Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
İŞLETMELERDE NİCEL KARAR VERME YÖNTEMLERİ | YBS3157430 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Fatma Serab ONURSAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, işletme karar problemlerini tek ve çok kriterli karar analizi, markov analizi, simülasyon modellemesi gibi nicel teknikleri kullanarak formüle edip çözebilmesi için gerekli niteliklere ve altyapıya sahip olmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders Tanıtımı ve İçerik Paylaşımı,Karar Teorisi, Önemi ve Temel Kavramlar,Karar Süreci,Karar Analizinde Kavramsal ve Analitik Yaklaşımlar,Problem Çözme, Beyin Fırtınası nedir?, Balık Kılçığı Diyagramları ne işe yarar?,Belirlilik Altında Karar Verme,Belirsizlik Altında Karar Verme,Risk Altında Karar Verme,Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri,Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS),Karar Destek Sistemler,Yöneylem Araştırması,Kısıtlar Teorisi Düşünce Süreçleri,Markov Analizi, Simülasyon, Soru-Cevap; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Karar Teorisinin unsurlarını ve bireysel ve grup kararları arasındaki ayırımı tanımlayabilecektir | 16, 9 | A, G |
1.1 Karar sürecinde amaç, alternatif ve durumların belirlenmesinde nelere dikkat edilmesi gerektiğini açıklar | 16, 9 | |
1.2 Bireysel ve grup kararlarının özelliklerini tanımlar | 16, 9 | |
2. Belirsizlik ve risk altında karar problemlerinin çözümünü gerçekleştirebilecektir | 12, 13, 14, 16, 9 | A, G |
2.1 Belirsizlik altında karar problemlerinde maximin, maximax, yetersiz neden ve minimum pişmanlık gibi temel stratejileri kullanır | | |
2.2 Risk altında karar problemlerinde beklenen değer, maksimum olabilirlik ve mükemmel bilginin beklenen değeri gibi temel stratejileri kullanır | | |
3. Karar sürecinde deneyimlemenin değerini ifade edebilecektir | 13, 16, 9 | A, G |
3.1 Olasılık ağacı diagramlarını oluşturur | | |
3.2 Olasılık kestirimlerini Bayes analizi yoluyla revize eder | | |
4. Markov analizini kullanarak gelecekteki (olası) koşulları veya durumları belirleyebilecektir | 16, 9 | A, G |
4.1 Markov süreci modellerinin karar süreçlerindeki yerini ifade eder | | |
4.2 Geçiş olasılıkları matrisi kullanarak uzun - dönem (kararlı - durum) koşullarını hesaplar | | |
5. Çok kriterli karar verme problemlerini tasarlayabilecektir | 12, 13, 14, 16, 9 | A, G |
5.1 Çok kriterli karar verme problemlerinde karar çerçevesinin oluşturulmasının önemini anlatır | | |
5.2 Çok kriterli karar verme sürecinde AHP, Macbeth, Electre ve Smart gibi teknikleri kullanır | | |
6. Simülasyonun avantaj ve dezavantajlarını açıklayabilecektir | 16, 9 | A, G |
6.1 Bir karar sürecinde simülasyon tekniğinin gerekliliğini tespit eder | | |
6.2 Excel kullanarak basit simülasyon modelleri oluşturur | | |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Ders Tanıtımı ve İçerik Paylaşımı | |
2 | Karar Teorisi, Önemi ve Temel Kavramlar | |
3 | Karar Süreci | |
4 | Karar Analizinde Kavramsal ve Analitik Yaklaşımlar | |
5 | Problem Çözme, Beyin Fırtınası nedir?, Balık Kılçığı Diyagramları ne işe yarar? | |
6 | Belirlilik Altında Karar Verme | |
7 | Belirsizlik Altında Karar Verme | |
8 | Risk Altında Karar Verme | |
9 | Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri | |
10 | Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) | |
11 | Karar Destek Sistemler | |
12 | Yöneylem Araştırması | |
13 | Kısıtlar Teorisi Düşünce Süreçleri | |
14 | Markov Analizi, Simülasyon, Soru-Cevap | |
Kaynak |
1 - Quantitative Analysis for Management (2012), B.Render, R.M. Stair, M.E.Hanna, Pearson
2 - Karar Verme (2015), Prof. Dr. Mustafa AYTAÇ, Prof. Dr. Necmi GÜRSAKAL, Dora Yayıncılık
3 - Karar Verme Yöntemleri (2010), Doç. Dr. Kaan YARALIOĞLU, Detay Yayıncılık
|
4 - Çok Kriterli Karar Verme (2015), B. Fatih YILDIRIM, Emrah ÖNDER (Editörler), Dora Yayıncılık
5 - Çok Kriterli Karar Verme (2019), Dr. Ejder AYÇİN, Nobel Ak. Yayıncılık |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Bilişim ve yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | | | | |
2 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | | | | X | |
3 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | | X | | | |
4 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | | | | | |
5 | Bilişim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | | | | | |
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
| | | | | |
7 | Bilişim ve yönetim alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır
| | | | X | |
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar.
| | | | | |
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | | | | | |
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | | | | | |
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | | | X | | |
12 | Masaüstü, mobil, web gibi farklı platform yazılımlarını tek başına ve/veya bir ekip içerisinde yazar. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 6 | 4 | 24 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
İŞLETMELERDE NİCEL KARAR VERME YÖNTEMLERİ | YBS3157430 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Fatma Serab ONURSAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, işletme karar problemlerini tek ve çok kriterli karar analizi, markov analizi, simülasyon modellemesi gibi nicel teknikleri kullanarak formüle edip çözebilmesi için gerekli niteliklere ve altyapıya sahip olmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders Tanıtımı ve İçerik Paylaşımı,Karar Teorisi, Önemi ve Temel Kavramlar,Karar Süreci,Karar Analizinde Kavramsal ve Analitik Yaklaşımlar,Problem Çözme, Beyin Fırtınası nedir?, Balık Kılçığı Diyagramları ne işe yarar?,Belirlilik Altında Karar Verme,Belirsizlik Altında Karar Verme,Risk Altında Karar Verme,Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri,Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS),Karar Destek Sistemler,Yöneylem Araştırması,Kısıtlar Teorisi Düşünce Süreçleri,Markov Analizi, Simülasyon, Soru-Cevap; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Karar Teorisinin unsurlarını ve bireysel ve grup kararları arasındaki ayırımı tanımlayabilecektir | 16, 9 | A, G |
1.1 Karar sürecinde amaç, alternatif ve durumların belirlenmesinde nelere dikkat edilmesi gerektiğini açıklar | 16, 9 | |
1.2 Bireysel ve grup kararlarının özelliklerini tanımlar | 16, 9 | |
2. Belirsizlik ve risk altında karar problemlerinin çözümünü gerçekleştirebilecektir | 12, 13, 14, 16, 9 | A, G |
2.1 Belirsizlik altında karar problemlerinde maximin, maximax, yetersiz neden ve minimum pişmanlık gibi temel stratejileri kullanır | | |
2.2 Risk altında karar problemlerinde beklenen değer, maksimum olabilirlik ve mükemmel bilginin beklenen değeri gibi temel stratejileri kullanır | | |
3. Karar sürecinde deneyimlemenin değerini ifade edebilecektir | 13, 16, 9 | A, G |
3.1 Olasılık ağacı diagramlarını oluşturur | | |
3.2 Olasılık kestirimlerini Bayes analizi yoluyla revize eder | | |
4. Markov analizini kullanarak gelecekteki (olası) koşulları veya durumları belirleyebilecektir | 16, 9 | A, G |
4.1 Markov süreci modellerinin karar süreçlerindeki yerini ifade eder | | |
4.2 Geçiş olasılıkları matrisi kullanarak uzun - dönem (kararlı - durum) koşullarını hesaplar | | |
5. Çok kriterli karar verme problemlerini tasarlayabilecektir | 12, 13, 14, 16, 9 | A, G |
5.1 Çok kriterli karar verme problemlerinde karar çerçevesinin oluşturulmasının önemini anlatır | | |
5.2 Çok kriterli karar verme sürecinde AHP, Macbeth, Electre ve Smart gibi teknikleri kullanır | | |
6. Simülasyonun avantaj ve dezavantajlarını açıklayabilecektir | 16, 9 | A, G |
6.1 Bir karar sürecinde simülasyon tekniğinin gerekliliğini tespit eder | | |
6.2 Excel kullanarak basit simülasyon modelleri oluşturur | | |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Ders Tanıtımı ve İçerik Paylaşımı | |
2 | Karar Teorisi, Önemi ve Temel Kavramlar | |
3 | Karar Süreci | |
4 | Karar Analizinde Kavramsal ve Analitik Yaklaşımlar | |
5 | Problem Çözme, Beyin Fırtınası nedir?, Balık Kılçığı Diyagramları ne işe yarar? | |
6 | Belirlilik Altında Karar Verme | |
7 | Belirsizlik Altında Karar Verme | |
8 | Risk Altında Karar Verme | |
9 | Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri | |
10 | Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) | |
11 | Karar Destek Sistemler | |
12 | Yöneylem Araştırması | |
13 | Kısıtlar Teorisi Düşünce Süreçleri | |
14 | Markov Analizi, Simülasyon, Soru-Cevap | |
Kaynak |
1 - Quantitative Analysis for Management (2012), B.Render, R.M. Stair, M.E.Hanna, Pearson
2 - Karar Verme (2015), Prof. Dr. Mustafa AYTAÇ, Prof. Dr. Necmi GÜRSAKAL, Dora Yayıncılık
3 - Karar Verme Yöntemleri (2010), Doç. Dr. Kaan YARALIOĞLU, Detay Yayıncılık
|
4 - Çok Kriterli Karar Verme (2015), B. Fatih YILDIRIM, Emrah ÖNDER (Editörler), Dora Yayıncılık
5 - Çok Kriterli Karar Verme (2019), Dr. Ejder AYÇİN, Nobel Ak. Yayıncılık |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Bilişim ve yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | | | | |
2 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | | | | X | |
3 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | | X | | | |
4 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | | | | | |
5 | Bilişim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | | | | | |
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
| | | | | |
7 | Bilişim ve yönetim alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır
| | | | X | |
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar.
| | | | | |
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | | | | | |
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | | | | | |
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | | | X | | |
12 | Masaüstü, mobil, web gibi farklı platform yazılımlarını tek başına ve/veya bir ekip içerisinde yazar. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:07Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:09