabancı dillerin Türkçe'ye etkisi hakkında fikir yürütebilir.
16, 9
A
Dilekçe, tutanak, rapor vb. yazılı materyalleri hazırlar.
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dilin Tanımı ve İşlevi
MEBIS notu
2
Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri
MEBIS notu
3
Yeryüzündeki Diller
MEBIS notu
4
Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları
MEBIS notu
5
Yazılı Anlatım : Kompozisyon
MEBIS notu
6
Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları
MEBIS notu
7
Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri
MEBIS notu
8
Konuşma Dili - Yazı Dili
MEBIS notu
9
"Türkçe Zengin Bir Dil midir?"
MEBIS notu
10
Türklerin Kullandığı Alfabeler
MEBIS notu
11
Ses ve Ses Olayları
MEBIS notu
12
Başlıca Yazım Kuralları
MEBIS notu
13
Şekil Bilgisi
MEBIS notu
14
Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri
MEBIS notu
Kaynak
1. Muharrem Ergin, Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul 2019. 2. Rekin Ertem-İsa Kocakaplan, Üniversitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, Istanbul 2015. 3.Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Ankara 2023. 4. Zeynep, Korkmaz. Türkiye Türkçesi Grameri, TDK, 2020 Ankara 5. MEBIS Notu.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar.
2
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
3
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır.
4
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
5
Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
7
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
8
En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar.
9
Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır.
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
12
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar.