Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATEMATİK I | ILM1124480 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Tuğba ASLAN KHALİFA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Tuğba ASLAN KHALİFA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu matematik dersinin amacı, öğrencileri işletme ve ekonomi dünyasında başarılı olmak için gerekli olan temel matematiksel bilgi ve becerilerle donatmaktır. Bu ders, gerçek dünyadaki iş senaryolarına doğrudan uygulanabilen matematiksel kavram ve teknikler konusunda sağlam bir temel sağlamayı, öğrencilerin bilinçli kararlar vermelerini, pratik problemleri çözmelerini ve iş bağlamında niceliksel akıl yürütme yeteneklerini geliştirmelerini sağlamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sayılar ve cebirsel ifadeler,Doğrusal ve kuadratik denklemler,Doğrusal eşitsizlikler ,Denklem ve eşitsizliklerin uygulamaları,Fonksiyon tanımı, tanım ve görüntü kümeleri, bazı özel fonksiyonlar ,Dik koordinat sisteminde temel fonksiyon grafikleri, simetri, öteleme ve yansıtmalar,Doğrusal ve karesel fonksiyon ve uygulamaları: arz - talep doğruları, maksimum gelir,Üstel ve logaritmik fonksiyonlar ve uygulamaları: bileşik faiz, sürekli bileşik faiz, üstel artma,Denklem sistemleri,Matris notasyonu ve matris cebiri,Matris işlemleri ve özel matrisler,İndirgenmiş matris, idirgeme yoluyla lineer denklem sistemi çözümü,Ters matris bulma ve ters matris yardımıyla lineer denklem sistemi çözümü,Girdi-çıktı analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Reel sayılar kümesi üzerinde cebirsel işlemler yapabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
1.1 Reel saylar üzerinde tanımlanan işlemleri adlandırır, tanımlar ve işlemler arası ilişkileri kurar. | ||
1.2 Kesirli, üslü ve köklü sayılarla toplama, çıkarma, çarpma bölme işlemlerini yapar. | ||
2. Cebirsel ifadeleri değerlendirebilecek ve sadeleştirebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
2.1 İşlem sırasını kullanarak cebirsel ifadeler üzerinde hesaplamalar yapar. | ||
2.2 Hem polinom hem de rasyonel ifadeler üzerinde cebirsel işlemler ve sadeleştirme işlemleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||
3. Denklem ve eşitsizliklerin çözüm kümelerini bulabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.1. Denklem ve eşitsizlikleri örnekler. | ||
3.2 Denklem ve eşitsizlik çözüm kümelerini bulur. | ||
3.3 Alanı ile ilgili problemleri denklem ve eşitsizlik kullanarak modeller ve çözer. | ||
4. Fonksiyonları tanımlayıp, örnekleyip, analiz edebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.1 Fonksiyon tanımı, tanım kümesi, görüntü kümesi, fonksiyon değerleri, fonksiyon grafiği gibi kavramları analiz eder. | ||
4.2 Doğrusal, ikinci dereceden, logaritmik ve üstel fonksiyonları hem cebirsel hem de grafiksel olarak analiz eder ve arz- talep doğruları, maksimum gelir, birleşik faiz, üstel büyüme gibi bu tür fonksiyonları model olarak kullanan işletme ve ekonomi bilimlerindeki uygulamaları analiz eder. | ||
4.3 Temel fonksiyon grafikleri üzerinde öteleme ve yansıtma işlemleri uygulayarak yeni fonksiyon grafikleri elde eder. | ||
5. İki ve ya üç değişkenli doğrusal denklem sistemlerini eleme, yok etme gibi çeşitli yöntemleri kullanarak çözebilecek ve çözümleri gerçek dünya bağlamında yorumlayabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
5.1 Alanı ile ilgili problemleri denklem sistemleri ile modeller. | ||
5.2 İki ve üç değişkenli doğrusal denklem sistemlerini eleme ve geriye yerine koyma metodunu kullanarak çözer. | ||
6. Matris kavramını anlayabilecek, matrisler üzerinde tanımlanan işlemleri gerçekleştirebilecek ve doğrusal denklem sistemlerinin matris denklemlerini açıklayabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
6.1 Matris gösterimini ve terminolojisini anlar ve toplama, çıkarma, skaler çarpma ve matris çarpımı dahil temel matris işlemlerini gerçekleştirebilir ve bu işlemlerin özelliklerini analiz eder. | ||
6.2 Doğrusal denklem sistemleri için matris denklemleri kurar ve bir sistemin katsayılar ve birleştirilmiş matrisini kurar. | ||
7. Lineer denklem sistemlerini matrisler yardımıyla analiz edebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
7.1 İndirgenmiş matris ve ters matris kavramlarını kullanarak denklem sistemi çözer. | ||
7.2 Bir ekonominin sektörlerinin üretim miktarını analiz etmek için girdi-çıktı matrislerini kullanır. |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sayılar ve cebirsel ifadeler | |
2 | Doğrusal ve kuadratik denklemler | |
3 | Doğrusal eşitsizlikler | |
4 | Denklem ve eşitsizliklerin uygulamaları | |
5 | Fonksiyon tanımı, tanım ve görüntü kümeleri, bazı özel fonksiyonlar | |
6 | Dik koordinat sisteminde temel fonksiyon grafikleri, simetri, öteleme ve yansıtmalar | |
7 | Doğrusal ve karesel fonksiyon ve uygulamaları: arz - talep doğruları, maksimum gelir | |
8 | Üstel ve logaritmik fonksiyonlar ve uygulamaları: bileşik faiz, sürekli bileşik faiz, üstel artma | |
9 | Denklem sistemleri | |
10 | Matris notasyonu ve matris cebiri | |
11 | Matris işlemleri ve özel matrisler | |
12 | İndirgenmiş matris, idirgeme yoluyla lineer denklem sistemi çözümü | |
13 | Ters matris bulma ve ters matris yardımıyla lineer denklem sistemi çözümü | |
14 | Girdi-çıktı analizi |
Kaynak |
Ana kaynaklar: 1. Öğretim üyesi tarafından paylaşılan ders notları 2. Kitap: Temel Matematiksel Analiz: İşletme, İktisat, Yaşam Bilimleri ve Sosyal Bilimler için , Haeussler, Paul, and Wood, Pearson, 14. Baskı, 2019. |
Diğer Kaynaklar: R. A. Barnett/M: R: Ziegler/ K. E. Byleen, Prentice-Hall; GENEL MATEMATİK İşletme, İktisat, Yaşam ve Sosyal Bilimler İçin (2021), 14. Baskı Fundamental methods of mathematical economics, Kevin Wainwright, 2005, McGraw Hill Education, 4. Basım İşletme Matematiği, Bülent Kobu, 2009, Beta Basım Yayım Dağıtım, 8. Basım |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır. | ||||||
4 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 10 | 20 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 118 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(118/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATEMATİK I | ILM1124480 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Tuğba ASLAN KHALİFA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Tuğba ASLAN KHALİFA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu matematik dersinin amacı, öğrencileri işletme ve ekonomi dünyasında başarılı olmak için gerekli olan temel matematiksel bilgi ve becerilerle donatmaktır. Bu ders, gerçek dünyadaki iş senaryolarına doğrudan uygulanabilen matematiksel kavram ve teknikler konusunda sağlam bir temel sağlamayı, öğrencilerin bilinçli kararlar vermelerini, pratik problemleri çözmelerini ve iş bağlamında niceliksel akıl yürütme yeteneklerini geliştirmelerini sağlamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sayılar ve cebirsel ifadeler,Doğrusal ve kuadratik denklemler,Doğrusal eşitsizlikler ,Denklem ve eşitsizliklerin uygulamaları,Fonksiyon tanımı, tanım ve görüntü kümeleri, bazı özel fonksiyonlar ,Dik koordinat sisteminde temel fonksiyon grafikleri, simetri, öteleme ve yansıtmalar,Doğrusal ve karesel fonksiyon ve uygulamaları: arz - talep doğruları, maksimum gelir,Üstel ve logaritmik fonksiyonlar ve uygulamaları: bileşik faiz, sürekli bileşik faiz, üstel artma,Denklem sistemleri,Matris notasyonu ve matris cebiri,Matris işlemleri ve özel matrisler,İndirgenmiş matris, idirgeme yoluyla lineer denklem sistemi çözümü,Ters matris bulma ve ters matris yardımıyla lineer denklem sistemi çözümü,Girdi-çıktı analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Reel sayılar kümesi üzerinde cebirsel işlemler yapabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
1.1 Reel saylar üzerinde tanımlanan işlemleri adlandırır, tanımlar ve işlemler arası ilişkileri kurar. | ||
1.2 Kesirli, üslü ve köklü sayılarla toplama, çıkarma, çarpma bölme işlemlerini yapar. | ||
2. Cebirsel ifadeleri değerlendirebilecek ve sadeleştirebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
2.1 İşlem sırasını kullanarak cebirsel ifadeler üzerinde hesaplamalar yapar. | ||
2.2 Hem polinom hem de rasyonel ifadeler üzerinde cebirsel işlemler ve sadeleştirme işlemleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||
3. Denklem ve eşitsizliklerin çözüm kümelerini bulabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.1. Denklem ve eşitsizlikleri örnekler. | ||
3.2 Denklem ve eşitsizlik çözüm kümelerini bulur. | ||
3.3 Alanı ile ilgili problemleri denklem ve eşitsizlik kullanarak modeller ve çözer. | ||
4. Fonksiyonları tanımlayıp, örnekleyip, analiz edebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.1 Fonksiyon tanımı, tanım kümesi, görüntü kümesi, fonksiyon değerleri, fonksiyon grafiği gibi kavramları analiz eder. | ||
4.2 Doğrusal, ikinci dereceden, logaritmik ve üstel fonksiyonları hem cebirsel hem de grafiksel olarak analiz eder ve arz- talep doğruları, maksimum gelir, birleşik faiz, üstel büyüme gibi bu tür fonksiyonları model olarak kullanan işletme ve ekonomi bilimlerindeki uygulamaları analiz eder. | ||
4.3 Temel fonksiyon grafikleri üzerinde öteleme ve yansıtma işlemleri uygulayarak yeni fonksiyon grafikleri elde eder. | ||
5. İki ve ya üç değişkenli doğrusal denklem sistemlerini eleme, yok etme gibi çeşitli yöntemleri kullanarak çözebilecek ve çözümleri gerçek dünya bağlamında yorumlayabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
5.1 Alanı ile ilgili problemleri denklem sistemleri ile modeller. | ||
5.2 İki ve üç değişkenli doğrusal denklem sistemlerini eleme ve geriye yerine koyma metodunu kullanarak çözer. | ||
6. Matris kavramını anlayabilecek, matrisler üzerinde tanımlanan işlemleri gerçekleştirebilecek ve doğrusal denklem sistemlerinin matris denklemlerini açıklayabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
6.1 Matris gösterimini ve terminolojisini anlar ve toplama, çıkarma, skaler çarpma ve matris çarpımı dahil temel matris işlemlerini gerçekleştirebilir ve bu işlemlerin özelliklerini analiz eder. | ||
6.2 Doğrusal denklem sistemleri için matris denklemleri kurar ve bir sistemin katsayılar ve birleştirilmiş matrisini kurar. | ||
7. Lineer denklem sistemlerini matrisler yardımıyla analiz edebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
7.1 İndirgenmiş matris ve ters matris kavramlarını kullanarak denklem sistemi çözer. | ||
7.2 Bir ekonominin sektörlerinin üretim miktarını analiz etmek için girdi-çıktı matrislerini kullanır. |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sayılar ve cebirsel ifadeler | |
2 | Doğrusal ve kuadratik denklemler | |
3 | Doğrusal eşitsizlikler | |
4 | Denklem ve eşitsizliklerin uygulamaları | |
5 | Fonksiyon tanımı, tanım ve görüntü kümeleri, bazı özel fonksiyonlar | |
6 | Dik koordinat sisteminde temel fonksiyon grafikleri, simetri, öteleme ve yansıtmalar | |
7 | Doğrusal ve karesel fonksiyon ve uygulamaları: arz - talep doğruları, maksimum gelir | |
8 | Üstel ve logaritmik fonksiyonlar ve uygulamaları: bileşik faiz, sürekli bileşik faiz, üstel artma | |
9 | Denklem sistemleri | |
10 | Matris notasyonu ve matris cebiri | |
11 | Matris işlemleri ve özel matrisler | |
12 | İndirgenmiş matris, idirgeme yoluyla lineer denklem sistemi çözümü | |
13 | Ters matris bulma ve ters matris yardımıyla lineer denklem sistemi çözümü | |
14 | Girdi-çıktı analizi |
Kaynak |
Ana kaynaklar: 1. Öğretim üyesi tarafından paylaşılan ders notları 2. Kitap: Temel Matematiksel Analiz: İşletme, İktisat, Yaşam Bilimleri ve Sosyal Bilimler için , Haeussler, Paul, and Wood, Pearson, 14. Baskı, 2019. |
Diğer Kaynaklar: R. A. Barnett/M: R: Ziegler/ K. E. Byleen, Prentice-Hall; GENEL MATEMATİK İşletme, İktisat, Yaşam ve Sosyal Bilimler İçin (2021), 14. Baskı Fundamental methods of mathematical economics, Kevin Wainwright, 2005, McGraw Hill Education, 4. Basım İşletme Matematiği, Bülent Kobu, 2009, Beta Basım Yayım Dağıtım, 8. Basım |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır. | ||||||
4 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |