Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
İŞLETMELERDE NİCEL KARAR VERME YÖNTEMLERİ | MIS3112176 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin işletme karar problemlerini tek ve çok kriterli karar analizi, markov analizi, simülasyon modellemesi gibi nicel teknikleri kullanarak formüle edip çözebilmesi için gerekli niteliklere ve altyapıya sahip olmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Karar Teorisi - Temel Kavramlar, Karar Problemlerinin Özellikleri ve Karar Ortamları (Risk, Bilgisizlik, Belirsizlik),Fayda Teorisi, Rasyonalite ve Karar Verme,Bilgisizlik (Belirsizlik) Altında Karar Verme,Risk Altında Karar Verme,Çok Safhalı Kararlar ve Karar Ağaçları,Bayes Karar Analizi,Oyun Teorisi,Markov Analizi,Grup Kararları ve Sosyal Seçim,Çok Kriterli Karar Verme - Temel Kavramlar,Çok Kriterli Karar Verme - Analitik Hiyerarşi Süreci,Çok Kriterli Karar Verme - Analitik Ağ Süreci,Veri Zarflama Analizi,Simülasyon - Temel Kavramlar ve Uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Karar Teorisinin unsurlarını, bireysel ve grup kararları arasındaki ayırımı tanımlayabilecektir. | 10, 12, 16, 9 | A, E |
1.1 Karar sürecinde amaç, alternatif ve durumların belirlenmesinde nelere dikkat edilmesi gerektiğini açıklar | | |
1.2 Bireysel ve grup kararlarının özelliklerini tanımlar | | |
2. Belirsizlik ve risk altında karar problemlerinin çözümünü gerçekleştirebilecektir. | 10, 12, 16, 9 | A, E |
2.1 Belirsizlik altında karar problemlerinde maximin, maximax ve pişmanlık gibi temel stratejileri kullanır | | |
2.2 Risk altında karar problemlerinde beklenen değer, maksimum olabilirlik ve mükemmel bilginin beklenen değeri gibi temel stratejileri kullanır | | |
3. Karar sürecinde deneyimlemenin değerini ifade edebilecektir. | 10, 12, 16, 9 | A, E |
3.1 Olasılık ağacı diagramlarını oluşturur | | |
3.2 Olasılık kestirimlerini Bayes analizi yoluyla revize eder | | |
4. Markov analizini kullanarak gelecekteki (olası) koşulları veya durumları belirleyebilecektir. | 10, 12, 16, 9 | A, E |
4.1 Markov süreci modellerinin karar süreçlerindeki yerini açıklar | | |
4.2 Geçiş olasılıkları matrisini kullanarak uzun-dönem (kararlı durum) koşullarını hesaplar | | |
5. Çok kriterli karar verme problemlerini tasarlayabilecektir. | 10, 12, 16, 9 | A, E |
5.1 Çok kriterli karar verme problemlerinde karar çerçevesinin oluşturulmasının önemini açıklar | | |
5.2 Çok kriterli karar verme sürecinde AHP, ANP, Topsis ve Vikor gibi teknikleri kullanır | | |
6. Simülasyonun avantaj ve dezavantajlarını açıklayabilecektir. | 10, 12, 16, 9 | A, E |
6.1 Bir karar sürecinde simülasyon tekniğinin gerekliliğini tespit eder | | |
6.2 Excel kullanarak basit simülasyon modelleri oluşturur | | |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Karar Teorisi - Temel Kavramlar, Karar Problemlerinin Özellikleri ve Karar Ortamları (Risk, Bilgisizlik, Belirsizlik) | |
2 | Fayda Teorisi, Rasyonalite ve Karar Verme | |
3 | Bilgisizlik (Belirsizlik) Altında Karar Verme | |
4 | Risk Altında Karar Verme | |
5 | Çok Safhalı Kararlar ve Karar Ağaçları | |
6 | Bayes Karar Analizi | |
7 | Oyun Teorisi | |
8 | Markov Analizi | |
9 | Grup Kararları ve Sosyal Seçim | |
10 | Çok Kriterli Karar Verme - Temel Kavramlar | |
11 | Çok Kriterli Karar Verme - Analitik Hiyerarşi Süreci | |
12 | Çok Kriterli Karar Verme - Analitik Ağ Süreci | |
13 | Veri Zarflama Analizi | |
14 | Simülasyon - Temel Kavramlar ve Uygulamalar | |
Kaynak |
[1] Quantitative Analysis for Management, B.Render & R.M.Stair & M.E.Hanna, 11th Edition, Pearson, 2012
[2] An Introduction to Decision Theory, Martin Peterson, Cambridge University Press, 2009
[3] Multi-Criteria Decision Making Methods: A Comparative Study, Panos M. Pardalos ve Donald Hearn (Editors), Springer Science+Business Media Dordrecht, 2000
|
[4] Ders Notları
[5] Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, B.Fatih Yıldırım ve Emrah Önder (Editörler), 2.Baskı, Dora Yayınları, 2015
[6] Karar Teorisi, Zerrin Aladağ, 2. Baskı, Umuttepe Yayınlar, 2014
[7] Karar Verme, Mustafa Aytaç ve Necmi Gürsakal (Editörler), Dora Yayınları, 2015 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Bilişim ve yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar. | | | | | |
2 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | | | X | | |
3 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | | | | X | |
4 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | | X | | | |
5 | Bilişim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | | | | | |
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirilir. | | | | | |
7 | Bilişim ve yönetim alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | | | X | | |
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | | | X | | |
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | | | | | |
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | | | | | |
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | | X | | | |
12 | Masaüstü, mobil, web gibi farklı platform yazılımlarını tek başına ve/veya bir ekip içerisinde yazar. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 25 | 50 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 58 | 58 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
İŞLETMELERDE NİCEL KARAR VERME YÖNTEMLERİ | MIS3112176 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin işletme karar problemlerini tek ve çok kriterli karar analizi, markov analizi, simülasyon modellemesi gibi nicel teknikleri kullanarak formüle edip çözebilmesi için gerekli niteliklere ve altyapıya sahip olmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Karar Teorisi - Temel Kavramlar, Karar Problemlerinin Özellikleri ve Karar Ortamları (Risk, Bilgisizlik, Belirsizlik),Fayda Teorisi, Rasyonalite ve Karar Verme,Bilgisizlik (Belirsizlik) Altında Karar Verme,Risk Altında Karar Verme,Çok Safhalı Kararlar ve Karar Ağaçları,Bayes Karar Analizi,Oyun Teorisi,Markov Analizi,Grup Kararları ve Sosyal Seçim,Çok Kriterli Karar Verme - Temel Kavramlar,Çok Kriterli Karar Verme - Analitik Hiyerarşi Süreci,Çok Kriterli Karar Verme - Analitik Ağ Süreci,Veri Zarflama Analizi,Simülasyon - Temel Kavramlar ve Uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Karar Teorisinin unsurlarını, bireysel ve grup kararları arasındaki ayırımı tanımlayabilecektir. | 10, 12, 16, 9 | A, E |
1.1 Karar sürecinde amaç, alternatif ve durumların belirlenmesinde nelere dikkat edilmesi gerektiğini açıklar | | |
1.2 Bireysel ve grup kararlarının özelliklerini tanımlar | | |
2. Belirsizlik ve risk altında karar problemlerinin çözümünü gerçekleştirebilecektir. | 10, 12, 16, 9 | A, E |
2.1 Belirsizlik altında karar problemlerinde maximin, maximax ve pişmanlık gibi temel stratejileri kullanır | | |
2.2 Risk altında karar problemlerinde beklenen değer, maksimum olabilirlik ve mükemmel bilginin beklenen değeri gibi temel stratejileri kullanır | | |
3. Karar sürecinde deneyimlemenin değerini ifade edebilecektir. | 10, 12, 16, 9 | A, E |
3.1 Olasılık ağacı diagramlarını oluşturur | | |
3.2 Olasılık kestirimlerini Bayes analizi yoluyla revize eder | | |
4. Markov analizini kullanarak gelecekteki (olası) koşulları veya durumları belirleyebilecektir. | 10, 12, 16, 9 | A, E |
4.1 Markov süreci modellerinin karar süreçlerindeki yerini açıklar | | |
4.2 Geçiş olasılıkları matrisini kullanarak uzun-dönem (kararlı durum) koşullarını hesaplar | | |
5. Çok kriterli karar verme problemlerini tasarlayabilecektir. | 10, 12, 16, 9 | A, E |
5.1 Çok kriterli karar verme problemlerinde karar çerçevesinin oluşturulmasının önemini açıklar | | |
5.2 Çok kriterli karar verme sürecinde AHP, ANP, Topsis ve Vikor gibi teknikleri kullanır | | |
6. Simülasyonun avantaj ve dezavantajlarını açıklayabilecektir. | 10, 12, 16, 9 | A, E |
6.1 Bir karar sürecinde simülasyon tekniğinin gerekliliğini tespit eder | | |
6.2 Excel kullanarak basit simülasyon modelleri oluşturur | | |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Karar Teorisi - Temel Kavramlar, Karar Problemlerinin Özellikleri ve Karar Ortamları (Risk, Bilgisizlik, Belirsizlik) | |
2 | Fayda Teorisi, Rasyonalite ve Karar Verme | |
3 | Bilgisizlik (Belirsizlik) Altında Karar Verme | |
4 | Risk Altında Karar Verme | |
5 | Çok Safhalı Kararlar ve Karar Ağaçları | |
6 | Bayes Karar Analizi | |
7 | Oyun Teorisi | |
8 | Markov Analizi | |
9 | Grup Kararları ve Sosyal Seçim | |
10 | Çok Kriterli Karar Verme - Temel Kavramlar | |
11 | Çok Kriterli Karar Verme - Analitik Hiyerarşi Süreci | |
12 | Çok Kriterli Karar Verme - Analitik Ağ Süreci | |
13 | Veri Zarflama Analizi | |
14 | Simülasyon - Temel Kavramlar ve Uygulamalar | |
Kaynak |
[1] Quantitative Analysis for Management, B.Render & R.M.Stair & M.E.Hanna, 11th Edition, Pearson, 2012
[2] An Introduction to Decision Theory, Martin Peterson, Cambridge University Press, 2009
[3] Multi-Criteria Decision Making Methods: A Comparative Study, Panos M. Pardalos ve Donald Hearn (Editors), Springer Science+Business Media Dordrecht, 2000
|
[4] Ders Notları
[5] Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, B.Fatih Yıldırım ve Emrah Önder (Editörler), 2.Baskı, Dora Yayınları, 2015
[6] Karar Teorisi, Zerrin Aladağ, 2. Baskı, Umuttepe Yayınlar, 2014
[7] Karar Verme, Mustafa Aytaç ve Necmi Gürsakal (Editörler), Dora Yayınları, 2015 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Bilişim ve yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar. | | | | | |
2 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | | | X | | |
3 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | | | | X | |
4 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | | X | | | |
5 | Bilişim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | | | | | |
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirilir. | | | | | |
7 | Bilişim ve yönetim alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | | | X | | |
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | | | X | | |
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | | | | | |
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | | | | | |
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | | X | | | |
12 | Masaüstü, mobil, web gibi farklı platform yazılımlarını tek başına ve/veya bir ekip içerisinde yazar. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:10Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:13